Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Och såhär ser vi ut framifrån
11054826_1574438216139380_8524468496904426625_n.jpg


Så....inga mer (o)seriösa bilder från mig :P :angel:

Underbart!! :)
 
:)
Okej, jag försökte skriva här för tinte så branu mår jag bra så here it goes;

Uppdatering på mitt mående är att det var rätt så väldigt akut. Första blodprovet var bara av blodvärdet som jag kanske sa och läkaren sa att allt såg bra ut trots att jag var så orkeslös och hade ont i bröstet. Så mamma envisades om att ta nya blodprov där de skulle se allt. Sagt och gjort, på fredag gjordes det och på måndag får mamma ett samtal av läkaren (som inte jobbade i fredags och därför inte såg resultaten innan måndag) som säger att vi genast måste åka in. Det var inte ambulansbråttom men vi måste åka in asap.
Mina kalium värden var nere i botten (påverkar nerver, muskler, hjärta osv) och mitt njurvärde var väldigt högt (har bara en enda mycket ansträngd njure), så blev inskriven på hjärtintensiven två dagar där jag fick dropp för att få upp kalium värdet och sen för att få vätska eftersom jag var rejält uttorkad.

Nu har jag blivit förflyttad till barnavdelningen (är bara 17 år så fortfarande ett barn ;)) och ska stanna här veckan ut som det är tänkt nu. Min kropp lider fortfarande av näringsbrist trots att jag inte gjort annat än ätit sen jag kom hit (eller så känns det i alla fall), så jag antar att det är dags att bli helt frisk och normal. :angel:
Som tur nog är är min doktor också hästägare och förstår mitt behov av att komma till Hugo, så idag fick vi åka dit några timmar och hon lovade att jag skulle få fortsätta åka till honom varje dag. Så jag är superglad :D

Hugo fick idag gå en kort promenad och sen bli släppt på banan. Stallet eller en av hästägarna har köpt in fyra hinder och bommar, så Hugo fick se dessa för första gången i sitt liv. Vi gick först över några bommar och sen fick han skutta ett suuuuper stort kryss på 10 cm. Han tyckte det var superkul och började bocka och ha sig efter hindret. :rofl: (Jag trädde grimskaftet genom grimman och ledde honom fram till hindret i trav där jag lät grimskaftet "glida ur" grimman så han blev lös när han hoppade för att inte riskera att han drog mig med sig)

Blev ett par två till tre skutt innan vi behövde gå tillbaka. Och ja, jag fick en chock idag när jag märkte hur vit han blivit. Hemskt! :wtf:;)
11198611_10203732416254131_498258454_n_zpsgyv8zqoz.jpg
11198889_10203732417494162_1173254738_n_zpsxmjd5qeo.jpg
[/QUOTE
oj, oj, oj. Vad bra att din mamma inte gav med sig och att provsvaren visar vad som felas. Jag hållet tummarna för snar bättring.
Jag tycker Hugo blev fin i sin nya skrud:)
 
Av någon anleding kom mitt inlägg med i ett citat. Försöker igen:
Oj, oj oj, @Aionee, Vad bra att din mamma inte gav med sig och att provsvaren visade vad som felas. Jag håller tummarna för snar bättring.
Jag tycker att Hugo blev fin i sin nya skrud. Ibland blir man överraskad ;).
 
Nu ni! Idag har jag o giraffen hoppat på riktigt, i galopp över små överfallna träd, i skogen. Hoppa på ridbanan sparar vi ett tag till, vi kör mest för lite skojs skull i skogen:p
Vi båda tyckte det var lattjolajbans iallafall!:bump:
Nu väntar två dagar jogging o träning på ridbanan:love:
Giraffen kallas numera biffen, nästan 800 kg visade måttbandet...:cool:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd....3_10153224224751067_4236745530580304424_o.jpg
11174603_10153224224751067_4236745530580304424_o.jpg
 
Giraffen lika fin som vanligt! Eller "Biffen", vad kul att ni hoppat lite stock i skogen. Det om något får en att tagga till med och hoppa men på banan är en helt annan sak ibland.

Kl.

Idag tog jag en barbackatur på Miraz i grimman. Blev bara en liten vända för tösa har tappat massor i vikt också (tappat överlinje igen) sen dom bytte ut hönäten i hagen till något annat konstigt material. Så det är inte bara Sakura som stödfodras med extra hö nu utan även Miraz.
Ska även börja ge henne av proteinpelletsen också så ska vi se att det snart vänder, Miraz är super duper lätt med hullet så när det blir såhär är det något fel... :(

Bidrar givetvis med pälsfällningen också eftersom det går åt mycket energi och sånt där men iaf, hon som började sätta lite smått med muskler igen och varit så fin, plötsligt är hon kantig och benig igen :S Undrar om hon växer också? Nej det tror jag inte....

Imorgon ska vi köra ett enklare ridpass på banan är tanken. Vi får se hur det går!

Bjuder på någon bild på bustrollet!
9804B068-2C85-4649-902E-4E0A28B6E69F_zpshvmzymof.jpg

26DEEA65-9D3D-433D-8941-D512399AC372_zpsv5ndvgab.jpg

BE60B783-4405-456A-B13F-A36FE1917F6B_zpsyzux8q1l.jpg
 
@Van Remo att hoppa i skogen e ju så mycke lättare, då gör det lixom inget om det blir lite hoppsan-hejsan. På bana däremot så är det ju mer organiserat och andra "krav" :p
Men du...biffen...Våd var allt först med de smeknamnet ;) du får ju vara lite mer originell :p

@Molin vaf drygt att ni har problem med vikten :(
Våd hade problem med hullet förra våren. Vilket iof berodde på stallägaren som tyckte jag packade för mycket i mina påsar så hon packade om dom :cautious: istället för 11-12 kg/dag fick han 6!! :eek::rage:
(Jepp jag flyttade av bla den anledningen) Men innan jag fick reda på det!!
Sommaren vart guld värd för honom så hoppas det vänder för er oxå då.
Fick sen passa honom hela hösten så han inte skulle tappa igen. Men nu har det vänt och han e lite rund istället :)
 
Ang viktnedgång så ja det är inte kul när man i vanligtvis har två väldigt lättfödda hästar.
Nu rasade iof Sakura i vikt pga stress och att hon inte trivdes men det var vid fel tidpunkt av året ändå. Hennes muskler är inte helt borta iaf, överlinjen är fin.

På Miraz var det mest muskler som försvann eftersom vi inte red mycket på nya stället och när man red var det mest lugnt.
Men nu är det även hullet, idag kände man till och med lite av revbenen.

Nu får jag stödfodra men jag får inte i dom mer än 2-3kg då när jag är upp vilket egentligen inte är mycket men det är något åtminstone.
Sen får dom ju såklart av det i hagen men dom lär ju stå där flera timmar för att få i sig en del iaf.
Nu börjar alla gå och rota efter grönt gräs dessutom och dom fäller päls i massor så hullet går väl åt givetvis. Men det är jobbigt, dom brukar inte falla ur såhär :( Lite tunnare men aldrig så revben och annat kommer fram.

Men nu får dom båda proteinpellets som sagt och Evitamin med selen, har inte kommit upp i så mycket ännu men lite mer skall dom få.

Hur som helst..

Idag var det SUPERFINT väder!

Lektion var bokad med Miraz, och henne hittade jag helt dödstrött i hagen, hahaha...
Så jag satte mig ner bredvid henne och kliade och gosade med henne, hon la ut sig helt platt ena stunden, nästa låg hon med huvudet i knät på mig och nästa nere i marken igen.
Hon var verkligen megatrött och så när jag kliade henne runt huvud och hals så lät hon och hade sig, riktiga njutningsljud hihii

Men sen fick jag faktiskt lov att störa henne i hennes skönhetssömn och det tog lite tid innan jag fick henne på fötter, så pass så jag nästan började tro att hon var skadad... Men inte då, hon var bara väldigt trött och seg :p
Fick upp henne och sen gick saaaakta ner till stallplan där vi gör i ordning dom.

Där stod hon och halvsov också, trodde först hon skulle lägga sig ner en stund :p Men hon stod kvar!

När det var dags för och gå så gick det sakta och knappt alls framåt :p Ledde henne upp till banan och det var nästan tur för annars hade vi nog fått bråka från ryggen.
Men vi tog oss till banan som då också var upptagen givetvis och jag kände dela den men denna sega varelse så är vi nog mer i vägen så vi gick till en äng i skogen och red lite där.

Blev inte riktigt en lektion i slutändan och det är väl mest för att vi var på ängen.

Vi jobbade på farten, skritt och trav var helt ok när vi kom igång men galoppen gick inte alls bra. För det första så vinglade hon åt både höger och vänster när vi inte hade staket och följa och eftersom hon fallit ur framtill så fanns det ingenting som knäna "tog emot" utan det gick mer in och man föll då framåt.

Vi fick några galopper men inte hela varv då hon promt saktade in vid utgången hela j*ävla tiden förutom EN GÅNG och då var jag så dum så jag la till spö på bogen och drev på med en smackning samma veva men sen sa jag "bra, duktiga tjej" då sakta hon av igen. GAAAH!!!

Slutade med att Moa fick hoppa upp och hon sa det direkt, man får inget stöd och det är inte konstigt att du faller fram osv. Hon hade samma problem, hon fick inte ens till galoppen.

Så en sak är säker, jag måste fasen hitta en ny sadel :( Svårt när dom tunnat ur så över ryggen med. Kanske kan prova och se hur dressyrsadeln ligger an med en padd under?

Bomlösa gick inge vidare, iaf inte på ängen.
På banan tror jag det blir enklare för där kan hon ju faktiskt inte ta ut svängarna eller som hon nu försökte dra sig till utgången en del ggr.

Hon kändes även mer vinglig nu, gissar på att det kan vara för att hon tappat så mycket i både hull och muskler men tyckte inte jag kände detta alls när jag red på banan här för någon dag sen. Eller så är det bara för att hon kunde utnyttja lite mer svängigt läge på ängen.

Puuh, nu är vi igång men mycket kvar som sagt.
Som jag skrev blev det inte riktigt någon lektion idag utan det var övergångar vi körde lite med och sen blev det lite extra på galoppen eftersom hon strulade med den lite. Men annars gick det faktiskt bra.
Lite seg först men det kom igång hyfsat snabbt när vi började med lite trav bland annat.

Vi sa nästa helg igen, då ska vi fasen vara på banan oavsett! Haha
Det är lite trist när folk verkligen brer ut sig för har man sen lite segare häst som tex Miraz så blir det svårt att dela banan med en annan som gärna drar ut och har lite ökad fart hela tiden, då hinner ju vi knappt ur vägen när dom kommer mot oss :p

Men förhoppningsvis ändras detta med ;)

Sen detta med och ta lite mer i tyglarna, hålla kortare med kontakt med munnen så att säga är fortfarande lite sådär. Miraz tar till broms då gärna eftersom jag under så lång tid ridit med "slappa" tyglar jämt förutom just vid broms och insaktning men tycker det går framåt. Hon tuggar och suger på bettet och funderar men söker sig också framåt vissa stunder.

Så tror det mesta kommer bara vi får in mer rutiner bland annat!

Nu blir det bildbomb från hagmyset med grisen :heart
På filmen kan ni höja volymen och lyssna på hur hon låter :p

Här är filmen..
http://vid577.photobucket.com/album...D-0005-4F91-A8DF-D425AF8933EB_zpsaq4jnzq3.mp4

50D5CD3F-303E-4AA1-9196-D8A407D6EC37_zpsdujwaomy.jpg

03C0E3EA-FABE-4018-8DEB-168285311609_zpsrzphe8mq.jpg

23A9E1CC-147E-4570-8568-6D8B336A40A2_zpsikkw5vfv.jpg

751B9636-6267-48FB-8AC7-4F232BF141FF_zps3hd3i2jy.jpg

F3F12BDB-A86D-4570-960E-6683D67046FA_zpsz6rxjf8s.jpg

Plötsligt orka jag inte hålla huvudet uppe alls, så här fick jag klia mage och benen hihii
44326320-01FD-460B-AFB4-DC7A9732D54C_zps3kqvqf3r.jpg

Eller så låg man såhär, men med hakan i marken då
E8371F82-11D5-4635-94ED-BCCF1DE45D5F_zpsw8gw4lm4.jpg

38423814-7309-47EF-85FF-6F7D7C4BD7DB_zpsgl2a2ihu.jpg

CA3F072D-51BE-4A01-8BCB-F1DCF935DF8B_zpsbcz4alpj.jpg

Kolla läget på dom andra som står och äter
8A24F477-5747-415A-920B-9DCAF3A7EFF0_zpsmtav0lrl.jpg

4CEE5B54-062D-4B34-9849-F3A398971F75_zpsh8kv4y8d.jpg


Tack för oss :p
 
@sassiball
Gud så fin hon är =D Ser ut och ha lite muskler också av det man ser av henne.
Och ja ni har lite mer gräs än vad vi är uppe i mitten av landet har. Det måste vara underbart för dem med gräs?

Skönt och slippa padden :)
 
Ang viktnedgång så ja det är inte kul när man i vanligtvis har två väldigt lättfödda hästar.
Nu rasade iof Sakura i vikt pga stress och att hon inte trivdes men det var vid fel tidpunkt av året ändå. Hennes muskler är inte helt borta iaf, överlinjen är fin.

På Miraz var det mest muskler som försvann eftersom vi inte red mycket på nya stället och när man red var det mest lugnt.
Men nu är det även hullet, idag kände man till och med lite av revbenen.

Nu får jag stödfodra men jag får inte i dom mer än 2-3kg då när jag är upp vilket egentligen inte är mycket men det är något åtminstone.
Sen får dom ju såklart av det i hagen men dom lär ju stå där flera timmar för att få i sig en del iaf.
Nu börjar alla gå och rota efter grönt gräs dessutom och dom fäller päls i massor så hullet går väl åt givetvis. Men det är jobbigt, dom brukar inte falla ur såhär :( Lite tunnare men aldrig så revben och annat kommer fram.

Men nu får dom båda proteinpellets som sagt och Evitamin med selen, har inte kommit upp i så mycket ännu men lite mer skall dom få.

Hur som helst..

Idag var det SUPERFINT väder!

Lektion var bokad med Miraz, och henne hittade jag helt dödstrött i hagen, hahaha...
Så jag satte mig ner bredvid henne och kliade och gosade med henne, hon la ut sig helt platt ena stunden, nästa låg hon med huvudet i knät på mig och nästa nere i marken igen.
Hon var verkligen megatrött och så när jag kliade henne runt huvud och hals så lät hon och hade sig, riktiga njutningsljud hihii

Men sen fick jag faktiskt lov att störa henne i hennes skönhetssömn och det tog lite tid innan jag fick henne på fötter, så pass så jag nästan började tro att hon var skadad... Men inte då, hon var bara väldigt trött och seg :p
Fick upp henne och sen gick saaaakta ner till stallplan där vi gör i ordning dom.

Där stod hon och halvsov också, trodde först hon skulle lägga sig ner en stund :p Men hon stod kvar!

När det var dags för och gå så gick det sakta och knappt alls framåt :p Ledde henne upp till banan och det var nästan tur för annars hade vi nog fått bråka från ryggen.
Men vi tog oss till banan som då också var upptagen givetvis och jag kände dela den men denna sega varelse så är vi nog mer i vägen så vi gick till en äng i skogen och red lite där.

Blev inte riktigt en lektion i slutändan och det är väl mest för att vi var på ängen.

Vi jobbade på farten, skritt och trav var helt ok när vi kom igång men galoppen gick inte alls bra. För det första så vinglade hon åt både höger och vänster när vi inte hade staket och följa och eftersom hon fallit ur framtill så fanns det ingenting som knäna "tog emot" utan det gick mer in och man föll då framåt.

Vi fick några galopper men inte hela varv då hon promt saktade in vid utgången hela j*ävla tiden förutom EN GÅNG och då var jag så dum så jag la till spö på bogen och drev på med en smackning samma veva men sen sa jag "bra, duktiga tjej" då sakta hon av igen. GAAAH!!!

Slutade med att Moa fick hoppa upp och hon sa det direkt, man får inget stöd och det är inte konstigt att du faller fram osv. Hon hade samma problem, hon fick inte ens till galoppen.

Så en sak är säker, jag måste fasen hitta en ny sadel :( Svårt när dom tunnat ur så över ryggen med. Kanske kan prova och se hur dressyrsadeln ligger an med en padd under?

Bomlösa gick inge vidare, iaf inte på ängen.
På banan tror jag det blir enklare för där kan hon ju faktiskt inte ta ut svängarna eller som hon nu försökte dra sig till utgången en del ggr.

Hon kändes även mer vinglig nu, gissar på att det kan vara för att hon tappat så mycket i både hull och muskler men tyckte inte jag kände detta alls när jag red på banan här för någon dag sen. Eller så är det bara för att hon kunde utnyttja lite mer svängigt läge på ängen.

Puuh, nu är vi igång men mycket kvar som sagt.
Som jag skrev blev det inte riktigt någon lektion idag utan det var övergångar vi körde lite med och sen blev det lite extra på galoppen eftersom hon strulade med den lite. Men annars gick det faktiskt bra.
Lite seg först men det kom igång hyfsat snabbt när vi började med lite trav bland annat.

Vi sa nästa helg igen, då ska vi fasen vara på banan oavsett! Haha
Det är lite trist när folk verkligen brer ut sig för har man sen lite segare häst som tex Miraz så blir det svårt att dela banan med en annan som gärna drar ut och har lite ökad fart hela tiden, då hinner ju vi knappt ur vägen när dom kommer mot oss :p

Men förhoppningsvis ändras detta med ;)

Sen detta med och ta lite mer i tyglarna, hålla kortare med kontakt med munnen så att säga är fortfarande lite sådär. Miraz tar till broms då gärna eftersom jag under så lång tid ridit med "slappa" tyglar jämt förutom just vid broms och insaktning men tycker det går framåt. Hon tuggar och suger på bettet och funderar men söker sig också framåt vissa stunder.

Så tror det mesta kommer bara vi får in mer rutiner bland annat!

Nu blir det bildbomb från hagmyset med grisen :heart
På filmen kan ni höja volymen och lyssna på hur hon låter :p

Här är filmen..
http://vid577.photobucket.com/album...D-0005-4F91-A8DF-D425AF8933EB_zpsaq4jnzq3.mp4

50D5CD3F-303E-4AA1-9196-D8A407D6EC37_zpsdujwaomy.jpg

03C0E3EA-FABE-4018-8DEB-168285311609_zpsrzphe8mq.jpg

23A9E1CC-147E-4570-8568-6D8B336A40A2_zpsikkw5vfv.jpg

751B9636-6267-48FB-8AC7-4F232BF141FF_zps3hd3i2jy.jpg

F3F12BDB-A86D-4570-960E-6683D67046FA_zpsz6rxjf8s.jpg

Plötsligt orka jag inte hålla huvudet uppe alls, så här fick jag klia mage och benen hihii
44326320-01FD-460B-AFB4-DC7A9732D54C_zps3kqvqf3r.jpg

Eller så låg man såhär, men med hakan i marken då
E8371F82-11D5-4635-94ED-BCCF1DE45D5F_zpsw8gw4lm4.jpg

38423814-7309-47EF-85FF-6F7D7C4BD7DB_zpsgl2a2ihu.jpg

CA3F072D-51BE-4A01-8BCB-F1DCF935DF8B_zpsbcz4alpj.jpg

Kolla läget på dom andra som står och äter
8A24F477-5747-415A-920B-9DCAF3A7EFF0_zpsmtav0lrl.jpg

4CEE5B54-062D-4B34-9849-F3A398971F75_zpsh8kv4y8d.jpg


Tack för oss :p

Hade också en väldigt trött häst när jag kom för något vecka sedan. :p
b146704.jpg


b146703.jpg


b146702.jpg


Och till sist en bild på en mysig väg vi hittade
b146705.jpg
 
Falkenberg ligger i halland :)

@mooi Ah se där, Varberg också de är ju ännu närmare! :) En bekant håller i lite ridresor och där har jag sett fantastiska bilder från när dem åker på strandgalopp i Falkenberg :love:

Så efter 15/9 då helt enkelt! De är bra då är min häst ordentligt inriden tills dess och @mooi har fått en ny stjjärna! :) ;)


Det gjorde vi i höstas! Var helt underbart. Vi är andra från vänster. Jag och en till stannade kvar och galopperade full fart på sanden också. Var rätt coolt att släppa honom där. I vattnet gick det ju av naturliga skäl lite långsammare. :love:

1597010_784857584914336_6843758354772609125_o.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
958
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
64 447
Senast: sthu
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp