10:orna del 7

@Aionee oh ja! Förstår glädjen i det lilla. När jag fick hem Våd så var han ju i princip ohanterad. Att kunna leda honom till och från hagen utan att riskera livet ;) var en sån otrolig vinst!
När vi sen kom till att jag hängde och satt så var jag så stolt att jag kunde spricka!!
Det är en av tjusningen med unghästar, det krävs inte mycket för att man ska känna sig som en världsmästare :D
 
Janne är klippt, bogen, och halsen. Inget täcke, han kommer ju från kalla Bräcke och bor nu i klimatzon 1. Mycket piggare, vad nu det skulle vara bra för....
 
Har faktiskt helt slutat täcka. Tror att han klarar alla klimat bättre utan täcke. Även/framförallt när han är riden svettig. Han har en fantastisk päls, vacker, tjock och glansig, självrengörande, det tar aldrig mera än 5 minuter att rengöra honom, hur lerigt det än är ute, halvblodet kunde jag borsta en timme och han var ändå inte ren, mystiskt.
 
Blää!!
Kom iväg till stallet betydligt senare än tänkt, men tröstade mig med att Våd iaf skulle vara färdigäten och redo för ridning.
Fatta min irritation när jag kommer ut och han står kvar i hagen, klockan är 19:30 och de ska in kl 18. Sista maten i hagen hade de fått 12:30. Så gissa vem som var hungrig?!
Fick tatt in honom och hans hagkompis iaf och ringt tjejen som hade insläppet, hon hade visst "glömt" dom :meh:
Så istället för att rida så fick ju Våd äta sin mat i lugn och ro. Han glufsa i sig 4,5 kg på nolltid.
Och klockan gick så inte blev det ridet. :down:
Men det ska tas igen imorn! :up:
 
Alltså min häst!!! :love:
När piloten (jag) lyckas hålla reda på ben, händer och verkligen sitter i (!!) sadeln så glimmar han till ordentligt! Pigg som attan...som vanligt ;) och nångång lite väl tung i handen, men hellre det än när han kör sina struts-moves och vägrar gå fram till bettet alls.
Fick till en riktigt snygg (kändes det som iaf) galoppfattning idag oxå när jag valde att plocka ihop hans energi och göra nått produktivt av det. :D
Tempoväxlingar och sidvärtes funkade fint idag i både skritt och trav. Bättre i traven då han gärna älgade iväg i skritten.

Måste försöka bli fotad/filmad snart...och hoppas att det ser lika bra ut som det känns ;)
Men det känns som att vilan verkligen har gjort honom gott ändå. :)

CC100867-8821-48D3-B4C5-05077C687EC8_zpsfajsey3p.jpg
 
Senast ändrad:
Vet du varför tränaren väljer att ha "gramansättning" på yttertygeln istället för att den bara löper från bettet och igenom tömringen på gjorden?

Detta var första gången tränaren satte tömmen så, innan har hon haft den från bettet, genom tömningen och till handen direkt. Tränaren satte den så för att dels få lite extra "kraft" eller vad man ska säga när Kaprifol ville trilla lite inåt (speciellt i vänster varv), men också för att få tömmen lite stadigare.

Kaprifol skulle fått gå nästa tömkörningslektion i går, men så var hon halt tråkigt nog. Hon har bara skrittat förra veckan och tagit det ganska lugnt så min chansning är att hon vrickat sig/sträckt sig i leran hagen eller liknande. Har inte hittat nån svullnad eller värme någonstans.
Blir vintervila nu i vilket fall som helst!

(Och gammelhästen 23-år fick gå tömkörningsträningen i stället, bonusbild på henne här!) :d
img_1583.jpg
 
Äntligen börjar vintern komma även till oss. Idag har vi lite snö i alla fall, men den hinner nog töa bort till julafton.
Men i går passade jag på att fotografera hästarna i det fina vädret, kyligt men stilla i luften! Perfekt alltså!

Empa fick springa naken i hagen, mycket uppskattat. Och sen skrittade vi ut en sväng, vilken lycklig häst.

varning för bildbomb

_MG_8191_zps2379baa5.jpg

_MG_8348_zps493361ee.jpg

_MG_8157_zpsf6bfb7ff.jpg

_MG_8278_zps4a359912.jpg
_MG_8371_zps00a4fe9d.jpg
 
Ett av mina största mål innan året var slut var att rida ut Våd ensam.
Och idag med drygt en vecka till godo så var det dags.
Tog en kortare "trygg" runda som vi tömkört själva och ridit med sällskap. Och han så jääääkla duktig, bara mina hjärnspöken som hindrar oss. Tänkte först bara skritta runt, men det gick ju för jäkla långsamt så smackade på och han bjöd på en sån otroligt härlig trav!!
Lätt, framåt, svävande :D
Är så jäkla kär i min häst!!! :love:
 
Grattis,eller vad säger man? :D Vad glad jag blir för eran skull,vet känslan precis! Nu kan ni rida ut helt oberoende av andra,tjoho! :bump::banana:

Tack!!
Jag har ridit själv i alla år och alltid haft åsikten att man ska kunna rida sin häst själv. Så har varit arg på mig själv för att jag blivit en fegis.
Men nu! :banana::banana:
 
Okej, jag tror att jag officiellt har den sötaste hästen någonsin (ja, jag ville säga ponnyn eftersom han verkligen ser ut som en sån bland alla 170 cms kompisar i hagen ;));
10891813_10202950434385073_6716764662135594157_n_zps09512045.jpg

Han fick en snygg glitter-luddgrimma i julklapp av min 11 åriga lillasyster för att verkligen få till den där ponny-looken. :D
Vi har även börjat gått mer promenader med honom. Nu har han varit ute totalt 4 gånger i skogen! Idag var det -14 minus ute och jag hade verkligen ingen lust att gå ut med honom en 40 min, men måste man så måste man. Först fick han springa av sig på ridbanan och gud vilken fart han fick. Sprang runt och bockade som en galning. Filmade även en liten del av det innan telefonen lade av (dumma kylan :wtf:). Ska se om jag kan lägga upp den sen. Trots att han fick busa av sig 20 av de 40 minuterna så fick han även för sig att det var kul att bocka när man blev ledd i grimskaft ute i skogen. Busfrö. :grin:
 
Okej, jag tror att jag officiellt har den sötaste hästen någonsin (ja, jag ville säga ponnyn eftersom han verkligen ser ut som en sån bland alla 170 cms kompisar i hagen ;));
10891813_10202950434385073_6716764662135594157_n_zps09512045.jpg

Han fick en snygg glitter-luddgrimma i julklapp av min 11 åriga lillasyster för att verkligen få till den där ponny-looken. :D
Vi har även börjat gått mer promenader med honom. Nu har han varit ute totalt 4 gånger i skogen! Idag var det -14 minus ute och jag hade verkligen ingen lust att gå ut med honom en 40 min, men måste man så måste man. Först fick han springa av sig på ridbanan och gud vilken fart han fick. Sprang runt och bockade som en galning. Filmade även en liten del av det innan telefonen lade av (dumma kylan :wtf:). Ska se om jag kan lägga upp den sen. Trots att han fick busa av sig 20 av de 40 minuterna så fick han även för sig att det var kul att bocka när man blev ledd i grimskaft ute i skogen. Busfrö. :grin:

Kärleken till våra hästar är fantastisk! :)
Klart man busa loss med matte i snöret oxå ;)

Våd har fått lite julvila sen vår premiärtur i helgen. Men idag tog vi ett pass i ridhuset. Och jag är mycket nöjd med honom. Han börjar verkligen bli jämnare i sidorna, fortfarande stark i vänstersidan, men hästlängder bättre än tidigare.
Han bjuder till och försöker så gott han kan. Traven börjar bli fin. Galoppen är tyvärr katastrof :/ men vi kämpar på, ett steg i taget. Vem vet, nästa år vid den här tiden så har även galoppen klickat. Får inte glömma att han bara är 4 och riden i ett år med ett par viloperioder. Dessutom kallblod så galoppen är ju en utmaning.
Vi har ju hela livet framför oss. :D
 
Härligt att läsa om er allihop. Vilket fantastiskt gäng hästar och människor ni verkar vara :).
Här förbereds det flytt av hästen. Jag ser fram emot att bli "hästägare på heltid" igen. Jag har haft hästen uppstallad med fullservice i några år och det har verkligen varit guld värt att slippa stressa till stallpass och känna att jag inte nödvändigtvis måste åka ut när barnen varit sjuka eller när det helt enkelt inte funkat tidsmässigt.
Men det innebär ju också att anpassa sig till någon annans rutiner och hästhållning och då jag tidigare om åren alltid haft hästarna hemmavid och tagit alla beslut på egen hand, har det inte varit helt lätt att lämna så stor del till någon annan. Hur bra hästen än haft det (och bra har hon och hennes föregångare haft det. Stallhållarna är fantastiska), så finns det alltid saker man själv skulle gjort annorlunda...
Nu har jag fått stallplats i ett litet stall på gångavstånd från min bostad! Det är enbart kallhyra vilket innebär att det är jag som tar beslut om strömedel, fodermedel, foderanalyser, m.m m.m. Samtidigt som fodringar, utsläpp och intag ingår så jag behöver inte vara låst till att stalla på särskilda tider. Halleluja! Jag hoppas och tror att det här blir en bra lösning för mig och lilla pållan OCH för resten av familjen... Kram på er!
 
Och här hemma börjar det närma sig för hemkomst,20 dagar kvar bara. Jag verkar dock få hem en tickande bomb,nån tycker nämligen att livet leker nu när kylan kommit! :p -17 ute nu,burr! Klister i rumpan,sen galoppintervaller upp på berget till masten här hemma,sen är han nog trött igen. :idea: Kanske? :angel:

Hur gör ni andra nu när dom faktiskt blivit så stora (herregud,mindre än en vecka tills dom räknas som 5-åringar! O_o) rider ni fullt ut som på vilken häst som helst? Dvs ett normalt ridpass? Uteritter på över timmen? Hur gör ni med viloperioder nu?

Korven har nyss vilat lite så nu kör jag igång fullt ut när han kommer hem,sen ska han förhoppningsvis kunna gå fullt ut,tänkte låta han vila nån vecka i sommar dock. Sen vet man ju aldrig hur väder och vind blir,växtfas,skador,tappade skor,sjukdomar osv,men det är iaf tänkt att han får gå nu fram till juni,lite snabbvila på en vecka här och där om jag känner att det behövs. Planen nu är 98% uteritter, mycket klättring och kondition. Till våren ska vi ta tag i tränare på riktigt. Sen får vise till sensommaren om det blir nån liten klubbis. :nailbiting: Han fixar det,men JAG?! Har flera som erbjudit sig att starta han,men vet att jag skulle bli så besviken på mig själv om jag inte ens provade. Jag få se hur det känns då helt enkelt.
 
Och här hemma börjar det närma sig för hemkomst,20 dagar kvar bara. Jag verkar dock få hem en tickande bomb,nån tycker nämligen att livet leker nu när kylan kommit! :p -17 ute nu,burr! Klister i rumpan,sen galoppintervaller upp på berget till masten här hemma,sen är han nog trött igen. :idea: Kanske? :angel:

Hur gör ni andra nu när dom faktiskt blivit så stora (herregud,mindre än en vecka tills dom räknas som 5-åringar! O_o) rider ni fullt ut som på vilken häst som helst? Dvs ett normalt ridpass? Uteritter på över timmen? Hur gör ni med viloperioder nu?

Korven har nyss vilat lite så nu kör jag igång fullt ut när han kommer hem,sen ska han förhoppningsvis kunna gå fullt ut,tänkte låta han vila nån vecka i sommar dock. Sen vet man ju aldrig hur väder och vind blir,växtfas,skador,tappade skor,sjukdomar osv,men det är iaf tänkt att han får gå nu fram till juni,lite snabbvila på en vecka här och där om jag känner att det behövs. Planen nu är 98% uteritter, mycket klättring och kondition. Till våren ska vi ta tag i tränare på riktigt. Sen får vise till sensommaren om det blir nån liten klubbis. :nailbiting: Han fixar det,men JAG?! Har flera som erbjudit sig att starta han,men vet att jag skulle bli så besviken på mig själv om jag inte ens provade. Jag få se hur det känns då helt enkelt.
Spännande, snart kommer han hem!

Jag rider Fendi ca 3-4 dagar i veckan men det är pga att jag inte hinner mer. Sen har hon ju stått länge iom fölet så det känns som om hon mår bra av att hämta sig lite emellan ridpassen. Har ridit nu 2 månader och det är jättestor skillnad. Hon gör galoppfattningar i form, rusar inte iväg, gör även galoppfattningar från skritt utan problem. Hon har blivit mycket mycket starkare, och jag måste ha fått bogarna bättre på plats, tycker inte hon lägger huvudet på sned längre.
 
Mina planer ändrades lite grann. Empa är som en tickande bomb för stunden, så det var ju bara att sätta igång henne igen. Bra med hästar som visar när det räcker med vila, men mitt schema då? Haha, inte lätt alla gånger. Men det är underbart att börja sätta igång henne igen. Min fina fina Empa.

Empa har vilat sen andra veckan i November så hon har haft tid att smälta året som gått. Nu ska hon skrittas och joggas lite lätt i 2 veckor, sen igång med galoppen och förhoppningsvis första träningen i februari igen, om väglaget tillåter det vill säga.

Jag har ju dock inte gått utan ridning denna period, mammas häst har satts igång på riktigt efter att hon gått med föl hela året. Men det är skillnad på häst och häst verkligen. Empa är så lätt, gasar jag så gasar hon, bromsar jag så bromsar hon, vill jag svänga så svänger hon, även när hon är så pigg att hon nästan exploderar (vilket är var och varannan ridtur). Mammas knashäst är lite mer gasar jag gasar hon, bromsar jag gasar hon och där emellan gasar hon av sig själv, väldigt svår att hitta ett riktigt ridläge på. Men det är roligt med utmaningar och kontraster, och det är roligt när allt kämpande ger resultat vilket det verkligen gjort sista åren =)

bjuder på en bild på mig och Empa sen fotosessionen för en vecka sen.
_MG_8167_zps99650402.jpg

samt två bilder på mammas Belle, första bilen är från i somras. 3 månader efter fölningen skulle jag tippa på. (rund och go)
_MG_9438_zps2549f6f4.jpg

och en från i går. man ser inte så mycket av huvudet (inget) men visst ser man att det hänt lite i kroppen på henne. (lite hängbuk ännu men det försvinner kanske så småningingom) och jag vet att sadeln ligger lite i bakvikt, men det skulle den inte göra om inte buken skjuter fram sadelgjorden (som är den ända som går runt henne för stunden)
10872358_10152661277189107_1537143318_n_zps78dd8ec1.jpg
 
Min har vilat sen 4/12 och ska igång nästa vecka nu. Jisses vad ni har skrivit sen jag va här sist, ska läsa igenom så fort jag får tid :)

Igår föll första snön här så vi tog lite vinterbilder medan den garanterat låg kvar ;)

Kan inte annat än älska min häst! Så otroligt snäll och personlig, söt som socker är hon också :love:
image_zpsff56556c.jpg

image_zps946b6e53.jpg

image_zps78e3920f.jpg

image_zps95721906.jpg
 
Våd har jag sen sommarvilan ridit 3-5 dagar/vecka. Uteritterna har sen i våras varit allt mellan 30 min till nästan 2 timmar. De längre med mycke skritt.
Men känns som det är den typen av ridning/arbete som Våd behöver. Blandat med pass i ridhus och jobb från backen.

Nu när han blir 5 (som han faktiskt fyller 2 feb) så tänker jag fortsätta som jag gör. Jakten på en tränare fortsätter. Hade gärna haft en som kom till oss då han ännu inte är kul alls att transportera :/
Men får ta tag i tranportträningen ordentligt så kan vi snart åka iväg oxå utan att jag får en smärre hjärtinfarkt varje gång när han hänger över bommen :/
Så hitta tränare är första prio för våren. Och stora målet för 2015 är en liten tävling :D :nailbiting:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
855
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
45 889
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp