Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Vi fick massa beröm på slutet,hon tyckte det var en helt annan häst än den som kom. Nu är planen att nöta detta ett par ggr,sen kör vi en lektion igen. På tisdag har jag bokat ridbanan,och jag får nog med mig en fotograf också som det ser ut nu,så jag kanske kan bjuda på lite ridbilder/film tom.

Jag är supernöjd med gårdagen iaf! Allt känns mycket bättre nu,klart vi kommer igenom denna fas också!

Dock så kommer ensamma uteritter att vänta lite. Hon tyckte det var bättre att vi rider ihop oss lite först och hittar knapparna igen,och tilliten,innan vi ska ut och bråka.

Bättre att börja ensamma på ridbanan,sen lägga till att rida dit och hem,sen ta skogen. Han kommer ju lugna sig när han rids oftare, och snart blir det varmare och jobbigare att hålla på. Nu är han mitt i fällningen,vilket gör att han blir lite knepig också,så sämsta tillfälle att börja med det nu. Vi får ta det sen,vi hinner,vi har ju hela livet på oss.
 
Inte bara min prins som bråkar hör jag. 5 års trotts har jag hört många säger. Han är lika med bilar ena dagen skiter han fullständigt i bilar som kör förbi nästa stund får han panik.

Ändå är han extremt miljöTränad är alltid rörelse vid stallet hundar som springer, kossor, traktorer som kommer med timmer eller plöjer vägen mm och lastar jakthundar som slänger sig mot hundgårdens stängsel och skäller satan när man ska gå förbi
10441352_10153155109049771_4530989260406663842_n.jpg
 
Sa ju att det skulle gå bra @Fibusen :)
Härligt att du känner dig taggad igen. :up: Och jag ser fram emot bilder/film.

På tal om bilder, shit vad fina alla ser ut :love:
Vill få Våd och mig fotade snart. I rörelse och inte bara "fina" uppställda bilder ;)

Har haft en dålig vecka pga tappskor och massa skolarbeten. Trist nu när det varit så fint väder.
Hoppas följande blir bättre. :)
En månad kvar till P&J nu, bör kanske lägga in lite mer hoppning i passen. Iaf mer bomjobb med fler övningar i samma som efterliknar en liten bana.
 
Vilken stämningsfull bild! @powerm84

Min fina gick tömkörningsträning igår igen, en månad sen sist nu och det gick riktigt bra! Tränaren tyckte hon utvecklats mkt i kroppen sen sist, sånt ser ju knappt jag som glor på henne varje dag så det är lite extra kul med ett par utomstående ögon lite då och då! Sen tyckte tränaren att hon växt också... Men jag vägrar mäta henne mer nu. Så det så. :cautious:
img_3283.jpg

img_3274.jpg
 
Och det var ett tag sedan jag skrev har jag för mig.
Kan säga att det gått segt med allting igen :( Känns inte så kul men vad ska man göra *Suck*

I fredags flyttade jag iaf hästarna, blev två veckor tidigare än tänkt och det känns himla bra!
Sakura har varit helnöjd sen hon landade på nya stället, dom fick stå i uteboxar två nätter först och sen egen hage på dagen vilket varit kalas. Sakura har varit supernöjd även med det, konstigt nog!

Igår släpptes dom dock ihop med lösdriftsflocken som är på 10 hästar, dom flesta större och kraftigare (ardenner och kallblodstravare). Men något vbl och en isis med :)
Ston och valacker och olika åldrar.

Jag var nervös till tusen men allt gick bra, blev lite spring först men sen struntade dom flesta i flocken i mina och ställde sig och käkade istället och någon enstaka följde efter dom då.

I slutändan var det mest mina två och en ardennervalack som verkligen gillade Sakura, hon brunstar som en tok iof men han verkar inte bry sig i det sådär utan verkar nöjd med henne bara. Dom bara stod och hängde ihop med hängande huvuden osv i solen emellanåt.

Sakura var precis som jag misstänkte en skyddande mamma till Miraz, INGEN absolut ingen fick komma i närheten utav Miraz, så Sakura hotade med någon bakutspark och små sparkar och skrik mot dom andra när dom närmade sig Miraz och Miraz i sig den lilla fegisen gömmer sig mer än gärna bakom Sakura också och dom få ggr dom råkade komma ifrån varandra så fic båda panik men Sakura tar sig till Miraz direkt på något vis och jagar bort dom andra :p haha

Ardennervalacken som hängde med dom hela dagen/kvällen igår (idag vet jag ej hur det ser ut riktigt) då jag ej varit dit ännu. Men iaf han försökte bita/jaga bort Miraz dom ggr han kom åt på det sättet och Sakura blev riktigt förbannad varje gång :p
Men det är inte konstigt att dom försöker med det när Miraz själv inte får hälsa på någon för Sakura!

Hur som helst, det blev någon bild. Tyvärr ingen vidare och hon brunstar så hon antingen står och putar med rumpen lr svansen halvhögt så ha överseende :p
Och ja, Sakura har tappat sjukt i hull pga otrivsel och Miraz ser förbannat tunn ut men tro mig, hon är RUND! Haha
Hon kan gärna dela med sig till Sakura!

DSC_1731_zps6abxfvbl.jpg

DSC_1732_zpsft7lg08d.jpg

DSC_1734_zpspoomvv9t.jpg

DSC_1735_zpsndym7sds.jpg

DSC_1739_zpsquxedlse.jpg


Dom höll sig hela dagen igår i nedre delen av hagen där ligghallarna samt vattnet finns, i övre delen finns den större marken och all mat och dit vågade dom inte (resten av flocken var där uppe med). Försökte leda upp dom men dom togvände väl där uppe.
Så jag hoppas dom tagit sig dit idag!

Tur nog finns det lite halm i ligghallarna men det är ju ingenting dom ska leva på stackarna!
 
@Molin härligt att flytten verkar ha funkat bra :)
Hoppas verkligen ni ska trivas och att din ork o lust kommer tillbaka :)

Här fick jag världens sug i att ta tag i allt ordentligt igen. Slängde på tömkörningsgjorden och gav mig ut i skogen ensama. Härligt vårväder idag oxå. Våd var pigg och framåt, men på sitt positiva sätt och inte skvättig. Kom till ett ställe där han brukar spänna till så gjorde halt och lät honom stå och kika lite, gick några steg framåt och gjorde halt igen. Då hoppar en stor jäkla älg ut framför oss :nailbiting:
Våd såg ut såhär O_o men rörde inte en fena. Tog några steg till och då kommer en älg till :eek: men han var lika obrydd. :love:
Gick vidare, travade en bit (min kondis suger åsnepung!) och gick igenom skogen på vägen tillbaka. På grusvägen tyckte jag han gick lite lustigt, travade lite igen och det såg inge konstigt ut.
Tömkörde på volt på parkeringen till stallet och han haltar som fan på höger fram :crazy:
Klämmer och känner, hittar en liten värme på insidan höger framhov (den han drog sko från två gånger förra veckan).
Vet var på väg ut för att vaccinera honom så bad henne kolla på honom. Hon klämde och kände, hittade samma värme som jag i hoven, dock reagerade han inte nämnvärt med visitertången.
Så blir våtvarmt omslag för att se om det går att locka fram nått. Togs även blodprov för att utesluta någon annan infektion i kroppen.
Tempen visade 39,6 :eek: och Våd käka och var sitt vanliga pigga jag. Min krigare :(
När jag lämnade honom tre timmar senare så visade tempen 39,4 och han började bli slö.
Hovis är kontaktad och ska prata mer med henne igen imorn efter vi fått provsvar och resultat på omslaget.
Mitt mattehjärta blöder

Sa nån hög feber?! :love:
C9A2666A-7C9E-402E-B6A6-6EAABB7D9B40_zpsra9w3ei8.jpg
 
Men nej så tråkigt :(
Hoppas det bara är en hovböld lr något lätt. Inte kul med hög feber osv heller :(

Håller tummarna för er!

Men för övrigt, kul att han var så trevlig på motionsrundan, tömkörning är ju så himla kul också men som du säger..... Man lär ju ha lite kondis för det annars blir det en del flås (vilket det ofta blir för mig) :laugh:
 
Själv har jag varit upp till mina flickor och hälsat på dom.
Tagit av grimmorna som vi lät sitta kvar över natten för säkerhetsskäl.

Sedan kollade jag bara igenom dom så inga skador uppkommit! Det är väl det som kommer bli av nu dessa första dagar, kanske försöka borsta av lite i hagen om jag får sådant tillfälle. Miraz såg förjävlig ut! Nackdelen med våren är all lera verkligen.

Hur som helst, dom har tagit sig upp till maten och ardennern var med dom fortfarande. Lugn grupp som stod utdelade vid matställerna. Mina har kommit in bra i gruppen verkar det som faktiskt. Känns superskönt!

Någon bild från idag :p

11072608_10153142915007177_1614118690_n_zps55nj5ki9.jpg

11075720_10153142921417177_401636059_n_zpsdvggrcbc.jpg

11063286_10153142915052177_1631135233_n_zpsmqhzyqbs.jpg

10984895_10153142914932177_1516063469_n_zpshvvugrmn.jpg


Underbart :love:
 
Oj vad alla uppdaterar, härligt! :) Måste säga att jag är dålig på att hänga med i svängarna, men får väl skylla på att jag börjat ett nytt jobb och en massa annat så tiden har varit knapp.

Vi har iallafall kommit igång igen, mot alla odds med en ink mitt under sadelgjorden. Har gjort en egen lösning på gjord så att inken går fri. En smal tömkörningsgjord med förlängningar på båda sidor som vi fäster i främre sadelgjordsstroppen. På med fårskinnsludd och det har blivit acceptabelt.

Vi har till och med vågat oss ut och klättra med denna lösning, fast jag är lite orolig att sadeln ska glida bak :crazy: Funderar på en brösta för att hålla den säkrare på plats? :idea:

Vi har ridit ett par lektioner nu, ringrostiga båda två. Denar blir fort trött och svettig och vi jobbar med kondition och styrka nu efter det långa uppehållet. Igår galopperade vi på volten för andra gången och det finns hopp även för oss. Tycker så mycket om min häst! :love: Bidrar med min första film här.

Aah får ladda upp den på Youtube för att inte få med allt jox :idea:
 
Senast ändrad:
@Molin härligt att flytten verkar ha funkat bra :)
Hoppas verkligen ni ska trivas och att din ork o lust kommer tillbaka :)

Här fick jag världens sug i att ta tag i allt ordentligt igen. Slängde på tömkörningsgjorden och gav mig ut i skogen ensama. Härligt vårväder idag oxå. Våd var pigg och framåt, men på sitt positiva sätt och inte skvättig. Kom till ett ställe där han brukar spänna till så gjorde halt och lät honom stå och kika lite, gick några steg framåt och gjorde halt igen. Då hoppar en stor jäkla älg ut framför oss :nailbiting:
Våd såg ut såhär O_o men rörde inte en fena. Tog några steg till och då kommer en älg till :eek: men han var lika obrydd. :love:
Gick vidare, travade en bit (min kondis suger åsnepung!) och gick igenom skogen på vägen tillbaka. På grusvägen tyckte jag han gick lite lustigt, travade lite igen och det såg inge konstigt ut.
Tömkörde på volt på parkeringen till stallet och han haltar som fan på höger fram :crazy:
Klämmer och känner, hittar en liten värme på insidan höger framhov (den han drog sko från två gånger förra veckan).
Vet var på väg ut för att vaccinera honom så bad henne kolla på honom. Hon klämde och kände, hittade samma värme som jag i hoven, dock reagerade han inte nämnvärt med visitertången.
Så blir våtvarmt omslag för att se om det går att locka fram nått. Togs även blodprov för att utesluta någon annan infektion i kroppen.
Tempen visade 39,6 :eek: och Våd käka och var sitt vanliga pigga jag. Min krigare :(
När jag lämnade honom tre timmar senare så visade tempen 39,4 och han började bli slö.
Hovis är kontaktad och ska prata mer med henne igen imorn efter vi fått provsvar och resultat på omslaget.
Mitt mattehjärta blöder

Sa nån hög feber?! :love:
C9A2666A-7C9E-402E-B6A6-6EAABB7D9B40_zpsra9w3ei8.jpg

Usch vad tråkigt med feber och allt,men vilken tur att vetten var på väg. Korven blir faktiskt vaccinerad i morgon han också,skönt att ha det avklarat ett år framöver. Gav vet vaccinationen på våd trots feber,eller fick ni avvakta?
 
@Fibusen han fick vänta med vac då det inte skulle gå att spåra ev feber.

@Wembley Det var det vet pratade på oxå. Därför la vi omslaget för att kanske locka fram en ev böld mer för att göra den lättare att hitta.

Dock har han lyckats med detta....(fick bild skickad till mig från en annan i stallet) :banghead:
3AB9BD07-A507-4220-BFE7-C610D7CD820F_zps56lmgwti.jpg


Febern har iaf gått ner till 37,9 nu :)
 
Febern fortsätter att sjunka, lite värme på samma ställe som igår i hovet (mindre än igår tom?) och pigg som attans som vanligt.
Gick en liten sväng med honom nu och tycker han haltar mindre än igår :meh:
Pratat med vet som vill att hovis kommer ut och kikar iaf, men hon är på g från Danmark och kommer först ikväll.
Till dess avvaktar vi.
Blir det nytt omslag på så får han ha munkorg på iaf :p
 
Blev ett uuuuuuselt pass idag,tyvär,typiskt när man hade fotograf. Började uselt med att han spände sig otroligt mycket vid uppsittningen,sen protesterade han hela passet, grannen höll på att såga så han var helt fokuserad på det,handbroms i,med en bomb under magen,nu hur man får ihop det... :confused:
 
Blev ett uuuuuuselt pass idag,tyvär,typiskt när man hade fotograf. Började uselt med att han spände sig otroligt mycket vid uppsittningen,sen protesterade han hela passet, grannen höll på att såga så han var helt fokuserad på det,handbroms i,med en bomb under magen,nu hur man får ihop det... :confused:

Våd går med handbromsen i och en raket i röva när han är på det humöret. Så fattar vad du menar :meh:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
933
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 890
· Visningar
60 904
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp