Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Fy va trist men femåringar kan vara rätt dryga då e börjar bli starka nog att testa också. En gammal bekant så alltid att fem år var den värsta åldern. Jag vet inte om det stämmer för jag har inte haft så många femåringar.
Det värsta är att man blir ju lite rädd när de börjar resa sig eller skjuta rygg..
Om du vänder runt honom när han börjar dvs verkligen snurrar honom? Böj halsen ordentligt och driv undan baken med skänkeln, då kan han inte bocka eller resa sig. Vill han ändå inte gå så får du väl byta varv emellanåt :) Alternativt om han bara stannar så vänta ut honom, ta med dig en bok ;) se bara till att han inte får vända hem eller backa hela vägen hem. Backar de brukar de snabbt sluta om man tar över och fortsätter backa dem.

Tack alla fina för pepp och tips! Ni är så underbara allihopa,känns mycket bättre nu i tankarna,känner mig inte alls lika värdelös och oduglig längre,och har lite mer jävlarenamma i mig.

I morgon tänkte jag gå ner till ridbanan faktiskt,sen hoppar jag upp där,sen på söndag så hoppas jag att jag känner mig tuff nog att prova en sväng i skogen själv,då är han förhoppningsvis lite loj efter träningen. Tänker mig en väg vi brukar promenera på,tar kanske en halvtimme,blir nog lagomt. Är han helt överjävlig viker vi av på en annan väg så har vi en vända på 15 min. Känner att det viktigaste är att komma runt en vända iaf så vi inte behöver vända på vägen vi går på.

Min förra stallägare sa flertal ggr att när hästen är lugn och snäll som 3 åring så får man igen det tiodubbelt som 5 åring,men hade aldrig trott det skulle bli så här illa...

Är ju inte förren nyligen han verkligen börjat se ok ut i kroppen,och inte det där gängliga längre,så i om det så kommer väll styrkan.
 
Pengar kan inte köpa lycka, men de kan köpa en häst. Och det är i stort sett samma sak!♥
10873343_10153105778916067_3361915652284711966_o.jpg
 
@Fibusen hoppas du får ur honom dumheterna. Så tråkigt med medryttaren, men man förstår att hon inte vill fortsätta.

Fendi rids ca 3 ggr i veckan, har hittills inte träffat på någon tränare och kommer nog inte göra det heller. Eventuellt rider vi några pay and jumps/ride och kanske kanske någon tävling. Just tävling känns långt borta just nu pga mitt ointresse... tycker det är kul att rida lite då och då men att verligen lägga manken till och träna och tävla. Nej inte just nu.
 
Jag bildbombar väl med några till från de senaste passen på herr Långben, bara för jag älskar honom så mycket!♥ Älskar detta fina väder vi har nu :love:
Jag vill se meeer bilder på era vackra bebisar :love:
11064705_10153107715651067_258062726527660622_o.jpg

11041869_10153107715891067_7793985644059760234_o.jpg

10459086_10153107716676067_3478969141392640032_o.jpg

10987486_10153107716976067_3790721075343199800_o.jpg
Härligt att du är så nöjd med honom. Trots era olikheter så passer ni på något vis bra ihop. När man ser bilder på er så påminner ni lite om någon Lena Furberg - serie från Min Häst. Liten, tanig, duktig tjej på en stor snäll häst.
 
Kul med frågestund! @Fenestra

Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen- Ja hur ser ert upplägg ut?
Kaprifol motioneras ungefär fem dagar i veckan, då är ungefär tre pass uppsuttna och de andra longering/löshoppning/tömkörning eller något liknande. Ett-två pass på bana och resten ute i skogen. Passen är inte jätteintensiva, hon reds in i höstas. Uteritterna ligger på ca 4-6km mestadels skritt och på när vi tränar dressyr håller vi väl på en halvtimme ungefär, också mycket skritt.
Just nu har hon inte så ofta hela vilodagar då hon tyvärr går i en liten lerig vinterhage så jag tar ofta en kort promenad med henne de dagar hon vilar. Snart blir det sommarhage dock, och då blir det riktiga vilodagar igen.

Hur ofta rider ni för tränare?
Då min tränare är gravid och ska föla i början av april har vi lite intensiv-träning 1 gång/vecka nu tills hon får ta en liten paus. :) Kaprifol tränas även i tömkörning med en tränare ca 1gg/månad.

Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?
Eftersom vi flyttar till egen gård i maj och har en hel del jobb framför oss med stall och grejer gissar jag på att träningen kommer gå ner lite i intensitet! Men jag satsar på att komma iväg på ett par unghäst-dagar på en fälttävlansbana i närheten och introducera den härliga sporten för Kaprifol, och sen är målet att komma ut på någon/några pay&jump (eller cross eller ride) till hösten. Det vore helt klart superkul!

Vi skuttade stockar hemma i hagen i helgen för första gången, gick jättebra!
img_3080.jpg

img_3070.jpg


Det går bra för oss nu, hon är pigg och glad, arbetsam och igår red vi ut ensamma för första gången utan några problem alls! Det är bara den lilla detaljen i dressyrarbetet "att gå i form" som vi inte riktigt kan ännu. Men det kommer väl. Hoppas jag:o
 
Min lille ponny har iallafall blivit ngt större nu :love:

11046677_10153163066051797_8636656756808138858_n.jpg


Vi har kommit igång ordentligt nu med själva ridningen, jag har ju varvat ridningen mkt med arbete på marken, men nu ska vi fokusera mer på att arbeta mer i ridningen. Jag har varit så sanslöst trött och har ju 06 an oxå att rida. Men nu när det är ljust ute mer så får jag förhoppningsvis lite mer energi.

Har ju hopptränat mest hemma själv i ridhuset men ska försöka komma iväg på träning nu framöver.

Har anmält till 1m och 110 den 26 april och har som mål att arbeta mig fram till det under tiden på pay and jump och liknande. Får inte riktigt ihop tävlingsässongen i vår nu med 06 an oxå då nästan varje ledig helg jag har (jobbar var 3e helg) går åt till honom med hoppning och fälttävlan så det blir mkt pay and jump och unghästhoppningar i veckorna för -10 an istället. Jag är glad att det finns såpass mkt häromkring som det gör.

Jag kör hopp och fälttävlan med 06an nu tidig vår och hoppning med 10an och sen i maj/juni kör jag fälttävlan med 10an så vi kan kvala in till BT i september.
 
Min lilla går 5 dagar i veckan, en vecka då allt flyter. Men det kan bli allt från 2 till 5 pass utifrån hur livet ser ut just den veckan.
Jag varvar uppsuttet med arbete på töm. Helst två pass uppsuttet efter varandra med samma fokus och två pass på töm, då jag har märkt att det funkar bäst på lilla fröken. Då hinner poletten trilla ner till pass två;).
Jag har alltid ridit ut till största delen, med alla hästar jag haft och så även med lilla fröken allt sedan inridningen. Nu rider jag endast på ridbanan sedan i januari, eftersom jag är gravid och flyttade till nytt stall då. Jag vill inte riskera att rida ut i nya omgivningar, särskilt inte då det inte finns någon trygg hästkompis att hänga på. Eftersom det har varit halt och mörkt har jag inte velat promenera eller tömköra ut heller i mitt välsignade tillstånd, vilket ger mig lite dåligt samvete, men jag tröstar mig med att hästen i alla fall går i en stor kuperad hage på dagarna.
När jag bara ska rasta av henne lite blir det i lina på banan och då brukar jag lägga ut några bommar och cavaletti lite kors och tvärs för att simulera en skogspromenad:angel:.
Nåväl. Nu nalkas ljusa vårkvällar, så då kanske vi hinner ta några promenader innan jag blir för otymplig.
@Van Remo, jättekul med massor av fina bilder, men för det första är jag nästan alltid ensan i stallet, för det andra har jag bara tillgång till en kass mobilkamera och för det tredje så har jag aldrig lyckats lära mig konsstycket att lägga upp bilder:o.... men jag njuter gärna av andras fina bilder, tills vidare :D
 
...och just det... träna gör vi vanligtvis en gång varannan vecka, men nu har vi haft ett uppehåll sedan i höstas. Tänkte köra igång nästa vecka för hemmatränaren och förhoppningasvis även hinna med en tömkörningskurs under våren. Kanske tar jag med plutthästen till sällantränaren en gång i sommar så hon får bli proffsriden en gång i livet åtminstone... men, men, kanske blir det "hagman" för hela slanten framöver... Beror på hur jag kommer att må och på den kommande bebisen och på alla andra variabler i sammanhanget...
 
Men gud,jag glömde ju uppdatera er! :o SORRY! Jag blev så sjukt trött efter träningen så jag somnade när jag nattade sonen,hade tänkt jag skulle skriva när han somnat så man fick lite lugn och ro nämligen.... :p;)

Hur som,det gick hur bra som helst,men OJ vad tränaren körde med oss! :p Blev nästan svimfärdig på slutet,helt ärligt...

Nu blir det väll en halv novell,men det är frivilligt att läsa hela! ;)

Började med att ta in han från hagen,och jag kom på att jag skulle göra i ordning han i rundcorallen då han fortfarande har lite svårt att bli uppbunden. Nu kunde jag ha han helt löst,och vilken skillnad det var att göra i ordning honom! Han stog helt blickstilla hela tiden,annars så brukar han trampa runt en hel del. När man ska till att sadla så brukar han backa,fram,backa,fram. (Han har ju sadeltvång) Men nu när han inte satt fast så var han väldigt nöjd.

Sen funderade jag på om jag skulle testa att rida ner,men bestämde mig för att gå iaf. Lite spänd var han,spec där han sopat av tjejen,men han lyssnade helt ok.

På ridbanan gick vi några varv,stannade och backade,flyttade rumpan osv,mest för att jag skulle checka av innan jag hoppade upp,vill inte att han skulle explodera när vi var helt själva då det var 10 min kvar innan tränaren skulle komma. Han slappnade av snabbt så jag bestämde mig för att sitta upp. Jättelugn och fin uppsittning.

Vi skrittade fram ordentligt tills tränaren kom,sen joggade jag igång honom.

Sen körde vi mycket på volten. Öka minska,ställa in och ställa ut,red lite öppna,samt vända genom volten och byta varv. Det jag ska tänka på var att hålla han mer i munnen. Jag är för feg i handen,jag måste korta tyglarna så han känner att han vågar lita på mig och ta stöd på bettet. När jag fått skäll ett antal ggr om tyglarna så började han gå riktigt fint,och jag kände hur han började höja ryggen,sänka huvudet och våga jobba på mer. Sen övade vi på övergångar från trav till skritt. När jag saktar ner så släpper jag stödet innan han saktar av,så vi ramlar in i skritt nästan. Han går sänkt,jättefint innan,sen ber jag om skritt och i samma sekund så släpper jag allt,varpå huvudet åker upp och formen försvinner. "Även fast ni skrittar så ska du RIDA!" Vilket såklart stämmer. :p

Vi avslutade med något varv i galopp,och då fick jag verkligen slita. Tränaren skrek "Rida,rid,riiiid" och jag höll på att avlida,jag var så slut! Korven med så det var lite handbromsen,men efter att ha fått upp farten lite så jobbade han på fint där med. Korv blev ordentligt svettig för första gången sen han kom hem,och han såg helnöjd ut! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
61 823
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp