Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Okej, sådär skulle du inte skrivit @Molin --> Varning för bildbomb :angel:

Min vackra Royal, stackarn får stå ut med matte som rider som en kratta. Jag får kämpa på rejält för att sitta kvar i sadeln, aldrig haft så svårt att sitta ner på en häst innan :laugh:
Imorn ska min tränare rida honom igen, hoppas hon tycker han har utvecklats nåågot liiitet sen sist :nailbiting::laugh: Annars är det bra att hon får ta och uppgradera honom lite :D
11133645_10153183619926067_1662872068295471633_o.jpg

11149824_10153183619981067_7816028633449236360_o.jpg

10531371_10153183619941067_2940818423393053615_o.jpg

1267712_10153183620706067_8902041056187626276_o.jpg

11079574_10153183620736067_8911845162837360395_o.jpg

10580827_10153183620746067_5921727041023681518_o.jpg
 
@Van Remo Haha, bilder tycker även jag om och jag faktiskt vara lite bildbombs varning men det har legat lite på is nu. Kanske mest för att dom ser förjävliga ut nu när dom tappat muskler och hull.

Och ni är lika fina som vanligt, han är så stor men så fin och ståtlig =D Kul med bilder, ös på bara =D

Men fotade ju iaf i helgen så där fick ni ett gäng bilder, igår tog jag en bild som jag faktiskt glömde ta med :p

IDAG hade L Miraz och hon hann på mig innan jag stack ut på en tur med Sakura så jag väntade in henne så red vi tillsammans.
Miraz var idag segare än segast, hon fick sitta och driva och smacka mer än vanligt :p Gissar att det kanske har med brunsten och göra med?

Men hon kom igång sen när vi hade galopperat lite uppför en backe, Miraz blev lite trött efter den men vi tog oss en till galopp och hon tog även den och arbeta sig framåt trots att det var liiite jobbigt.
Men någonstans lär vi faktiskt börja, tror hon testar lite för som sagt hon kom igång sen och det efter att L hade sagt till lite mer.

Vi får inte vara så snälla helt enkelt :p
 
@Van Remo man dör ju en smula varje gång du visar bilder på din jätte :love:

Håller med om att det är ont om bilder, ska göra nytt försök att få uppsuttna bilder på min räser-frans. Lite tråkigt att ta bilder i ridhus bara så får hitta nån bra plats ute. Längtar till höstens stubbåkrar!!

Annars rullar det på här. Min debut på söndag har tyvärr blivit inställd :(
Men jag ska påbörja grönt kort-kurs (kanske är dags när man passerat 30 :P ) på lördag istället så har vi ett större utbud av debuter att välja på :)
Våd är lite loj och har varit sen en vecka ca. Ingen feber och äter som vanligt, verkar inte ha ont någonstans. Trodde för en kort stund att han kanske vuxit upp :bump::banana: men gissar att det kan bero på pälsfällning/sättning. Minns inte att han var sån här förra våren men...Njuter av att ha en lite mindre taggad kuse och resten av stallet e glada att han inte lever jävel med dom vid in- och utsläpp :p

Den tjej som var ute för att testa som medryttare förra helgen har inte hör av sig igen. Funderar på om jag skulle kontakta henne och fråga, men antar att tystnaden betyder nej. Tycker dock att man kan höra av sig. Men men...mer tid för mig och Biffen ;):heart
 
@Molin jag saknar att ha häst att ställa ut :(
Ställde mina shettisar förr och nu har jag hjälpt Våds uppfödare att visa hans kallblod några gånger. Men i år så verkar det inte vara några att visa :( Tråkigt då jag tycker det är himla kul.
Sugen på att köpa en shettis att ställa, men oxå som maskot och sällskap till bomhopparen Våd i transporten.
 
@KrullTroll ååh stubbåkrar!!! :love: det är tamej f*n bästa som finns :D hihi

Låter bra att fler bilder utlovas :D
Min grabb har oxå varit sådär seg så jag nästan tror han varit sjuk, pga pälsbyte, men börjar bli bättre nu tack o lov! :)
Tråkigt med den potentiella medryttaren, vanligt vett att höra av sig tycker jag...:cautious:
 
Då kanske det är pälsen som strular för våra kära. Jag menar Miraz var som sagt lite väl seg igår (mer än hon varit) haha!
Kanske en blandning av pälsen och brunsten.

Mer bilder tycker även jag om, är så himla kul och se bilder =D

@KrullTroll Jasså? Vad kul att du tycker om sådant. Själv lär jag jaga på folk som vill visa min/a då jag inte klarar av att göra det.
Att anlita en riktigt handler kan man ju glömma, fan kostar ju upp emot 10 TUSEN :o

Nu minns inte jag vart du bor men bor du nära så finns mina krabater och visa kanske :p haha

Shettis, ja dom är förbannat söta och att man kan köra dom är alltid något också.
 
@Molin Jag bor i Trollhättan, 8 mil norr om Göteborg.

Lekte lite i ridhuset idag med en loj Biff :)
Han e verkligen inte sig själv energimässigt, släppte honom lös först och han gjorde nått bus och pep lite. Men inte alls som vanligt :p

Fick en liten film på dagens aktiviteter, inge lätt att filma själv bara så ni får ta det för vad det är ;)
 
Jag håller med de ovan, MER BILDER! Jag hoppas kunna fixa lite ridbilder någon dag, men det är svårt när jag nästan alltid är själv i stallet. Jobbar ju helt andra tider än min mor och pappa har haft gipsat ben och inte kunnat följa med till stallet tyvärr.
Men jag ska försöka bli bättre!

Empa och jag var i väg till ridbanan själva i tisdags, pärla till häst, lastar sig själv, står som ett ljus. Sadlar i transporten och lastar ut. Lätt ska det vara!
Tog några språng också, både jag och Empa behöver fler språng i kroppen. Och sen förra veckans träning hade vi en riktigt härlig känsla. Och hon är så fin att rida på marken alltså. Tänk att jag skriver det nästan varje gång? Och jag ljuger aldrig, men hon blir bara bättre och bättre.

I går var jag dock och köpte ett nytt bett (igen) för vi har inte riktigt hittat rätt där än känner jag. Inga jättefel eller så, men det är något jag saknar. Och det nya bettet, ett tredelat med fasta ringar som var lite tyngre än de jag har sen tidigare, är nog bäst hittills. Men vi får se vad hon säger i morgon igen.

Bjuder på en bild som egentligen kanske inte riktigt hör hemma här. men ändå.
Jag var för andra eller tredje gången vid min ponnys grav. Tänk att det kan göra så ont?! 1,5år sen ganska precis som jag fick säga ett sista hej då till min bästa vän och stöttepelare. Usch och fy vad jag saknar honom, Empa är en jättefin häst och egentligen kanske mer min "typ" av häst och min "once in a life time" och jag älskar henne över allt annat. Men ponnyn kommer alltid att vara min största och första kärlek och min allra bästa vän, det finaste jag någonsin haft.
IMG_5919_zpszcd6w6cp.jpg
 
Hugo är också lite loj just nu, tur att han inte är ensam om det. Försöker jag busa igång han så tittar han bara på mig som om jag är dum i huvudet. ;) @KrullTroll



Ursäktar men behöver verkligen skriva av mig. Vet inte vad jag ska göra, bara att det här inte funkar längre... :cry:
De senaste två veckorna har vi inte fått något jobb gjort alls nästan. Varför? För att jag inte orkar. Jag har tagit ut han på banan, låtit han skritta och trava lite på linan, låtit han springa lös lite och sen har det varit det. Men det var inte förrän igår som jag verkigen insåg att mitt mående tar ut över Hugo. Jag har ingen energi längre, alls, och visst har jag pinat genom mockning och fått hjälp med att bära vatten osv av min mamma, syster och pojkvän. Men Hugo's träning riskerar att bli lidande.
Jag orkar knappt gå ut med honom till ridbanan innan jag behöver sätta mig ner och vila. Och sen orkar jag bara hålla upp linan i longeringen fem minuter innan jag måste sätta mig ner och vila igen. Jag orkar inte ens driva Hugo in i trav på linan, han förstår inte riktigt och det slutar med att han travar något varv innan han surar ihop och vänder upp med huvudet emot mig och bara står där (tydigt; "Jag förstår inte vad du frågar av mig och du måste vara tydligare med kroppspråket"). Men jag ooorkar inte! Min kropp säger bara nej och har ingen energi alls att ta av. Så jag ger upp.
Igår bröt jag ihop totalt när Hugo drog efter en grästuva och jag orkade inte hålla honom utan for efter och satte mig ner och nästan började gråta. Det är så frustrerande och jag vet inte vad jag ska ta mig till. :( Idag blev jag otroligt yr efter att ha lyft alla hans hovar och det kändes som om jag skulle svimma om jag inte satte mig ner.

Idag gick det ändå relativt bra. Efter att ha hinkat i mig en hel flaska cola zero så tog jag ut han på banan det första jag gjorde (annars brukar jag mocka innan), vi tränade på att skritta på volt i båda varven, tränade att flytta sidled och sen bara allmänt positiv kontakt. Sen ville jag inte vara mer bossig på honom utan för att få han att trava välvilligt och på bra humör så sprang jag ett varv och han sprang efter. Resulterade i en glad Hugo och en slut ägare, som ändå var nöjd eftersom 20-30 minuter på banan slutade med en glad attityd. :) Men ja... detta kommer inte fungera i längden eftersom han egentligen behöver komma i riktig träning. :( Men vart ska jag ta energin från?
 
OT
@Aionee Det där är ju inte riktigt normalt mående. Du kanske har brist på något som gör att du inte har orken? Har du varit förkyld nyligen, annat som kan ligga bakom? (du behöver inte svara här, bara fundera själv)
Det är ganska vanligt att vi som bor i norden har brist på D-vitamin tex. nu den här tiden på året. D-vit får vi från solen men under hela vinterhalvåret så går solen inte tillräckligt högt upp på himlen för att vi ska kunna tillverka D-vit i huden. Det innebär att vi lever på reserver som vi har från sommaren innan, men dessa räcker inte alltid till. Kanske kan vara värt att kolla upp ? Blodprov på VC så har du svaret efter några dagar.
Jag har ätit tillskott på D-vit sedan tidigt i höst och har aldrig varit så pigg en vinter som denna, tur det med tanke på att jag har haft en del motgångar!
 
Hugo är också lite loj just nu, tur att han inte är ensam om det. Försöker jag busa igång han så tittar han bara på mig som om jag är dum i huvudet. ;) @KrullTroll



Ursäktar men behöver verkligen skriva av mig. Vet inte vad jag ska göra, bara att det här inte funkar längre... :cry:
De senaste två veckorna har vi inte fått något jobb gjort alls nästan. Varför? För att jag inte orkar. Jag har tagit ut han på banan, låtit han skritta och trava lite på linan, låtit han springa lös lite och sen har det varit det. Men det var inte förrän igår som jag verkigen insåg att mitt mående tar ut över Hugo. Jag har ingen energi längre, alls, och visst har jag pinat genom mockning och fått hjälp med att bära vatten osv av min mamma, syster och pojkvän. Men Hugo's träning riskerar att bli lidande.
Jag orkar knappt gå ut med honom till ridbanan innan jag behöver sätta mig ner och vila. Och sen orkar jag bara hålla upp linan i longeringen fem minuter innan jag måste sätta mig ner och vila igen. Jag orkar inte ens driva Hugo in i trav på linan, han förstår inte riktigt och det slutar med att han travar något varv innan han surar ihop och vänder upp med huvudet emot mig och bara står där (tydigt; "Jag förstår inte vad du frågar av mig och du måste vara tydligare med kroppspråket"). Men jag ooorkar inte! Min kropp säger bara nej och har ingen energi alls att ta av. Så jag ger upp.
Igår bröt jag ihop totalt när Hugo drog efter en grästuva och jag orkade inte hålla honom utan for efter och satte mig ner och nästan började gråta. Det är så frustrerande och jag vet inte vad jag ska ta mig till. :( Idag blev jag otroligt yr efter att ha lyft alla hans hovar och det kändes som om jag skulle svimma om jag inte satte mig ner.

Idag gick det ändå relativt bra. Efter att ha hinkat i mig en hel flaska cola zero så tog jag ut han på banan det första jag gjorde (annars brukar jag mocka innan), vi tränade på att skritta på volt i båda varven, tränade att flytta sidled och sen bara allmänt positiv kontakt. Sen ville jag inte vara mer bossig på honom utan för att få han att trava välvilligt och på bra humör så sprang jag ett varv och han sprang efter. Resulterade i en glad Hugo och en slut ägare, som ändå var nöjd eftersom 20-30 minuter på banan slutade med en glad attityd. :) Men ja... detta kommer inte fungera i längden eftersom han egentligen behöver komma i riktig träning. :( Men vart ska jag ta energin från?

Usch...har du ingen som kan hjälpa dig i stallet? Någon dag i veckan så du kan tanka energi?
Och ang att han behöver komma igång, enligt vem?
Jag tror inte att många hästar tar skada av att chilla lite. Gör det du mäktar med, att ha roligt föder energi. Att överanstränga sig skapar misslyckande och negativ energi.
Släpp kraven, det är inte vad andra anser att du ska göra som är vesäntligt.
Och om ditt mående fortsätter så sök läkarhjälp. :heart
 
Hugo är också lite loj just nu, tur att han inte är ensam om det. Försöker jag busa igång han så tittar han bara på mig som om jag är dum i huvudet. ;) @KrullTroll



Ursäktar men behöver verkligen skriva av mig. Vet inte vad jag ska göra, bara att det här inte funkar längre... :cry:
De senaste två veckorna har vi inte fått något jobb gjort alls nästan. Varför? För att jag inte orkar. Jag har tagit ut han på banan, låtit han skritta och trava lite på linan, låtit han springa lös lite och sen har det varit det. Men det var inte förrän igår som jag verkigen insåg att mitt mående tar ut över Hugo. Jag har ingen energi längre, alls, och visst har jag pinat genom mockning och fått hjälp med att bära vatten osv av min mamma, syster och pojkvän. Men Hugo's träning riskerar att bli lidande.
Jag orkar knappt gå ut med honom till ridbanan innan jag behöver sätta mig ner och vila. Och sen orkar jag bara hålla upp linan i longeringen fem minuter innan jag måste sätta mig ner och vila igen. Jag orkar inte ens driva Hugo in i trav på linan, han förstår inte riktigt och det slutar med att han travar något varv innan han surar ihop och vänder upp med huvudet emot mig och bara står där (tydigt; "Jag förstår inte vad du frågar av mig och du måste vara tydligare med kroppspråket"). Men jag ooorkar inte! Min kropp säger bara nej och har ingen energi alls att ta av. Så jag ger upp.
Igår bröt jag ihop totalt när Hugo drog efter en grästuva och jag orkade inte hålla honom utan for efter och satte mig ner och nästan började gråta. Det är så frustrerande och jag vet inte vad jag ska ta mig till. :( Idag blev jag otroligt yr efter att ha lyft alla hans hovar och det kändes som om jag skulle svimma om jag inte satte mig ner.

Idag gick det ändå relativt bra. Efter att ha hinkat i mig en hel flaska cola zero så tog jag ut han på banan det första jag gjorde (annars brukar jag mocka innan), vi tränade på att skritta på volt i båda varven, tränade att flytta sidled och sen bara allmänt positiv kontakt. Sen ville jag inte vara mer bossig på honom utan för att få han att trava välvilligt och på bra humör så sprang jag ett varv och han sprang efter. Resulterade i en glad Hugo och en slut ägare, som ändå var nöjd eftersom 20-30 minuter på banan slutade med en glad attityd. :) Men ja... detta kommer inte fungera i längden eftersom han egentligen behöver komma i riktig träning. :( Men vart ska jag ta energin från?
Har du varit på vårdcentralen och kollat ditt hb? Jag har själv haft 52 i hb och hade liknande symptom som dig, jättejobbigt men för mig var det lätt avhjälpt.
 
En tur i skogen med hopp över diken så var lojheten som bortblåst :p
Räser-Frans är tillbaka. :D
Men en duktigt kille som galoppade i täten utan att flyga i taket över mossbeklädda stenar :p

Imorn ska jag på grönt kort-kurs så får se om ridning hinns med. Annars blir det iaf en tur på söndag fm :)
 
@Aionee
Jag har nästan varit i samma sits som dig, min lust och ork försvann någon gång efter jul och jag har haft det riktigt jobbigt och mått riktigt jobbigt. Jag har inte orkat mig ur sängen ibland men jag har fått lov eftersom jag har ansvar både med hästar och jobb.

Detta berättade jag om i denna tråden och och allt detta har blivit bättre nu sen jag valde och flytta ut till lösdriften, både jag och mina hästar mår bättre och det känns som jag är påväg tillbaka, inte helt men det är tusen ggr bättre. Jag rider och hanterar dom igen, dom blir inte bara ståendes i hagen längre vilket jag är väldigt glad över.

Men som andra sa här inne, släpp kraven och låt hästarna (i ditt fall, hästen) vila ett tag och låt dig försöka bli bättre och få suget/orken tillbaka.

Nu går jag hos vårdcentralen, andra gången jag varit in och lämnat blodprover samt två undersökningar med allt möjligt, dom försöker verkligen hitta felet hos mig.
Jag har i snart 2mån om inte mer, tappat räkningen gått med yrsel, ganska kraftig, tappad fokus över ögonen, vinglig/svimfärdig och tungt huvud/huvudvärk och trötthet samt orkeslös. Nej jag är inte gravid ;)

Nu lägger dom allt arbete till att få mig bättre men hittills har allt visat att min kropp mår bra, men vi fortsätter.

Uppsök vårdcentralen du med, du kan nog ha brist på något precis som en annan nämnde.
Håller tummarna att du blir bättre snart igen också, vet som sagt hur det känns och må skit och må sämre över att hästarna drabbas av det.

Kram
 
En tur i skogen med hopp över diken så var lojheten som bortblåst :p
Räser-Frans är tillbaka. :D
Men en duktigt kille som galoppade i täten utan att flyga i taket över mossbeklädda stenar :p

Imorn ska jag på grönt kort-kurs så får se om ridning hinns med. Annars blir det iaf en tur på söndag fm :)

Gud vad kul =D
Skönt att han är tillbaka, hoppas att det håller i sig nu också.

Kl.

Här går det segt, jag har varit lite trött och har vilat i två dagar från hästarna men medisen har tagit hand om Miraz iaf och dom har gått promenad. Dom har hittills inte provat på och rida ut själva ännu men jag hoppas det vänder snart för det vore ju bra och veta hur det går med.

För övrigt hoppas jag Miraz piggnar till snart för jag är rädd att förlora L om hon ska få fortsätta sitta och driva på henne stup i ett för att hålla stegen/farten hyfsat framåt hela tiden.

Tror omställningen till att gå ute dygnet runt igen gjort henne lite trött samt pälsbytet då. Men hon får lite hjälp av betfor nu.
 
Tack allihopa! :heart
Ja, alltså jag är rätt så säker att det har med mina matvanor att göra. Och både mamma och jag tror att det är vitamin eller mineralbrist på något håll. Vi var till vårdcentralen bara någon vecka sedan när jag fick ont i bröstet av att anstränga mig. Tog ett blodprov men de kollade bara blodvärdet och ekg, där de inte såg något akut. Men doktorn fokuserade mycket på att det handlar om näringsbrist och att jag typ borde ta hjälp av ätstörningsenheten osv. Mamma kommenterade dock igår att hon önskat att de kollat mer på blodprovet, typ vitamin och mineralbrist. Speciellt eftersom jag tappar känsel i armar och ben om jag sitter still eller har t.ex. benen i kors (känns som att benen somnar), mina naglar, hår och skinn har också urkass kvalité. Så ja, vi vet nog vad problemet är. Men det är så jobbigt när det tar ut över Hugo. :(

Idag när jag skulle gå en promenad ut i skogen så bestämde han sig för att leka unghingst så släppte han på ridbanan istället och han busade som aldrig förr. Flög här och där och det var väldigt underhållande att se. :laugh: Han väljer också galoppen mer ofta nu än han gjorde förr vilket jag tar som positivt då han blir mindre och mindre vinglig. :)
 
@Molin visst e det kul att han är som vanligt igen. Fast jag gillade ju hans lite lugnare sida oxå, lite omväxling lixom :)

Kan ju hoppas att medisen tycker det är ok med en trött häst oxå. För oss är det nog ett minus att Våd är så pigg, de verkar bli rädda och/eller osäkra.

Btw @Fibusen hur går det med korven?
 
Jag har inte riktigt några bilder att visa idag, men i morgon ska vi skutta lite hinder i ridhuset så då kanske det kan dyka upp nåt! Kaprifol går fortsatt bra och är jätterolig att rida! Vi har dock lite paus i träningen för tillfället då min tränare är höggravid/precis fått bebis (vet inte riktigt vilket!), men jag ska försöka åka i väg i veckan till min gamla tränare så får vi lite åk-träning samtidigt.
Nu är det bara två veckor kvar innan vi flyttar till gården också, så mycket som händer nu! :)
img_4509.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 851
· Visningar
59 799
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp