Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Jag hämtade min transport som jag väntar på sen mitten på februari i torsdag så nu har vi äntligen kunnat ut och åka.
Det firade vi med terrängträning i fredags och klubbhoppning i söndag :D

11019416_1582671725323682_7112818706631101931_n.jpg


10983312_1582671788657009_3886690753488277798_o.jpg

Talladin tycker det är jätteroligt att hoppa terräng (jag med ;) )Det märks att all konditionsträning och klättring i vinter har betalat sig. Efter två pass varav ena var hel bana var han inte ens trött eller svettig. Han ville bara mer och mer. :heart
Nu är nästa mål en startfälttävlan 14 maj. Och så hoppas vi på en H90 till hösten.

Som sagt i söndags hoppade vi 60 och 70 cm. Första ute för säsongen. Felfri på 60 och kom lite fel på en distans på 70 som jag helt tar åt mig. Det var 5 korta galoppsprång på 20 m som vi på 60 tog 4 stora vilket fungerade mycket bra men till 70 landade vi för nära efter första så blev 4,5 galoppsprång då jag inte tog tillbaka honom tillräckligt för 5.


Nu har jag verkligen bombat tråden men hade tid att riktigt läsa ikapp och lust att skriva. :p
 
@fritz_92
Att bomba tråden är helt OK för min del iaf!
Skönt att du äntligen fått transporten, man blir lite mer fri på och göra saker då med hästarna.

Ja jag tror dom flesta njuter på ganska bra när solen väl är framme, vi har haft några dagar med regn och mulet nu så tror det var uppskattat.
Är din också barfota eller såg jag helt fel?

Vad duktiga ni är och jädrans vilken fart han har (ge gärna lite till Miraz) :p
Han ser ut att älska det där med hoppningen, verkligen kul!

---------------------------------
Jag måste få berätta att nu för tiden så får jag höra många olika saker om just Miraz och hennes lugn, "är hon verkligen en arab?", "man kan inte tro att hon är arab".. Tja, många har ju fått för sig att araber är hispiga och pigga men om dom fick träffa några araber irl så kanske det skulle sjunka in att det faktiskt sällan är så.
Men och andra sidan så har Miraz varit väldigt seg sen vi kom upp till lösdriften, tror dock det har med utevistelse dygnet runt och göra igen samt pälsbytet såklart.

Nog om den lillskiten! :p

Vad har alla för planer med sina kusar denna vecka tro? :)
 
@fritz_92 Vilket härligt tempo ni har! Och vad roligt det ser ut!

kl.

Empa fick sig lite vila efter tävlingen förra helgen. Vi joggade på söndagen, sen fick hon vila måndag-torsdag. Skönt tyckte Empa, men lite långtråkigt.
I fredags skrittade vi, och då var hon mer högt än lågt, roligt att komma igång tydligen. Skritt och trav i lördags och då var hon så fin, pigg men väldigt fin. Och i går tog vi första galoppen igen, bock och bus, det var länge sen. Men roligt att hon tycker det är så roligt att komma i gång igen, trots att vilan inte ens var på en vecka.

Nu måste jag ha tag i veterinären så hon kan bli vaccinerad och så laddar vi för att snart kunna åka och starta någon mer tävling, svårt att matcha med jobbet bara, jobbar tyvärr nästan alla helger då det är tävlingar på bra avstånd =(
 
elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20063_zpsrev5uot6.jpg
elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20036_zps89wqut8n.jpg

Lite fler sommarbetesbilder. Den här bilden är som ni ser när hon stack iväg utan att jag tagit av grimskaftet. Min ena häst går i sjukhage och jag skulle bara släppa in den i sin lilla hage först så jag tänkte att Fendi är så snäll så hon väntar säkert. Jo men visst.... klart man måste springa när det är ny beteshage!
elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20043_zps7uwsbg0l.jpg

elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20047_zpslojfbywz.jpg


elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20105_zpsqptrijwg.jpg

elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20103%202_zpsriqjabpu.jpg

elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20122_zpscyro3ip7.jpg

De har täcke på natten, utom ponnyn för hon har så mycket päls.

Har tid att lägga in bilder idag eftersom jag är hemma med sonen som har halsfluss, stackaren.
 
Vilka härliga planer ni smider för hösten! Hade ju varit nåt :D

Vi har flyttat till vår gård i helgen så nu är vi Ornunga-bor (inte långt från Ljurhalla! @fritz_92 )
Resan gick jättebra, Kaprifol gick på så fint på släpet och stod stilla den dryga timmen det tog att köra. Mycket nöjd över mängden gräs i nya hagen också, minst sagt! Vi har hunnit rida en liten kort bit i skogen och även tagit en liten galopp på egna marker, vilken lycka!
img_4607.jpg
 
@fritz_92
Att bomba tråden är helt OK för min del iaf!
Skönt att du äntligen fått transporten, man blir lite mer fri på och göra saker då med hästarna.

Ja jag tror dom flesta njuter på ganska bra när solen väl är framme, vi har haft några dagar med regn och mulet nu så tror det var uppskattat.
Är din också barfota eller såg jag helt fel?

Vad duktiga ni är och jädrans vilken fart han har (ge gärna lite till Miraz) :p
Han ser ut att älska det där med hoppningen, verkligen kul!

---------------------------------
Jag måste få berätta att nu för tiden så får jag höra många olika saker om just Miraz och hennes lugn, "är hon verkligen en arab?", "man kan inte tro att hon är arab".. Tja, många har ju fått för sig att araber är hispiga och pigga men om dom fick träffa några araber irl så kanske det skulle sjunka in att det faktiskt sällan är så.
Men och andra sidan så har Miraz varit väldigt seg sen vi kom upp till lösdriften, tror dock det har med utevistelse dygnet runt och göra igen samt pälsbytet såklart.

Nog om den lillskiten! :p

Vad har alla för planer med sina kusar denna vecka tro? :)

Angående arabers temperament så kommer många kommentarer som inte stämmer pga okunskap. Jag har själv ägt fyra araber och de var alla lugna och trevliga. Och väldigt kloka! Jag hade en liten kille som tyvärr var lite bakskygg och därför svår att rida in, vet inte om det var i kombination med sadeltvång eller något. Men jag har haft även ett halvblod och en welshcob som var liknande så det har nog inte med rasen att göra egentligen. Jag har haft ganska många hästar om någon undrar.
 
@sassiball
Åh ännu mer bilder på din fina :D
Och jösses vad gräs, förstår att Fendi ville springa istället för och vänta ;) haha
Ponnyn är ursöt med för den delen!

Ja men precis, jag har faktiskt aldrig riktigt hört talats om någon direkt hispig arab, pigga JA men inte galna!
Miraz har ju haft lite humör och pigghet också som ni kanske minns men hon är aldrig dum (tur nog) och lyssnar bra förutom när hon fått dom där sparka bakut sparkarna i vintras efter grusvägen vid stora vägen men då var också bara när jag ledde henne aldrig vid ridningen (Tacka gud för det) men trippig kunde hon bli där vid ridning.

Detta har jag inte märkt av överhuvudtaget sen vi flyttade upp till lösdriften, kan vara för att hon får röra på sig hela tiden nu om hon vill, tar mer på krafterna och gå på lösdrift men dom mår även bra av det.
Jag är supernöjd med henne, lugnare och snällare häst får man fasen leta efter!

Så jag tror precis som du, att dom flesta inte är så insatta och träffat araber utan dom går på läsning från vad okunnigt folk skriver och säger i princip. Väldigt trist, för dessa saker är vad man får höra hela tiden, oj en arab dom som är så hispiga och bla bla..

Som du säger, jag tror inte det spelar in på ras MEN vissa är mer pigga än andra och får dom inte röra sig/motioneras/arbetas så kan dom bli överpigga och skaffa sig olater därefter men då endast pga ägaren. I många fall! Andra nöjer sig med att bara få gå och softa med :) hihii

Usch lät detta vettigt någonstans? Suck.. Är lite trött :(

Kl.

Idag kommer veterinären, äntligen =D
Hon ska vaccinera mina flickor och fixa tänderna. Tror det kan vara något med tänderna på Miraz iaf, minns ej om jag rykt vargtänder på henne och är orolig att det kan vara något sådant som spökar. Inte för att man märker någonting vid ridning osv men igår ville hon inte ta bettet när jag tränsade, det är konstigt! Tydligen hade hon gjort så för en vecka sen med L också fick jag veta.

Så ska bli skönt och kolla dom, kan ju vara någon lös tand också som spökar givetvis!
 
@fritz_92 UNDERBAR bild!!:love: Nu blir jag ju riktigt sugen på att komma iväg i höst :)
@Molin Känner igen "ras-frågorna". Jag har nordis och de ska ju tydligen vara rediga sölkorvar, så får frågan om han verkligen är ren nordis :banghead:

*kl*
Igår var det söndag och löshoppning (igen) så tar och bildbombar lite :p

Matchat värre ;)
11224825_10152959165588789_143503612909979653_n.jpg


Flygande pony
11182129_10152959166393789_1029858140552996230_n.jpg


Gummiboll :p
10896954_10152959167763789_2032526553779626174_n.jpg


11193252_10152959174053789_404719001801673465_n.jpg

Stort huvud, korta ben
11196263_10152959174103789_4688847490096728410_n.jpg

11182129_10152959175293789_5498644317417341445_n.jpg

Lite tjockis men fin ändå :love:
11188477_10152959177593789_3316062520265042036_n.jpg

11138664_10152959178663789_922768905573304620_n.jpg


I övrigt så hoppade han fint som vanligt :)
11151011_10152959169888789_3399772182101939260_n.jpg

11038930_10152959176528789_5610716685706658668_n.jpg

11109179_10152959176708789_5384128725318620510_n.jpg


Så, färdigbombat :D
 
@KrullTroll
Åh vilka fina bilder på bustrollet :D Han är riktigt fin, perfekt!
Fina färg han passar väldigt bra i turkost lr är det ljusblå? :o

Delvis kl.

Blir så avis när jag ser hur väl utvecklade i både muskler och utbildningen era är, hade varit kul om vi låg på den nivån med.
Men vi hade nog legat lika om vi inte tagit ett sabbatsår. Hihii
Men detta år är det verkligen fokus på att bygga muskler och styrka och få till det mesta i grunden.

Småhoppa lite också för den delen!
Och sen mest ha skoj.

Jag frågade igår? Hur eran vecka ser ut och kan väl börja själv.

Det blev tyvärr ingen vaccination och tänder fixade ikväll, vid 20 tiden hade hon tre hästar kvar och fixa munnarna på innan det var dags för
mina två. Så jag hoppas verkligen hon kan komma imorgon till mig. Ni vet hur jag tjatat på att få detta gjort nu!

Men när det är gjort så blir det väl promenad vid hand, skritt och sen skritturer bara. Lugnare tempo dom första dagarna. Sen får man väl se vad som tas i munnen. Dom kanske inte kan ha bett, nu kan man iaf rida Miraz utan större problem i grimma och S har man också kunnat det men sen hon blivit så hungrig (pga magerheten) så har hon lärt sig att tar hon i med kraft så kan hon vinna så att rida i grimma med henne är och glömma :p Men promenader går fortfarande såklart, där har man mer kraft!

Men vi får se, denna vecka blir antagligen mest soft men sen blir det massa kul igen ;)
 
*kl*

Jag kom visst aldrig så mycket längre än till att presentera mig, men jag läser troget! :o Hur som helst så är vi sakteliga igång igen, jag försöker att inte överanalysera varje steg hon tar utan njuta av att hon faktiskt verkar ok och verkar vara glad över att vara igång igen. Vi fastnade på film i helgen när jag fick med mig sambon som filmade lite.
Och ja, jag har inte ridit riktig dressyr eller för tränare på många år, därav sitsen och stilen på mig så den kan ni ju blunda för… :yuck::crazy:
https://www.facebook.com/malin.karlsson.3114935/videos/10154050187958475/?l=2134156295145764362

Idag var vi på en runda i skogen och hästen tycker att man kan galoppera på alla skogsstigar, vi har dock inte helt nått dit i rehabplanen ännu :p.
 
@Molin der är turkos. Tack! Det är en av mina favoritfärger på honom :D
Har du tagit ett sabbatsår är det ju inte konstigt om ni ligger lite efter. För ett år sedan så var vi milslångt ifrån den form vi är i nu (och då har vi en bit kvar ännu). Så det är bara att köra på som du gör så e du där oxå :)
Hästarna är ju unga och ska hålla i många år til så ingen brådska :)

Ang veckan så vilade Våd idag, fick nya skor i morse bara.
Imorn (tisdag) så tänkte jag mig ett dressyrpass då det var ett tag sen jag red "igenom" honom. Sen får vädret styra om det blir uteritter och hur långa :) tänkte lite uppsutten hoppning oxå, och ett pass på töm för att fortsätta traggla med galoppen :)
 
@MalanMjöl
Kan inte se filmen tyvärr men vad skönt att ni är igång igen och att det går bra hittills :D
Haha, ja galoppera är kul så varför inte ? ;)

@KrullTroll
Ah tyckte det såg mer ut som turkost men bilder kan ju faktiskt visa lite fel ibland.
Riktigt snygg var han i det iaf!

Ja precis, blev till och med mer än 1års ren vila för Miraz och efter det så har det väl gått lite upp och ner med och komma igång.
Men NU känns det bra, jag har suget tillbaka, jag och hästarna trivs. Vi har bra terräng och ridbana och rida på och snart är det dessutom
sommar så det känns bra!

Tack =D
Nog ska det bli en fin ridhäst av lillfröken med!
Ska ta tag i longeringen igen, där hade hon fin fart jämt, tills tja för ett tag sen :p Men det kommer.

Idag hade hon minsann mer fart i sig, möjligtvis för allt regn som vräks ner ute :( Hoppas det blir bättre väder imorgon och att
vet kommer så att man sedan kan komma igång med ridningen ordentligt igen.

Jag har tyvärr inte hört av L på ett par dagar så jag vet inte ens om hon blir kvar på Miraz, tyvärr. Skrev och frågade om vilka dagar hon vill ha denna vecka men ingenting har jag hört från henne. Trist!

Beroende på hur min rygg känns imorgon så hoppas jag kunna göra något med båda mina tokar, kanske longera när jag ändå tjatar om det.
Får se om vet kommer eller ej, men jag kanske hinner med dom oavsett först, kan man hoppas :)
 
*kl*

Jag kom visst aldrig så mycket längre än till att presentera mig, men jag läser troget! :o Hur som helst så är vi sakteliga igång igen, jag försöker att inte överanalysera varje steg hon tar utan njuta av att hon faktiskt verkar ok och verkar vara glad över att vara igång igen. Vi fastnade på film i helgen när jag fick med mig sambon som filmade lite.
Och ja, jag har inte ridit riktig dressyr eller för tränare på många år, därav sitsen och stilen på mig så den kan ni ju blunda för… :yuck::crazy:
https://www.facebook.com/malin.karlsson.3114935/videos/10154050187958475/?l=2134156295145764362

Idag var vi på en runda i skogen och hästen tycker att man kan galoppera på alla skogsstigar, vi har dock inte helt nått dit i rehabplanen ännu :p.

Så är den offentlig så alla borde kunna se den… :o

@Molin känner för övrigt också igen rasfördommarna. Jag har ju fullblod och dessutom galopphäst vilka också är överallt, stressiga mm. Möter ofta halvblodsägare som skyller på att den är halvt fullblod (eller mer) när deras hästar hetsar upp sig/inte uppför sig. :sneaky:
 
Så är den offentlig så alla borde kunna se den… :o

@Molin känner för övrigt också igen rasfördommarna. Jag har ju fullblod och dessutom galopphäst vilka också är överallt, stressiga mm. Möter ofta halvblodsägare som skyller på att den är halvt fullblod (eller mer) när deras hästar hetsar upp sig/inte uppför sig. :sneaky:
Funkade inte för mig heller innan, men nu gick det :)
Söt häst, ser mjukt och fint ut :)
 
Hehe racer ;)

Ja nog om det!

Nu fick jag tag i min vet iaf, hon kunde ha kommit idag om det inte varit för att hon har värk i det knät som hon opererade förra veckan.
Så hon sa att torsdag kanske kan gå, vi får se.

Jag hoppas det blir då för vi har en inplanerad löshoppning på torsdag den 14:e och jag hade verkligen velat vara med på den med båda
mina troll.
Tror Miraz skulle behöva det framförallt men även S som älskar att hoppa!

Men det känns som det blir tajt. Vi får se vad när vet kommer och vad som sägs helt enkelt!

Kan även säga att jag inte gjorde något med mina idag, min rygg har värkt på tok för mycket. Så ytterligare stå dagar då. *grr*
 

Haha sorry- har bott för länge i Danmark, på danska stavas det racer :p

Hoppas din veterinär kan komma snart, är ju irriterande att inte kunna få klart besked!

Jag fick avslag på mitt drömjobb idag :cry: och har haft huvudvärk hela dagen i kombination med mer eller mindre ösregn så blev bara till typ 5 min i lina idag!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
935
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 344
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp