10:orna del 7

@Van Remo
För att försöka lära sig hitta balansen för och sitta ner så luta dig lite mer bakåt och som en annan sa, andas nere från magen, håll konsentrationen på det samt rytmen.
Så gör jag, eller jag tänker mest på rytmen och följer den.

Kan säga att Sakura är den som lärt mig sitta ner på häst, hon har så behagliga gångarter så det är toppen och Miraz har visat sig ha precis lika mjuka och fina steg/gångarter så det har som sagt hjälpt mig mycket.

Dessa tips har jag gett fler av mina vänner och det funkar faktiskt väldigt bra, testa :) Man lär sig sedan anpassa det efter gångarter och fart :)
 
Kl.

Nu kommer jag med en rejäl bildbomb, från igår och idag :)
Var så frustrerad igår så glömde bilderna då *host*

Idag var det en bättre dag.
Gav mig på´t igen med Miraz och satt upp och red iväg och idag var hon minsann sig själv men med lite sega/veliga steg framåt.
Gick hur bra som helst att gå förbi hingsten trots att han kom och hummade och slog med svansen om sig, hon gick förbi och hon brunsta inget så nu är det nog över, 8 dagars brunst. Kändes som en evighet!

Hur som helst, hon var påväg och stanna för mig nere vid den där hagen när hästarna kom emot oss men då manade jag bara på henne och hon gick framåt även om det var väldigt sega steg :p

Sen när vi kommit därifrån och upp på bättre vägar så kom farten fram igen, red en längre tur idag och det var helt underbart.
Cyklister, joggare och promenerare mötte vi ute också, dom flesta kom bakifrån men det var inget hon brydde sig i minsann. Så duktig tjej!

Blev skritt, trav och galopp.
Mesta delen skritt på långa tyglar :)

Mycket nöjd för idag!
Bildbomb!

Två "uppställningsbilder" där det givetvis lutar neråt, men tycker hon börjar komma tillbaka sakta men säkert nu iaf!
150420%207_zpsqx6vl4bz.jpg

150420%206_zpsxvufeilw.jpg

150420%202_zpshcnufphz.jpg


Film från igår...
http://s577.photobucket.com/user/mysakuragirl/media/VID_80620105_073843_zpsycplm0kp.mp4.html

150419%2022_zpslibgda7j.jpg

150419%2021_zps10hushtp.jpg

150419%2016_zpstphzu0ms.jpg

150419%2015_zpsdhkw7bfj.jpg

150419%202_zpsrjp4fg1a.jpg

150419%201_zpsnpfiefev.jpg


Tack och bock för oss =D
 
@powerm84 kul med uppdatering från er. Riktigt fina skutt hon gör. Bara att jobba på modet för att hänga med på ;)
Och nä, såklart vi inte slutar med tråden. Så länge folk skriver så lever den ju vidare :)

@Van Remo jepp, grönt kort ska det bli. Dags nu när man passerat 30 :p
Om inte annat så krävs det om jag ens ska komma ut på P&J/p&r då de kräver kortet på klubbarna här omkring.
Ang nedsittningen
 
Men stööön!!!! Skev ett långt inlägg men bara halva kom med :banghead::arghh:
Ska försöka komplettera...

@Van Remo ang nedsittningen så är andningen jätteviktig för att slappna av och komma ner i sadeln. Men oxå takten, även om du skumpar så skumpa i takt. Det hjälper dig och du kommer skumpa mindre tillslut. Kämpa!!:banana:

Vi har haft kanonväder här med 18 grader varmt om dagarna. Igår var vi ett helt gäng som gav oss iväg. Jag fick med lillan som handhäst och Våd skötte sig kanon!! Lite stark i galoppen, och på hemvägen så glömde han av vad skritt är. Men så härligt positiv :love:
Idag red vi ut med stallets 3-åring som precis börjat ridas ut. Våd fick vara trygg farbror och visa hur det skulle gå till, vilket han skötte kanon!! Blev en härlig skrittur på lång tygel. Våd var lugn och sansad :love:
Red förbi kraftverket där vattenfall höll på att såga ner grenar så det bröstade en del. Våd stanna och kika lite innan han lunkade vidare, min hjälte!!

Bild från igår på allihop när vi red iväg.
6F6F648B-FE14-409A-BA6C-6A9C853E1336_zps4iafqfbu.jpg
 
Hej, alla!
Jag har inte uppdaterat på jättelänge och det beror dels på att det inte händer så mycket och dels på att den forna nattugglan nu är ett minne
blott och ersatt av en extremt kvällstrött gravidtjockis... Jag läser faktiskt i tråden dagligen men orkar oftast inte ens logga in...
jag drog ner motionerandet av min lilla till varannan dag för ett tag sedan och hon har blivit jättefin. Fått styrka i bakdelen och vi har fått ordning på såväl fattningar som att bibehålla galoppen i form (något som varit lite jobbigt pga. sladdriga patellor). Dock märkte jag att jag lade mig till med mer och mer handridning i och med av att mer och mer av bålstabiliteten hos mig försvann, så donnan började gå emot handen och slå med huvudet och det har hon inte gjort någonsin sedan inridningen. De senaste passen red jag med fokus på lösgjordhet och med tanken att hellre att takten och tempot blir lite hastig, men att hon känns tillfreds och avspänd och det tyckte jag fungerade bra. Min lättridna och arbetsvilliga häst kom tillbaka!
Det här var för tre veckor sedan för sedan dess har vi strulat med tappskor och oanträffbar hovslagare samtidigt som jag liksom inte blivit smärtare och piggare vartefter veckorna lider. Nu kommer ny hovis i veckan och det blir halvskoning en skoperiod till, sedan blir det barfota och bete. Om jag kravlar mig upp i sadeln något mer får vi se för nu har foglossningen slagit till ordentligt, men jag hoppas att i alla fall kunna tömköra för tränare ett par gånger till i alla fall. En kompis som rider enligt samma system har i alla fall lovat att rida någon gång i veckan nu under våren, så att inte uppehållet blir onödigt långt för hästen.
Det är så roligt att följa er alla i med- och motgång. Heja, heja.
 
Det efterlystes bilder, här kommer jag med lite skärmdumpar från film. Måste försöka få ordning på redigeringsprogrammet dock så jag kan lägga ut film. Vill inte ha kvar ljudet men vet inte hur jag får bort det i det programmet jag har nu... ja ja..

I dag var vi och hoppade (igen), hmm det är inte det ända vi gör, jag lovar. Vi myser mycket i skogen och dressyrar också. Men hoppningen är ju roligast tycker vi båda. Åkte i alla fall ner till ridbanan för att få lite språng i kroppen inför lördagens tävling. Och nu, nu är vi revansch sugna så det står härliga till. Jag red verkligen bra i dag, jag har hittat känslan riktigt nu, och då hoppar Empa om möjligt ännu bättre.

I morgon blir det skritt i skogen, onsdag lite kondisträning på gräsvägen och sen vila torsdag för att kunna jogga lite lätt fredag inför tävlingen. Så taggad!
Nu kommer skärmdumparna.

Så här ser vi ut när vi landat och tagit ett galoppsprång.
Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.31.21_zpskotcimm8.png

Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.31.07_zpsecly4jle.png

motljus
Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.32.54_zpsfrflebbg.png

litet hinder
Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.33.16_zps689uvrpl.png

Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.30.29_zpst7ihk1um.png
Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.29.38_zpsezle0ny9.png

Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.33.42_zpscuqfzzik.png
Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.33.50_zps1unsxsjz.png
Screen%20Shot%202015-04-20%20at%2022.30.50_zps0vseqb73.png
 
:)
10850095_1153716961320831_3414384761262946893_n.jpg

Ska se om jag kan få in en bild också (kors i taket)... Jag har inte så många bilder, så denna är absolut inte ny. Den är från vår allra första träning sommaren -13 och jag tror att det var ungefär sex veckor efter första uppsittningen. Den lilla pyttehästen är inte fullt så pyttig längre har jag märkt... ;)
 
Nu har Nilmar skrittats igång (eller ja och ja matte ville skritta Nilmar tyckte det var bättre att småtakta runt hela sträckan på6km :D )

Upplevy han som lite hängig deppig det sista. Inte ätit ordentligt. Hö ja kraftfodret har han lämnat flera gånger. Men nu i måndags efter skritturen äter han som hejsan igen och tycker livet är roligt.

Igår tog jag med "gammel"tanten på träning och jag måste säga för att inte vara igång fullt ut så gick det jättebra :D (OT på 10:orna)

Idag ska vi ut i skogen allihop och kanske kan lägga in lite trav. Hade Helena ute i måndags som körde med laser på svullnaden och såg en markant skillnad. Idag tycker jag dock den är lite större igen men är ändå mjukare så nytta gör det.

Idag är det varmt och skönt så hästarna får gå utan täcke och mysa lite.

10362520_10152875047126819_1377238728488456454_n.jpg


10985299_10152878222236819_8001859113828012694_n.jpg


Med lite sol så blir allt så mycket lättare
 
@powerm84 Gud vad kul, det om något måste ju vara lite spännande =D

@KrullTroll Men duuuuu, jag har gått och varit fölsjuk i 1års tid och har egentligen velat betäcka detta år, dessa fölbilder hjälper inte ;) Hihii
Men ack så söt den är alltså :heart

@Diabetikern
Härligt att ni kommit igång med skrittningen, lr tja igångsättandet iaf ;)
Vilka härliga bilder, detta underbara väder alltså.

Detta med svullnader och skador, kan det inte få ta slut nu? Kan inte våra kära få njuta utav lite vår och så småningom sommar.
Hoppas det försvinner snart, inte kul när det hänger längre tid.

Delvis kl.

Själv har jag försökt få tag i min VET för och få ut henne, mina hästar ska väl vaccineras och kolla tänderna, lr tja egentligen ska dom inte vaccineras förens senast 22 maj MEN vill kolla Sakura has då det blivit ett rejält överben över hela hasen efter broddsmällen vi kämpat med. Det är utläkt sen länge men som sagt, överben så det skriker om det.

Vill få det kollat så jag kan sluta oroa mig över att det ev är farligt i och med att det är där benet böjs osv.
Men å andra sidan har Sakura inte varit halt någongång sen sparken och jag kan inte se någon som helst rörelsestörning men hon har varit lite grinig nu igen, men å andra sidan fäller hon rejält igen så jag hoppas/gissar att det "bara" är det.

Förlåt, nu gjorde jag en trådkapning, igen... Suck.. BER OM URSÄKT!
 
Jag igen :o:o

Jag vill fråga er som rider på banan.
Jag ska äntligen ta tag i utbildningen av Miraz nu och vill veta hur länge man kan hålla sig på banan?

Jag kommer börja med en tur i skogen på ca 10-15min innan jag rider in på banan så att hon är uppvärmd när man kommer in där.
Men hur länge kan jag sen pyssla på banan? Är det beroende på vad vi gör?

Kommer nog mest jobba med volter, lyssna på hjälperna samt, backa och ev sidvärtelser vilket vi börjat med i skogen iaf.
Givetvis ridas i alla gångarterna och få henne mjuk och följsam, hitta balans och form.

Tips mottages och vi ska rida inför tränare också, men vill komma igång hyfsat på banan INNAN jag tar ut en tränare känner jag.
Sen sista frågan, hur ofta kan man köra på banan?

Tacksam för svar =D
 
Lite jogging i ridhuset med giraffen idag. Vad nyttigt det är med videos, man ser ju alla FEL man gör, som man inte tänker på. Eller snarare som inte verkar gå in i huvudet på en, fastän stackars tränaren gång på gång tjatar på en om detta :angel: Jag jobbar alltså hårt på att inte(!) sitta som en hösäck :banghead::up:
 
Jag igen :o:o

Jag vill fråga er som rider på banan.
Jag ska äntligen ta tag i utbildningen av Miraz nu och vill veta hur länge man kan hålla sig på banan?

Jag kommer börja med en tur i skogen på ca 10-15min innan jag rider in på banan så att hon är uppvärmd när man kommer in där.
Men hur länge kan jag sen pyssla på banan? Är det beroende på vad vi gör?

Kommer nog mest jobba med volter, lyssna på hjälperna samt, backa och ev sidvärtelser vilket vi börjat med i skogen iaf.
Givetvis ridas i alla gångarterna och få henne mjuk och följsam, hitta balans och form.

Tips mottages och vi ska rida inför tränare också, men vill komma igång hyfsat på banan INNAN jag tar ut en tränare känner jag.
Sen sista frågan, hur ofta kan man köra på banan?

Tacksam för svar =D
Allt det där är väldigt individuellt, vad man vill med sin ridning tex.
Själv brukar jag rida ca 30 min när jag rider på banan, då värmer jag upp där också. På min hast jobbar jag mycket med att få henne stadig, att söka sig fram till bettet, runda sig runt innerskänkel, ta halvhalter etc. Eller så hoppar vi. Rider på banan ca 3 ggr per vecka, men rider mest I en beteshage för tillfället eftersom min paddock tyvärr blivit lite stum och tråkig.

Varit iväg på en payandride ikväll, gick inte lika bra som sist haha. Brunstig hast och vi var på plats 15 min innan jag skulle rida, hade blivit ändringar I startlistan :eek: Så det var bara att slänga sig upp på hasten och rida fram. De första 10 min man rider så är Fendi ganska öppen I formen, vill inte riktigt runda sig så det kändes lite stressigt att verkligen få henne som man vill inne på banan. Väl på banan sparkade hon efter skänkeln haha, tokfia, hon blev nog minst lika förvånad som jag och undrade vad som hände. Strax efteråt skulle vi fatta galopp och det blev naturligtvis fel..... plus att jag red fel väg en gang, så summa 58 % I en LB:2. Och valet av klass var enbart för att jag skulle hinna överlämna barnen åt maken som var hemma från jobbet bara en time innan jag var på plats. De lättare klasserna gick ännu tidigare.

Min dator har ett engelskt stavprogram det är inte jag som skriver time med ett m utan det ändrar sig själv om någon undrar.
 
@Van Remo ta ditt gröna kort nu så du kan ge dig ut på banorna med den där. Ser superfint ut! Med tanke på hans storlek så är det inte lätt att få ihop det och ni gör det mycket bra. Som jag sa innan, kul med en sån stor häst som ändå ser så lätt ut. Bra jobbat, sträck på dig ;)

@Molin jag brukar rida 30-40 min "aktivt" arbete 1-3 ggr/vecka. Då ingår skrittpauser. Men det är helt beroende på vad vi tränar och hur han känns för dagen.

@sassiball synd med tidsbristen, men jag gillar din inställning. Att du verkar tar det med en klackspark :)
Bättre lycka nästa gång.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 231
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp