Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

En första liten video på Långben, som på senaste varit lite loj i kroppen, i och med pälsfällning och vad vi tror är växtvärk(på bredden då hoppas jag verkligen :D )
Inte jag som rider, utan min tränare, så inga kommentarer om ryttaren :) Hon har ridit honom ett fåtal gånger och på videon är det första gången de galopperar. Vi jobbar på att han ska balansera upp sin stora kropp. Koncentrationen är oxå något vi jobbar på, han tittar gärna på allt annat spännande. Han jobbar på bra med de långa bakbenen, medan frambenen mest paddlar på hittills :D
Skönt att se en lite längre ryttare än mig själv sitta på honom ibland oxå, nån med lite längre ben som kan hålla om honom bättre :angel:

Älskar denna knasiga häst till månen och tillbaka :heart

 
En första liten video på Långben, som på senaste varit lite loj i kroppen, i och med pälsfällning och vad vi tror är växtvärk(på bredden då hoppas jag verkligen :D )
Inte jag som rider, utan min tränare, så inga kommentarer om ryttaren :) Hon har ridit honom ett fåtal gånger och på videon är det första gången de galopperar. Vi jobbar på att han ska balansera upp sin stora kropp. Koncentrationen är oxå något vi jobbar på, han tittar gärna på allt annat spännande. Han jobbar på bra med de långa bakbenen, medan frambenen mest paddlar på hittills :D
Skönt att se en lite längre ryttare än mig själv sitta på honom ibland oxå, nån med lite längre ben som kan hålla om honom bättre :angel:

Älskar denna knasiga häst till månen och tillbaka :heart

Väldigt fin och häftigt att han ska se så lätt ut i kroppen fast han är så stor!!
Han är ju typ en halvmeter högre än min :eek: Snappe skulle se ut som en shetlandsponny bredvid ;)
 
Väldigt fin och häftigt att han ska se så lätt ut i kroppen fast han är så stor!!
Han är ju typ en halvmeter högre än min :eek: Snappe skulle se ut som en shetlandsponny bredvid ;)

Så himla fina ord om min giraff! :love: Läskigt att lägga upp en film såhär ju:crazy: tack snälla!
 
11150327_10152873030769426_4286572094214796230_n.jpg
11150616_10152873032524426_2833704730165434712_n.jpg
11146281_10152873029859426_3689040034143560342_n.jpg
11148377_10152873024649426_3149657182097584613_n.jpg

Dressyrat idag med lilla hästen, red en LB:1 på träningstävling, fick 62%. Jag tycker hon var jätteduktig, inte åkt transport sedan i November (och då var det första gången sen våren 2013) och hon var innanför dressyrstaketet för första gången. Jag är jättenöjd med henne. Först var hon spänd och pigg, så jag tänkte jag rastar av henne ordentligt så hon inte spänner till inne på banan så istället blev hon trött och lite seg på banan, men det gör inget, nästa gång går det bättre hoppas jag.
 
Fina bilder och filmer på väldigt fina hästar! Riktigt duktiga dessutom.

Vi är långt ifrån den nivå dom flesta ligger på men iof så har Miraz haft 1års vila och någon månad till.
Hoppas snart vara så pass så det kanske går och filma lite vid ridningen!

Igår blev det en lång tur med mycket uppför och klättring i olika terräng. Medisen red Miraz och vi red ihop med en annan.
Tyvärr hamnade hon låååångt framför och vägrade invänta oss så Sakura börjase stressa upp sig och Miraz tog det med ro tills längre fram under turen.

Hon vi red med drog iväg i trav uppför en backe och vi var med den gången så det gick bra. Dessvärre gjorde hon en till jävla fuling när varken jag eller min medis var med och drog iväg i full trav en bra bit innan oss så Sakura tog i allt hon kunde och drog iväg i galopp efter dom och Miraz efter oss.
Tur nog styrbara och lyssnade men Sakura ville helst inte sakta ner förens vi var ikapp.

Jag var TOKIG!!!!
Och efter den gången stressade speciellt Sakura på som en tok, Miraz blev trippig och ja inte alls kul :( så mycket vi fick kämpa att hålla dom emellanåt var inte kul.

Sakura kunde galoppera på stället, trippa och ligga på så enormt så jag var både arg och frustrerad. Vi försökte få den andra att förstå att hon inte kunde dra ifrån oss sådär men det gick in först sista biten då vi fick ropa VÄNTA på oss!

Så båda mina var helt slut och svettiga när vi kom tillbaka och jag tänkte typ att ingen av dom ville någonsin ha ett bett i munnen igen.

Idag tog jag och medisen en lugn tur själva. Hästarna tog betten utan problem och vi stack iväg med väldigt sega/trötta hästar.
Men ville iaf få ut dom i skritt och lite trav efter gårdagens jävla skittur.

Märktes att dom båda var lite ömma och hade träningsvärk men dom kom igång efter cirka halva turen.
Piggnade på lite med traven och på slutet kändes dom som vanligt, väldigt skönt.
Båda lugna och fina, vi behövde inte hålla mycket trots även trav.

Jag sa det att jag vill inte riktig rida med den personen igen, inte på ett tag iaf!

Så vi är igång hyfsat nu.
Tänkte jag skulle longera Miraz lite lite imorgon eller ska jag ge dom en vilodag?
 
Fina bilder och filmer på väldigt fina hästar! Riktigt duktiga dessutom.

Vi är långt ifrån den nivå dom flesta ligger på men iof så har Miraz haft 1års vila och någon månad till.
Hoppas snart vara så pass så det kanske går och filma lite vid ridningen!

Igår blev det en lång tur med mycket uppför och klättring i olika terräng. Medisen red Miraz och vi red ihop med en annan.
Tyvärr hamnade hon låååångt framför och vägrade invänta oss så Sakura börjase stressa upp sig och Miraz tog det med ro tills längre fram under turen.

Hon vi red med drog iväg i trav uppför en backe och vi var med den gången så det gick bra. Dessvärre gjorde hon en till jävla fuling när varken jag eller min medis var med och drog iväg i full trav en bra bit innan oss så Sakura tog i allt hon kunde och drog iväg i galopp efter dom och Miraz efter oss.
Tur nog styrbara och lyssnade men Sakura ville helst inte sakta ner förens vi var ikapp.

Jag var TOKIG!!!!
Och efter den gången stressade speciellt Sakura på som en tok, Miraz blev trippig och ja inte alls kul :( så mycket vi fick kämpa att hålla dom emellanåt var inte kul.

Sakura kunde galoppera på stället, trippa och ligga på så enormt så jag var både arg och frustrerad. Vi försökte få den andra att förstå att hon inte kunde dra ifrån oss sådär men det gick in först sista biten då vi fick ropa VÄNTA på oss!

Så båda mina var helt slut och svettiga när vi kom tillbaka och jag tänkte typ att ingen av dom ville någonsin ha ett bett i munnen igen.

Idag tog jag och medisen en lugn tur själva. Hästarna tog betten utan problem och vi stack iväg med väldigt sega/trötta hästar.
Men ville iaf få ut dom i skritt och lite trav efter gårdagens jävla skittur.

Märktes att dom båda var lite ömma och hade träningsvärk men dom kom igång efter cirka halva turen.
Piggnade på lite med traven och på slutet kändes dom som vanligt, väldigt skönt.
Båda lugna och fina, vi behövde inte hålla mycket trots även trav.

Jag sa det att jag vill inte riktig rida med den personen igen, inte på ett tag iaf!

Så vi är igång hyfsat nu.
Tänkte jag skulle longera Miraz lite lite imorgon eller ska jag ge dom en vilodag?
Oj en sån jobbig tur. Så bra att ni kunde ta en lugnare runda sen istället så det dåliga beteendet inte blir befäst.

Jag hade nog låtit henne vila idag, de rör sig lite lagom på lösdriften tanker jag.

Fendi har vilat två dagar efter sin lilla dressyrdebut, hon rids enbart 3-4 dagar i veckan och det beror ganska mycket på tidsbrist. Det optimala hade väl varit 5 dagar i veckan men i år blir det nog inte så i alla fall.
 
Fina bilder och filmer på väldigt fina hästar! Riktigt duktiga dessutom.

Vi är långt ifrån den nivå dom flesta ligger på men iof så har Miraz haft 1års vila och någon månad till.
Hoppas snart vara så pass så det kanske går och filma lite vid ridningen!

Igår blev det en lång tur med mycket uppför och klättring i olika terräng. Medisen red Miraz och vi red ihop med en annan.
Tyvärr hamnade hon låååångt framför och vägrade invänta oss så Sakura börjase stressa upp sig och Miraz tog det med ro tills längre fram under turen.

Hon vi red med drog iväg i trav uppför en backe och vi var med den gången så det gick bra. Dessvärre gjorde hon en till jävla fuling när varken jag eller min medis var med och drog iväg i full trav en bra bit innan oss så Sakura tog i allt hon kunde och drog iväg i galopp efter dom och Miraz efter oss.
Tur nog styrbara och lyssnade men Sakura ville helst inte sakta ner förens vi var ikapp.

Jag var TOKIG!!!!
Och efter den gången stressade speciellt Sakura på som en tok, Miraz blev trippig och ja inte alls kul :( så mycket vi fick kämpa att hålla dom emellanåt var inte kul.

Sakura kunde galoppera på stället, trippa och ligga på så enormt så jag var både arg och frustrerad. Vi försökte få den andra att förstå att hon inte kunde dra ifrån oss sådär men det gick in först sista biten då vi fick ropa VÄNTA på oss!

Så båda mina var helt slut och svettiga när vi kom tillbaka och jag tänkte typ att ingen av dom ville någonsin ha ett bett i munnen igen.

Idag tog jag och medisen en lugn tur själva. Hästarna tog betten utan problem och vi stack iväg med väldigt sega/trötta hästar.
Men ville iaf få ut dom i skritt och lite trav efter gårdagens jävla skittur.

Märktes att dom båda var lite ömma och hade träningsvärk men dom kom igång efter cirka halva turen.
Piggnade på lite med traven och på slutet kändes dom som vanligt, väldigt skönt.
Båda lugna och fina, vi behövde inte hålla mycket trots även trav.

Jag sa det att jag vill inte riktig rida med den personen igen, inte på ett tag iaf!

Så vi är igång hyfsat nu.
Tänkte jag skulle longera Miraz lite lite imorgon eller ska jag ge dom en vilodag?

Fy fan!! Jag hade blivit skogstokig på en sån människa. :rage:
Tur att det ändå gick utan katastro, och att ni kom ut dagen efter.

Vi har en ny häst i stallet, köpt från ett ökänt försäljningsstall och väldigt grön. Hon ska vara riden men jag vete tusan, eller så är hon söndersliten i munnen. För stopp funkar inte på henne. Ägaren vill gärna rida ut med mig men jag är tveksam då hon inte får stopp. Våd brukar stanna om det är nått. Men om hennes häst drar så kan jag ju inte garantera att han stannar. Känns riskabelt :meh:
Sen att jag tycker det är rent livsfarligt att rida ut på en häst man knappt får stopp på ens i skritt är en annan femma.
 
@sassiball och @KrullTroll

Det var inte alls en kul ridtur, som sagt det började fint och lugnt men när hon drog ifrån oss hela tiden och till och med försvann runt vissa skogshörn så är det ju klart hästarna blir uppstressade och nervösa över att deras sällskap försvinner.
Men det är oacceptabelt att bete sig sådär tycker jag!!

Jag är glad för att igen av mina tog illa vid sig mer än att dom fick en stadig träningsvärk/ömhet i kroppen och att dom uppskattade ridturen igår trots dagen innan. Väldigt glad för det!

Har funderat sen jag skrev igår och helt rätt, dom ska absolut ha sig en välförtjänt vila idag, båda två!
Kommer bara åka upp och ge deras kraft och sen fixa såret på Sakura som äntligen läcker på fint men fortfarande ganska svullet även om det gått ner riktigt fint nu. Men så fort skit/torr lera/damm kommer åt det så reagerar det direkt :(

Och till dig krulltroll, det känns inte direkt så säkert att rida ut med den där hästen.
Jag skulle nog prova och rida den med bettlöst en sväng, det man kan göra är att ha bett i munnen dom ggr med men inte rida på det tränset.
Alt köpa ett gummibett med äppelsmak, det kanske kan få den att suga på bettet, slappna av lite mer och sen så småningom börja om med bettet när den accepterat det på nytt.

Tror det gäller att vara försiktig och börja om.
 
Idag har jag och Kaprifol varit på vår första utflykt tillsammans och det har gått SÅ bra! Vi åkte en knapp mil till en ny anläggning och provade att galoppera på deras ovalbana, jättefint var det och väldigt roligt!
Det var fjärde gången Kaprifol åkt släp hos mig (har troligtvis aldrig åkt innan) och två av dem gångerna har varit flytt och den tredje var besök på kliniken för utdrag av vargtand så jag kände att det var dags att vi åkte iväg och gjorde nåt kul!
Allt gick jättebra, från lastning, till hantering på ny plats till ridning på bortaplan för första gången. Så glad och nöjd med henne verkligen! Detta får vi göra fler gånger! =)
img_3756.jpg

img_3733.jpg
img_3701.jpg

img_3766.jpg
 
@Van Remo ni är så fina!
@Lovise Roligt med ovalbana, jag har alltid velat rida på en sådan, men finns ingen i närheten av mig.

________
Jag och Empa jobbar på för fullt, i dag ska jag försöka rida lite på gärdet, om det vill sluta blåsa storm här snart. Tänkte använda dressyrsadeln för första gången på flera månader, hej vilken träningsvärk jag kommer få.

Men men, i onsdags var vi ju på hoppträning och jag fick facit på vad jag gjorde för fel förra helgen på hopptävlingen. "jag styr inte" och "jag bestämmer inte hastighet". Det var bra att problemet kom även på träningen tycker jag, för då kunde jag verkligen få experthjälp, och tänk vad bra hästen går när ryttaren uppe på faktiskt rider och inte åker häst. Och i grund och botten ligger problemet i att jag inte riktigt litar på mig själv (framförallt mot hinder), och försöker lägga ansvaret på Empa som fram tills nu faktiskt accepterat det, men som nu insett att hon nog kan göra lite som hon vill och då självklart passar på. Men när jag väl började rida igen så j*vlar i havet vad det går bra och vilken härlig känsla! På slutet hoppade vi en linje som säkert låg på 110 ur en rejält tajt sväng och det var inga problem alls, sväng för ytterskänkel och stilla händer!

Är så glad i Empa som lär mig nya saker hela tiden och som faktiskt gör allt jag säger, bara jag säger det! O vilken fin häst jag har!

IMG_5905_zpstqrlrg3p.jpg

Empa och Belle, en ovanlig syn att de dricker samtidigt. Empa är tyvärr rätt bitchig mot Belle, men innerst inne så gillar de nog varandra väldigt mycket tror jag.
 
Första gången på ryggen idag. :love:
Han bryr sig såklart inte ett dugg, inte heller när vi tog loss han och gick några steg i stallet. Längtar så otroligt mycket efter att få komma igång med inridningen, men vi väntar på ett paket som är 3-4 veckor sen med sadelgjorden till sadeln. Ska ringa företaget imorgon och fråga om de har skickat det än. :rage: :meh: Vet inte riktigt om jag vågar börja rida honom barbacka på banan, vill nog ha en sadel tills dess. :angel::D

11137083_10203622507426479_46295927_n_zpsfyxnhhgc.jpg
 
Kl.

Nu kommer jag med en stor bildbomb, hoppas det är ok!
Förövrigt så fick dom vila igår så idag longerade jag lite, skritt och trav och tog själv med longerspö denna gången, använder den mest som en förlängd arm, viftar med det liksom. Men idag fick jag smälla den i marken någon gång för att få henne och hålla igång några travsteg ändå *suck*
Fattar inte vart piggheten tagit vägen? :p

Jag menar jag har ju longerat henne i ALLA gångarterna utan problem men nu, denna bana så känns det som hon dör ut, ganska irriterande men jag kämpar vidare ;) Kanske kan det ha och göra med att hon tappat muskler och styrka och det mesta över ryggen, hela överlinjen är ju borta på fröken :(
Men den skall tillbaka nu!

Hittills, dessa senaste dagar har varit fantastiska. Jag njuter av att åka till stallet igen, vissa dagar är sådär fortfarande men jag försöker!

Bildbomd som sagt! Släppte henne i paddocken och tänkte försöka få henne och springa runt lite, tss det kunde jag fetglömma, det fanns gräs efter kanterna *mutter*

150412%2033_zpskd2gctrm.jpg

150412%2030_zpsfkeu62ub.jpg

150412%2021_zpsclberkrw.jpg

150412%2031_zpsudkwo2ha.jpg

150412%2024_zpsimecuxyq.jpg

150412%2020_zps418o0dkv.jpg

150412%2026_zpsiaq2nae8.jpg

150412%201_zpszxibuyq0.jpg

150412%2034_zpsjjloapez.jpg

150412%202_zpsaagmazvd.jpg


Det var allt för idag, hur jag ska få henne och visa upp sig på en arabvisning vette fasen alltså :/
 
Men hallå, nu har det varit lite tyst i tråden i snart två dagar.. Händer ingenting hos er andra ;)

Nejdå, klart man inte har tid att sitta här och hänga framför buke dagarna långa!

Jag kan iaf säga att jag var upp på banan igår med lillfisen, känns som hon börjar komma igång lite bättre nu iaf.
Jag tränade lite på uppställning av fröken samt att stå kvar still medans jag backade, detta är svårt för henne då hon gärna vill följa med. Men vi ska klara det!

Sedan provade jag även och springa med henne vid sidan och hon var faktiskt med väldigt fint, visst lite mer kraft och ökning behövs ju men som en annan sa, det blir oftast helt annat väl i showringen för dom också. Det hoppas jag.

Jag ska även träna med att skramla och prassla med påsar så hon vänjs in med det och lär sig att det är till vid show och inte för och skrämma skiten ur henne.
Funderade på det och visst det kan nog gå, men jag har fan hagar på bägge sidor om paddocken och ska jag springa runt och shoooa med plastpåsar osv så kommer jag ju skrämma skiten ur alla dom säkerligen :p Miraz är lite halvt van med detta redan så tror inte hon blir rädd utan mer wtf :p

Hur som helst jag avslutade träningen, som enligt henne var riktigt supertråkigt (speciellt uppställningen och stå still) så lekte jag lite på banan. Tog fram ett cavalettihinder som vi sprang och hoppa över sedan plockade jag fram ett till och så sprang vi över dem och till slut halvt studs. Hon fick lite mer fart, detta verkar hon faktiskt tycka om och trött blev hon inte heller utan det fick matte stå för, hahaha

Fy fick lov och stanna och vika mig dubbelt för och putsa ut och hon stod bara där bredvid mig, haha

Hon brunstar som tusan också och hon flörtar bara med hingsten som går i hagen bredvid, och han springer runt och skriker och blir kär också givetvis. Hon är helt tokig i honom, har inte märkt att hon trånar efter någon i flocken utan bara honom. Hon vill ha riktigt karl, Sakura trånar efter en av valackerna i hagen, hon bryr sig inte ens i hingsten bredvid konstigt nog, haha
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 842
· Visningar
59 678
Senast: sthu
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp