Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

@KrullTroll Härligt att det går så bra! Han verkar vara så trevlig och rolig att arbeta med!

KL.

Jag och Empa kämpar på. Förra veckan var vi iväg på hoppträning. Rider i en grupp med massor av duktiga ryttare, så jag får lite mindrevärd komplex stundtals. Men jag har verkligen VÄRLDENS bästa tränare! Han får mig verkligen att rida ordentligt, utan att göra för mycket. Och får mig att inse att jag faktiskt har utbildat och rider Empa på ett väldigt bra sätt! Så roligt att höra i alla fall!
Frågade efter träningen vad jag kan göra för att öva upp balansen, Empa har ju en förmåga att skjuta mig ur sadeln när vi hoppar. Svaret var "jag skulle aldrig hoppa den hästen utan sadelklister". Haha, här har jag hoppat runt med min häst i ett år och aldrig tänkt tanken. Å ena sidan känner jag att det kanske är att fuska lite, men å andra sidan är jag faktiskt bara en glad amatör, då kan jag tycka att lite knep är fullt tillåtet om det i längden hjäper min häst. Och jag tror att hon tycker det är bättre att jag sitter stadigt och still och inte skjuts ur sadeln i varje språng (okej riktigt så illa är det inte men ändå).

I dag var vi ute och galopperade på skogsvägarna, lät henne sträka ut och bara få rulla på utan några krav (mer än bromsa när jag säger till) och hon är ju för underbar. Hon rullar på med öronen framåt, lyssnar till varje signal!

Nu taggar vi för tävling på lördag!
IMG_5732_zps8xwajkry.jpg

IMG_5746_zpseo2hxgzy.jpg
 
@Esswe tack! Han kan reta gallfeber på mig ibland men är verkligen en sån jäkla kul häst att jobba med och jag ser fram emot alla pr vi ska ha ihop :D
Även om jag lär bli gråhårig på kuppen ;)

Vad ska ni tävla? :)
 
Långben anmäld till sin första programridning, med min tränare i sadeln! Inget aprilskämt, nu är det dax för grabben att bli vuxen :devil:
Kan bli spännande, med tanke på att han gärna hittar på små spratt, kan bli rädd för sin egen skugga osv...:meh:
Matte kommer vara jättenervös vid sidan om:D
11102909_10153148902066067_6798350315885041591_o.jpg
 
Åh va kul med tävling @Esswe !

Men @Van Remo , varför rider du inte giraffen själv? ;) Alltså hästen är ju sjukt stor!!

Man kan ju hoppas den gråa lugnar sig. Men än så länge ser det inte ut så. Gick med henne igår, energin sprutar. Imorse när hon skulle t hagen skulle hon takta. När jag sen släpper henne i hagen så galopperar hon runt som en tok och bockar och sen springer hon till maten (hon svälter ju påstår hon!). Imorgon får det vara kedja på. Det är kul att se henne så pigg och glad men jag har händerna fulla ;) Vill dock inte döda energin, hur många letar inte efter energin på sin unghästar....

Ska t veterinären med hennes kompis idag. Hoppas inte kompisen ska ha boxvila för den gråa har inte gått ensam i hage så mycket och ha den gråa på box med denna energi så kommer hon att galoppera sönder stallgolvet ;)
 
Jag är med i några grupper på Facebook där det ibland diskuteras hur "slöa" unghästar ska "väckas". Vilket för mig med min turbo-Frans känns så främmande. Skönt att läsa här att fler har hästar med en myrstack i brallan. Även om jag ibland kan avundas de där som lufsar runt på sina ungtuppar som om de redan levt en livstid så älskar jag Våds energi och uppfinnesrikedom.

Igår skulle vet komma och vaccinera så jag tog in honom i god tid innan. Ställde honom i spolspiltan och spolade benen, plötsligt börjar vattnet pulsera ur slangen. Vänder mig om och set att han har plockat upp slangen och tuggar på den :banghead:
Släpper den när han ser att han e påkommen, ser oskyldig ut, för att sen plocka upp den när jag vänt ryggen till :wtf:
Gissa om han var nöjd med sig skälv :devil:
 
@Hippocampus Tyckte han såg liten ut på den bilden, men Jo han är gigantisk :D det är ju mycket häst att inverka på och bland folk o vita staket kan han bli lite väl mycket häst ibland, så då får min stackars tränare vara testpilot denna gång, tills jag vågar med mina dåliga tävlingsnerver :angel: även om det bara är en programridning.
 
Snabb uppdatering, ska läsa ikapp sen och uppdatera bättre :)

Rozalie är friskförklarad igen! :D:bow: Igår fick hon återförenas med sina hagkompisar och idag är första dagen helt utan skydd över ögat. Hon blev väldigt glad både över att slippa huvan och få vara med sina kompisar igen :)
Så nu håller vi på och sätter igång, har hunnit rida 2 gånger och hon känns jättefin.
 
Vad kul med pigga hästar, Miraz är också pigg men det märks inte riktigt i skritten :p

Blev en ridtur med L idag och vi fick sällskap av en av dom andra vi red med sist också så det var väldigt trevligt. Hon visade oss en ny väg, en längre med mycket upp och nerför och hjälp vilka otroligt fina vägar det är där uppe, galoppvägar ÖVERALLT! :bump:

Som sagt pigg och glad är Miraz men hon har inte bråttom ändå :p Hon går såååååååå sakta när vi skrittar ut på turer, hon hamnar flera meter bakom så vi får antingen stanna och vänta in eller dom trava ikapp.
Hon är inte den som direkt bryr sig att hon hamnar 100m bakom men hon kan bli lite trippig ibland (speciellt när hon stått länge och är pigg) dock var det ganska lugnt på den fronten idag faktiskt.

Blev barbacka för oss båda för medans vi fixade i ordning hästarna så kom det någe snö/regn blask en sväng och orkade inte krångla på med sadel osv då och L gjorde likadant.

Båda har tunnat ur, ryggraden syns/känns mycket på Miraz och Sakura lite med och det har aldrig hänt :p Så det blir att mata upp dom nu. Ska fråga om jag kan få ta 1-2kg/vadera medans man står och borstar dom osv så att dom får i sig någonting extra, jag börjar tro att näten inte är så bra iaf :( Och då är mina skickliga, speciellt Sakura!

Btw måste bara få säga att Sakura har nu senaste dagarna varit sig själv, som hon var innan jag stallade in henne på box i stall, hon bara står lugn och avslappnat, ingen sur min inte ens nu fast hon fäller (och hon är rejält känslig). Jag är superglad!
Dock när skuren kom blev hon grinig, hon blev blöt :wtf: :laugh:
 
Gott med vårpigga hästar! :bump: Min häst har förvandlats från valpig unghäst till en individ som börjar få styrka och ork. Vi fick till och med ett bocksprång i skogen häromsistens. Blev lovad en löshoppningsfilm från i söndags av arrangören men han har nog glömt skicka över den så tyvärr blir det ingen film från den. Ska försöka lägga in en filmsnutt från tömkörningen i måndags senare.

Måste försöka hoppa några språng här i veckan, för nästa helg blir det skarpt läge på terrängbanan och vi har inte hoppat uppsuttet sedan olyckan. I och för sig känner piloten sig tryggare i terrängen än på banhoppningsbanan! :D:)
 
Åh vad kul med styrka och ork, här är det tvärtom :/ Men det är väl mitt fel mer lr mindre men förhoppningsvis vänder det nu. Känns bra nu!

Vad kul med hoppningen, jag höll ju på med bara sånt som yngre, förutom skogsturer såklart. Dressyr var tråkigt och inte alls kul och hålla på med då tyckte jag. Men sen vände det, jag blev höjdrädd och hopprädd på köpet men jag känner ju när jag väl hoppar och det går bra att jag saknar det enormt mycket. Det är ju riktigt kul och det ger en rejäl kick om inte annat!

Du har ju faktiskt en hel vecka på dig att hinna hoppa något skutt innan nästa helg, du ska se att det går bra :)
Men borde det inte vara tvärtom, säkrare på banan än terrängen?
 
@aida åh så skönt!! Hoppas ni (och alla andra i tråden) får vara hela och friska nu.

*kl*
Det är två veckor kvar till vår debut och jag känner lite panik :nailbiting:
Iom sulblödningen så har vi inte riktigt hunnit med vad jag hoppats på.
Dels tänkte jag ha hoppat mycket mer (istället för att inte ha hoppat alls som nu :o) och dels hunnit med att få in en hoppträning för instruktör.
Men va fan. Skam den som ger sig. Våd hoppar ju allt jag styr mot typ. Är mer min egen insats jag tvivlar över. Då jag har varit (och fortfarande kan vara) väldigt osäker i hoppningen så spänner jag mig gärna och rider som en kratta.
Men ska försöka få in två hoppningar i veckan fram tills det är dags. Varav två banor då vi inte hoppat bana ihop innan. Jag känner att jg behöver ha fler hopp i kroppen.
Men idag skiner solen och ridhuset är stängt pga underlags underhåll. Så hoppas på en härlig tur ut i skogen istället. :D
 
Två veckor kommer ni hinna mycket på, tänk inte annat. Det kommer gå så bra detta =D

Du kan ju hinna lägga in en del hoppträningar på två veckor, även om det kanske inte måste vara rejäla sådana varje gång.
Ni har ingen ridbana? Tänkte eftersom ni har sol kanske ni kan bygga något litet hinder utomhus också och inte bara i ridhuset liksom.

Haha kul film, gud så cool han är! Fina killen!
 
Jag hoppar på @Fenestra s inlägg om mål :D

Hur många dagar i veckan rider ni era femåringar samt hur intensiva är passen- Ja hur ser ert upplägg ut?
Jag rider 4-5 dagar i veckan i varierande upplägg och intensivitet. Vi övar mycket på korrekthet, en halt ska vara halt till jag vill att hon ska gå, en galoppfattning ska inte vara flängig, i övergångarna ska hon inte ta bettet m.m. mycket basic men jag är lite av en perfektionist så det måste var bra från början innan jag börjar på något nytt.
Vi har varit dåliga på att rida i skogen då jag upplever obehag att rida själv då hon uppför sig dumt, stegrar och kastar sig ibland, men vi ska försöka jobba på det nu igen till våren då det är ljusare och bättre underlag. Tips mottages tacksamt;)
Varierar med att rida i paddock, vår stora äng, tömkör och åker till tränare. Samt hoppar min sambos syster henne ibland, som vi ska få rutin på att göra en gång i veckan nu.

Hur ofta rider ni för tränare?
Jag rider för tränare en gång i veckan, lastar och åker iväg. Ibland blir det mer då vi har en tränare som kommer till ett ridhus i närheten också som jag tycker om, men hon kommer ganska sällan.
Vi försöker vara med på en pay n ride i månaden också.

Vad har ni för mål för vår/sommar samt totalmål för 2015?
Vi debuterar lokal dressyr nu denna månaden, och målet är att ha minst 2 tävlingar i månaden att träna för nu i vår och sommar.
Känna mig säker i att rida ut och hoppa lättare banor.
Långsiktigt mål är att tävla en LB i slutet av året på ok % och samtidigt ha fruktansvärt roligt! :bump:
 
Jag har kört min till hbg idag och hon fick stanna kvar.
Hittade henne med skadat öga i hagen. Förhoppningsvis "bara" ögonlocket. Måste sys invändigt i undre ögonlocket, i slemhinnan, plus ett jack i bakre ögonvrån. Så hon behövde sövas... nervös!
Håller tummarna här med.
 
Två veckor kommer ni hinna mycket på, tänk inte annat. Det kommer gå så bra detta =D

Du kan ju hinna lägga in en del hoppträningar på två veckor, även om det kanske inte måste vara rejäla sådana varje gång.
Ni har ingen ridbana? Tänkte eftersom ni har sol kanske ni kan bygga något litet hinder utomhus också och inte bara i ridhuset liksom.

Haha kul film, gud så cool han är! Fina killen!

Tyvärr ingen ridbana :down:

Igår gav vi oss ut på en tömkörningsrunda i skog och mark på 1,5 timma. Strålande sol och ett gäng av stallets andra unghästar med :)
Satte "skacklar" på och förväntade mig ändå en reaktion, men han gjorde några steppanden precis när han fattade att de var där. Sen gick han glatt framåt. Ibland hamnade de mellan benen, men han lärde sig snart att trampa rätt. Underbart!! :love:

Liten bildbomb...
Paus vid "vattenhålet"
7C0F4DBB-F217-47B3-ABC8-04B890988F82_zpscuswuqxr.jpg
012FEBBA-EE6D-46F9-A99D-145CACDE1775_zpsm2ym6zph.jpg

0979CD13-A8AE-45E8-98B3-634C3ED87004_zpsdzvy7jen.jpg

BC515F86-8732-484B-9943-4004D8563438_zpsdwnqsobs.jpg

C905344C-F799-4693-9624-185693A52C96_zpsm3kfoqmm.jpg
 
@KrullTroll

Nja gick inge vidare faktiskt. Blev lite chockad när jag insåg att framridningen samt framhoppningen var placerad i grushagar ala 20x20m. Så fick aldrig till någon bra framridning. Så på banan blev det missar. Fick inte riktigt henne fram för skänkel så fick 2 stopp i första klassen. Blev inte bättre till klass två heller. Så jag gav nog upp lite och då blev det pannkaka av allt i stället.
Samtidigt hoppade hon så jäkla (ursäkta ordvalet) fint! Hon hoppar som bara den. Missarna var stoppen, och jag får helt enkelt ta på mig dem helt, lära mig att fokusera och att rida som vanligt även vid tillfällen som inte blir som tänkt.

dålig skärmdump från ännu sämre film.
Skarmavbild%202015-04-04%20kl.%2016.58.47_zpsl9xrtdnd.png
 
@Esswe men va surt :(
Fast jag hade nog reagerat samma med de förutsättningarna. Bra att ni ändå fick till bra språng när ni väl hoppade. Du får ta med dig dom till nästa gång :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 026
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 821
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 874
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp