10:orna del 7

Jag hade inte Miraz idag men har nu blivit uppringd och uppdaterad att det gick väldigt bra för L idag med ridningen =D

Det var sega steg av från gården men inga större protester och sen väl i skogen så var det pigg och glad Miraz som njöt att få vara ute och ha kul. Det känns underbart att det börjar vända men det kan även gå tillbaka för och testa igen såklart. Men nu hoppas jag det fortsätter såhär ;)
 
Ansluter till schabrakberoendeklubben :p Efter att ha fått ny färg på häst nu så försöker jag rensa lite men har svårt att skiljas från dem ha ha :)

Idag fick vi ett lass om 40 ton stenmjöl till paddocken som ytterligare toppskikt så snart kan jag trimma min nya häst utan att vara rädd för att det är för hårt :) Kommer troligen behövas lite till men ville inte riskera det blir för mjukt så vi börjar såhär :)
 
@Molin när jag tar med folk till backen första gången så brukar de fråga om jag skojar när jag säger att vi ska upp. Men den är dunder för rumpa och rygg.

@Catrool det är pinsamt nästan när jag öppnar skåpet. Har lovat mig själv att inte köpa några fler på många år. Om (!!) det inte dyker upp nått alldeles speciellt :angel:
 
Hallå alla sadelfantaster, jag har pratat med lite olika sadelförsäljare och sådant men har inte riktigt funnit någon bra sadel till Miraz iaf.

Jag har min som jag köpte i vintras, som jag knappt använt och den passade Miraz också bara hon får upp musklerna mer över ryggen (då den testades) nu behövs nog lite mer efter allt som försvann därefter.
Hur som helst, den låg ju precis vid gränsen till och kunna vara förlång men jag hade turen att den kan funka men jag måste hålla koll så den
inte blir och hamna mer bakåt.

Sadelprovaren sa att när ryggmusklerna kommit upp mer så kan det hända att det blir lite mer luft bak och att den då alltså ligger bättre
till än då hon provade den.

Men jag vet inte, hade nästan velat införskaffa en egen sadel till henne men gärna inte en för dyr, och ett plus hade väl varit om det gick och reglera bommen på något vis eftersom hon kommer ändras mycket i kroppen detta år.

Min allround jag har till Sakura är förlång på Miraz så jag har bara bomlösa till henne nu och visst den är skön och rida i men inte på banan eftersom man sitter lite annorlunda i dem.

Har hittat en bomlös lädersadel, den ska enligt rykten vara väldigt stabil just för att det är lädersadel men jag vet ej.
Har kikat in lite billigare dressyrsadlar också men dom flesta verkar bli förlånga :(

Jag behöver 17 ev även 17.5" i sätet då jag har så långa ben. Dressyrsadeln jag har nu är det 17" på men nästan på gränsen till för liten.
Så det kan skifta beroende på märke har jag märkt.

Så vet ni sadlar med inte allt för stor prisklass och med kort anläggningsyta så skriv gärna pm till mig, eller om man får tipsa här inne?
 
@Molin när jag tar med folk till backen första gången så brukar de fråga om jag skojar när jag säger att vi ska upp. Men den är dunder för rumpa och rygg.

@Catrool det är pinsamt nästan när jag öppnar skåpet. Har lovat mig själv att inte köpa några fler på många år. Om (!!) det inte dyker upp nått alldeles speciellt :angel:

Jag vet preciisss hur de är :D:D:banghead: Sålde faktiskt ett i går! :banana:
 
Ni schabrak älskare, jag älskar dom med men har faktiskt varit duktig senaste åren och inte samlat på mig så många och just nu har jag två eller tre helt oanvända schabrak dessutom. Hm.. Dom är liksom lite för fina för att användas, konstigt!

Hur som helst, hur håller ni dom rena? Jag har ju haft lite olika sadlar, riktigt fina lädersadlar till syntet och billigare lädersadlar och vissa har färgat av sig på schabraket, svarta fläckar från lädret tex eller mängden med hår under på dom och jag blir knäpp, det är fan inte kul och hålla på med. Dessa svarta fläckar får man ju heller inte bort.

Hur gör ni, vad använder ni?
 
Ojoj nu blir det bara mina meddelanden på rad här inne :p haha

Jag provade sadeln idag som jag haft hemma på prov, den verkar inte förlång åtminstone men den ligger inte an hela vägen heller utan det släpper lite baktill. Annars verkar den dock ligga an bra, den glider inte fram och det blev inte direkt något rufs under mer än efter att jag fick lov att hoppa upp utan pall i skogen (hon bajsade).

Men eftersom hon saknar muskler fortfarande så ligger den lite för nära manken, den ligger inte på men det är inte mycket luft mellan om man säger så.
Nu är det inte så att tanken är att jag alltid ska rida runt i denna utan hade mer tänkt när man rider på banan och tills det att hon börjar få lite mer muskler och finare kropp.

Jag red på banan idag för att prova den och hon verkar inte alls bry sig i den heller, hon tog alla gångarterna utan tvekan och bjudningen var detsamma men lite bättre idag också :D

Hur hade ni gjort?? Jag vet inte alls jag, detta är en sadel för 400 spänn så det är inget wow men den är hel och den första som passat på
längden på väldigt länge!

Bjuder på lite bilder, givetvis är marken lite knölig och hon vilar på ett ben (såg jag efter) men hoppas dom duger.

C5DF3706-5855-4618-A9A9-A170158B307D_zpsbqghbnjo.jpg

C6C708C1-D7FF-4858-BCB4-EA19A84C97FA_zpsjlalcn84.jpg

F5552388-B2EA-4DEE-A35C-C7C7562F29CF_zps8ccbgz1t.jpg

CB1368D5-AB11-47E8-92F8-3EA1069982A9_zpsilkinqh1.jpg
 
@Molin jag tvättar mina schabrak rätt ofta så de hinner inte bli så sketna. Vissa av de ljusa har fått nån fläck från nån sadel (nuvarande sadlar färgar inte av sig) men tänker att där ligger ju ändå sadeln över vid användning så då spelar det ingen roll.
Jag hade inte godkänt den sadeln på bilden. Släpper väldigt tidigt bak så känns inte som att det blir ett ok tryck på ryggen i långa loppet. Ser ut att vara alldeles för svängd tyvärr.
 
@mooi kag har rensat ut en dryg ikea kasse schabrak som det inte var nått fel på egentligen, men hade så många så nånstans fick jag sålla. De som är kvar är "finschabrak" och fina vardagsschabrak. Fortfarande massa, men jag kan verkligen inte välja bort något :p
 
@mooi kag har rensat ut en dryg ikea kasse schabrak som det inte var nått fel på egentligen, men hade så många så nånstans fick jag sålla. De som är kvar är "finschabrak" och fina vardagsschabrak. Fortfarande massa, men jag kan verkligen inte välja bort något :p

Jag köpte ett nytt schabrak idag......:o........... (eller ja, begagnat -men ett TILL schabrak)
 
@Van Remo Åååh :love: Som vanligt bjuder du på superfina bilder på den fina stora killen!
Ni är riktigt duktiga och det ser bra ut.

@KrullTroll
Det var det jag misstänkte, den (precis som du säger) släpper lite väl förtidigt baktill, nästan mitt under sadeln.
Jag har frågat några till i stallet och dom trodde det skulle funka, tex att testa lägga en vikt liten handduk fram för och lyfta den lite fram men då
tror jag sadeln ev hamnar lite i bakåtlut då sadelns mitt låg väldigt bra till (sittpunkten alltså) så som sadeln låg på.

Tja, nej jag får leta vidare helt enkelt. Jag är så snål just nu med, vi ska flytta och vi ska bila runt i europa på semestern sen ska
Miraz åka på utställning i Juli också.

Bara kämpa vidare, ska testa lägga på dressyrsadeln och se om det kanske går och rida korta dressyrpass med den nu iaf.

Tusen tack för ditt svar! =D
 
@Van Remo
=D

Ja det är det, hade som sagt varit skönt med en till sadel ifall man vill rida "dressyr" på banan samtidigt någon gång. Nu passade som sagt
inte min allroundsadel som jag har till Sakura till Miraz annars hade det varit lugnt.
Men men, får se om man hittar någon billigare sadel som man kan ha under en liten tid.
 
@Molin jag tvättar mina schabrak rätt ofta så de hinner inte bli så sketna. Vissa av de ljusa har fått nån fläck från nån sadel (nuvarande sadlar färgar inte av sig) men tänker att där ligger ju ändå sadeln över vid användning så då spelar det ingen roll.
Jag hade inte godkänt den sadeln på bilden. Släpper väldigt tidigt bak så känns inte som att det blir ett ok tryck på ryggen i långa loppet. Ser ut att vara alldeles för svängd tyvärr.

Håller tyvärr också med om att den vekrar släppa väldigt mycket bak. Hur ser det ut under rörelse? Hästens rygg kan ju ändras en del under rörelse så viktigt att även se hur det ser ut då , man använder ju oftast sadeln när hästen rör sig ;) hihi Uch inge kul med sadelletande!

Handduk fram tror jag inte på..
 
@Van Remo han e så läcker! Vem är din duktiga och snälla fotograf som hänger med hela tiden? :)

@Molin det är ju alltid gött om man kan hitta en passande sadel som e billig. Men som du säger, denna bör du nog undvika. En handduk löser inte en såpass illa sittande sadel, tyvärr. :down:

*kl*
Jag har luskat reda på att man får rida på en av stränderna i grannstaden fram till 1 maj. Så nu har jag jagat rätt på en transport (vill ha en egen :arghh:) och imorn ska vi bege oss dit med kameran i högsta hugg. Med min tur så lär det väl ösregna :meh: men håller tummen för iaf uppehåll :D
 
@Van Remo han e så läcker! Vem är din duktiga och snälla fotograf som hänger med hela tiden? :)

@Molin det är ju alltid gött om man kan hitta en passande sadel som e billig. Men som du säger, denna bör du nog undvika. En handduk löser inte en såpass illa sittande sadel, tyvärr. :down:

*kl*
Jag har luskat reda på att man får rida på en av stränderna i grannstaden fram till 1 maj. Så nu har jag jagat rätt på en transport (vill ha en egen :arghh:) och imorn ska vi bege oss dit med kameran i högsta hugg. Med min tur så lär det väl ösregna :meh: men håller tummen för iaf uppehåll :D

Gud va kul, ser fram emot fina härliga strandbilder att bli avundsjuk på sedan :D
 
@KrullTroll Det är min sambo. Som har blivit frälst i stallet o hästar:eek: haha, så då får han fint håller en kamera i handen några minuter oxå:p

Vad härligt det låter med strandridning!! Har alltid velat får galoppera i vattnet på strandkanten, ååh!! :love: Massa massa massa bilder please! Och i solnedgången i en ljus långklänning, barbacka...! Ja här kommer det krav:angel: åh vill oxå!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
875
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 732
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp