10:orna del 7

Bjuder på två bilder från dagens lilla promenad :)

DSC_1356_zps27e8764b.jpg

DSC_1357_zps786231d6.jpg


Lite pigg och busig men skötte sig väl!
Lite trippig i början men lugnade sig till slut. Jösses vad pigg hon är nu, är det fler som har sjukt pigga hästar?

Vet inte hur jag ska få bort energin :/ Då går hon ändå ute mellan 07.00-20.00 också!
Jorå, jag var ut med Hugo igår för första gången sedan jag bröt nyckelbenet. Han var lagomt skonsam med min arm, försökte dra iväg och bocka, hoppade upp med frambenen i luften (inte stegringar, men hopp) , ville springa hela tiden osv. Tur att jag vet att han inte verkligen drar iväg i grimskaftet, inte ens när han blir rädd för ett gäng skällande hundar. Han hoppar till och springer några steg, men har alltid huvudet inåt vid mig så att grimskaftet inte dras i för mycket. Men ja, pigg är han verkligen. :)
 
Han kanske gjorde något liknande som M gjorde med mig då :p

Ja alltså visst dom blir "bara" 5år i år men hjälp, jag kan inte minnas att min 7åring var såhär... Fast M har iof alltid varit lätt i baken när hon varit pigg. Hon står ganska ofta och sparkar bak ut på ett och samma ställe :p Sen trippar hon lite innan det är dags igen. Detta aldrig vid ridningen utan vid hand, men ifrån mig.

Slutar när man säger till men bara för en sekund i princip.. Kan en häst ha så mycket överskottsenergi?
Hon kan ju få skänka lite till mig isåfall, har varit så förbannat trött en lång tid nu. Vill bara sova i princip :(
 
Åh vad skönt!
Ja jag vet inte alls jag, men det verkar gå i perioder för bara för någon vecka sedan var hon lugn och fin och sen vände det snabbt :p

Igår var vi och red lite i sommarhagen, i djupsnön med en kompis. Först red vi upp ett litet spår som redan var påbörjat för lite "dressyrande" sedan lekte vi runt lite över hagen så dom fick springa av sig, en i taget för att inte tagga dem mer än vad dom var.

I början var Miraz så otroligt pigg, trippade, ville ta galopp hela tiden men jag ville värma upp med traven och visst blir hon lite sne när hon inte får som hon vill men lyssnar alltid men sen från ingenstans gör hon ett mongo hopp rakt upp i luften. Ingen stegring utan ett hopp men samtidigt lite rakare så det kändes nästan som en halv stegring. Tillräckligt för att landa på halsen med händer vid landningen. Där blev jag ganska snopen för hon har aldrig gjort något sådant utan det har varit bakutsparkar och skutteliskutt :p

Sen var det något skutt och försök till galopp en del gånger...

Imorgon ska vi ut på en tur igen, försöka trava och galoppera en del. Hoppas verkligen underlaget tillåter det.

Våd kan ju vara något mer sansad. Men minsta lilla jag tänker på ökad gångart så är han redan igång. Han lyssnar och är aldrig svår att få stopp på eller hejda. Men den där energin alltså :p
Fast det är med sån positiv känsla hela tiden så kan ju inte bli arg på honom. Han har gjort någon småstegring nån gång i frustration och även nått litet bocksprång i stil med en gunghäst. Så han är väldigt bussig.
Och jag har ju hellre den här energin och känsligheten än en trög jäkel ;)
 
@Molin härligt med en piggelin häst! :) Araber är ju nära nog outtröttliga också så förstår din lätta frustration :D;) Men bättre med framåtbjudning än en trög jäkel som KrullTott säger! :)
 
Här har vi för tillfället fullt upp med att tillgodose basbehoven. Det är tuffa tag i grabbarnas lösdrift och Dennis är inte en i gänget än. Stackaren behöver ju 20 kg hösilage per dygn och får kanske i sig hälften än? :confused: Jag åker ut dagligen och tar in honom, fodrar honom med en proppfull Ikea-kasse hösilage, lucern och betfor. Idag kom han i full fart mot grinden och bara ville in för att äta. Sedan hängde han med mig ute i hagen när jag släppt ut honom. Hoppas verkligen han kommer in i gänget snart, han har hunnit tunna ur på bara 1,5 v. Har ju inget överhull alls att ta av :crazy:
 
Okey på punkten med att slippa en trög jäkel håller jag med er, men hon kan vara en sådan med ibland :p Fast nu var det länge sen iof.

Saken är att hon alltid varit sansad och lugn vid ridningen, aldrig någonting då men nu har hon börjat med det, dock inte som när man promenerar med henne och hon får sina idéer om att börja sparka bakut och låta som en gris :p Och hon lyssnar för stunden som sagt innan det börjas igen.

Så nog har jag en jobbig liten en just för tillfället men det lugnar sig nog snart hoppas jag :p

Idag var hon sjukt pigg igen så vi travade och tog lite galopp. Hon ville ju galoppera redan när vi började med traven så hon försökte väl och då blev det lite guppeligupp, små hopp typ. Sen blev kompisen häst supertaggad i en backe så han började galoppera lite och då blev Miraz superglad och taggad och hoppade till typ två ggr och så blev det två galoppsprång men sen åter trav när jag bad om det men kompisen kunde inte få ner sin så då bestämde vi för lite galopp och tja... Två glada och pigga ponnier och dom typ hoppade framåt i galoppen, haha

Jag fick gå en del idag med, is under nysnö (tunt lager på isen) vilket gjorde det jävlans halt :( Så jag valde och gå dom vägarna för att minska risken för halka.
Ska i veckan köpa ett par till boots så hon får till bak med, ska bli väldigt skönt :) Då kan vi rida ut överallt utan att behöva oroa sig!
 
Idag tränade vi för en ny tränare, Sessan visade upp sig från sin sämsta sida. Men tyckte ändå att träningen gav massor. Jag har svårt att få fram henne ärligt när hon är rundad runt inner skänkel. Hon gör sig rak och länger på steget. Men massor att tänka på till nästa gång.
 
Idag tränade vi för en ny tränare, Sessan visade upp sig från sin sämsta sida. Men tyckte ändå att träningen gav massor. Jag har svårt att få fram henne ärligt när hon är rundad runt inner skänkel. Hon gör sig rak och länger på steget. Men massor att tänka på till nästa gång.

Meningen med träning är ju inte att allt ska vara perfekt, då är det inte mycke att träna på ;)
Kul att det gav dig nått, alltid nervöst med en by tränare tycker jag
 
Här har vi för tillfället fullt upp med att tillgodose basbehoven. Det är tuffa tag i grabbarnas lösdrift och Dennis är inte en i gänget än. Stackaren behöver ju 20 kg hösilage per dygn och får kanske i sig hälften än? :confused: Jag åker ut dagligen och tar in honom, fodrar honom med en proppfull Ikea-kasse hösilage, lucern och betfor. Idag kom han i full fart mot grinden och bara ville in för att äta. Sedan hängde han med mig ute i hagen när jag släppt ut honom. Hoppas verkligen han kommer in i gänget snart, han har hunnit tunna ur på bara 1,5 v. Har ju inget överhull alls att ta av :crazy:
Ush så jobbigt. Vet ju hur orolig man blir att de inte ska få i sig tillräckligt när man har en tunnis. Finns det plats för alla att äta?
 
Ush så jobbigt. Vet ju hur orolig man blir att de inte ska få i sig tillräckligt när man har en tunnis. Finns det plats för alla att äta?

Orolig blir man! :( De är 10 valacker och det finns ca 9 platser i ätstationen. Men de behöver stå ganska tätt och en av platserna går pararellt med en vägg och en annan pararellt med en grind. Eftersom han inte är inne i gänget än kommer han sist till och blir vad jag ser även bortjagad både från mat och ligghall allt som oftast. Det kan nog ta en tid innan han får ta plats. Räknar med att extrafodra honom ett tag. Medför extra jobb och extra bilkörning, annars är ju en av fördelarna med lösdrift att inte behöva åka ut ett par dagar per vecka.
 
Orolig blir man! :( De är 10 valacker och det finns ca 9 platser i ätstationen. Men de behöver stå ganska tätt och en av platserna går pararellt med en vägg och en annan pararellt med en grind. Eftersom han inte är inne i gänget än kommer han sist till och blir vad jag ser även bortjagad både från mat och ligghall allt som oftast. Det kan nog ta en tid innan han får ta plats. Räknar med att extrafodra honom ett tag. Medför extra jobb och extra bilkörning, annars är ju en av fördelarna med lösdrift att inte behöva åka ut ett par dagar per vecka.
Hmm det låter inte som optimalt tycker jag. Borde vara fler platser än så.. det ser man ju själv när man lägger ut hösilage i hagen, alla äter inte tillsammans, någon vill gärna äta ifred. Mina två stora som går tillsammans lägger jag ut ca 6-8 högar så de kan välja och aldrig bråka. Och då är de ändå kompisar. Men äter de inne i ligghallen (dåligt väder) så har de bara varsin hög och som väl är funkar det.

Hoppas han kommer in i flocken! På sätt o vis är det ju bra att han är lite försiktig och aktar sig, då minskar risken att han blir sparkad :)
 
Hmm det låter inte som optimalt tycker jag. Borde vara fler platser än så.. det ser man ju själv när man lägger ut hösilage i hagen, alla äter inte tillsammans, någon vill gärna äta ifred. Mina två stora som går tillsammans lägger jag ut ca 6-8 högar så de kan välja och aldrig bråka. Och då är de ändå kompisar. Men äter de inne i ligghallen (dåligt väder) så har de bara varsin hög och som väl är funkar det.

Hoppas han kommer in i flocken! På sätt o vis är det ju bra att han är lite försiktig och aktar sig, då minskar risken att han blir sparkad :)

Idag stod han och åt med de andra när jag kom :) Men någon smäll har bakbenet fått sig som var svullet på utsidan från hasen ner till och med kotan. Värre än dagisinskolning det här! :crazy:
 
Jag och Våd fortsätter på våra ensamma äventyr. Nu känns det helt självklart att rida honom själv. Så skönt :D
Idag stötte vi på en flock med rådjur, och Våd ville helst vända och kuta hem. Men det var bara att vända rätt och skänkla på. Han fick kika lite på rådjuren som skutta iväg i skogen och sen travade vi på som inget.
Älskade häst!!
Snö har vi fått oxå, helt ljuvligt. Har dock inga snösulor så blir en dell styltor. Vet inte om det är värt en omläggning av skor bara för sulor om snön ändå försvinner efter nån vecka.
Får plocka fram fettet istället och köra på det.
 
Red lilla Fendi idag , studerade överlinjen lite innan jag red och äntligen börjar hon se ut som jag vill. Runda former och magen blir mindre. Tom lite , lite halsmuskler börjar träda fram :D Men hon är ju så pigg! Jag försöker forma henne runt innerskänkeln och då vill hon gärna sätta näsan i vädret o susa framåt. Efter en liten stund med tempoväxlingar och så så slappnar hon av lite och lyssnar på skänklarna istället för att springa ifrån dem.
Hon är oskodd, mjuk o fin ridbana och inga problem med den lilla snön som fallit.
 
Det verkar vara mer regel än undantag nu att våra nyblivna 5-åringar har krut så här års! :D;)

Imorgon ska vi slå på en tappsko som rök häromdagen. Hoppas på det bästa att Dennis svullna ben lägger sig kvickt så att han kan få vara med på löshoppningen på söndag. Just nu känns det inte så lovande..
 
Även Empa är en av de där piggelin hästarna. Sen blir hon piggare och explosivare ju bättre i kondition hon blir, ganska självklart. Men hon tillhör den där kategorin av hästar som vill göra allt rätt vilket gör att man i princip känner hur hon vibrerar av energi men hon har hittills inte exploderat en gång innan jag gett henne "tillåtelse" (jag brukar i dessa lägen fatta galopp och låta henne sträcka ut, då kommer det oftast en brall eller två och sen är det bara galopp med vääääldigt mycket gest och power!)

Annars så var tandläkaren ute och kollade tänderna på mina två i måndags. Empa har bara en tand kvar att tappa sen är hon klar med alla tandbyten. Sen var två av kindtänderna precis ute så hon har ingen jämn yta där än. Det förklarar i alla fall hennes behov av att bita på allt och alla (dragkedjor, grimskaft, mattes hår/öron/händer/you name it.) Hon hade lite små sår högt upp i kinderna efter tandbytet, frågade specifikt om det var något jag kunde gjort för att förhindra detta, men icke. Det var endast pga tandbytet och helt naturligt.

Fick i övrigt beröm då det inte fanns ett endast tecken på ridrelaterade fel (bett, träns eller så) på någon av hästarna (andra hästen hade en liten hake och är naturligt skev i käken (efter lastbilsolycka). Det känns alltid bra att höra som hästägare och ryttare. Jag skulle bli så ledsen om jag gjort något som orsakat skada på mina fina fina djur!

Bjuder på en bild från dagens ridtur, även om det är på gammeltantens rygg jag satt. Men kan inte låta bli att visa vilka härliga vintervägar jag har att rida på för stunden =) Lycklig ryttare och ännu lyckligare hästar!
10405357_10152738478084107_2483962450189329993_n_zpsa6c562ee.jpg
 
Undrar vem som matat i korven dynamit? O_o

Blev en skrittur i dag på 40 min inne i skogen,bra träning att lyfta på benen ordentligt. Lite smålöjlig över allt och inget,och ve och fasa,någon hade pallat upp en midsommarstång på bockar mitt ute i skogen! :eek: Den hade 511 huggtänder,MINST! :nailbiting:

När vi dansat förbi den så skulle han bita ponnyn framför i rumpan,när jag sagt ifrån ett antal ggr så hoppade han jämfota rakt upp,ett jättefjantigt litet skutt på max 10 cm,men jag kände verkligen hur han hoppade jämfota med alla fyra samtidigt! :rofl:

Turen fortlöpte finfint annars,en mycket lugnare och mer harmonisk uppsittning nu än i Lördags. Pallen har nämligen frysit fast i marken brevid sadelkammaren,och det är ju ett fönster precis där som allt speglar sig i,skitläskigt enligt Korv,så i Lördags fick jag hoppa upp i farten,idag kunde han stå där och faktist stå still tills jag ber han gå framåt. Det tar sig! :up:

För övrigt så har vi haft ganska heta diskussioner hurvida man ska stövla på eller inte,stå still,och inte backa sönder grimman,men nu känns det som vi börjar komma någonstans där också på alla plan. Fast nedrans vad sur han blir när han inte får som han vill. Kunde han prata skulle han säga "fuck you" ett antal ggånger till mig dagligen! :meh::cautious:
 
Undrar vem som matat i korven dynamit? O_o

Blev en skrittur i dag på 40 min inne i skogen,bra träning att lyfta på benen ordentligt. Lite smålöjlig över allt och inget,och ve och fasa,någon hade pallat upp en midsommarstång på bockar mitt ute i skogen! :eek: Den hade 511 huggtänder,MINST! :nailbiting:

När vi dansat förbi den så skulle han bita ponnyn framför i rumpan,när jag sagt ifrån ett antal ggr så hoppade han jämfota rakt upp,ett jättefjantigt litet skutt på max 10 cm,men jag kände verkligen hur han hoppade jämfota med alla fyra samtidigt! :rofl:

Turen fortlöpte finfint annars,en mycket lugnare och mer harmonisk uppsittning nu än i Lördags. Pallen har nämligen frysit fast i marken brevid sadelkammaren,och det är ju ett fönster precis där som allt speglar sig i,skitläskigt enligt Korv,så i Lördags fick jag hoppa upp i farten,idag kunde han stå där och faktist stå still tills jag ber han gå framåt. Det tar sig! :up:

För övrigt så har vi haft ganska heta diskussioner hurvida man ska stövla på eller inte,stå still,och inte backa sönder grimman,men nu känns det som vi börjar komma någonstans där också på alla plan. Fast nedrans vad sur han blir när han inte får som han vill. Kunde han prata skulle han säga "fuck you" ett antal ggånger till mig dagligen! :meh::cautious:

Härligt med en kille med humör ;)
Våd har jag aldrig sett lägga öronen, han är så jäkla positiv hela tiden. Även om andra hästar slickar öronen och hugger i luften så står han där öronen framåt och sträcker fram näsan.
Vet inte om han är söt eller korkad :p
 
Härligt med en kille med humör ;)
Våd har jag aldrig sett lägga öronen, han är så jäkla positiv hela tiden. Även om andra hästar slickar öronen och hugger i luften så står han där öronen framåt och sträcker fram näsan.
Vet inte om han är söt eller korkad :p

Korven tar upp huvudet och skrynklar ihop mulen på något sätt och stänger igen nosborrarna ,får arga ögon så han ser helt mupp ut. Verkligen likt en kamel.
kamel036.jpg


Öronen bakåt,men inte slickade,det skriker verkligen "men fuck ju" om honom som sagt. Tack och lov så går det över lika snabbt som det kom.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
853
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 360
· Visningar
44 945
Senast: Youmeoh
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp