Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Här är lite bilder på pluttan.
Jag funderar på ifall hon kommer skimmla av sig mer och mer, kollat på bilder från hon var liten tills nu, blir ljusare, vad tror ni?
Bilden efter sista hoppbilden är hon 2 år.

img_4765_550583232a6b2221cf20fd52.jpg

2015-02-16-1746_54e21f02e087c349ad641cd3.jpg

20150214_145153_54e0c261e087c338471d23da.jpg
62538_1428172985.jpg

55164_1428173027.jpg
54445_1428173052.jpg

72118_1428173065.jpg

Visst var hon knabstrupper?
Finns inte skimmel där utan hon melerar ut, min 08:a är en brun melerad tigrerad tjej, hon föddes brun och är idag väldigt vit men ändå brun och några prickar här och där.

Din ser ut som en typiskt schabraktigrering men ser ut som hon är melerad också.
Maila bilder till knabstrupper och kolla det, för är det så kan det hända att du lär ändra i passet om hon står som schabraktigrerad :)

Jag är inte helt 100 men har fått höra mycket om att skimmel INTE finns hos knabstrupper, det är inte godkänt heller.
Merling då är det att dom blir vitare och vitare med prickar osv.

Hoppas det hjälpte något :)
 
Igår var en potentiell medryttare med i stallet, vi skulle rida ut så jag lånade stallägarens dräktiga ardenner. Breeeed häst!! Höfterna är gött uttänjda.
Våd såg ut som en ponny brevid och jag ser typ liten ut (inte dåligt när man är 180 lång och "rundlagd" :p
FE7F56E4-275A-478C-9782-41F307525888_zpsopjeddr5.jpg

02C753AD-017B-4FD5-851A-8E8A93C67B99_zpsaxacpmrl.jpg
 
Ingen programridning för herr röd, då han klurade ut att hovslagaren nog inte kommer o fixar en tappsko under påskhelgen, haha... :devil:
Men vi vilar oss i form och satsar ännu lite hårdare framöver:bump:
11080011_10153161584581067_2331603823399333651_o.jpg
 
Hon är halvblod/knabbe, (ej avelsgodkänd pappa)
Ja, de var nog det jag tänkte, att hon blivit melerad på de bruna delarna. Prickarna är kvar dock. Hon strår som brun schabraktidgrerad. Men som sagt blir ljusare hela tiden på de bruna ställena, undra ifall hon blir helt ljus med prickar sen :O
 
Jag och min tjej har haft världens genombrott i dagarna! Vi har ju inte riktigt hittat formen utan mest sprungit runt som en kamel/giraff under träningarna. Men så under träningen förra veckan så trillade poletten ner och efter massa beröm/eftergift mm tyckte Kaprifol att det var ganska trevligt att springa runt som en dressyrhäst i stället!
Lyckligtvis kom hon även ihåg det hela till det efterföljande dressyrpasset (idag) och plötsligt är det hur roligt och lätt (nåja..) som helst att rida dressyr! Så himla glad i min fina häst! Mycket att jobba på såklart, men nu är vi äntligen på väg åt rätt håll!
img_3515.jpg

img_3542.jpg
 
Jag och min tjej har haft världens genombrott i dagarna! Vi har ju inte riktigt hittat formen utan mest sprungit runt som en kamel/giraff under träningarna. Men så under träningen förra veckan så trillade poletten ner och efter massa beröm/eftergift mm tyckte Kaprifol att det var ganska trevligt att springa runt som en dressyrhäst i stället!
Lyckligtvis kom hon även ihåg det hela till det efterföljande dressyrpasset (idag) och plötsligt är det hur roligt och lätt (nåja..) som helst att rida dressyr! Så himla glad i min fina häst! Mycket att jobba på såklart, men nu är vi äntligen på väg åt rätt håll!
img_3515.jpg

img_3542.jpg

Åh! Så jäkla skönt när de där genombrotten kommer!!
Minns när Våd första gången höjde ryggen och sänkte nacken. Vilken skillnad på häst det blev!! :love:
 
Va roligt att läsa om era genombrott o hur bra det går för alla, mysiga uteritter osv :love:
Själv har man sååån ridabstinens, 1 veckas vila behövde nog giraffen, men inte matte!:nailbiting:
Jag vill se fler härliga vårbilder på era vackra älsklingar! :love:

Royal :heart som numera har så "mycket" pannlugg så det t.o.m. går att få till en liiiten knopp i pannan :D
11134022_10153163251821067_4281419474015554294_o.jpg
 
Va roligt att läsa om era genombrott o hur bra det går för alla, mysiga uteritter osv :love:
Själv har man sååån ridabstinens, 1 veckas vila behövde nog giraffen, men inte matte!:nailbiting:
Jag vill se fler härliga vårbilder på era vackra älsklingar! :love:

Royal :heart som numera har så "mycket" pannlugg så det t.o.m. går att få till en liiiten knopp i pannan :D
11134022_10153163251821067_4281419474015554294_o.jpg

Mycke lugg var det ja :p ;)
IMG_6295_zps3784e90b.jpg


Synd med vilan, när Våd hade sulblödningen så var jag sååååå ridsugen. Blev en vila på nästan 2 veckor :(
Men nu är vi igång igen och det är snart ni oxå :)

*kl*
Igår löshoppadde vi, Våd klippte "titthinder" på 90 cm :love:
Ikväll tänkte jag rida igenom honom ordentligt. Blivit lite busridning över helgen och då blir han gärna stark i vänstersidan igen.
Den potentiella medryttaren har inte hört av sig sen sist. Jag var nöjd med henne, men hon själv kändes inte lika säker när hon åkte sist. Jag sa då att för mig får hon gärna komma tillbaka, men att jag ville att hon funderade och kände efter. Jag är ute efter ett långt "samarbete" så vill att vem det än blir är säker på sin sak.
Får se vad hon säger. Blir det inget så är det väl lika så bra.
 
Hon är halvblod/knabbe, (ej avelsgodkänd pappa)
Ja, de var nog det jag tänkte, att hon blivit melerad på de bruna delarna. Prickarna är kvar dock. Hon strår som brun schabraktidgrerad. Men som sagt blir ljusare hela tiden på de bruna ställena, undra ifall hon blir helt ljus med prickar sen :O

Jag tror hon kommer stanna vid det ljusa hon är nu, hon kan säkert skifta och blir lite mörkare/ljusare beroende på årstid osv (precis som min). Men hon kommer ha kvar schabraket och prickarna tror jag.

Men som sagt, är hon reggad hos knabbe så kontakta dom med bilder. Dom kanske vill ändra hennes färg och lägga till melerad.

Hon är iaf otroligt fin!
 
Då ska vi se. En liten update ifrån mig kanske skulle vara kul också.
Inte för att det hänt något speciellt men det går framåt iaf ;)

I helgen blev det inte så mycket mer än borstning och mat, longerade i fredags men det skrev jag väl? Gick sådär.

Idag tog jag en promenad med henne runt gården, tar kanske 15-20min? Jag vet ej, men en ganska lagom promenix på kvällningen. Hon var seg som vanligt så försökte driva på henne vilket går i några steg sen hasar hon efter så det blir lite driv stup i ett men någonstans ska vi väl få igång farten ;)
Bruden har inte bråttom det är en sak som är säker! haha

I ena sommarhagen som vi passerar på denna promenad höll en STOR grävskopa på och platta till marken, kanske för att minska att hästarna snubblar? Jag vet ej, men det var ju parkering där under VM:et så det är inga fina ytor där nu tyvärr. Hoppas bara gräset växer fram.

Iaf, Miraz tittade lite på den i början men sen brydde hon sig inte alls fast den skramla och lät och snurrade runt och hade sig. Väldigt duktig! Dessutom åkte det bilar förbi oss, mest bakifrån och vissa lät ganska illa men hon tog det med godan ro så jag var noga med och berömma i massor vilket hon älskar.
Mötte cyklister också och det är heller inga problem!

Så jag är riktigt nöjd med fröken idag!
Bjuder på lite bilder från promenaden =D Och någon hagbild från igår kväll.

Btw, mina älsklingar kommer när jag ropar trots den stora hagen och all mat, det är kärlek det :heart Ibland travandes dessutom..

DSC_2136_zps2n0gntqn.jpg

DSC_2149_zpsqxy3ibtt.jpg

DSC_2151_zpsz7xy5mgd.jpg

DSC_2157_zpshqdh6r9w.jpg


Denna bilden ÄLSKAR jag =D
IMG_20150407_172047_zpshppkg0yh.jpg

DSC_2169_zpsn5weueia.jpg

Här är grävskopan :p
DSC_2170_zpsrecsjdnz.jpg


Tack för oss =D
 
Nu har jag kommit över helgens inte fullt så roliga tävling, bryt ihop och kom igen. Måste dock tillägga att även om resultatet från banan inte var på topp är jag så nöjd med Empa som är en riktig klippa på tävlingsplats! Och att hon faktiskt är ganska fin ;) inte hennes fel att matte inte vet vad hon ska göra när hästen som aldrig stannat på hinder helt plötsligt gör det.

I söndags joggade vi en sväng, och då var hon så ruggigt fin! Hon bara jobbar på som bara den, lyssnar till minsta signal och ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga. FINA häst.

I går lekte vi bara i hagen. Och i dag skrittade vi ut i 15grader och sol, underbart! I morgon ska vi på hoppträning igen, då ska jag diskutera det som hände i lördags och se om tränarn har några bra idéer.

För övrigt är hon ruggigt fin i kroppen för tillfället! Men måste nog göra något åt den där manen!
IMG_5799_zpsvx7iqt0m.jpg
 
@KrullTroll Men ååh va fusk!!:yuck::p Ja tänk om han hade en såndär härlig kalufs, då hade man inte varit livrädd varje gång han har lera i pannluggen o måste borsta bort leran utan att få med de få stråna han sparat ut :nailbiting::angel:
 
@KrullTroll
Din kuse har fin pannlugg =D

Miraz lugg växer på och jag hoppas att det blir lite mer av den också, araber med mycket man, svans och pannlugg är riktigt fina!
Apropå det, hennes man håller på och tjockar på sig också vilket känns bra, längden börjar ta sig också. Vet inte hur man och svans kunnat försvinna när hon var borta, ryktat den hårt? Tja jag vet ej.

Nu ska jag snart iväg och jobba sista natten för denna veckan. Så ledig en vecka framöver sen så då ska jag passa på och få till fler promenader samt ett longeringspass och någon ridtur förhoppningsvis :)
 
@KrullTroll Men ååh va fusk!!:yuck::p Ja tänk om han hade en såndär härlig kalufs, då hade man inte varit livrädd varje gång han har lera i pannluggen o måste borsta bort leran utan att få med de få stråna han sparat ut :nailbiting::angel:

Fast du kan å andra sidan köpa fina pannband och dom syns. Allt jag sätter på försvinner ju lixom där under :p
Funderar på att använda en dounut :angel:
 
För övrigt så sket sig min plan om att rida igenom honom igår.
Chefen ringde mig när jag precis höll på att ta in hästarna från hagen. Hon hade fått en sjukskrivning 2 timmar innan nattpasset skulle börja. Jag kunde inte med att tacka nej, utan gav Våd en vilodag.
Klockan är nu 05:37 och jag har varit vaken ett dygn...dryga timmen kvar innan jag får åka hem till sängen.
Hoppas på ny chans att rida imorn. Om jag hinner för tentaplugget :p
 
Jättefin @Michis :love:
Och ang manen så har Våd både längd och tjocklek. Nu när vårsolen lyser så måste jag fläta upp den så halsen får lite luft. Blir otroligt varmt för honom annars. Underlättar oxå för mig då tyglarna inte trasslat in sig i manen :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
992
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 872
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp