Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Det har gått toppen med Hugo de senaste dagarna, vi har både lärt oss gå med sällskap ut i skogen och utan sällskap. För två dagar sen gick vi på en promenad på 1-2 timmar. Vet inte hur det hände men han var superduktig trots att det blåste så mycket. :love: När vi kom hem så var han skapligt trött haha.
Vi har även lärt oss använda reflex-boots och reflexer på benen, inga konstigheter. Har även satt på han ett schabrak + täckesgjord, inte brydde han sig om det. Har även varit jobbig på honom genom att slänga plastpåsar över hela han, han undrade mest vad jag höll på med istället för att bli rädd. ;)
Idag skulle vi gå en promenad också, så släpper han som vanligt på ridbanan så att han fick bralla av sig i blåsten. På nått sätt när jag ska kalla in honom så far han bakom mig och bockar. Vanligt för honom men denna gång var jag för nära och han träffar mig på kinden/axeln. :( Tur att mamma var där och Hugo kom direkt för att se varför jag satt mig ner. Blev att åka till sjukhuset med ambulans. Blev dock förvånad att jag klarade av att leda en hispig häst som en gång försökte dra sig med ett brutet nyckelben till hagen från ridbanan.:o Aja, blev inte värre än ett svullet ansikte (med sår efter brodden) och det brutna nyckelbenet. Så nu får Hugo troligen vila några veckor tills armen fungerar igen. :)
Hade en känsla av att mitt första benbrott skulle hända bland hästar. ;)

Nej men hugedamig, håller med sassiball, tur det inte blev mer utav den kicken.
Krya på dig och hoppas du snart får sätta igång igen.
 
Det har gått toppen med Hugo de senaste dagarna, vi har både lärt oss gå med sällskap ut i skogen och utan sällskap. För två dagar sen gick vi på en promenad på 1-2 timmar. Vet inte hur det hände men han var superduktig trots att det blåste så mycket. :love: När vi kom hem så var han skapligt trött haha.
Vi har även lärt oss använda reflex-boots och reflexer på benen, inga konstigheter. Har även satt på han ett schabrak + täckesgjord, inte brydde han sig om det. Har även varit jobbig på honom genom att slänga plastpåsar över hela han, han undrade mest vad jag höll på med istället för att bli rädd. ;)
Idag skulle vi gå en promenad också, så släpper han som vanligt på ridbanan så att han fick bralla av sig i blåsten. På nått sätt när jag ska kalla in honom så far han bakom mig och bockar. Vanligt för honom men denna gång var jag för nära och han träffar mig på kinden/axeln. :( Tur att mamma var där och Hugo kom direkt för att se varför jag satt mig ner. Blev att åka till sjukhuset med ambulans. Blev dock förvånad att jag klarade av att leda en hispig häst som en gång försökte dra sig med ett brutet nyckelben till hagen från ridbanan.:o Aja, blev inte värre än ett svullet ansikte (med sår efter brodden) och det brutna nyckelbenet. Så nu får Hugo troligen vila några veckor tills armen fungerar igen. :)
Hade en känsla av att mitt första benbrott skulle hända bland hästar. ;)

Men oj, tur ändå att det inte blev värre!

Här går det sannerligen framåt ( utifrån våra mått räknat då:) ). Polletten har börjat trilla ner i travlongeringen när det gäller nedåtstretch, hon blir lite på framdelen men det känns inte långt bort att hon orkar bibehålla trampet och bli rund. Uppsittningen idag gick super, inte minsta bockningstendens i igångsättningen och en rätt mild " snurr". Igår gick vi ut på kvällspromenad in mot bynoch hon är verkligen inte fjantig för någonting, ignorerar helt olika " farligheter" på vägen. Jag hoppas att det ska fortsätta så att jag kan nå mitt mål innan sommaren, att det ska kännas helt tryggt att sitta upp och att vi kan rida ut en tur tillsammans.
 
Nu är vilan slut för oss också! Trots tre veckors vila höll hon sig på mattan och vi hade en riktigt trevlig skrittur i solskenet!
img_3521.jpg

Ser så mycket fram emot det här året!! Massa träning ska det bli! =)
 
Idag tog jag och Våd följe med två av ponnysarna från stallet.
Vi tog täten och Våd skritta på med gott självförtroende. Så himla härligt :)
Sen skulle vi rida en bit längs med vägen och då jag vet att han hittar monster i diken ibland när han går först och då hoppar ut i vägen så lät jag gammelponnyn gå först.
När vi var av vägen så pinnade Våd glatt först igen. Härliga positiva häst :love:
Blev mest skritt då vägarna är rätt hårda och den ena tjejen på en ponny var väldigt osäker och inte gärna ville öka farten. Men tillslut var vi så kalla och det mörknade fort så vi travade sista långa sträckan innan vi kom ut på "stora" vägen igen. Gammelponnyn fick ta täten och Våd var så jäkla laddad :D sicket påskjut han får då :p han var som en tickande bomb, hade jag bara gett honom en skänkel eller en smackning så hade han nog exploderat, men istället så kändes han så jäkla härlig. Pigg, het, mjuk, tänd, reglerbar och så full av liv. Jag blir så lycklig varje gång jag sitter på hans rygg. Alla tänkbara bekymmer i vardagen är som bortblåsta. :love:
Så nu ser jag verkligen framemot träningen imorn. Pirrigt men ska bli kul.
Rapport kommer imorn kväll.
 
Halloj
Har varit frånvarande ett tag då pållan har blivit av med benbitar i haserna och haft vila. Nu är vi igång igen och hon börjar bli sitt vanliga jag ist för ett explosivt monster...

Idag var vi i ridhuset och red ihop med en annan häst. Det har inte hänt på två månader faktiskt, alltid varit ensamma. Hon brydde sig inte alls när den andra galopperade förbi osv. Jag var lite rädd att hon skulle gå i taket för hon har varit super fjantig sen vilan ;)
MEN det var hinder framplockade, massor av hinder och dom såg så inbjudande ut tyckte min hoppetossa.. Hon ville inte alls dressyra runt och lyssna på mig, hon letade hinder ist vi travade över en bomserie över meddellinjen och sen tog vi ett par pytte skutt för att göra prinsessan nöjd första skuttet på nästan fem månader!
 
Jag kunde!! Jag glömde inte av hur man rider!!
Fokuserade träningen på att fånga upp ytterbogen, peta i rumpan och få jämn kontakt på båda tyglarna.
Vilket gick! Kontakten satte vi riktigt bra, han bar sig själv utan att hänga och var väldigt reglerbar.
Bogen och rumpan fick vi på rätt ställe stundvis, men det är jobbigt sa Våd ;)
Fick en massa beröm av tränaren för att jag hade en sån positiv häst, arbetsvillig och känslig. Och att jag valde att rida på vanligt tränsbett trots att han är så pigg, lättstressad och framåt. Att jag lägger krut på ridningen och inte att betsla upp.

Mina ben är typ döda nu efter ett pass helt utan stigbyglar så lär vara spännande att ta sig ur sängen imorn.

Efter ridningen satte jag mig i halmen inne i boxen och Våd fick rumstera fritt i min "frisyr". Bästa han vet att muffla runt i mitt hår, sätta mulen i halsgropen och andas mjukt. Jag älskar min häst!!! :love:
 
Jag kunde!! Jag glömde inte av hur man rider!!
Fokuserade träningen på att fånga upp ytterbogen, peta i rumpan och få jämn kontakt på båda tyglarna.
Vilket gick! Kontakten satte vi riktigt bra, han bar sig själv utan att hänga och var väldigt reglerbar.
Bogen och rumpan fick vi på rätt ställe stundvis, men det är jobbigt sa Våd ;)
Fick en massa beröm av tränaren för att jag hade en sån positiv häst, arbetsvillig och känslig. Och att jag valde att rida på vanligt tränsbett trots att han är så pigg, lättstressad och framåt. Att jag lägger krut på ridningen och inte att betsla upp.

Mina ben är typ döda nu efter ett pass helt utan stigbyglar så lär vara spännande att ta sig ur sängen imorn.

Efter ridningen satte jag mig i halmen inne i boxen och Våd fick rumstera fritt i min "frisyr". Bästa han vet att muffla runt i mitt hår, sätta mulen i halsgropen och andas mjukt. Jag älskar min häst!!! :love:

Härligt!!! :D:bump::banana:
 
Jag kunde!! Jag glömde inte av hur man rider!!
Fokuserade träningen på att fånga upp ytterbogen, peta i rumpan och få jämn kontakt på båda tyglarna.
Vilket gick! Kontakten satte vi riktigt bra, han bar sig själv utan att hänga och var väldigt reglerbar.
Bogen och rumpan fick vi på rätt ställe stundvis, men det är jobbigt sa Våd ;)
Fick en massa beröm av tränaren för att jag hade en sån positiv häst, arbetsvillig och känslig. Och att jag valde att rida på vanligt tränsbett trots att han är så pigg, lättstressad och framåt. Att jag lägger krut på ridningen och inte att betsla upp.

Mina ben är typ döda nu efter ett pass helt utan stigbyglar så lär vara spännande att ta sig ur sängen imorn.

Efter ridningen satte jag mig i halmen inne i boxen och Våd fick rumstera fritt i min "frisyr". Bästa han vet att muffla runt i mitt hår, sätta mulen i halsgropen och andas mjukt. Jag älskar min häst!!! :love:
Jepp, mina ljumskar skriker idag. Och magmusklerna (har visst några sånna under fluffet) gnäller rätt bra de med :p
 
Jag kunde!! Jag glömde inte av hur man rider!!
Fokuserade träningen på att fånga upp ytterbogen, peta i rumpan och få jämn kontakt på båda tyglarna.
Vilket gick! Kontakten satte vi riktigt bra, han bar sig själv utan att hänga och var väldigt reglerbar.
Bogen och rumpan fick vi på rätt ställe stundvis, men det är jobbigt sa Våd ;)
Fick en massa beröm av tränaren för att jag hade en sån positiv häst, arbetsvillig och känslig. Och att jag valde att rida på vanligt tränsbett trots att han är så pigg, lättstressad och framåt. Att jag lägger krut på ridningen och inte att betsla upp.

Mina ben är typ döda nu efter ett pass helt utan stigbyglar så lär vara spännande att ta sig ur sängen imorn.

Efter ridningen satte jag mig i halmen inne i boxen och Våd fick rumstera fritt i min "frisyr". Bästa han vet att muffla runt i mitt hår, sätta mulen i halsgropen och andas mjukt. Jag älskar min häst!!! :love:

Men vad kul att ridpasset gick bra, se du klarade ju galant! :banana:
Du verkar verkligen ha en riktigt supermysig liten häst du!
 
Delvis kl.

Idag hände något jag absolut INTE vill ska hända igen, fy fasen vad rädd jag blev MEN det kunde trots det hålla mig lugn för att inte göra situationen värre än vad den var.

Jag vill bara börja med att säga att det är TUR att Miraz lyssnar och litar på mig!

Vi tog oss en ridtur nu på kvällen i snön som vi fick igår (igen) och det var verkligen så härligt! Jag hade missat bootsen men kom på det en bit in i skogen och tänkte att äh det går ju bra, verkar inte vara så halt ute tack vare snön, men vi tog det givetvis försiktigt för det.

Men så kommer vi upp för en väg som jag tänkte vi skulle ta och det var lite halt på sina ställen så jag valde att hålla mig i sidan som vi brukar göra.
Men längra fram ser jag att det lyser på skjutbanan och blev lite nervig och tänkte nä fan vi vänder. Sagt och gjort. Vi vände och vi han några steg sedan så låg hon i snön, mitt i vägen och försökte då resa sig men benen for åt alla håll så då sa jag "ptroo" och då låg hon kvar helt still så jag kunde gå av och få inspektera HUR jag skulle få henne upp igen för det var fan glansis under hela henne.

Hon låg snällt kvar där medans jag donade (TACKA GUD FÖR DET!) Sedan tog jag ett stöd runt henne med händerna och min kropp och bad henne resa sig och det gjorde hon, halkade till lite men kom sedan på fötterna och jag fick nästan "bära" henne av vägen.

Allt gick verkligen super bra tur nog, såg ingenting på benen och hon kändes och såg fin ut i rörelserna. Får se imorgon om hon är stel vilket jag tycker hon borde vara efter det. Tur nog la ju benen sig rätt och inte ut som bambi på hal is, då hade det kunnat sluta illa :(

Jag är så otroligt förbannat stolt över min fina flicka, i denna situation visade hon verkligen att hon litar på mig till 100% och det glädjer mig till tusen ska ni veta. Min fina flicka, livrädd var jag tametusan.

Men förutom den händelsen så fick vi iaf lite trevligt med lite galopp och trav, usch stackars flicka!

Imorgon får det bli en promenad för att sträcka på benen!
 
Spännande att följa alla fina hästar här! :) Ni är så ambitiösa och duktiga allihopa! :love: Kul också att det finns så många olika typer av hästar och inriktning. Jag håller med om att tonen här är väldigt trevlig :) Trots motgångar med olyckor och skit så kämpar alla vidare.
@Aionee – krya på dig! Tur att du inte fick smällen i skallen, usch..
@Molin – skönt att hon reagerade så sunt. Ja, broddat är jätteviktigt these days..

Jag har inte varit så aktiv i tråden. Min häst har haft semester sedan olyckan 5 nov. I mitten av november fick han flytta till annan ort som kunde erbjuda en gigantisk stor, torr hage och har gått där och njutit fram till nu! :)

Nu är det dock dags att flytta hem igen. Valet föll på en lösdrift för valacker med ridhus och tränare. En härlig miljö för en unghäst. Idag var jag och reparerade bromsarna på min hästtrailer, på fre och lör blir det lastträning och sedan "hemfärd" på sön.

Vi kommer att börja bygga upp oss båda lugnt. Det blir tömkörning för ett proffs redan på måndag förmiddag, följt av egen tömkörning och löshoppning bland annat. I början av februari är min rygg så pass stark igen att jag vågar sitta upp utan att riskera skada den mer vid en ev. avfallning.
 
Uppdatering med min lilla flicka. Verkar som vi hade turen med oss som sagt, ingen svullnad, ingen hälta och hon är pigg och glad. Såg/kändes inte ens stel ut när vi gick ut på en liten promenad.
Däremot lite varm i ena bak kotan, det benet som hon fick under sig så att säga. Men glad för att hon inte är svullen lr har andra symtom.
Gissar på att hon förmodligen slog till sig när hon ramlade, stackaren!

Mina går ju barfota och rids då utan skor, till och med utan boots vilket har funkat i alla väderslag förutom just is då. Och eftersom dom det gick bra där i snön då jag kom på att jag glömt bootsen så trodde jag ju faktiskt att det gick bra. Sen gick vi ut på en "ny" väg som jag trodde var isfri under snön men jag hade fel och det är givetvis mitt fel.

Jag är iaf glad för att hon är en cool häst och lyssnade så pass bra som hon gjorde på mig.
 
Så skönt att det gick bra ändå! Tur i oturen :)

Jag och pållan åkte till ridhuset idag. Hon har börjat bråka vid lastningen, det har kommit nu helt plötsligt senaste två gångerna. Jag har inte ändrat någonting och det är samma släp, inte ens en annan häst har åkt i den.. Så det är väl tonårstrots antar jag. Hon ger upp ganska fort och går in själv efter en stund så det är inga stora problem ;)

Väl framme red jag ett dressyr pass. Fortsatt som vanligt med halvhalter och tempoväxlingar, men ställde lite mer krav och red mer framåt. Det är underbart att vara igång igen! :D
Imorgon blir det gymnastikhoppning :)
 
Rozalie har vilat 5 veckor, det fick bli lite tidigare än planerat då min hjärna tyckte att jag inte behövde sova om nätterna och kroppen i princip sa upp sig. Det fanns noll och ingen ork till nått. Men nu har jag börjat sätta igång henne igen (och sover igen! :up:)
Hon är komplett galen, vet inte vad som flugit i henne! Det är inte enbart positivt att hon blivit starkare i sin kropp och förbättrat konditionen :cautious: Vi får värma i galopp med bock och diverse luftsprång, sen kan vi snacka och hon blir sitt fina jag igen. Förhoppningsvis så ger det med sig snart, matte är sådär förtjust i skolorna över marken.

Första passet på nybliven 5-åring
10369713_10152786980528113_1939272095875007124_n.jpg


Kall skrittur ute i skogen, soligt och fint, men fy bubblan vad kallt det är att bara skritta!
10898218_10152786988538113_6064898904276675347_n.jpg

Jag måste ta tag i den där ponnymanen snart... Den är så hiskeligt tjock, på båda sidorna!
 
Länge sen man uppdaterade nåt här! Har varit inne titt som sätt och följt er och era fina bäbisar dock :love:

Med Royal går det bara bra, vi har kommit igång ordentligt med träningen nu. Min tränare har fått rida honom ett par gånger då jag inte riktigt känt att jag räckt till. Han utvecklas mer för varje dag och börjar bli riktigt fin nu! Han har ifrågasatt lite grann då vi krävt mer av honom, men numer gör han det mesta utan att man ens behöver be honom om det. Gör lite förflyttningar osv :) Känns riktigt kul!

Lite blandade ovisade bilder
10634100_10152860852876067_557058873363287203_o.jpg

10556444_10152831109736067_3777484551891841344_n.jpg


Slängde upp pojkvännen :D (ursäkta hjälmlösheten, den togs av när vi fotade bara)
Men nog visar den bra att pålleplutt är ganska enorm även med en lång ryttare...:cautious:
10486287_10152941249321067_6535412371817203820_o.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
986
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 483
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 394
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp