10:orna del 7

Frågestund! :D
Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen- Ja hur ser ert upplägg ut?
Hur ofta rider ni för tränare?
Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?
 
Kul @Fenestra :D

Frågestund! :D

Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen- Ja hur ser ert upplägg ut?

Jag rider/jobbar Våd 5 dagar i veckan. Varvat med ridning och arbete på töm. Försöker varva pass i ridhus med uteritter. Löshoppar varannan söndag och brukar bli ett pass uppsutten hoppning den veckan som det inte löshoppas. Men ibland även den andre veckan :)
Ett dressyrpass/vecka.
I ridhuset rider jag pass på runt 1 timma.
Ute kan det bli längre, men då är intensiteten lägre oxå :)


Hur ofta rider ni för tränare?

Just nu är det en gång/månad. Men planerar att öka det till varannan vecka.

Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?

* Fortsätta jobba med mina hjärnspöken som hindrar mig från att rida ut själv.
* Komma ut på P&J (anmäld till första 19/4)
* Kanske tom debutera L:C dressyr
* Transportträna
 
Frågestund!

Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen?

En vanlig vecka rider jag Royal ca 4 ggr. Försöker få med två pass i ridhus/ridbanan, resterande två dagar galopptränar vi ute och tar långskritt i skogen. De andra 3 dagarna vilar han helt eller löshoppar nån gång per månad, promenad osv. Kan även bli en extra uppsutten skrittur i skogen.
Uteritterna är ca 1 h. Dressyrpass är ca 20-25 min, med mycket skrittinslag, samt 15 min fram- och 15 min avskrittning.

Hur ofta rider ni för tränare?
Ca 3 ggr/månad. Varvat med att min tränare rider Royal ibland.

Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?
Utvecklas och bli mer samspelta, och försöka få mer muskler på giraffen :D
Vi har som mål att komma ut på nån pay and ride, men det hänger på mattes rädsla för publik :angel:
 
Blah!
Kom precis från stallet och har ikväll ridit det sämsta passet på länge!
Våd var stirrig, spänd, skvättig, stressad och totalt ofokuserad :down:
Och jag var inte tillräckligt bra idag för att komma ur det.
Var två andra ponnysar i ridhuset och han hade fullt upp med att hålla koll på dom. Han som aldrig brukar bry sig om andra när vi är i ridhus.
Var på väg att ge upp men så gick de andra ut och jag tänkte "nä, jävlar heller!!"
Så backade tre steg i kraven, andades ut och började om och plötsligt såg jag glimtar av min fina häst igen :love: långt ifrån bra, men milslångt bättre än starten!!
Från att ha gått med handbromsen i och känts väldigt lätt i fronten till att ta för sig och söka stöd.
Känns bra att jag bet ihop och körde vidare så vi kunde gå till stallet med en bra känsla.
Men shit vad energi han har nu!! Skulle behöva rida ut i rejält tempo ett par timmar känns det som. Måste komma igång med ensamridningen ordentligt. Hatar att känna mig låst till andra :(
Fredag e jag ledig så kanske skulle ta en ordentlig tur ut då. Dags att ta tjuren vid hornen på riktigt!:rage:


Skönt att ni avslutade bra! :up:

Just nu är jag så arg och besviken på korven så jag vet inte vad jag gör snart... :(

Min tilltänkta medryttare lämnade besked i förrgår att hon ville börja regelbundet,till att börja med varje torsdag,och jag blev verkligen skitglad! Eftersom vi legat magsjuka mer eller mindre i 2 veckor så här jag ännu inte ridit ut själv,för har inte känt att jag orkat tagit en ev fight,och meddelade såklart tjejen om det,så hon valde att ta ridbanan idag,är kanske 500 meter ner till den. Halvvägs så möter hon 2 människor och korven tar tillfället i akt och nitar och börjar fjanta sig,hon får fram han,men när dom precis passerat så får han ett sånt där ryck och börjar skutta runt,antagligen så försökte han vända hem,vilket hon inte tillät,så han lackar ur och börjar bocka och hon far i backen,han vänder och sticker hem. :(

Allt gick bra med tjejen iaf tack och lov,men hon slog i svanskotan rejält,och tog sig inte upp igen. Hon har nu tackat nej till att fortsätta. Fan,fan,fan rent ut sagt,jag kommer aldrig hitta någon som är så bra som henne,och nu kommer jag inte våga sätta upp någon övt på honom.

Så himla besviken och ledsen. Och jag vill inte ens veta hur jävlig han blir nu när han "kom undan" med det där,att bocka av ryttaren så får man gå hem. Blä,vad totalt värdelöst! Känner mig helt grinfärdig nästan,och hopp om framtiden existerar inte,ingenting känns roligt längre om han fortsätter vara såhär!
 
@Fibusen lägg en hel dag, om det krävs, på att ta honom fram och tillbaka till ridbana/från stallet. Det där är rena dumheter och det ska inte vara att ni kommer undan med blotta förskräckelsen.
Så nöt in det och låt honom inte komma undan förrän han går fint från stallet ett par gånger. Bråkar han från marken? Så ta det därifrån så ni undviker att skada er.
 
@Fibusen lägg en hel dag, om det krävs, på att ta honom fram och tillbaka till ridbana/från stallet. Det där är rena dumheter och det ska inte vara att ni kommer undan med blotta förskräckelsen.
Så nöt in det och låt honom inte komma undan förrän han går fint från stallet ett par gånger. Bråkar han från marken? Så ta det därifrån så ni undviker att skada er.

Från marken går det jättebra,lika så med sällskap. Blir så himla ledsen och besviken dels på han,men mycket på mig själv,känner mig helt värdelös som inte ens kan rida ut själv på hästen,och stressad över att dagarna går,för ju mer vi skjuter på det,desto värre kommer det att bli. Jag vet inte hur jag ska lösa detta,det är det som är det värsta. Jag har tappat både självförtroende och styrka att reda ut det här,jag har ju inte ridit regelbundet på så länge,och känner mig så osäker jag kan bli. Jag är inte rädd för honom,utan rädd för att göra fel så det blir ännu värre. Jag har hur mkt möjlighet som helst nu att rida många mornar pga mitt jobb,men det går ju inte! Jag vill inte vara låst till sällskap något mer...

Det är skillnad om han hade bråkat vid promenader också,då hade vi börjat där. Men det går klockrent. Är när han inte har nån framför/bredvid sig han börjar bråka,det som gör det så svårt med vart jag ska börja.

Ett vanligt scenario: Hoppar upp,han börjar gå,man stoppar,han blir lite sur för han vill gå direkt. Man ber om fram och berömmer. Kommer 50 meter till y-korsningen där ena vägen går in i skogen,och andra till ridbanan. Han börjar sega och man skänklar på. Han hittar något att bli "rädd" för och nitar,man smackar,han backar,lägger på spöt lite,och han backar,man "slår" till med spöt och snackar,han börjar kicka. Man får fram han en bit och berömmer. Samma sak igen. Tillslut så lessnar han ur och skjuter rygg och studsar runt,där var då hon åkte av. Jag satt kvar den gången han gjorde så för mig,och tillslut så suckade han och gick,men då hade vi sällskap med,jag hade dock bett henne vänta för att se om jag fick han av gården själv,vilket jag fick tillslut,men han hade som sagt sällskap i bakgrunden.

Ska iaf rida för tränaren i morgon,får se hur allt känns efter det.
 
Skönt att ni avslutade bra! :up:

Just nu är jag så arg och besviken på korven så jag vet inte vad jag gör snart... :(

Min tilltänkta medryttare lämnade besked i förrgår att hon ville börja regelbundet,till att börja med varje torsdag,och jag blev verkligen skitglad! Eftersom vi legat magsjuka mer eller mindre i 2 veckor så här jag ännu inte ridit ut själv,för har inte känt att jag orkat tagit en ev fight,och meddelade såklart tjejen om det,så hon valde att ta ridbanan idag,är kanske 500 meter ner till den. Halvvägs så möter hon 2 människor och korven tar tillfället i akt och nitar och börjar fjanta sig,hon får fram han,men när dom precis passerat så får han ett sånt där ryck och börjar skutta runt,antagligen så försökte han vända hem,vilket hon inte tillät,så han lackar ur och börjar bocka och hon far i backen,han vänder och sticker hem. :(

Allt gick bra med tjejen iaf tack och lov,men hon slog i svanskotan rejält,och tog sig inte upp igen. Hon har nu tackat nej till att fortsätta. Fan,fan,fan rent ut sagt,jag kommer aldrig hitta någon som är så bra som henne,och nu kommer jag inte våga sätta upp någon övt på honom.

Så himla besviken och ledsen. Och jag vill inte ens veta hur jävlig han blir nu när han "kom undan" med det där,att bocka av ryttaren så får man gå hem. Blä,vad totalt värdelöst! Känner mig helt grinfärdig nästan,och hopp om framtiden existerar inte,ingenting känns roligt längre om han fortsätter vara såhär!

Men fy fan vad trist! Usch!! Känner med dig! Jäkla häst!!
Tycker iof att medryttaren "gav upp" väl lätt. Att stöta på patrull med en unghäst och åka i backen är ju ingen ovanlighet. Men det hjälper ju inte dig i nuläget.

Tyvärr för dig så är det ju du som får ta kampen som @Fenestra säger :(
Hejja dig!! Du fixar det, även om det känns jäkligt motigt nu.
Och andra ryttare finns det, men du får vara extra tydlig med att han kan "bete" sig så att de är med på det.
 
Och jag red som sagt själv hösten/vinter 2013,han reds själv hos utbildaren våren 14,sen åkte han ut på foder tidig sommar och där reds han själv enligt henne,dock inte så ofta,och under protester,men det var "bara" backningar då. Jag vet inte vad jag ska göra,gå på hårt direkt,eller vänta ut och se vad som händer,bara stå där passiv tills han går självmant?

Han har alltid alltid varit så lugn och cool,efter han blev 5 så har han förvandlas till en kaxig,bråkig,ifrågasättande tonåring. Jag kunde ju knappt leda han normalt när han kom hem,han skulle bestämma takten och allt,men där är vi som sagt tillbaka till det normala igen.
 
@Fibusen känner igen det där. Då Våd varit som en tickande bomb det sista så har jag tappat självförtroendet till att rida ensam igen, speciellt då han ställde sig. Iof har han betett sig "illa" ihop med sällskap oxå det sista. Men jag hittar ändå någon trygghet i sällskapet.
Hatar dock att känna mig låst vid att behöva ha sällskap. Speciellt då det nu är så få som rider sina hästar fullt ut i stallet. Skulle vilja rida ut nu i solen men....

Och extra gnäll...fick ett sms om att den tappskon som slogs på i tisdags nu har trillat av igen :banghead:
Jagar hovis för att få på skon igen. Två dagar ska väl ändå skon sitta på en fullt frisk hov??! :rage:
 
Men fy fan vad trist! Usch!! Känner med dig! Jäkla häst!!
Tycker iof att medryttaren "gav upp" väl lätt. Att stöta på patrull med en unghäst och åka i backen är ju ingen ovanlighet. Men det hjälper ju inte dig i nuläget.

Tyvärr för dig så är det ju du som får ta kampen som @Fenestra säger :(
Hejja dig!! Du fixar det, även om det känns jäkligt motigt nu.
Och andra ryttare finns det, men du får vara extra tydlig med att han kan "bete" sig så att de är med på det.

Medryttaren har själv haft en egen som varit mer vild än tam,så jag förstår henne att hon inte vill börja om på ny kula igen,utan att hon för en gångs skull vill rida någon "vettig" häst utan att behöva ta diskussioner varenda gång,bara få njuta liksom. Hade något hänt så att han small och hon hade åkt av hade det nog varit annorlunda,men bara sådär för att hon ville komma av gården.... Jag förstår henne!

Just nu får jag tänka ut en plan för hur vi ska gå vidare och komma igång,sen leta medryttare när han lärt sig hur man beter sig igen.
 
@Fibusen känner igen det där. Då Våd varit som en tickande bomb det sista så har jag tappat självförtroendet till att rida ensam igen, speciellt då han ställde sig. Iof har han betett sig "illa" ihop med sällskap oxå det sista. Men jag hittar ändå någon trygghet i sällskapet.
Hatar dock att känna mig låst vid att behöva ha sällskap. Speciellt då det nu är så få som rider sina hästar fullt ut i stallet. Skulle vilja rida ut nu i solen men....

Och extra gnäll...fick ett sms om att den tappskon som slogs på i tisdags nu har trillat av igen :banghead:
Jagar hovis för att få på skon igen. Två dagar ska väl ändå skon sitta på en fullt frisk hov??! :rage:

Absolut har man trygghet i sällskap,åker man av rejält så vet iaf nån vart man är. Jag står ju på en liten lösdrift dit folk inte ens kommer varje dag,skulle lätt kunna bli liggandes i skogen upp till ett dygn om det vill sig illa. Maken skulle väll börja fundera när jag inte kommer hem,men är mil med stigar bara runt knuten,så att hitta på mig är inte det lättaste heller.
 
@Fibusen
Och extra gnäll...fick ett sms om att den tappskon som slogs på i tisdags nu har trillat av igen :banghead:
Jagar hovis för att få på skon igen. Två dagar ska väl ändå skon sitta på en fullt frisk hov??! :rage:
Rekordet för min gamle på hur snabbt man kan dra av sig en sko som man precis fått påslagen var 2 timmar. Rekordet på hur många skor man kan dra av sig under en skoperiod på 6 veckor var 6,5 och det med boots på dygnet runt.

Min nya (som är fem så han platsar i tråden) är däremot snäll och drar inte av sig skorna i tid och otid.
 
Rekordet för min gamle på hur snabbt man kan dra av sig en sko som man precis fått påslagen var 2 timmar. Rekordet på hur många skor man kan dra av sig under en skoperiod på 6 veckor var 6,5 och det med boots på dygnet runt.

Min nya (som är fem så han platsar i tråden) är däremot snäll och drar inte av sig skorna i tid och otid.

Våd har en tendens till att tappa sin v.fram av någon anledning. Ingen hovis fattar varför då han inte har någon avvikande benställning eller rörelsemönster. Men av åker den. Oftast inom en vecka efter skoning, slås på igen och kan sen sitta hur länge som helst.
Men nu är det h.fram som åkt av. :cautious:
 
@Fibusen tråkigt när de inte sköter sig. Jag håller tummarna för att det löser sig! Hur är han att backa åt rätt håll?

@Fenestra roligt initiativ! Jag svarar!
Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen- Ja hur ser ert upplägg ut?
Empa rids ungefär 5 dagar i veckan. Ibland 4 ibland 6, det beror på hur mycket jag har på universitetet och med jobb.
Jag har ingen ridbana eller så i närheten så jag rider ut nästan varje pass. Rider för stunden mycket intervaller och konditionsövningar och det är ganska intensivt skulle jag säga. Någon dag i veckan försöker jag rida på gärdet. Då blir det "dressyr", jobbar tills jag nått målen för dagen. Sen försöker jag hoppa en dag i veckan, varannan vecka för tränare, varannan själv.

Hur ofta rider ni för tränare?
Varannan vecka ungefär.

Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?
Till sommaren vill jag ha debuterat 110 hoppning samt vilja starta en liten dressyrtävling. För detta ska funka måste rakriktningen bli bättre och vi måste jobba upp styrkan.
När året är slut vill jag ha ridit stadiga fina rundor i 110 klass och ha en fortsatt lycklig häst som fortfarande älskar att arbeta! Jag tror att vi lyckas utan problem!
 
Frågestund! :D
Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen- Ja hur ser ert upplägg ut?
Hur ofta rider ni för tränare?
Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?

Jag skrittar 3-4 gånger i veckan, ut i naturen. Just nu är vi på 15-30 min. Vi försöker lära oss stopp och sväng igen (start är aldrig några problem ;))
Tränare? Aldrig.
Målet är att kunna börja trava kanske tidig sommar, kanske galoppera i höst någongång. Totalmål är att hålla henne frisk.
 
Ett vanligt scenario: Hoppar upp,han börjar gå,man stoppar,han blir lite sur för han vill gå direkt. Man ber om fram och berömmer. Kommer 50 meter till y-korsningen där ena vägen går in i skogen,och andra till ridbanan. Han börjar sega och man skänklar på. Han hittar något att bli "rädd" för och nitar,man smackar,han backar,lägger på spöt lite,och han backar,man "slår" till med spöt och snackar,han börjar kicka. Man får fram han en bit och berömmer. Samma sak igen. Tillslut så lessnar han ur och skjuter rygg och studsar runt,där var då hon åkte av. Jag satt kvar den gången han gjorde så för mig,och tillslut så suckade han och gick,men då hade vi sällskap med,jag hade dock bett henne vänta för att se om jag fick han av gården själv,vilket jag fick tillslut,men han hade som sagt sällskap i bakgrunden.

Ska iaf rida för tränaren i morgon,får se hur allt känns efter det.

Fy va trist men femåringar kan vara rätt dryga då e börjar bli starka nog att testa också. En gammal bekant så alltid att fem år var den värsta åldern. Jag vet inte om det stämmer för jag har inte haft så många femåringar.
Det värsta är att man blir ju lite rädd när de börjar resa sig eller skjuta rygg..
Om du vänder runt honom när han börjar dvs verkligen snurrar honom? Böj halsen ordentligt och driv undan baken med skänkeln, då kan han inte bocka eller resa sig. Vill han ändå inte gå så får du väl byta varv emellanåt :) Alternativt om han bara stannar så vänta ut honom, ta med dig en bok ;) se bara till att han inte får vända hem eller backa hela vägen hem. Backar de brukar de snabbt sluta om man tar över och fortsätter backa dem.
 
Nu har jag tjuvläst tråden ett tag men tänkte nu presentera oss:
5 årig grå fullblodsdam som fram tom augusti gått som galopphäst. Jag har ridit henne sen hon var unghäst men blev ägare till henne oktober 13. Vi hade en bra säsong på banan med två vinster förra året. Sedan kom problemen smygande och för att göra en lång historia kort diagnosticerade vi hovbensrotation på ena frambenet och en senskada på det andra. Här bara gått i hagen sedan oktober och jag har försökt hålla hoppet uppe om att hon ska kunna fungera som ridhäst.
Idag fick jag chefen till att kolla henne och hon är inte 100 % haltfri på hårt underlag men mycket mycket bättre och bli inte värre av att trava.
Han var enig med mig om att jag nu vågar börja skritta igång henne och så får vi se.
Jag är fortfarande rädd för att det blir sämre igen när vi sätter igång och vågar inte hoppas på något, men än finns där iaf hopp!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 355
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 486
· Visningar
48 459
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp