10:orna del 7

Vad roligt med lite vinterbilder!
Kaprifol har vintervila nu (hältan hon hade gick över på ett par dagar), men hon fick följa med till sommarhagen och busa lite idag. Vinterhagarna är lite tråkiga för tillfället så det fanns en hel del energi som ville komma ut!
img_2108.jpg

10898201_10152620092189021_3552117023884750914_n.jpg

10897947_10152620095424021_3441070096492258807_n.jpg

10419021_10152620095439021_6751861096498747075_n.jpg

Blir spännande att sätta igång denna sen... :nailbiting::D
 
Kul att du blir med häst igen @Fibusen . Min buse har vilat i nästan 4 veckor och är riden första gången idag. Eftersom jag har ridförbud ett tag till så har en annan ryttare agerat pilot. Han var pigg och laddad som dynamit men höll sig i skinnet, ganstern;).
Om någon vecka åker han till den här ryttaren ett tag så min fot får läka. Så då blir jag hästlös ett tag:(

@Raider_ underbara bilder:)
 
Först fick vi äntligen snö, sedan blev det 20 grader kallt och nu är det plusgrader med regn så tyvärr lär det bli isgata....
Vi kämpar på med den " nya" inridningen. Dolly är helt trygg med "klängande" och i förrgår så rörde hon sig första gången under ryttare de första stegen utan att explodera och bocka! Inte helt lugn men ett stort steg på vägen! Tjejen som hjälper mig kör barbacka för att ta bort ev reaktioner på utrustning.
Dolly har också fått tillbaka din hagkompis, fått flytta till skogshagen med skjul och uppvärmt vattenkärl och har faktiskt börjat lägga på sig märkbart!
Hon kan numera arbeta avslappnat i skritt men det är en bit kvar innan det fungerar i trav och att hon faktiskt använder sina muskler istället flr att springa på adrenalin. Hennes stora muskelknöl och extremt sluttande bakdel har blivit mer harmonisk. Det känns verkligen hoppfullt ( även fast det är ett långt större arbete än jag kunde tänka mig när jag såg filmen innan köpet....)
 
Vill passa på att önska alla i tråden ett gott slut och ett ännu bättre nytt!!
Och ett stort grattis till alla våra fyrbenta som om några timmar är 5 år!! :banana:

Jag ser tillbaka på mitt hästår 2014 som inneburit:
* tillbakaflytt till mitt "hemma stall"
* nya härliga bekantskaper i hästvärlden
* två avklarade hubertusritter
* min häst har gått från att rusa runt som en struts till att faktiskt kunna jobba på fint i en ok form.
* min häst har blivit just MIN häst, behöver inte vara orolig för att ägaren plötsligt ska vilja ha tillbaka honom.
* vi klarade mitt mål med att kunna rida ut själva.

Målen för 2015:
* hitta en tränare
* fortsätta träna på transporten, att inte leka Tarzan över bommen :nailbiting:
* få fason på galoppen
* en liten pay and jump/ride
* men framförallt, fortsätta ha så jäkla roligt som vi har :love:
 
Roligt med lite summering 2014

Fendi blev ju mamma 2014, till ett bedårande hingstföl som nu fått en ny ägare, så mycket glädje och även lite sorg då förstås. Men jag är glad att det ändå gick som planerat allting, för det är ju inte ofta det gör det i hästvärlden. Så 2014 blev för mig mest ett "fölmysår"
10325155_10152193134959426_7512661098888675175_n.jpg

10847807_10152597204519426_7828352620591460584_n.jpg

Översta fotot är han en månad ca och det understa är dagen innan han åkte till sin nya ägare, då 7.5 månader gammal.

Sen ridningen, så hoppas jag att vi ska starta våra första tävlingar till våren. Jag är ju allroundryttare och rider gärna både hopp och dressyr, men inser att jag måste begränsa mig av både tidsmässiga och ekonomiska skäl, så det får bli dressyr här (ok kanske någon pay and jump) Sen har jag inte bestämt mig till 100 % om jag ändå kanske ska sälja, men jag har ingen brådska och tänker rida henne mer först.
 
Jag har ju varit hästlös i princip nästan hela 2014,har saknat det varenda dag! Så jag kan väll inte summera vårat år direkt,men lite på korven,han startade faktist en clear round på 90 cm,och hoppade den galant! Han har gått från klarhet till klarhet,och ser riktigt fin ut i dressyren,även fast det är mycket kvar.

Vårat mål 2015 är att dels att fortsätta träna på att rida ut själva,går jättebra vissa gånger,men ibland är han en rejäl fjant,så måste få han tryggare "alla" ggr.

Sen börja rida för tränare,antingen nu på direkten,eller sen till våren,har ju inget ridhus,så vädret spelar stor roll. Är ju skillnad att rida i skogen i regnrusk,då kan man bylsa på sig regnkäder osv,men svårt att känns sig riktigt smidig nog för att rida en ridlektion i det.

Ev,EV starta en klubbis. Där är det mina nerver som fegar ur,jag får se hur det känns när vi kommit igång. Nu har jag ju knappt ridit på ett helt år,så jag behöver komma igång själv också,så kanske får det flyttas fram till 2016.

Lastningen är ett problem. Eller igentligen inte,för han man stor transport så går han på. Är bökigt med dessa mindre "vanliga" transporter,typ startrailer,vv, osv. Så det vore ju bra att ha en egen,men det vet jag att 2015 inte kommer erbjuda på pengafronten,så det får också skjutas upp,men hade vi en sån så skulle vi kunna träna mer. Så antingen så försöker jag få han att acceptera stallets startrailer,eller så struntar jag i det helt tills jag haft råd att köpa en som jag vet att han tycker är ok.

Korven önskar er alla ett gott nytt år iaf,i morgon har vi 5-åringar!!!! O_o:nailbiting::o:D

10801969_10204236812894721_9180840185677208601_n.jpg
 
Vad duktiga alla är och vilket hålligång det är i tråden, alltid lika kul och komma in och läsa, när jag väl haft tiden och då har det varit massor med sidor att ta igen. Jättekul!

Här har det gått otroligt segt under hela december månad nästan, i början tror jag att jag fortfarande höll igång men sen blev det massor med jobb och jag hann inte med och rida lr arbete mina så speciellt mycket, dels så var det stenhårt i marken så kom man väl ut så var det skritt som gällde,tyvärr.

Så det blev lite promenader ibland under den tiden jag jobbade mest under några veckor och sen har det varit jul och nyår med massa annat som då tagit upp tiden.

Miraz är den som såklart hamnat lite mer i andrahand, är väl dels för att jag inte påbörjat träningen med henne utan har bara tagit det lugnt ute i skogen, min 6åring har jag iaf tränat ca 1-2ggr/v på i ridhuset så därför blir det att försöka hålla igång henne lite mer om jag lär välja på så vis.
Känns givetvis inte schysst mot Miraz för hon har varit extremt pigg, och nu lär hon dessutom gå in 16.00 på dagarna och inte 20.00 då ingen annan vill ha hästarna ute. Vilket hon inte uppskattar helt heller, blir lite rastlös och sedan piggare av det.

Så när jag väl började gå promenader igen så var hon lite vild, men oftast bara runt ett ställe runt byn så man visste oftast att här kommer det bli galet.
Men efter lite mer promander, korta som långa som kommer hon ner på jorden, men piggheten finns där och minsta lilla tex billjud får henne och flyga i luften :p Så när hon är såhär så försöker jag hålla mig ifrån bilvägarna, även om det är lite svårt däromkring, så rädd för att hon ska kicka rakt emot en bil.

Nu har hon givetvis blivit stående i 2 lr är det 3 dagar igen, känner mig så förbannat jäkla ledsen och hemsk över det :(
Men imorgon så ska hon få komma ut, vet bara inte om jag törs mig upp i sadeln lr om jag ska köra safe med longering lr promenad. Springa av sig skulle hon behöva lite dock, men hon har ju som sagt inte varit igång helt nu under ett tag så det kanske inte är det bästa då heller.

Vi får se hur det går till, hade gärna bjudit på lite bilder på bustrollet men då lär man lägga in det på någon sida och måste erkänna att jag tröttnat lite på det :p Men snart ska ni får nya bilder på henne ;)

Gott nytt år på er alla!
 
Okey, nu kommer bilder. Tyvärr inte dom jag velat från Julafton (som syster tog) men ni får nöja er med ryggbilder från Julafton.
Dom andra bilderna är lite blandat från december månad!

DSC_0449_2_zps106cb7b6.jpg

DSC_0455_2_zpsd513d50b.jpg

DSC_0483_1_zpsb1698ac2.jpg

DSC_0544_2_zpsddb26983.jpg

DSC_0489_1_zpsec47ae19.jpg

DSC_0485_2_zpsc1cc6a1e.jpg

DSC_0542_2_zpsd9afc374.jpg

DSC_0556_2_zpsba9e4487.jpg

DSC_0557_1_zps41993831.jpg


Sådär då, blev någon bild iaf ;) Ska försöka hålla mer uppdatering nu.
Detta år är det planerat att jag ska påbörja henne utbildning mer ordentligt, men svårt och veta hur mycket man kan rida med.

Vi får se, krutburk är hon och älskar att få komma ut på äventyr, sen om det blir lika kul på banan får vi se ;)
 
Under julhelgerna så har Våd fått ta det lite lugnt då tiden helt enkelt inte funnits.
Hade tänkt rida ut idag, men det blåste halv storm så var inte så inbjudande.
Så bestämde mig för att löshoppa, tack och lov för ridhus på gården :)

Nog för att Våd kan vara triggad och pigg, men idag var det löjligt!:eek:
Han pep och dansa runt på vägen in från hagen. I stallgången stod han och småreste sig. Gicke ner till ridhuset och skulle värma upp och han totalexploderar så han går omkull, upp på bena och full fart igen.
Började hoppningen och han bara forserade, höjde lite för att få honom att "haja till" men han bara kastade sig över. Helt tossig...lät honom hoppa ett lägre och sen bröt jag. Kändes inte säkert när han var sån där :crazy:

Tokiga häst, välkommen nya året lixom. :wtf:
 
Länge sedan jag skrev nåt nu.
Min grabb har vila nu men sista ridpasset blev i snön där vi även hade fotograf med oss!
10891676_10152596996953549_333401640482280117_n.jpg

10405317_10152597032743549_1250605120215891288_n.jpg

Vi hann debutera det nya LB:1 programmet dagen innan också. Domaren var nog rätt snäll med poängen men jag är nöjd hur som. Han är första hästen jag rider in och utbildar så allt är väldigt nytt för mig.
Han är även flyttad till ridskolan nu där han går på lösdrift i en stor flock och trivs oförskämd bra. Bästa beslutet att flytta honom dit.
 
Under julhelgerna så har Våd fått ta det lite lugnt då tiden helt enkelt inte funnits.
Hade tänkt rida ut idag, men det blåste halv storm så var inte så inbjudande.
Så bestämde mig för att löshoppa, tack och lov för ridhus på gården :)

Nog för att Våd kan vara triggad och pigg, men idag var det löjligt!:eek:
Han pep och dansa runt på vägen in från hagen. I stallgången stod han och småreste sig. Gicke ner till ridhuset och skulle värma upp och han totalexploderar så han går omkull, upp på bena och full fart igen.
Började hoppningen och han bara forserade, höjde lite för att få honom att "haja till" men han bara kastade sig över. Helt tossig...lät honom hoppa ett lägre och sen bröt jag. Kändes inte säkert när han var sån där :crazy:

Tokiga häst, välkommen nya året lixom. :wtf:


Hoppsan, inte bara min som är galet pigg med andra ord.
Nu önskar jag att även jag hade möjligheten att kunna släppa mina lösa i ridhuset lr på en ridbana. Men jag tror inte man får det på våran ridanläggning där jag har kort. Har iof inte frågat heller.

Usch läskigt ändå när dom är sådär, oftast brukar dom ju precis som du skrev, haja till om man höjer men han var väl helt enkelt
alldeles för pigg för att ens bry sig utan han tyckte det var latjo att bara få kuta runt och vara galen häst ;) haha
 
Kul att läsa era summeringar! =)

kl

Jag upptäckte idag att man kan väga hästen på skrittbandet!
Två veckor efter att jag köpte henne (23/7) vägde hon 499 kg
IMG_0754_zps5785ccc2.jpg


Och nu, 5 månader senare väger hon 578 kg!
Så mkt finare i kroppen och lagom i hull nu, växt kanske 2 cm, men jag blev ändå förvånad att hon gått upp nästan 80 kg!
image_zps78e3920f.jpg


Ska bli spännande att hålla koll på vikten nu haha :D
 
Hoppsan, inte bara min som är galet pigg med andra ord.
Nu önskar jag att även jag hade möjligheten att kunna släppa mina lösa i ridhuset lr på en ridbana. Men jag tror inte man får det på våran ridanläggning där jag har kort. Har iof inte frågat heller.

Usch läskigt ändå när dom är sådär, oftast brukar dom ju precis som du skrev, haja till om man höjer men han var väl helt enkelt
alldeles för pigg för att ens bry sig utan han tyckte det var latjo att bara få kuta runt och vara galen häst ;) haha

Tyvärr är underlaget i ridhuset väl löst på ett ställe, där han gick omkull då bakänden gled iväg i han full fräs-bockningar-hopp och skutt-svänga fort som fan-övningar.

Under hans vila i november och december så lät jag honom i land rusa av sig i ridhuset, vilket han har lärt sig så nu är det lära om som gäller. Ridhus betyder inte fullt ös medvetslös :p

Tur han e söt ändå och allt gick bra.

Han hade dratt en sko igår i hagen så nu ska hovis jagas. Min annars så bra och lätta hovslagare har blivit allt svårare att få tag på. Börjar tröttna nu och funderar på att byta. En annan i stallet som har samma fick en tappsko knappt en vecka efter senaste skoningen. Hon började jaga honom direkt för att få på en sko innan jul. Men hästen går utan ännu. Ena dagen svarar han inte alls, nästa säger han att han ska komma men dyker inte upp och hör inte av sig. :/
Våd ska inte gå utan sko i 2-3 veckor :(
Samtidigt tycker jag om hovis när han kommer men va fan ...
 
Ja, det undrar jag med? Det skulle vara så mycket roligare och enklare då, även från mobilen! =D

Tyvärr är underlaget i ridhuset väl löst på ett ställe, där han gick omkull då bakänden gled iväg i han full fräs-bockningar-hopp och skutt-svänga fort som fan-övningar.

Under hans vila i november och december så lät jag honom i land rusa av sig i ridhuset, vilket han har lärt sig så nu är det lära om som gäller. Ridhus betyder inte fullt ös medvetslös :p

Tur han e söt ändå och allt gick bra.

Han hade dratt en sko igår i hagen så nu ska hovis jagas. Min annars så bra och lätta hovslagare har blivit allt svårare att få tag på. Börjar tröttna nu och funderar på att byta. En annan i stallet som har samma fick en tappsko knappt en vecka efter senaste skoningen. Hon började jaga honom direkt för att få på en sko innan jul. Men hästen går utan ännu. Ena dagen svarar han inte alls, nästa säger han att han ska komma men dyker inte upp och hör inte av sig. :/
Våd ska inte gå utan sko i 2-3 veckor :(
Samtidigt tycker jag om hovis när han kommer men va fan ...

Haha, du får lära om helt enkelt.
Mina brukar dock inte bralla omkring när jag släppt dom på bana förut, då jag hade den möjligheten vill säga.
Mamman till min ena älskade och bralla runt om hon fick.

Men nu mina två flickor jag har, har jag inte haft möjligheten med och göra så med dom så vem vet hur dom faktiskt skulle reagera att bli släppta i ett ridhus alt ridbana.

Iof, Sakura har löshoppats och då har hon busat av sig i ridhuset ;)
 
Blääää...

Blev det något rida idag? Nej det blidde det ikke.
Regnat hela natten och typ hela dagen så vi har inte en fläck med snö kvar på marken men regnet lämnade isgator överallt :( så isgata är lite drygt med barfota hästar.
Miraz boots ska få brodd på sig idag och Sakuras boots visa sig vara så jävla bra skor så man kan inte ens sätta boots på dom GAAH!

Men jag försöker vara glad för det ;) haha

Suck, kan man ens tro att det var 25 minus för en vecka sen?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 570
· Visningar
51 550
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp