Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

@aida å nej, påminn mig inte om att fixa manen så där ;) min har också en man som jag inte riktigt orkar ta tag i. (shetlandsponny manar kan slänga sig i väggen)
Men roligt att ni är i gång igen, trots skolorna ovan mark.
IMG_5532_zps89752dd5.jpg


och så lite annat:

Min har fått komma ut både på trimpass på gärdet och på konditionspass på grusvägarna runt oss de senaste dagarna. Trimpasset i tisdags bestod av nog mest av bock och bus, nära att jag fick tugga gräs ett tag.
I går var vi ute på en ganska lång konditions runda. Mycket trav och galopp och vilken fin häst jag har! Fick en så härlig känsla i handen, hon har alltid varit väldigt lätt i handen, aldrig tung men jag har saknat stöd vissa stunder. I går hade hon ett sååå fint stöd, och vad lätt allt blev. (inte för att det varit svårt tidigare, men ni förstår)
Dessutom gjorde vi första bytet på rakt spår! Tidigare har hon bytt när vi byter varv om jag gör en liten sväng och ger hjälp, nu bytte hon på rakt spår och på hjälpen, woho!
 
Fina bilder på fin häst som vanligt ;) @Van Remo

@Fibusen
Måste kännas kul och spännande att få hem honom igen och så snart :)

Usch hoppas ni blir friska snart, tur att ni fick det nu och inte ska vecka ja.

Delvis kl.

Idag var min tösa helt normal igen, ingen värme överhuvudtaget.
Och busig när vi tog in henne så jag tog och skrittade en tur med en kompis.

Gick väldigt bra, pigg och busig. Blev något travsteg där snön låg i skogen.

Sista biten valde jag och hoppa av dock, när Miraz är pigg och busig så är den biten lite dryg, man får stora vägen bakom sig och hon blir ganska lätt i baken där då när hon hör bilarna svisha förbi bakom (låter ju så mycket mer under vintern).

Och tur var väl det för hela den bilvägen tills vi kom in i skogen igen var rumpan mer i luften än på marken och sen sitt busljud hon gör, haha

Kan säga att hon känns väldigt mjuk och fin! Konstigt efter den vurpan!

Imorgon ska ny sadel utprovas, en santa cruz Roxette :)
 
@Van Remo kul att se er igen :)

@Fibusen fy tusan för magsjuka :( men som sagt, bättre nu än sen. Hoppas du kryar på dig snart.

@Molin härligt att hon är sitt vanliga jag igen. Ett rejält skrämselskott vart det.

Ang man så är jag liiite sugen på att stubba Biffen :p
Tycker det kan vara så grymt snyggt. Och jag tänker att det växer ju ut. Men samtidigt så tar det emot att kapa hans fantastiska man. I-landsproblem :p
 
[QUOTE

Ang man så är jag liiite sugen på att stubba Biffen :p
Tycker det kan vara så grymt snyggt. Och jag tänker att det växer ju ut. Men samtidigt så tar det emot att kapa hans fantastiska man. I-landsproblem :p[/QUOTE]

Åh det är snyggt med stubbad man! Men jag kan inte stubba min pålla, blir lite svårt att knoppa inför tävlingar då :D

Här är en liten film från förra passet.
Tar gärna emot tips och feedback :)
Jag jobbar på min skänkel som envisas med att åka bak. Och det är ovant att rida i dressyrsadel nu. Kan tillägga att hon är väääldigt mjuk i munnen och jag håller knappt i henne alls. Måste sitta ganska stilla med handen annars går hon och vickar på huvudet :p

 
Men blöh videon funkar ju inte på mobilen, bara på datorn :yuck: Måste bli bättre på dethär med det tekniska :p

Påtal om magsjuka så har jag dragit på mig det bara för det. Måste vara det värsta man kan utsättas för typ :eek: Och Royal har passande rispat upp ett sår på bakbenet o är svullen, inte halt tack o lov :) jag säger då det:banghead:
 
Åh det är snyggt med stubbad man! Men jag kan inte stubba min pålla, blir lite svårt att knoppa inför tävlingar då :D

Här är en liten film från förra passet.
Tar gärna emot tips och feedback :)
Jag jobbar på min skänkel som envisas med att åka bak. Och det är ovant att rida i dressyrsadel nu. Kan tillägga att hon är väääldigt mjuk i munnen och jag håller knappt i henne alls. Måste sitta ganska stilla med handen annars går hon och vickar på huvudet :p


Med stubb så slipper man ju fläta och knoppa ;)

Ang filmen :)
Jag håller oxå på att lära mig rida i dressyrsadel efter att ha rejsat runt i hoppsadel bra länge. Och det är fan inte lätt :p men du är på god väg :)
Skulle vilja länga dina läder då det ser lite ut som att du sitter med hoppläder i en dressyrsadel om man ser till knäets vinkel.
Kan oxå vara att man luras av att du drar bak/upp underskänkeln.
Så långa ben och stadig skänkel som inte hackar i hästens sida i varje steg.
 
201501102_zps68a7852f.jpg

201501101_zps68d756f1.jpg


Idag fick vi den väntande snöstormen som dom gått ut och varna för :D Jag är faktiskt superglad, äntligen snö att få ut och trava och galoppera i!

Så det gjorde vi idag, möttes dock av en väldigt fin häst i hagen idag som ni kan se :p Tog in henne och satte på fleece, tack vare hennes tjocka päls så hade det bara lagt sig överst och därmed orkade hon otroligt snabbt.

Så stack vi ut på en tur som var väldigt blåsig :/ Jädrar vad det piska i ansiktet av snön, kändes som iskristaller mot kinderna och ibland såg man ingenting framför oss. Men vi hade kul trots detta väder ;)
Miraz var nog mest superglad över att få komma ut och trava och galoppera lite och jag med!

Men hon hade mer och ge trots att jag lät henne springa på en hel del idag faktiskt, så vi ska ta en liten tur imorgon igen med en kompis. Ser nog både jag och hon fram emot! Hihii
 
Så roligt att så många är i gång nu igen! Vilket ös det är i tråden!

Jag bombar vidare med lite bilder!

Tidigare i veckan var vi ute på gärdet för att försöka trimma lite. Fruktansvärt pigg Empa som tyckte det var roligare att vara i luften än på marken. Men vi fastnade på bild i alla fall.
_MG_8859_zpsec34d494.jpg

_MG_8843_zps5c572e16.jpg

(hon ser inte så liten ut i alla fall, hon är 161cm över havet)
_MG_8867_zpsa4078d41.jpg

"matte kan vi kompromissa lite? Jag böjer på bakbenen om jag får springa i 180km/h??"

I dag kom stormen till oss också så Empa passade på att busa runt (ursäkta den dåliga bildkvaliteten)
_MG_8891_zps9ddd248d.jpg

_MG_8892_zpsde54966c.jpg

och en sista bild
_MG_8903_zps6fde2a6e.jpg
 
Men blöh videon funkar ju inte på mobilen, bara på datorn :yuck: Måste bli bättre på dethär med det tekniska :p

Påtal om magsjuka så har jag dragit på mig det bara för det. Måste vara det värsta man kan utsättas för typ :eek: Och Royal har passande rispat upp ett sår på bakbenet o är svullen, inte halt tack o lov :) jag säger då det:banghead:

Blää,stackars dig,fy fan vad hemskt det är! :yuck: Är ju verkligen magsjuketider nu,och dumma som vi var så åkte vi till leklandet med sonen i dessa tider,vimlar av typ 100 ungar där dagligen! Gör vi aldrig om! Antagligen därifrån vi fick det,för var där på Måndagen.

Sväller R lätt? Korven blir ju heltjock för minsta lilla,aldrig varit med om värre! Nu måste jag verkligen tvätta och skydda direkt,annars så är det tjockt uppifrån och ner dagen efter,så tröttsamt! :banghead:
 
201501102_zps68a7852f.jpg

201501101_zps68d756f1.jpg


Idag fick vi den väntande snöstormen som dom gått ut och varna för :D Jag är faktiskt superglad, äntligen snö att få ut och trava och galoppera i!

Så det gjorde vi idag, möttes dock av en väldigt fin häst i hagen idag som ni kan se :p Tog in henne och satte på fleece, tack vare hennes tjocka päls så hade det bara lagt sig överst och därmed orkade hon otroligt snabbt.

Så stack vi ut på en tur som var väldigt blåsig :/ Jädrar vad det piska i ansiktet av snön, kändes som iskristaller mot kinderna och ibland såg man ingenting framför oss. Men vi hade kul trots detta väder ;)
Miraz var nog mest superglad över att få komma ut och trava och galoppera lite och jag med!

Men hon hade mer och ge trots att jag lät henne springa på en hel del idag faktiskt, så vi ska ta en liten tur imorgon igen med en kompis. Ser nog både jag och hon fram emot! Hihii


Men toka,var du ut i det här! :eek::p

Jag satt i soffan och var nöjd över att inte behöva ta mig utanför dörren i dag,skulle nog inte komma på tanken att rida i dag. :p Var VÄLDIGT glad att det inte var i dag korven skulle hämtas. Eller ja,på förmiddag/lunch var det ju ok,men sen! O_o Vi har en plogvall i uppfarten som är närmare en halvmeter hög,och undrar när vi ska ha ork att få bort den....:meh:
 
Länge sen man uppdaterade nåt här! Har varit inne titt som sätt och följt er och era fina bäbisar dock :love:

Med Royal går det bara bra, vi har kommit igång ordentligt med träningen nu. Min tränare har fått rida honom ett par gånger då jag inte riktigt känt att jag räckt till. Han utvecklas mer för varje dag och börjar bli riktigt fin nu! Han har ifrågasatt lite grann då vi krävt mer av honom, men numer gör han det mesta utan att man ens behöver be honom om det. Gör lite förflyttningar osv :) Känns riktigt kul!

Lite blandade ovisade bilder
10634100_10152860852876067_557058873363287203_o.jpg

10556444_10152831109736067_3777484551891841344_n.jpg


Slängde upp pojkvännen :D (ursäkta hjälmlösheten, den togs av när vi fotade bara)
Men nog visar den bra att pålleplutt är ganska enorm även med en lång ryttare...:cautious:
10486287_10152941249321067_6535412371817203820_o.jpg
Hur lång är pojkvännen då?
Min vilar fortfarande, har ju ett bonusår iom att hon fått föl men det har snart ätits upp om hon inte kommer igång.
Skulle åkt till ryttare helgen efter jul men precis innan så kom hon in med ett tjockt framben. Ingen hälta men svullnad vid senor är inget att leka med så vi bestämde oss för att avvakta..

Svullnaden gick ner men se då fick hon mastit, juverinflammaton, istället :(

Nu är det bra så jag får försöka planera våren för henne.
 
Hur lång är pojkvännen då?
Min vilar fortfarande, har ju ett bonusår iom att hon fått föl men det har snart ätits upp om hon inte kommer igång.
Skulle åkt till ryttare helgen efter jul men precis innan så kom hon in med ett tjockt framben. Ingen hälta men svullnad vid senor är inget att leka med så vi bestämde oss för att avvakta..

Svullnaden gick ner men se då fick hon mastit, juverinflammaton, istället :(

Nu är det bra så jag får försöka planera våren för henne.

Han är en kortis, 175 bara :D

Vilken otur :( men klokt att avvakta! Hoppas ni får komma igång nu framöver som planerat då :up:
 
@Van Remo Oki för han ser verkligen liten ut!

Ja otur är det verkligen, hon har aldrig haft ngr problem med benen innan. Men men, de hade rejsat för fullt i blöt hage bara ngr dagar innan så hon har väl överansträngt sig.
 
Men toka,var du ut i det här! :eek::p

Jag satt i soffan och var nöjd över att inte behöva ta mig utanför dörren i dag,skulle nog inte komma på tanken att rida i dag. :p Var VÄLDIGT glad att det inte var i dag korven skulle hämtas. Eller ja,på förmiddag/lunch var det ju ok,men sen! O_o Vi har en plogvall i uppfarten som är närmare en halvmeter hög,och undrar när vi ska ha ork att få bort den....:meh:

hahaha javisst, vi red ut mitt i ovädret :p Jag har en väldigt klok häst som faktiskt också ville ut så tja, vi njöt till viss del (då vi fick springa) haha
Sen vet jag inte, man såg ingenting framför sig i vissa stunder så lite läskigt var det, man vill inte direkt rida in i någon :o haha
 
Idag har vi flyttat in på vår nya lösdrift! :) Dennis rusade på trailern sedan matte frestat honom med 1,5 kg Jona Gold :D:p Åkte med gardinen nere därbak och en huva över öronen och han stod för första gången helt stilla i trailern de 10 milen. Var inte ens svettig när vi lastade ur, kändes helt otroligt bra! :) Han har ju åkt in en boogietrailer hela vägen från Polen i mars i fjol (bara färjeöverfarten tar 7 tim) så stackaren har varit lite stressad när vi reser.

Väl framme kom han ut tillsammans med ett dryga 10-tal valacker. Det gick väldigt bra och han fick en ny lek-kompis direkt, de är jämnåriga och fann varann direkt. Busade och lekte! :love: Inatt får han stå inne i box för att vila och äta ordentligt och imorgonbitti ska han få gå ett lätt tömkörningspass på 30 min som första intro efter sin semester. Då har vi båda något att jobba vidare med medan instruktören är iväg på semester. Till hö i bild är nykomlingen!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152768108928052&l=905c7d969f
 
Idag har vi flyttat in på vår nya lösdrift! :) Dennis rusade på trailern sedan matte frestat honom med 1,5 kg Jona Gold :D:p Åkte med gardinen nere därbak och en huva över öronen och han stod för första gången helt stilla i trailern de 10 milen. Var inte ens svettig när vi lastade ur, kändes helt otroligt bra! :) Han har ju åkt in en boogietrailer hela vägen från Polen i mars i fjol (bara färjeöverfarten tar 7 tim) så stackaren har varit lite stressad när vi reser.

Väl framme kom han ut tillsammans med ett dryga 10-tal valacker. Det gick väldigt bra och han fick en ny lek-kompis direkt, de är jämnåriga och fann varann direkt. Busade och lekte! :love: Inatt får han stå inne i box för att vila och äta ordentligt och imorgonbitti ska han få gå ett lätt tömkörningspass på 30 min som första intro efter sin semester. Då har vi båda något att jobba vidare med medan instruktören är iväg på semester. Till hö i bild är nykomlingen!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152768108928052&l=905c7d969f
Idag har vi flyttat in på vår nya lösdrift! :) Dennis rusade på trailern sedan matte frestat honom med 1,5 kg Jona Gold :D:p Åkte med gardinen nere därbak och en huva över öronen och han stod för första gången helt stilla i trailern de 10 milen. Var inte ens svettig när vi lastade ur, kändes helt otroligt bra! :) Han har ju åkt in en boogietrailer hela vägen från Polen i mars i fjol (bara färjeöverfarten tar 7 tim) så stackaren har varit lite stressad när vi reser.

Väl framme kom han ut tillsammans med ett dryga 10-tal valacker. Det gick väldigt bra och han fick en ny lek-kompis direkt, de är jämnåriga och fann varann direkt. Busade och lekte! :love: Inatt får han stå inne i box för att vila och äta ordentligt och imorgonbitti ska han få gå ett lätt tömkörningspass på 30 min som första intro efter sin semester. Då har vi båda något att jobba vidare med medan instruktören är iväg på semester. Till hö i bild är nykomlingen!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152768108928052&l=905c7d969f

Vad skönt att det gick bra för er med lastning och körningen.
Och superkul med en kompis så snabbt!

Men du skriver nya lösdrift och sen 10mil bort, har ni flyttat eller har du haft honom 10mil bort?
Hänger nog inte med, ber om ursäkt för det :o
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
951
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 982
· Visningar
64 180
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp