10:orna del 7

Det är så himla tråkigt Mooi, jag har ju följt er i -08- tråden. Ceasar kunde de ju inte ens fastställa vad som var fel ( mer än att han faktiskt blev lite böttre efter att man sprutat höfterna

Tack. Känns väldigt tråkigt.
 
Tentan är inlämnad, febern kommer och går och luftrören samarbetar inte alltid vilket resulterar i hosta och svårt att få luft ordentligt. Men allt det trotsade jag ikväll för att äntligen få sitta på hans rygg.
Inte vårt bästa pass men inte heller vårt sämsta. Han pendlade en del mellan att ligga på som ett ånglok eller krulla ihop sig väldigt.
Men några fina ögonblick fick vi till och jag är så kär i min häst!!
Sitter nu och hostar, huttrar och fryser, men det var det fan värt! :D
 
@Fibusen

Härligt att han är hemma, äntligen!

Inte kul med backen dock, men tur det gick och lösa så iaf.
Och hoppas övriga delen av turen gick bra, att det var 50min åsnefasoner är kanske inte så kul men ni får öva helt enkelt :up:

Nu ser iaf jag fram emot bilder på din fina kille, har iof sett honom emellanåt här vid mig men då har han alltid varit inklädd i antingen täcke lr massa utrustning och i förbi fart.
Han är verkligen en fin kille! :love:
 
Idag var jag och Miraz ut på en liten tur, tyvärr är det isigt på vägarna igen men stigar och diken osv ligger det massor med snö kvar och i skogen så tur är väl det!
Vi red bort till stocken som jag brukar vara och hoppa vid med S och har gjort det 1 gång med Miraz med, lr 2 minns inte.

Tog några skutt, inget högt hinder alls. Hon sprang bara över det första gången men något skutt blev ett riktigt hopp, mjukt och fint!
Och hon blev väldigt busig utav detta :p Superkul tydligen.
Sedan blev det lite galopp i skogen, hon älskar verkligen att få galoppera runt i skogen, vilken glädje :bump:
Väl hemma fick jag hoppa av sista biten för där gick det nerför och det var isigt.

Båda mina går ju barfota, vilket funkar väldigt bra MEN det är inte kul när det blir isigt :( Där jag har Sakura finns inget grus och grusa med mellan stall och hage så där är det halt för henne och gå men håller man sig nära stallet så går det ok.

Hos Miraz finns det grus så man kan grusa stigar och då går det bra och gå med henne där, skönt nog.

Hur som helst, jag använder mig utav boots med brodd i men har bara boots fram då det alltid funkat men i år med all is som det varit det går ju inte. Och det är inte så billigt med dessa boots heller, ok visst det är en engångssumma man betalar men jobbar man inte längre heltid så finns inte alltid dessa pengar, tyvärr.
Men jag vill gärna ha till bak också, för Miraz är verkligen bambi på hal is med bakfossingarna ibland.
Sakura har iaf mer balans och stabilitet.
 
10931538_10152701855554426_3844725253101298535_n.jpg

En bild från idag, red på stubbfält som var helt perfekt, mjukt men ändå fast. Tränade tempoväxlingar och lilla Fendi är en kämpe, hon jobbar på riktigt fint.
På vägen dit red vi förbi ett hus som har lösgående gäss, och de anfaller ju , fy så obehagligt! Det är så trångt just där man måste förbi, man måste samtidigt rida över en bro (som iof är ett med vägen) som går över en bäck så man vill inte att hästen tar ett skutt där för då hamnar man i vattnet...
 
Idag var jag och Miraz ut på en liten tur, tyvärr är det isigt på vägarna igen men stigar och diken osv ligger det massor med snö kvar och i skogen så tur är väl det!
Vi red bort till stocken som jag brukar vara och hoppa vid med S och har gjort det 1 gång med Miraz med, lr 2 minns inte.

Tog några skutt, inget högt hinder alls. Hon sprang bara över det första gången men något skutt blev ett riktigt hopp, mjukt och fint!
Och hon blev väldigt busig utav detta :p Superkul tydligen.
Sedan blev det lite galopp i skogen, hon älskar verkligen att få galoppera runt i skogen, vilken glädje :bump:
Väl hemma fick jag hoppa av sista biten för där gick det nerför och det var isigt.

Båda mina går ju barfota, vilket funkar väldigt bra MEN det är inte kul när det blir isigt :( Där jag har Sakura finns inget grus och grusa med mellan stall och hage så där är det halt för henne och gå men håller man sig nära stallet så går det ok.

Hos Miraz finns det grus så man kan grusa stigar och då går det bra och gå med henne där, skönt nog.

Hur som helst, jag använder mig utav boots med brodd i men har bara boots fram då det alltid funkat men i år med all is som det varit det går ju inte. Och det är inte så billigt med dessa boots heller, ok visst det är en engångssumma man betalar men jobbar man inte längre heltid så finns inte alltid dessa pengar, tyvärr.
Men jag vill gärna ha till bak också, för Miraz är verkligen bambi på hal is med bakfossingarna ibland.
Sakura har iaf mer balans och stabilitet.
Har du inte dina båda hästar på samma ställe?
Jag har också mina båda barfota, tänker inte sko förrän till våren när man är igång mer ordentligt.
 
@Fibusen härligt att korven äntligen är på plats!

@Molin Här har vi bipolärt väder, :p antigen är det glashalt eller lerigt. Har aldrig broddat i och ur så mycket. Men nu sitter blindbrodden i för jämnan istället.

@sassiball härligt med bra stubbar. Här sjunker hästarna till knäna om vi skulle försöka :/
Ge mig vinter!!!
Eller skit i det och bli vår på riktigt.

Idag plockade jag och Biffen med oss hans lille kusin på tur. Det är bara dom två som går ihop i hagen sen lillan skildes från sin mamma. Och vågar inte lämna henne i hagen när vi rider ut utan hon brukar får stå i boxen. Vilket hon inte gillar så nu testade jag att ta med henne. Gick skitbra så kommer göra om det :)

62869674-BB47-4497-BDFD-E8B1C16A9F40_zpsaohcmn5t.jpg


Råkade bläddra förbi lite bilder i telefonen och jag vet en kille som förändrats i vinter :D
43547BD2-6150-4E0E-B485-CD26477D2C97_zpsjrljp0il.jpg


Plockade fram mätstickan och nu får jag honom till 153 utan glädjemätning.
Istället kan jag glädjemäta 155 :p
 
@Fibusen

Härligt att han är hemma, äntligen!

Inte kul med backen dock, men tur det gick och lösa så iaf.
Och hoppas övriga delen av turen gick bra, att det var 50min åsnefasoner är kanske inte så kul men ni får öva helt enkelt :up:

Nu ser iaf jag fram emot bilder på din fina kille, har iof sett honom emellanåt här vid mig men då har han alltid varit inklädd i antingen täcke lr massa utrustning och i förbi fart.
Han är verkligen en fin kille! :love:

Tänkte ta nakenbilder idag,men glömde.... Men har från någon dag sen:
Stor_kille.jpg


Vårat återseende:

10620646_10204429157463215_8553986671037295088_n.jpg


Jag överlycklig,korven,mjaaa....:rofl::rofl::rofl: Han hade fullt upp med att hålla koll på transporten utanför. :meh:

Red i dag,överpigg och överspänd,men höll sig endå (nästan) i skinnet,vart en bock och några studs med huvud i backen på raken efter det,men jag drev framåt så lyckades bryta det relativt fort,tog en ny galoppfattning och då rullade det på fint. Han surade ur över att inte han fick bestämma hastighet. :mad:

Har en del vi lär få in där uppe igen märker jag,bla stå still vid pallen,uppsittning,och bara att stå.... Det förståndet tappade vi (han) längst vägen någonstans tror jag! :angel: Nu var det framåt innan jag ens hunnit landa i sadeln,så där får vi börja om igen. ;)
 
Senast ändrad:
@Fibusen

Ååh vad kul med bilder :D

Fina fina killen :love: Vad skönt det måste vara nu va?
Haha ojdå, ville han bestämma lite själv, hihi.. Dom är bra roliga när du surar till efter att ha blivit tillsagda men lägger sig oftast snabbt ;)

Lite träning är väl bra :)
 
Gjorde ikväll ett nytt försök med löshoppning efter förra gångens massaker :wtf:
Och det gick kanon! Dels så gav jag honom en längre uppvärmning så han verkligen fick ur sig den värsta energin (vem matar min häst med raketbränsle??) och sen så la jag stor fokus vid lugn energi vid hoppningen.
Han rusa fortfarande en del, men var inte hysterisk som sist.
En bild från det högsta hoppet på ca 90 cm :)
CF142A96-5912-485F-A74C-B5F2E8DBAD03_zpsgllddmmn.jpg
 
idag funderade jag allvarligt på att börja med frimärken. Skulle prova att rida med ett vanligt träns, rider med micklem träns i vanliga fall. Gick verkligen skit.

Samtidigt så red en tjej på sin häst i ridhuset, hon smackade 9 av 10 steg, Sessan trodde att hon smackade på henne och var super spänd och fattade verkligen inte vad hon skulle göra.

Det slutade med att jag hoppade av, gick in i stallet bytte träns och väntade till den andra ryttaren ridit färdigt. Sedan gick jag tillbaka och red klart. Gick mycket bättre.

Så nu behöver jag anlita någon som kan stå och smacka i ridhuset så hon lär sig att bara lyssna på ryttaren och ingen annan.

Kan man be folk att sluta smacka eller är det oartigt?
 
Man kan be dem sluta smacka! Ofta är de inte medvetna om att de gör det. Be bara vänligt och berätta att hästen spänner till varje gång. Smackning är ett otyg, jag jobbar mkt med mig själv för att inte " låta" i onödan
 
Man kan be dem sluta smacka! Ofta är de inte medvetna om att de gör det. Be bara vänligt och berätta att hästen spänner till varje gång. Smackning är ett otyg, jag jobbar mkt med mig själv för att inte " låta" i onödan
Samtidigt är det nått hästen bör vänja sig vid och inte lägga sitt intresse på. Iaf om man vill kunna rida ihop med andra och framförallt komma ut på tävlingar.
Våd var oxå jättekänslig för vad andra ryttare och hästar gjorde nör vi red ihop. Jag såg det som ett tecken på att jag måste tänka om för att få honom att lägga mer fokus på mig.
Vilket gick rätt fort. Nu brukar han som mest lyfta huvudet eller flippra med öronen lite när någon gör nått som fångar hans intresse. Men han är lätt att fokusera igen så problemet är borta för mig.
 
Det gick så fantastiskt bra igår! Tränaren tog med sig en luftpadd istället för barbackapadden vi har använt och den var tydligen i frökens smak! För första gången sedan vi börjat rida in henne på nytt (eller vi och vi, det är tränaren som får vara kamikazepilot!) har hon överhuvudtaget inte reagerat alls de första "känsliga" stegen efter uppsittningen! Jag förstår att det låter som en liten grej för er som inte har några sådana problem men för mig som haft en häst som exploderat känns det hur stort som helst!!!
Hon har också börjat slappna av och kunna söka sig neråt i longeringen.
image.jpg


Tänkte bjuda på en film i rörelse också men får inte till det. Har laddat den till photobucket från mobilen och det står att den är sparad men jag hittar den inte?!
 
Normalt sett brukar hon inte bry sig om ngon smackar på sin häst. De flesta jag rider med smackar normalt, dvs någon enstaka gång. Men denna ryttaren smackade precis hela tiden. Även när hon red om en och var jämsides med mig.

Idag blir det nya skor till Sessan, och i morgon ska vi prova att träna för en ny tränare. Så håll tummarna för att det kommer passa oss. Hon bor ganska nära, kan förmiddagar och är prisvärd så hoppas mycket på henne.

Sedan ska Sessan till tandläkaren nästa vecka.
 
Bjuder på två bilder från dagens lilla promenad :)

DSC_1356_zps27e8764b.jpg

DSC_1357_zps786231d6.jpg


Lite pigg och busig men skötte sig väl!
Lite trippig i början men lugnade sig till slut. Jösses vad pigg hon är nu, är det fler som har sjukt pigga hästar?

Vet inte hur jag ska få bort energin :/ Då går hon ändå ute mellan 07.00-20.00 också!
 
Bjuder på två bilder från dagens lilla promenad :)

DSC_1356_zps27e8764b.jpg

DSC_1357_zps786231d6.jpg


Lite pigg och busig men skötte sig väl!
Lite trippig i början men lugnade sig till slut. Jösses vad pigg hon är nu, är det fler som har sjukt pigga hästar?

Vet inte hur jag ska få bort energin :/ Då går hon ändå ute mellan 07.00-20.00 också!

Här har du en!
Våd har energi som en jetmotor. Jag tvivlar fortfarande på att det går att rida honom trött.
 
Här har du en!
Våd har energi som en jetmotor. Jag tvivlar fortfarande på att det går att rida honom trött.

Åh vad skönt!
Ja jag vet inte alls jag, men det verkar gå i perioder för bara för någon vecka sedan var hon lugn och fin och sen vände det snabbt :p

Igår var vi och red lite i sommarhagen, i djupsnön med en kompis. Först red vi upp ett litet spår som redan var påbörjat för lite "dressyrande" sedan lekte vi runt lite över hagen så dom fick springa av sig, en i taget för att inte tagga dem mer än vad dom var.

I början var Miraz så otroligt pigg, trippade, ville ta galopp hela tiden men jag ville värma upp med traven och visst blir hon lite sne när hon inte får som hon vill men lyssnar alltid men sen från ingenstans gör hon ett mongo hopp rakt upp i luften. Ingen stegring utan ett hopp men samtidigt lite rakare så det kändes nästan som en halv stegring. Tillräckligt för att landa på halsen med händer vid landningen. Där blev jag ganska snopen för hon har aldrig gjort något sådant utan det har varit bakutsparkar och skutteliskutt :p

Sen var det något skutt och försök till galopp en del gånger...

Imorgon ska vi ut på en tur igen, försöka trava och galoppera en del. Hoppas verkligen underlaget tillåter det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
853
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 298
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp