10:orna del 7

20582_10152801518644426_8677292306432193787_n.jpg

Hoppade lite med Fendi idag. Så himla kul! Jag tror jag struntar i dressyren tillsvidare, hoppning är roligare :D

@aida Håller tummarna att allt läker som det ska.
 
20582_10152801518644426_8677292306432193787_n.jpg

Hoppade lite med Fendi idag. Så himla kul! Jag tror jag struntar i dressyren tillsvidare, hoppning är roligare :D

@aida Håller tummarna att allt läker som det ska.


Roligt med hoppning! :D Även fast jag tycker att det är lite läskigt innan man börjat så är det faktist skitkul när man kommer igång. Även om jag aldrig kommer hoppa några höga höjder.... :o:angel:

Idag var jag beredd på fullständig krutbomb,men han höll sig ovanligt lugn. :up: Nån enstaka tvärnit med blås, och något hopp åt sidan,men var ganska blåsigt i dag så förstår att han vart lite tittig.

Jättenöjd med uppsittningen,han kändes väldigt lugn och avslappnad att sitta upp på idag. :up:

Har dessutom beställt en säkerhetsväst nu, sålde ju min förra då den blev förstor nu när jag gått ner 13 kg (:bump::banana:) sen köpte jag aldrig någon ny. Har funderat på det då och då,men aldrig tagit tag i det,men idag så "tvingade" stallkompisen på mig hennes efter sista turen då korv var mer vild än tam,och jag kände mig faktist tryggare på något sätt,så det blev att bita i det sura äpplet och beställa en,trots att plånboken grät lite. Men maken blev glad iaf! :p Han var inte så imponerad över hur förra ridturen hade gått till. :angel:

Jag har som sagt legat i magsjuka mer eller mindre en vecka (den har kommit och gått) så har ju inte blivit så mycket ridning,men nån promenad har vi tagit och lite hjärngympa,så med tanke på det så är jag mer än nöjd med ridturen i dag.

Massa mys blev det efteråt såklart! :love: Är så glad i min häst! :love:

1610888_10204773905601703_7875109953128108079_n.jpg


11029565_10204773906201718_8358766578514039163_n.jpg
 
Snygge jätten @Van Remo :love:

@fritz_92 välkommen tillbaka :D kul att det går framåt.

Igår premiärred jag Våd barbacka. Jag är absolut ingen barbacka ryttare så det var grymt läskigt. Men överlevde och han gick riktigt fint :)
Kändes som att sitta på en liten ponny, men tycker det ser bra ut på bild ändå :p
5F923A71-7841-47E6-AA98-378D5DEE67AB_zpsrzwbsapq.jpg

Tack :)
Ni är så söta ihop :)

Jag har alltid varit barbacka ryttare, på vissa hästar. När jag var liten hade vi två shettisar och en sadel så när vi red båda samtidigt fick jag alltid rida utan. Mammas fjording är underbar att rida barbacka på, hennes son som jag red när jag var ung var hemsk. Har ridit barbacka en gång på Talladin, dock med sele så inte riktigt barbacka heller, men det var då jag åkte av och blev sjukskriven i 3 månader så har inte ridit barbacka på honom sedan dess och känner mig inte så sugen på det heller..
 
@KrullTroll
Härligt =D

Idag tog jag mig en barbackatur på Miraz vilket var väldigt länge sedan eftersom hon varit lite pigg och busig.
Och måste erkänna att jag var lite nervös i början eftersom jag vet hur hon varit :p

Men det gick superbra!
Vi travade till och med lite på grusvägen (förstå, grusvägen är MJUK) :bump: Och sen red vi in i skogen där det blev mesta delen skritt då och sen avslutade vi med en liten kort galopp i sista backen innan bilvägen. Så mysigt :love:

Bil bakom oss fick vi idag med och det gick ruskigt bra, hon hade koll på den och jag höll in henne med bakändan ifall hon skulle hoppa i luften vilket hon gjort denna vinter som ni kanske minns.

Strax innan vi kom ut på bilvägen igen strax innan vi var hemma så kom en bil också, vi var alltså fortfarande i skogen och man skymtade mest bilen men vi hörde den på långa vägar, en större bil med flak.
Denna for hon i luften för men inget farligt, inte alls som hon gjorde på andra stället när hon plötsligt kunde börja sparka bakut högt om och om igen utan nu var det mer ett hopp upp i luften och lite nervös sen var det lugnt.

Dock blev hon en aningen trippig/pigg efter det och i dessa fall kan ovan bakutsparkar komma om det vill sig.

Blir så trött, jag vet inte varför hon blivit såhär med trafiken plötsligt. Ibland går det bra och ibland kan hon som sagt explodera och då vill man verkligen inte sitta på.
På förra stället hoppade jag ju av till slut på den sträcka där hon fick dessa explosioner för det var ju helt galet :crazy:

Precis som @KrullTroll så brukar jag ofta variera ridningen mycket med promenader och då går det ju att hantera bättre tycker jag, tur nog har hon inte exploderat fullt ut dom ggr jag suttit på ryggen bara när jag gått med henne och då oftast när bilarna är bakom henne.

Men som sagt, från att ha klarat att ha bilvägen bakom och bilar som kommer från båda håll till detta, vad fan? Man blir så trött!

Bästa sättet är nog att leja en bilförare som ni kan träna på. Köra fram och tillbaka först långsamt och sedan snabbare när hon blir tryggare. Sedan ha tex en fladdrande presenning hängande bakom bilen och träna på det. Om det går få tag i ett litet släp vore det också bra övning. De låter mer om det är ett litet lätt studsigt släp tex.

Min var helt säker men så blev vi uppjagade i slänten av skolbussen när vi var ute och körde. Nästa gång vi mötte skolbussen stegrade han, vände och skulle springa hem. Då fick vi gå tillbaka några steg och jag hoppade av så fort jag hörde skolbussen närma sig. Stod vid huvudet, pratade med honom och matade med morötter och han bara skakade i hela kroppen. Ungefär samtidigt så bytte de busschaufför vilket gjorde mycket då den nya verkligen saktar ner när han ser oss.
När han slutade skaka så satt jag kvar men gick så långt ner i diket jag kunde så han fick avstånd. Nu räcker det att vända honom mot bussen och stå och vänta tills den åka förbi.

Lycka till och hoppas hon blir lugnare med trafik snart igen.
 
Jag har just bokat våran första lektion,kl 16 på Lördag! :nailbiting: Åh vad skäll jag kommer få,har i princip lufsat i skogen bara dom senaste 15 åren och inte tänkt så mycket på vare sig sits eller hållning....:o Kommer få jobba mig blå!:cool: Men det kommer såklart bli skitkul! :D

Kommer bli skitkul och det är säkert inte så illa som du tror. Om inte annat så är det ett ypperligt tillfälle att ändra på allt :)
Jag var rädd att jag skulle glömma av hur man red till min och Våds första lektion och att tränaren skulle såga mig vid fotknölarna. Men fick massa positiv kritik och en hel del "att-jobba-på" men framlagt på ett konstruktivt sätt så det känns bra och peppande :D
Kommer gå kanon för er!! Håll oss uppdaterade. :up:

Här hade jag hoppats på en härlig ridvecka i vårsol, men Våd har slitit en sko (som alltid en vecka efter skoning, samma sko, som sen slås på och sitter hur länge som helst) och hovis är bortrest tills på torsdag :banghead:
Men planerar att bota ridsuget med att skrutta runt på ena ardennern i stallet :p
 
Skarmavbild%202015-03-09%20kl.%2016.06.39_zpssgpq6wtu.png

I dag har jag och Empa skuttat lite grann.
Föreläsningen på universitetet ställdes in i dag, så då passade jag på att åka till en ridbana nu när det bjöds på solsken.

Vi skötte oss ganska bra båda två i dag tyckte jag! Jag red för en gång skull riktigt bra även när en kamera kom fram. Blev dock inte så mycket film, alldeles för ljust ute.

Men Hon är bra härlig min lilla häst :love:


Och en liten bild till
IMG_9437_zpshyf6sxdg.jpg
 
Åh vad jag älskar mitt röda guld! Sträckt ut i galopp på kilometerlånga skogsvägar, barbacka!:love: Kunde jag bara drömma om för några månader sedan, då var det hopp o bock så fort vi tänkte galopp :yuck:
Kommer åt honom så mycket bättre barbacka oxå:idea: när det kommer till samling. Fattar rätt galopp varje gång:o

Herregud din toka, barbacka på den jättehästen! Hur kommer du upp? :D

@Esswe så högt ni hoppar! Duktiga båda två.
 
Bästa sättet är nog att leja en bilförare som ni kan träna på. Köra fram och tillbaka först långsamt och sedan snabbare när hon blir tryggare. Sedan ha tex en fladdrande presenning hängande bakom bilen och träna på det. Om det går få tag i ett litet släp vore det också bra övning. De låter mer om det är ett litet lätt studsigt släp tex.

Min var helt säker men så blev vi uppjagade i slänten av skolbussen när vi var ute och körde. Nästa gång vi mötte skolbussen stegrade han, vände och skulle springa hem. Då fick vi gå tillbaka några steg och jag hoppade av så fort jag hörde skolbussen närma sig. Stod vid huvudet, pratade med honom och matade med morötter och han bara skakade i hela kroppen. Ungefär samtidigt så bytte de busschaufför vilket gjorde mycket då den nya verkligen saktar ner när han ser oss.
När han slutade skaka så satt jag kvar men gick så långt ner i diket jag kunde så han fick avstånd. Nu räcker det att vända honom mot bussen och stå och vänta tills den åka förbi.

Lycka till och hoppas hon blir lugnare med trafik snart igen.

Tusen tack för ditt svar =D

Ja när jag köpte henne som 1åring fick jag göra så med karln, han fick åka med bilen förbi och det la sig snabbt.
Sedan kunde man stå på avstånd för långtradare/traktorer och tåg men hon måste se dom då.
Bilar var inget problem sen men avvaktande med bilar med släp eller större fordon vilket fortfarande är läskigt eftersom vi så sällan möter på sådant här.

Men bilar har hon som sagt inte brytt sig i på bra länge nu, men sen poff vände det och det började ju på en sträcka (lr alltid där tror jag?) på förra stället där man fick en stor 70 väg där folk kör i betydligt högre hastighet och när vi gick en dag och hade bilvägen bakom oss fick hon ett sådant där cpfnatt från ingenstans när det åkte bilar förbi där uppe och sen dess har hon varit knepig, ibland går det bra som sagt men inte alltid :p Beror också på hur fordonet i sig kör givetvis.

Vi får trägla på med det ;)
 
Igår gjorde vi vår ridhuspremiär! Lastningen (som tidigare gått som den dans, bara att skicka in henne i transporten) gick verkligen dåligt både dit och hem. Tack och lov att min tränare var där! Så det blir minst ett lastnings pass i veckan!
Lite nervöst med uppsittningen då det var första gången med nya sadeln men hon skötte det med bravur! Jag kände mig trygg på henne, 5 tanthästar av 5 möjliga:up:
Det jag måste tänka på är att hela tiden ha någon sorts kontakt med skänkeln mot huden, just eftersom hon är så känslig att hon annars hoppar till. I vanliga fall rör jag ju aldrig förutom när jag ger hjälpen.
Detta gav mersmak!!!
 
Min häst har vårkänslor!!:crazy:
Tog en promenix efter att skon var påslagen igen. Det blåser iof halv storm här oxå men Våd var mer över mark än på.
Men han är snäll och håller koll på mig så han håller avstånd när han brallar loss. Han drar inte heller utan lyssnar på mina "ptroo" men piper och har sig och kan lixom inte kontrollera allt som spritter inom sig :love:
 
@KrullTroll
Haha det låter som Miraz det där.
Men hon har varit ovanligt lugn nu måste jag erkänna trots inte full träning utav henne.

Men IDAG vid insläppet var hon GALEN, Hon skulle trava, trava och trava och jag försökte få henne och skritta men det gick fan inte bra och jag tar ju båda samtidigt vid in/utsläpp och Sakura blir verkligen skitförbannad på Miraz när hon håller på och speciellt om hon försöker gå före :p

Så jag hade två dryga hästar, lr tja Sakura var inte dryg direkt utan hon försökte bara vända rumpen och kicka mot Miraz så Miraz for ut på kanterna och i slutändan när hon förstod att hon inte får trava bredvid mig ja då börjar hon gå i sidledd vilket gjorde det inte alls lika lätt och hålla henne i skritt, hade varit betydligt enklare om jag bara haft henne!

Så imorgon skall jag longera henne, hann inte det idag vilket var tanken.
Får se hur det går, lika bra och låta henne springa av sig och busa för hon kommer inte lyssna på så mycket "jobb" om man säger så.
Gud vad jag önskar att jag hade en paddock med staket eller ridhus nu!
 
Blah!
Kom precis från stallet och har ikväll ridit det sämsta passet på länge!
Våd var stirrig, spänd, skvättig, stressad och totalt ofokuserad :down:
Och jag var inte tillräckligt bra idag för att komma ur det.
Var två andra ponnysar i ridhuset och han hade fullt upp med att hålla koll på dom. Han som aldrig brukar bry sig om andra när vi är i ridhus.
Var på väg att ge upp men så gick de andra ut och jag tänkte "nä, jävlar heller!!"
Så backade tre steg i kraven, andades ut och började om och plötsligt såg jag glimtar av min fina häst igen :love: långt ifrån bra, men milslångt bättre än starten!!
Från att ha gått med handbromsen i och känts väldigt lätt i fronten till att ta för sig och söka stöd.
Känns bra att jag bet ihop och körde vidare så vi kunde gå till stallet med en bra känsla.
Men shit vad energi han har nu!! Skulle behöva rida ut i rejält tempo ett par timmar känns det som. Måste komma igång med ensamridningen ordentligt. Hatar att känna mig låst till andra :(
Fredag e jag ledig så kanske skulle ta en ordentlig tur ut då. Dags att ta tjuren vid hornen på riktigt!:rage:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 355
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 488
· Visningar
48 459
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp