10:orna del 7

Vad skönt att det gick bra för er med lastning och körningen.
Och superkul med en kompis så snabbt!

Men du skriver nya lösdrift och sen 10mil bort, har ni flyttat eller har du haft honom 10mil bort?
Hänger nog inte med, ber om ursäkt för det :o

Inte lätt att hänga med i svängarna! :D Jag fick 3 frakturer i ryggen i början av nov och har inte kunnat rida sedan dess så hästen fick semester på torrare ort med stora hagar som ligger ca 8 mil hemifrån mig under tiden jag har rehabat :) Nu har jag tagit "hem" honom igen och ska börja sätta igång honom så smått med tömkörning osv under några veckor tills jag kan börja rida igen i början av februari.

Häromkring har vi mest lervälling, så jag tyckte att han hade det mycket bättre på sin semester på en grusås med stora ytor :)
 
@KrullTroll du ska se att det kommer gå av bara farten ;) Försök bara slappna :)
Lycka till =D

Delvis kl.

Igår red jag ut på Miraz tillsammans med en kompis, blev en längre skrittur. Halt på sina ställen givetvis men det gick bra iaf :)
Sista biten valde vi att hoppa av hästarna då det var ful isgata och även i nedförsbacken.
Trots 5 dagars vila så skötte hon sig perfekt min lilla flicka =D

Idag tog jag en liten skrittur på kvällen i blåsten, usch!
Idag fick hon iaf sina boots på med broddar i (karln min satte i dom igår). Så hon hade betydligt bättre gång idag vilket jag iof förstår. Dock har jag bara till framhovarna men funderar på om man ev skulle ha satsat på bak med, men hon har lite mongohovar bak så vette tusan om några skulle passa :(

Hur som helst, Miraz går fram överallt trots mörker och blåst, och snäll som bara den, min fina flicka. Hehe
Så himla kul att hon är tillbaka till sitt lugn.

Dock är hon skitdryg och göra i ordning, lr inte direkt så utan hon ska stå och tigga med frambenet typ hela tiden. Säger till henne och hon slutar, sen börjar hon igen och så håller vi på så.
Sen har hon börjat flänga med huvudet igen vilket gör det svårt och tränsa och sätta på grimma för den delen, och hon ska gå fram vid tränsningen dels *grr* kanske lite småtrots jag vet inte?

Men nu är vi igång och jag hoppas det håller i sig nu =D

inte bara jag som har en häst som hålerpå och är otoligt med frambenet, Carlito gör det med och det är rätt jobbigt när man ska linda hans ben...försöker säga till han men då tar han bara andra frambenet:grin:
 
ha ha läste mina inlägg som jag oftast skriver från surfplattan...och meningarna och orden blir ju helt fel pga rättstavningsprogram som väljer ord tex fölet heter Emeralda är fullblod/tinker:p

nu har vi snö här igen är så härligt...blir era hästar oxo luftburena när man är ute och rider i snön:D

igår när jag kom till hagen för att ställa in dom övernatten pga Egon(de går i lösdrift) så när jag ropade på Carlito så såg jag att han kom springande inne hos kossorna, då hade han hoppat över till kohagen som är precis jämte deras och sprang fram och tillbaka vid staketet och visste inte hur man skulle komma tillbaks:banghead: så fick leda honom genom kohageen ut genom grinden medan kossorna eller ja köttdjuren stod och glodde på oss förvånat :p
 
Det har gått toppen med Hugo de senaste dagarna, vi har både lärt oss gå med sällskap ut i skogen och utan sällskap. För två dagar sen gick vi på en promenad på 1-2 timmar. Vet inte hur det hände men han var superduktig trots att det blåste så mycket. :love: När vi kom hem så var han skapligt trött haha.
Vi har även lärt oss använda reflex-boots och reflexer på benen, inga konstigheter. Har även satt på han ett schabrak + täckesgjord, inte brydde han sig om det. Har även varit jobbig på honom genom att slänga plastpåsar över hela han, han undrade mest vad jag höll på med istället för att bli rädd. ;)
Idag skulle vi gå en promenad också, så släpper han som vanligt på ridbanan så att han fick bralla av sig i blåsten. På nått sätt när jag ska kalla in honom så far han bakom mig och bockar. Vanligt för honom men denna gång var jag för nära och han träffar mig på kinden/axeln. :( Tur att mamma var där och Hugo kom direkt för att se varför jag satt mig ner. Blev att åka till sjukhuset med ambulans. Blev dock förvånad att jag klarade av att leda en hispig häst som en gång försökte dra sig med ett brutet nyckelben till hagen från ridbanan.:o Aja, blev inte värre än ett svullet ansikte (med sår efter brodden) och det brutna nyckelbenet. Så nu får Hugo troligen vila några veckor tills armen fungerar igen. :)
Hade en känsla av att mitt första benbrott skulle hända bland hästar. ;)

men fy otäckt de kunde gått illa, de vill ju inget illa våra älsklingar men står man för nära så

@aida å nej, påminn mig inte om att fixa manen så där ;) min har också en man som jag inte riktigt orkar ta tag i. (shetlandsponny manar kan slänga sig i väggen)
Men roligt att ni är i gång igen, trots skolorna ovan mark.
IMG_5532_zps89752dd5.jpg


och så lite annat:

Min har fått komma ut både på trimpass på gärdet och på konditionspass på grusvägarna runt oss de senaste dagarna. Trimpasset i tisdags bestod av nog mest av bock och bus, nära att jag fick tugga gräs ett tag.
I går var vi ute på en ganska lång konditions runda. Mycket trav och galopp och vilken fin häst jag har! Fick en så härlig känsla i handen, hon har alltid varit väldigt lätt i handen, aldrig tung men jag har saknat stöd vissa stunder. I går hade hon ett sååå fint stöd, och vad lätt allt blev. (inte för att det varit svårt tidigare, men ni förstår)
Dessutom gjorde vi första bytet på rakt spår! Tidigare har hon bytt när vi byter varv om jag gör en liten sväng och ger hjälp, nu bytte hon på rakt spår och på hjälpen, woho!

jag som gillar långa manar:o min börjar få riktigt lång nu så de får jag la höra på hoppningar framöver sen men de skiter jag i:p
 
Inte lätt att hänga med i svängarna! :D Jag fick 3 frakturer i ryggen i början av nov och har inte kunnat rida sedan dess så hästen fick semester på torrare ort med stora hagar som ligger ca 8 mil hemifrån mig under tiden jag har rehabat :) Nu har jag tagit "hem" honom igen och ska börja sätta igång honom så smått med tömkörning osv under några veckor tills jag kan börja rida igen i början av februari.

Häromkring har vi mest lervälling, så jag tyckte att han hade det mycket bättre på sin semester på en grusås med stora ytor :)

Tack för uppdateringen, nu hänger jag med i svängarna ;)

Fy, lät ju inte direkt kul med 3 frakturer och alla i ryggen, stackare.
Hoppas du mår bättre nu!

Måste vara skönt och äntligen ha honom hemma gissar jag iaf =D
 
@powerm84 jag gillar också långa manar egentligen. Men Empas är såå TJOCK. Jag har aldrig sett något liknande förut, jag är seriös när jag säger att den är dubbla mängden mot vad en nordsvensk/liknande hårfager häst har. Och tyvärr lider hon av den - blir så varm. Så det är därför den delvis får försvinna.
 
Tack för uppdateringen, nu hänger jag med i svängarna ;)

Fy, lät ju inte direkt kul med 3 frakturer och alla i ryggen, stackare.
Hoppas du mår bättre nu!

Måste vara skönt och äntligen ha honom hemma gissar jag iaf =D

Ja det är skönt! :) Enda minuset här är att det är så jäkla blött och lerigt. Det har ju varit en riktigt blöt vinter här på kusten.
 
Imorse hade vi tid för tömkörning redan kl 8.15. Första aktiviteten sedan 5 nov. Dennis var lite jobbig att tränsa, så det får vi träna vidare på. Väl ute i ridhuset (som är helt nytt för honom) kunde han knappt stå stilla när vi skulle ta på honom tömkörningsgjorden och "rigga upp" tömmarna. Spänd, men skötsam häst första 10 min och sedan slappnade han av. Blir finfin när han lägger sig i en naturlig form och kliver på med energi! :love: Fick tips att tömköra honom över bommar i skritt och trav och även höja upp dem lite med hjälp av sockerbitar.

Så nu har vi lite att jobba på! :)

För övrigt är det tuffa "grabba-tag" ute i lösdriften, men inga större elakheter. Det enda jag är orolig för att att han inte ska få komma till vid foderbordet för att få i sig tillräckligt med hösilage :confused: Starkaste utetäcket åkte på annars lär det bli smulat i strimlor av alla vilda lekar :crazy::D
 
ha ha läste mina inlägg som jag oftast skriver från surfplattan...och meningarna och orden blir ju helt fel pga rättstavningsprogram som väljer ord tex fölet heter Emeralda är fullblod/tinker:p

nu har vi snö här igen är så härligt...blir era hästar oxo luftburena när man är ute och rider i snön:D

igår när jag kom till hagen för att ställa in dom övernatten pga Egon(de går i lösdrift) så när jag ropade på Carlito så såg jag att han kom springande inne hos kossorna, då hade han hoppat över till kohagen som är precis jämte deras och sprang fram och tillbaka vid staketet och visste inte hur man skulle komma tillbaks:banghead: så fick leda honom genom kohageen ut genom grinden medan kossorna eller ja köttdjuren stod och glodde på oss förvånat :p

Rolig häst som var nyfiken på hur kossorna hade det! :D Det blir lite miss i planeringen när de inte vet hur de ska ta sig tillbaka igen. Ungefär som när kattorna klättrar för högt upp i ett träd eller så :p
 
Hur lång är pojkvännen då?
Min vilar fortfarande, har ju ett bonusår iom att hon fått föl men det har snart ätits upp om hon inte kommer igång.
Skulle åkt till ryttare helgen efter jul men precis innan så kom hon in med ett tjockt framben. Ingen hälta men svullnad vid senor är inget att leka med så vi bestämde oss för att avvakta..

Svullnaden gick ner men se då fick hon mastit, juverinflammaton, istället :(

Nu är det bra så jag får försöka planera våren för henne.
Hur har du tänkt planera, vad siktar ni in er på? ska du ha någon annan att träna/tävla eller rida själv?

jag vet inte hur jag ska göra med min lilla häst... borde tävla henne, men ärligt talat vet jag inte om jag känner för att själv rida henne, tycker jag rider för dåligt. Men kanske provar vi oss på ett par starter i alla fall.
 
Och jag har drabbats av lite småpanik. Igen. Hur ska jag få ihop tid och allt,tänk så kommer det inte funka med min tilltänkta medryttare,tänk så blir det så eller si,hur ska det gå,kommer det här ta för mycket tid från familjen,kommer jag ångra mig att jag inte tillbringade mer tid med sonen,han växer ju så fort. Tänk om vi ska skaffa ett syskon,hur blir det då? Vi kanske borde lagt "hästpengarna" på renovering av huset istället som vi nyss köpt,och hittat en annan fodervärd? Eller betat av topplånet så vi nästan bodde gratis och kunde både renovera dom större sakerna och ha häst. Väntat tills billånet var borta iaf som vi amorterar så otroligt mycket på.

:eek::crazy::cry:

Och tiden! På vår och sommaren så är det inte några problem alls,då är det så pass ljust så jag kan rida när sonen lagt sig,men nu?! Snöstorm och skitkallt,och jag har bara panik över hur jag ska hitta motivationen att åka till stallet efter kl 20 på kvällen för att hålla igång en femåring i skitkallt beckmörker?! :nailbiting::eek:

Försöker intala mig att han överlever nog endå,trots att han inte går 5 dagar i veckan,för han står ju på lösdrift iaf och får därmed röra på sig mycket och få frisk luft 24/7. Eller? :confused::crazy:

Är det magsjukan och dagens migrän som fått mig att tillfälligt tappa lusten? Eller har jag insett mina begränsningar?! :eek:

Han är hemma om 4 dagar,hoppas verkligen det känns bättre då! :(
 
@Fibusen; Prova du så får du se hur det känns, helt enkelt. Det där med tid och pengar är något som ständigt är med oss med häst och familj och jag tänker att man hela tiden utvärderar efter hand. Väger fördelar mot nackdelar...
Jag väntar mitt fjärde barn och har haft häst hela tiden genom högskolestudier, småbarnsår och allt som hör till. Jag har haft hästen hemma i eget stall, inackorderad i större stall med delfodervärd, inackorderad i litet stall med fullsevice och nu har hästen nyss flyttat till litet stall på gångavstånd hemifrån, allt efter vad jag känt fungerat bäst just då.
Många gånger har jag tänkt att jag är galen som inte säljer... men varje gång har jag kommit fram till att det är värt det. Jag vill INTE vara utan häst! Min man är med mig till 100%, vilket så klart underlättar. Han brukar säga att han inte tror att det skulle gå att vara gift med mig om jag inte hade häst ;)
När det gäller det dåliga samvetet för hästen, tror jag att det handlar helt om vad man har för plan och VARFÖR man har häst. För mig är hästen en kompis för livet. Någon att utvecklas tillsammans med, min livskamrat. Då är det inte så relevant att vi följer årgångsmålen eller är på topp jämt. Jag kommer aldrig bli något annat än en hobbyryttare och hon aldrig något annat än en hobbyhäst ändå.. Men jag vill kunna träna och känna att vi utvecklas tillsammans, det är målet och det som gör det värt allt för mig.
Jag tänker så här; Om jag ser till att min hästs grundbehov är tillfredställda, dvs. Hon får tiillräckligt med grovfoder, utevistelse i bra hagar och social samvaro samt blir omskött, så vad gör det då om hon bara går och dräller och är goskanin ett tag då och då? Hon mår ju bra och jag mår bra för att hon finns...
Sedan har jag turen att ha en underbar tränare som hjälper oss framåt även om inte hästen är 100 igång. Jag har åkt hem lyrisk många gånger efter ett träningspass i skritt med kanske något travinslag...
Så länge man mår bättre med häst än utan funkar det. Får man en klump i magen när man ska åka till hästen är det dags att fundera på andra alternativ. Så resonerar jag :)
Min lilla 10:a har funnit sig väl till rätta i nya stallet och vi har satt i gång så smått. Hon går fem lätta pass i veckan. Jag varvar tömkörning med uppsuttet. Rider endast på ridbanan nu eftersom jag inte känner till omgivningarna och bär på en liten som jag måste vara rädd om... Planen är att sälja min allround mot hoppsadel och införskaffa en AE tömkörningsgjord istället. Det lär bli MYCKET tömkörning framöver... Hoppningen får vänta. Lite gymnastikhoppning klarar jag av i dressyrsadeln tills vidare. När bebisen är född kommer jag i alla fall inte ha tid att både hoppträna och dressyrträna på något år...
Hmmm. Skriver visst sällan men lååångt...:angel:
 
@Fibusen; Prova du så får du se hur det känns, helt enkelt. Det där med tid och pengar är något som ständigt är med oss med häst och familj och jag tänker att man hela tiden utvärderar efter hand. Väger fördelar mot nackdelar...
Jag väntar mitt fjärde barn och har haft häst hela tiden genom högskolestudier, småbarnsår och allt som hör till. Jag har haft hästen hemma i eget stall, inackorderad i större stall med delfodervärd, inackorderad i litet stall med fullsevice och nu har hästen nyss flyttat till litet stall på gångavstånd hemifrån, allt efter vad jag känt fungerat bäst just då.
Många gånger har jag tänkt att jag är galen som inte säljer... men varje gång har jag kommit fram till att det är värt det. Jag vill INTE vara utan häst! Min man är med mig till 100%, vilket så klart underlättar. Han brukar säga att han inte tror att det skulle gå att vara gift med mig om jag inte hade häst ;)
När det gäller det dåliga samvetet för hästen, tror jag att det handlar helt om vad man har för plan och VARFÖR man har häst. För mig är hästen en kompis för livet. Någon att utvecklas tillsammans med, min livskamrat. Då är det inte så relevant att vi följer årgångsmålen eller är på topp jämt. Jag kommer aldrig bli något annat än en hobbyryttare och hon aldrig något annat än en hobbyhäst ändå.. Men jag vill kunna träna och känna att vi utvecklas tillsammans, det är målet och det som gör det värt allt för mig.
Jag tänker så här; Om jag ser till att min hästs grundbehov är tillfredställda, dvs. Hon får tiillräckligt med grovfoder, utevistelse i bra hagar och social samvaro samt blir omskött, så vad gör det då om hon bara går och dräller och är goskanin ett tag då och då? Hon mår ju bra och jag mår bra för att hon finns...
Sedan har jag turen att ha en underbar tränare som hjälper oss framåt även om inte hästen är 100 igång. Jag har åkt hem lyrisk många gånger efter ett träningspass i skritt med kanske något travinslag...
Så länge man mår bättre med häst än utan funkar det. Får man en klump i magen när man ska åka till hästen är det dags att fundera på andra alternativ. Så resonerar jag :)
Min lilla 10:a har funnit sig väl till rätta i nya stallet och vi har satt i gång så smått. Hon går fem lätta pass i veckan. Jag varvar tömkörning med uppsuttet. Rider endast på ridbanan nu eftersom jag inte känner till omgivningarna och bär på en liten som jag måste vara rädd om... Planen är att sälja min allround mot hoppsadel och införskaffa en AE tömkörningsgjord istället. Det lär bli MYCKET tömkörning framöver... Hoppningen får vänta. Lite gymnastikhoppning klarar jag av i dressyrsadeln tills vidare. När bebisen är född kommer jag i alla fall inte ha tid att både hoppträna och dressyrträna på något år...
Hmmm. Skriver visst sällan men lååångt...:angel:

Tack för ditt inlägg,blev alldeles rörd! Ja,jag mår så mycket bättre med häst,jag har saknat korven varenda dag sen han åkte,och jag är verkligen hel med honom. Att du skrev att det är ok att ibland bara ha en hagprydnad då och då fick verkligen stenen att släppa. För det är det jag är så rädd för att det kommer bli. Att inte behöva ha tvång på att han faktiskt måste gå 5 dagar i veckan känns skönt. Jag får nöja mig och inse att det är en ren hobbyhäst det blir dom närmaste åren. Och i perioder hagprydnad. Allt över det är en bonus.

Jag får iaf ha min älskade häst hemma hos mig där han hör hemma.
 
@Fibusen Som en klok person i mitt stall sa:
"Hästen mår inte dåligt av att inte bli riden så länge den får mat och sitt rörelsebehov tillgodosett genom bra utevistelse"

Han kommer ju stå på lösdrift som sagt,blandad skog och äng,och kuperat och platt,på några hektar. Så rörelsebehovet bör bli tillgodosatt,sen gillar vi att promenera mycket,finns mer motivation att åka ut och slänga på en grimma och ta en promenad när det är kallt och jäkligt,än att behöva göra allt som ska göras innan under och efter ridning. Så mer än hagen lär han då få se även om motivationen tryter.

Jag hoppas dock vi får ihop mycket ridning, med hjälp av medryttaren så ska det väll inte vara några problem egentligen.

Känns genast bättre tack vare era kloka ord. Det blir skitbra det här! Det är ju det här jag velat enda sen han åkte,att han skulle hem!
 
Hur har du tänkt planera, vad siktar ni in er på? ska du ha någon annan att träna/tävla eller rida själv?

jag vet inte hur jag ska göra med min lilla häst... borde tävla henne, men ärligt talat vet jag inte om jag känner för att själv rida henne, tycker jag rider för dåligt. Men kanske provar vi oss på ett par starter i alla fall.
Tanken är att hon ska till ryttare och där matchas mot framtiden :)
@Fibusen , jag har inte hållit mig helt uppdaterad i tråden . Var har han varit och hur länge?
 
@aida å nej, påminn mig inte om att fixa manen så där ;) min har också en man som jag inte riktigt orkar ta tag i. (shetlandsponny manar kan slänga sig i väggen)
Men roligt att ni är i gång igen, trots skolorna ovan mark.
IMG_5532_zps89752dd5.jpg


och så lite annat:

Min har fått komma ut både på trimpass på gärdet och på konditionspass på grusvägarna runt oss de senaste dagarna. Trimpasset i tisdags bestod av nog mest av bock och bus, nära att jag fick tugga gräs ett tag.
I går var vi ute på en ganska lång konditions runda. Mycket trav och galopp och vilken fin häst jag har! Fick en så härlig känsla i handen, hon har alltid varit väldigt lätt i handen, aldrig tung men jag har saknat stöd vissa stunder. I går hade hon ett sååå fint stöd, och vad lätt allt blev. (inte för att det varit svårt tidigare, men ni förstår)
Dessutom gjorde vi första bytet på rakt spår! Tidigare har hon bytt när vi byter varv om jag gör en liten sväng och ger hjälp, nu bytte hon på rakt spår och på hjälpen, woho!

Haha! Sedär, du har ju samma utsiktsvy som mig! :D

Kul att hon går så fint!
 
Tanken är att hon ska till ryttare och där matchas mot framtiden :)
@Fibusen , jag har inte hållit mig helt uppdaterad i tråden . Var har han varit och hur länge?

Jag lånade ut han på foder 6 juni 2014,och han skulle inte komma hem förren 6 juni 2016,så det blev ju rejält tidigare,och det är inte mitt beslut , utan fodervärden har blivit sjuk,många sjukhusbesök och inläggningar väntar.

Anledningen till att jag lånade ut honom var att jag nyss hade börjat jobba efter att fått barn och varit mammaledig,och det blev för mycket när jag fick lov att flytta från lösdriften pga han inte tålde hösilage för att stalla in honom också. Dom dagar jag jobbar jobbar jag 08-20, hästarna komin vid 16,skulle alltså varit omockat 4-5 timmar innan jag skulle komma,samt att jag inte skulle hinna äta mat,utan skulle behöva rrusa till stallet. Stress stress stress. På lösdrift så spelar det ingen roll när jag kommer,och tillsyn och sånt ingår,så behöver inte alls ut öht om jag inte vill själv.

Mina underbara lösdriftsvänner tyckte viskulle komma tillbaka,så nu har dom fixat ytterligare en ligghall och satt den i en av beteshagarna,så i den lösdtiften kommer det serveras hö,så då kan vi bo där! :) En sommarhage fick dock offra sig,men 3 av 6 hästar ska inte gå på gräs alls nästan,så vi överlever nog endå med resterande marker.
 
[QUOTE, post: 16792456, member: 16298"]Tack för ditt inlägg,blev alldeles rörd! Ja,jag mår så mycket bättre med häst,jag har saknat korven varenda dag sen han åkte,och jag är verkligen hel med honom. Att du skrev att det är ok att ibland bara ha en hagprydnad då och då fick verkligen stenen att släppa. För det är det jag är så rädd för att det kommer bli. Att inte behöva ha tvång på att han faktiskt måste gå 5 dagar i veckan känns skönt. Jag får nöja mig och inse att det är en ren hobbyhäst det blir dom närmaste åren. Och i perioder hagprydnad. Allt över det är en bonus.

Jag får iaf ha min älskade häst hemma hos mig där han hör hemma.[/QUOTE]
Vad härligt att du kände dig stärkt av mitt inlägg. Korven kommer att få det alldeles förträffligt i lösdriften!
Sen får du komma ihåg att det är ok att omvärdera situationen om det INTE skulle kännas bra också ☺Som sagt, man vet inte förrän man har provat och dessutom kan livet förändras snabbt och då får man ta det då... Man får gå på magkänslan helt enkelt ☺.
Jag fick 14 underbara år med min förra älskade, älskade häst och jag ångrar inte en enda minut eller en enda förbrukad krona... Jag hoppas att jag och min lilla nya får minst lika många år tillsammans framöver, men vi får se vad framtiden bär med sig... God som guld är hon i alla fall den lilla. Hon och min dotter som också är fem har verkligen funnit varandra och i förrgår stod dottern och lutade sig mot hästen och grät så det blev en blöt fläck på täcket över att behöva åka ifrån henne för kvällen.
Lillhästen bara snusade henne förundrat i nacken... Hur sött som helst...
 
Oj så ni skriver =D

Måste få säga att det är så sjukt kul att vara tillbaka i tråden, att få följa er andra och se hur det går för er och se idéer tex osv det är underbart! NI är underbara :)

@Fibusen
Du ska se att det kommer gå så bra så, när du väl fått hem honom.
Och som många redan sagt, det är inget måste att aktivera han så mycket som du ställer krav på. Det kommer gå bra!

Och sen lilla Miraz då :)

Vi håller igång vi.
Vi var ut och klättra på berget härom kvällen med en kompis, en väg som inte många rider så den var ju igen snöad kan jag säga. Sen red jag först och min lampa är så kass (måste verkligen köpa en ny, tips?) Men det gick bra tills vi kom ner för en backe och både jag och M trodde vi nästan var nere från berget och så kom det en vänsterväg som jag sa att vi ska ta med M blev osäker på om det funnits en sådan där så vi valde att gå neråt.

Dåligt beslut för det var ris och sten neråt under snön, så efter ett tag när vi villade runt där i mörkret med en rädd och nervös M :p Så sa jag nu vänder vi, vi går tillbaka genom våra spår och tar den där förbannade vänstervägen för dit SKA vi!

Och ja så var det :p VARFÖR kan man inte bara följa sin instinkt? Även om man tror att man kommit längre ner för berget än man kommit... Suck :p

Nåja lite halvtrötta hästar där ett tag när vi vandra runt i djupsnön där och letade stig, men sen blev det bra igen när vi fann stigen ;)

Sedan så har jag idag varit på banan för andra gången med Miraz, alltså andra gången uppsuttet och hon har verkligen inga problem med någonting. Så underbar ponny!
Skritta, trava och tog galopp på långsidorna. Var lite halt i svängarna så vågade faktiskt inte galoppera runt så vi körde helt enkelt lite kommandon vilket funkade kalas.

Detta med flytt för skänkel funkar ibland och vi jobbar på det, dels för att få henne lite mer böjd i svängarna och sen för att få in rumpen och hitta lite balans.
Men det blir mer nu :) Nu är vi igång och det känns kalas.

I slutet av januari kommer jag dessutom flytta till ett annat stall, känns jobbigt men vill inte ha mina flickor i olika stall mer.
Och den banan vid det stallet ska också vara fin och rida på, hålls plogad osv. Sen finns det även hinder så vi får se vad som händer detta år ;)

Jag ser redan fram emot allt som komma skall :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
915
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
83 84 85
Svar
1 683
· Visningar
55 178
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 819
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp