10:orna del 7

Tänkte samma idag. Nu har vi ju inte haft mer än 13 minus i vinter. Men när jag var i stallet i förmiddags blåste det varma vindar och solen lyste. Vårväder....2 januari?! Konstigt :wtf:

Oj det var milt väder för er.
Men ja, här har det regnat och blåst lite granna och varit runt 5-7 plus ute. Helt otroligt säger jag bara. Suck!
 
Och här är det full storm nu! Och grannen har byggt nån slags ställning runt och över sin husvagn,där taket består av en presenning, naturligtvis alldeles utanför vårat sovrumsfönster! Prasslar ganska skapligt,låter som en plogbil som kör med skrapan i marken heeeeela tiden. Kl är 01,och helt omöjligt att sova!

Aja,om 2 veckor är korven hemma iaf! ;)
 
Haft häcken full både med häst och jobb så har inte varit aktiv på många v nu..

De som hänt är att jag flyttade ju min prins till de e nya stallet i mitten av november och har fått kona en följs på 7 månader och dom funkar kanon bra ihop. Man känner sig alltid välkommen då de kommer ut och hälsar och jag är där och fikar ibland.

Carlito började jag sätta igång på riktigt (efter slöridning) för två v sen och jag älskar världen denna häst, nästa helg börjar hoppningen igen Wiiiiiiii:banana: får någon ta och klippa halsen på han först då han nu har världens björn päls:p

Följden Emerson fullblod/rinken
10434311_10152942165169771_5407363216443981366_n.jpg


10885136_10152942163884771_7014230081655266891_n.jpg

10898166_10152942163759771_2706276017605377555_n.jpg

kikar ut från skjulet

1452496_10152869293529771_6252366288517219441_n.jpg


Så synd de blev så suddig bild n är han stod så fint
10846505_10152893848604771_1164201012224035099_n.jpg
 
Glömde vissa, om jag inte redan gjort det :cautious:

Första bilden är när han är 3,5 och jag provred han andra är i slutet av sommaren 1 år senare

1378012_10152447504269771_1147090910237167597_n.jpg

10329951_10152447504714771_1762278441770084826_o.jpg
 
Någon där uppe måste gilla mig för nu blåste presenningen åt fanders,så nu slipper jag lyssna på det och kan ägna mig åt sömmen istället! :p

Ibland ska man ha tur :D
Här har det oxå blåst storm, ska ut till stallet nu. Blir spännande att se hur det ser ut.
Våd står ju i utebox, så han har väl fått bita sig fast i gallret under natten för att hålla sig kvar :p
 
Blåsandet hade inte påverkat nått ute i stallet. :)
Solen sken idag så efter att Våd fått på sig sin sko så slängde jag på lokselen. Lite tömkörning i skogen stod på schemat.
Upptäckte att lokorna blivit lite trånga, så visst har han växt min prins :D
Turen gick iaf bra, Våd var pigg och framåt och jag fick jogga en bra bit med honom. Min kondis är under all (!!) kritik :o
Men kul hade vi. Och när jag kom hem och kika i brevlådan såg jag att den här underbaringen kommit igår :love:
454D34D9-6E45-4DE7-B5C6-239C61B42A35_zpsqbwztjvt.jpg

Nu är samlingen komplett :D
Synd att sadeln är brun bara :meh:
Men får försöka överleva och/eller kika efter en svart ersättare :p
 
Jag har börjat nya året med att kontakta en tränare, så nu finns det ingen återvändo :p

Första tillfället är nu bokat. På tisdag ska jg och Våd göra premiär för tränare och jag är redan nervös. Tänk om jag glömmer av hur man rider :nailbiting:
Har inte ridit för tränare på nästan 3 år. Och då var tränaren en kompis så det kändes lixom lugnt.
 
Vad roligt det är att följa denna tråd. Roligt att läsa här inne! Och god fortsättning till er alla!

Min häst är bäst! (något partisk kanske)

Jag har nog aldrig haft en häst som henne. Världens raraste, lättaste och med denna kapacitet!

En liten bild från i förra veckan.
IMG_5469_zps3172dfbd.jpg

Andra gången hon reds lite mer än bara skritt efter vilan. Just detta pass var hon Empa upp i dagen. Jättepigg! Skrittade fram först och kände att jag satt på en tickande bomb ungefär. Sen började vi trava och så fort det svängde tjöt hon och la av ett bocksprång eller två. Öronen höll på att trilla av ungefär, och jag hade ett leende från öra till öra hela passet (25minuter ungefär)

Efter att hon fått rulla på i trav i några minuter och fått ur sig den värsta överskotts energin kunde vi faktiskt komma till arbete. Så lätt och fin i handen, lätt (nästan för lätt) för skänkel och vi gjorde så fina övergångar.

Stolt över min fina!

I går red jag och min mamma ut tillsammans, vi red upp i bergen. Blev en ganska lång tur, ca 2 timmar, men då skritt till 80%. Jättemysigt och Empa var så snäll och rar, knatade över konstiga broar först, gick förbi vedtravar osv. Vilken pärla!
 
@Esswe red upp i bergen? var bor ni? låter ju jättemysig. Börjar osökt tänka på "Windy, ledarhingsten" om det nu är någon mer än jag som läste dessa böcker som ung.

Själv har jag ridit ett dressyrpass på lilla Fendi. Hon är så pigg och känslig, men samtidigt har hon väldigt lätt för sig, åh så härlig känsla när hon liksom har precis lagom stöd på bettet och suger på framåt, och är rund över ryggen! Passar på att rida nu när det är plusgrader, vid snö och is så ställer jag in. Om det nu inte skulle bli ett jättefint snötäcke men det blir det så sällan här.
 
Jag blir glad varje gång jag läser i denna tråden. Alla är så positiva, stöttande och så härligt kära i sina hästar.
Efter många år (15 år) på buke så vet jag med mig att tonen i trådar kan vara väl hård. Men här är alla så jäkla bussiga. Kritik är konstruktiv och tonen är respektfull :)

Och @Esswe, min häst är oxå bäst ;)
 
@KrullTroll du ska se att det kommer gå av bara farten ;) Försök bara slappna :)
Lycka till =D

Delvis kl.

Igår red jag ut på Miraz tillsammans med en kompis, blev en längre skrittur. Halt på sina ställen givetvis men det gick bra iaf :)
Sista biten valde vi att hoppa av hästarna då det var ful isgata och även i nedförsbacken.
Trots 5 dagars vila så skötte hon sig perfekt min lilla flicka =D

Idag tog jag en liten skrittur på kvällen i blåsten, usch!
Idag fick hon iaf sina boots på med broddar i (karln min satte i dom igår). Så hon hade betydligt bättre gång idag vilket jag iof förstår. Dock har jag bara till framhovarna men funderar på om man ev skulle ha satsat på bak med, men hon har lite mongohovar bak så vette tusan om några skulle passa :(

Hur som helst, Miraz går fram överallt trots mörker och blåst, och snäll som bara den, min fina flicka. Hehe
Så himla kul att hon är tillbaka till sitt lugn.

Dock är hon skitdryg och göra i ordning, lr inte direkt så utan hon ska stå och tigga med frambenet typ hela tiden. Säger till henne och hon slutar, sen börjar hon igen och så håller vi på så.
Sen har hon börjat flänga med huvudet igen vilket gör det svårt och tränsa och sätta på grimma för den delen, och hon ska gå fram vid tränsningen dels *grr* kanske lite småtrots jag vet inte?

Men nu är vi igång och jag hoppas det håller i sig nu =D
 
Sessan har nu vilat sedan lucia, Vilat med promenader 4 gr i veckan. Nu blir det att klippa sedan sätta igång.

Mina mål för 2015:
-Hitta en ny dressyrtränare
- Hoppa 90cm felfritt
- Träna terräng hinder
- byta hoppsadel

Vi får se hur det går med allt men hoppas kan man ju alltid.
 
@sassiball Vi bor en bit upp i Kilsbergen (Bergslagsleden). Vi kommer upp än högre genom att följa "jaktvägar", traktorspår osv. Vi får nog (har inte kollat upp det) inte rida på själva bergslagsleden men vi klarar oss bra ändå. Mycket trevliga galoppsträckor och härliga sandvägar att ha lite tempo på. Samt att hästarna får härlig klättring!
 
@sassiball Vi bor en bit upp i Kilsbergen (Bergslagsleden). Vi kommer upp än högre genom att följa "jaktvägar", traktorspår osv. Vi får nog (har inte kollat upp det) inte rida på själva bergslagsleden men vi klarar oss bra ändå. Mycket trevliga galoppsträckor och härliga sandvägar att ha lite tempo på. Samt att hästarna får härlig klättring!
Låter helt underbart!
 
Det har gått toppen med Hugo de senaste dagarna, vi har både lärt oss gå med sällskap ut i skogen och utan sällskap. För två dagar sen gick vi på en promenad på 1-2 timmar. Vet inte hur det hände men han var superduktig trots att det blåste så mycket. :love: När vi kom hem så var han skapligt trött haha.
Vi har även lärt oss använda reflex-boots och reflexer på benen, inga konstigheter. Har även satt på han ett schabrak + täckesgjord, inte brydde han sig om det. Har även varit jobbig på honom genom att slänga plastpåsar över hela han, han undrade mest vad jag höll på med istället för att bli rädd. ;)
Idag skulle vi gå en promenad också, så släpper han som vanligt på ridbanan så att han fick bralla av sig i blåsten. På nått sätt när jag ska kalla in honom så far han bakom mig och bockar. Vanligt för honom men denna gång var jag för nära och han träffar mig på kinden/axeln. :( Tur att mamma var där och Hugo kom direkt för att se varför jag satt mig ner. Blev att åka till sjukhuset med ambulans. Blev dock förvånad att jag klarade av att leda en hispig häst som en gång försökte dra sig med ett brutet nyckelben till hagen från ridbanan.:o Aja, blev inte värre än ett svullet ansikte (med sår efter brodden) och det brutna nyckelbenet. Så nu får Hugo troligen vila några veckor tills armen fungerar igen. :)
Hade en känsla av att mitt första benbrott skulle hända bland hästar. ;)
 
min har vilat ca 3 v. idag lastade jag och hade lite ont i magen över att jag inte ens lasttränat en enda gång sedan senaste gången jag åkte med henne. då tog det 3 h att komma in i transporten. Idag kom vi väl in på 15 min, men vi började med metoden som fick in henne senast, och hade sällskap i trailern. Hon stod SÅ snällt och stilla i transporten under färden och var bara lite småfuktig när vi kom fram, innan har hon badat i svett. Är så himla stolt över min lilla häst och mitt lilla team runt hästen!

På tisdag ska jag börja sätta igång henne lite försiktigt. ser fram emot det, har varit superridsugen länge nu.
 
Det har gått toppen med Hugo de senaste dagarna, vi har både lärt oss gå med sällskap ut i skogen och utan sällskap. För två dagar sen gick vi på en promenad på 1-2 timmar. Vet inte hur det hände men han var superduktig trots att det blåste så mycket. :love: När vi kom hem så var han skapligt trött haha.
Vi har även lärt oss använda reflex-boots och reflexer på benen, inga konstigheter. Har även satt på han ett schabrak + täckesgjord, inte brydde han sig om det. Har även varit jobbig på honom genom att slänga plastpåsar över hela han, han undrade mest vad jag höll på med istället för att bli rädd. ;)
Idag skulle vi gå en promenad också, så släpper han som vanligt på ridbanan så att han fick bralla av sig i blåsten. På nått sätt när jag ska kalla in honom så far han bakom mig och bockar. Vanligt för honom men denna gång var jag för nära och han träffar mig på kinden/axeln. :( Tur att mamma var där och Hugo kom direkt för att se varför jag satt mig ner. Blev att åka till sjukhuset med ambulans. Blev dock förvånad att jag klarade av att leda en hispig häst som en gång försökte dra sig med ett brutet nyckelben till hagen från ridbanan.:o Aja, blev inte värre än ett svullet ansikte (med sår efter brodden) och det brutna nyckelbenet. Så nu får Hugo troligen vila några veckor tills armen fungerar igen. :)
Hade en känsla av att mitt första benbrott skulle hända bland hästar. ;)
Oj, tur att det inte tog värre ändå, du kunde fått en rejäl smäll i huvudet! Krya på dig. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
921
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
86 87 88
Svar
1 754
· Visningar
57 022
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 829
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp