Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Som planerat vart det ett dressyrpass igår. Våd var i början mycket laddad, spände vänster sidan och sådär lyhörd.
I ett hörna så vägrade han ställa sig inåt i höger varv, utan spände vänster och "trillade" inåt. Blev lite grinig tillslut och petade till honom ordentligt med innerskänkeln, varpå han bejakade sitt inre fuxsto: pep och reste sig på två ben :banghead::wtf:
Men efter det var som om nått släppte hos honom. Och han kändes ändå relativt mjuk men framförallt så sansade han sig något och var riktigt trevlig en stund.
Han gjorde helt ok fattningar i båda galopperna, de gick inte i 300 knyck och avsaktningarna var ändå bättre. Vi har en lång väg att gå till en balanserad galopp, men vi har oxå kommit en bit tycker jag. :D
Lite tråkiga mobilbilder
B4AC4E76-8398-4A85-8CBD-F9AC9B8AAB55_zpsz0r236jc.jpg

E9963323-5BBE-4A0E-8563-A949D00F03E1_zpsoj5xzzof.jpg

245EBF04-CE44-4E41-ACF3-9534C5A68819_zpstjzsa4ra.jpg

29DA0B9B-5BEA-4FC1-8E05-05CCEFA146D3_zpsplqrkmpw.jpg

Älskade häst :love::heart
 
Det har inte blivit mycket ridet efter flytten, lite mycket annat att göra, men hästarna verkar trivas och är lugna och fina! Mitt största "problem" just nu är att om jag tar ut en av hästarna ur hagen så blir den andra minst sagt orolig så just nu finns det inte på kartan att jag kan rida iväg med den ena. Detta har inte varit något problem förut, då har det dock funnits andra hästar inom synhåll, så jag hoppas att det blir bättre med tiden när de fått landa lite mer ordentligt i omgivningen. I veckan kommer det en tredje häst som stannar över sommaren också, så då borde problemet lösa sig lite av sig själv för ett tag i alla fall. Annars kanske jag bara MÅSTE köpa en liten ponny till hösten eller så :D
img_4633.jpg

Så ikväll blir det uteritt med handhäst helt enkelt! Är otroligt sugen på att ge mig ut och utforska ridvägarna!
 
Det ser ju jättefint ut! @Ephorses Inte illa för en debut! Jag och kaprifol har bara kravlat oss över enstaka hinder på 70 cm ännu :p Men hoppas komma igång lite mer med hoppningen när vi kommit i ordning lite på gården.
 
I måndags blev jag äntligen utskriven från sjukhuset! :bump:
Det firades med en promenad med en kompis från stallet och... en spark från hennes häst. Precis vad jag behövde. ;) Hennes häst är ny i stallet och rätt så stressad (plus brunstig), vi promenerade bredvid varandra och hennes häst blev väl sur på Hugo och jag fick ta smällen. Det var bara att åka in till akuten igen och vänta 4-5 timmar innan vi gav upp klockan 23;20 och åkte hem ändå, hjärnskakning eller ej. Sparken träffade på mitten av ryggen och höften, men huvudet gjorde hemskt ont efteråt, jag mådde illa och kunde inte se eller fokusera med höger öga. Kom troligtvis från när jag satte mig ner efter jag blev sparkad (alltså jag föll ner på knä hårt i backen pga chocken antar jag) och hjälmen kan ha gjort det värre. Men det har blivit bättre nu två dagar senare. :)

Hur som helst, igår hade Hugo på sig sadel för första gången någonsin. Satt på den, spände fast den, longerade, gick över bommar med den, inga problem alls! Han brydde sig knappt alls. Så skönt att ha en sån lugn häst ändå. :D :love: (mamma jämförde med alla unghäst filmer hon sett förr, där hästarna bockade runt som reaktion). Vi har även handlat ett zebra flugtäcke som passade perfekt, men tog ingen bild på det.
11235441_10203772734942073_4915980283804796990_n_zpsojszxcj0.jpg


Tidigare i veckan blev stoet som mobbat Hugo i så många månader, brunstig och då blev de flickvän-pojkvän istället. Synd nog satte sig Hugo på henne några gånger (han har aldrig gått med ston förr :o), men annars gick det väl bra. Speciellt när det kom ett nytt sto i Torsdags (hästen som sparkade mig), och "hans" sto vägrade låta honom komma fram till henne och hälsa utan styrde bort honom hela tiden och skulle försvara honom. :grin:
Nu åkte det stoet iväg igår på betäckning, så Hugo får nöja sig med sin gamla kompis L. Men fick några söta bilder på de två ändå. :)
10931065_10203772735702092_1144047612604836684_n_zps6nvokhrx.jpg

11204437_10203772735502087_7513072361271862277_n_zpsobtacrum.jpg

Söta bebishäst. :love:
 
Läskigt med sparken @Aionee hoppas det inte blir några komplikationer.
Skönt att han accepterade sadel så bra. Snart sitter du där uppe oxå :)

@Lovise det är väl en rätt normal reaktion när man flyttar att hästarna skapar ett större beroende till det de känner igen. I ditt fall den andre hästen, i mitt har det varit jag. Våd blev väldigt mycke mer "Mammagris" efter senaste flytten. Men det är bättre nu.
Dina kommer nog slappna av allt eftersom oxå. Fast det är en bra "ursäkt" för att få köpa sig en liten ponny :p

Idag får Våd lite vila, vi promenerade en sväng i morse bara innan jag gav mig i kast med juridikböckerna.
Ikväll har jag slutprov för mitt gröna kort, äntligen!! Håll en tumme för mig. Men tycker att om jag klarar högskolestudier så borde det inte vara några problem. :)
 
Och mina hästar får fortfarande vila på, dom tas ut och får mat och idag försökte jag borsta S iaf trots min rygg, det gick faktiskt hyfsat men det kändes som rejäl träningverk direkt efter :(
Men hade inget val för hon hade nya sår på benen och ännu mer tjock i benet pga en ny skada där det var massa blod :( Så där var det bara och sätta sig och borsta så gott jag kunde och kom åt sen göra rent alla såren.

Så jävla trött på detta nu, varför är det bara hon som får sår? Är det hon som är på andra och därför får skador lr blir hon bortjagad? Eller går hon bland massa ris och gör sig illa, tveksamt att dessa sår blivit av ris. Men vad ska jag tro?

Fick veta att hon hade hängt på Madde idag, den stora ardennern det var även den som hade flugit på Sakura när Sakura och Miraz busade i hagen, då gick Madde emellanåt och på Sakura.

Jag vet inte om det funkar så bra.. Vet inte varför, jag får bara se nya sår och svullnader hela tiden. :(
Miraz har lite bitmärken (säkert mest från Sakura) men inget allvarligt. Suck!
 
Stod ridning på mitt schema idag men på nåt jäkla vis lyckades vi pricka in dem minuterna för det blåste halv storm, låg svarta tunga åskmoln över gården och tunga regn droppar började falla. Longerade lite först och satt upp men de andra hästarna i hagen var oroliga över det dåliga vädret och M spände till ordentligt såklart. Eftersom han är så lite riden så hoppade jag av och ledde honom ett tag innan vi skyndade in för skydd.

När jag efter lite pyssel släppte ut igen och gick in så kom solen och sedan dess har det vart helt vindstilla och fint! Mutter! Får ta ridning i morgon istället!
 
@fritz_92
Att bomba tråden är helt OK för min del iaf!
Skönt att du äntligen fått transporten, man blir lite mer fri på och göra saker då med hästarna.

Ja jag tror dom flesta njuter på ganska bra när solen väl är framme, vi har haft några dagar med regn och mulet nu så tror det var uppskattat.
Är din också barfota eller såg jag helt fel?

Vad duktiga ni är och jädrans vilken fart han har (ge gärna lite till Miraz) :p
Han ser ut att älska det där med hoppningen, verkligen kul!

---------------------------------
Jag måste få berätta att nu för tiden så får jag höra många olika saker om just Miraz och hennes lugn, "är hon verkligen en arab?", "man kan inte tro att hon är arab".. Tja, många har ju fått för sig att araber är hispiga och pigga men om dom fick träffa några araber irl så kanske det skulle sjunka in att det faktiskt sällan är så.
Men och andra sidan så har Miraz varit väldigt seg sen vi kom upp till lösdriften, tror dock det har med utevistelse dygnet runt och göra igen samt pälsbytet såklart.

Nog om den lillskiten! :p

Vad har alla för planer med sina kusar denna vecka tro? :)

Tack vad snällt sagt. :heart Det känns inte som jag behöver tvinga honom att springa eller hoppa direkt. :p
Japp han är barfota. :) Har boots när vi rider ut.
Nu är ju min bara hälften arab men han har iallafall energi och är väldigt vaken. Trots att vi varit ute på långtur 1.5 h så första han gör i hagen är att leka med kompisarna.. Hispig kan han vara. Han kan hoppa högt eller snurra runt men sen lugnar han sig lika snabbt igen. Sitter jag på hoppar han oftast ett jämfota hopp rakt upp om han blir överraskad. Idag när jag gick jämte honom då snurrar han mer och stelnar. :p
 
wpid-img_1069535082665.jpeg



Kul! Vi köpte i december en gård typ i Ljurhalla :) Så du kanske känner igen dig på bilden ovan :)

Då jag växt upp i Borås kommun och då gått i skola åt andra hållet så har jag ytterst lite koll åt det hållet mer än Gabrielssons. Har cyklat där omkring några gånger men har inte koll på några hus. :o Ser jättefint ut! Egen ridbana och allt. :love:
 
Tack vad snällt sagt. :heart Det känns inte som jag behöver tvinga honom att springa eller hoppa direkt. :p
Japp han är barfota. :) Har boots när vi rider ut.
Nu är ju min bara hälften arab men han har iallafall energi och är väldigt vaken. Trots att vi varit ute på långtur 1.5 h så första han gör i hagen är att leka med kompisarna.. Hispig kan han vara. Han kan hoppa högt eller snurra runt men sen lugnar han sig lika snabbt igen. Sitter jag på hoppar han oftast ett jämfota hopp rakt upp om han blir överraskad. Idag när jag gick jämte honom då snurrar han mer och stelnar. :p


Haha, tro mig Miraz kan hon med ska jag säga. Men ändå är hon lugnet själv så hon är inte hispig och stressig utav sig utan det är sällan hon berör sig utav något som händer runtomkring. Hon kan hoppa till i kroppen utan att hoppa med hovarna (hur ska man förklara?) men inget mer än så.
Förutom här om dagen då hon blev skit rädd för en fågel som flög ur buskarna och alla fåglar därefter hoppa hon högt :p Så lite fjantig med kanske.

Men farten har inte riktigt varit med sen flytten men samtidigt fäller dom enormt mycket så mycket energi går åt där och dom blir trötta men sen går dom även ute dygnet runt igen och det tar väl och vänjas vid igen gissar jag.

Hon kom ju igång här nu för 2v sedan va? Och har varit framåt och pigg, men på banan blir hon halvseg, ganska tungt underlag så har funderat på om det kan vara det lilla som störs helt enkelt. Men vi kämpar på =D
Jag vet att farten och piggheten finns där inne!

-- Delvis kl.
Min medis hörde av sig idag och ska ta henne imorgon efter jobbet.
Hon har tydligen jobbat mycket och inte hunnit med och höra av sig riktigt. Så jag hoppas det håller i sig nu. Det känns bra med henne som sagt. Mjuk och följsam och lyssnar väldigt bra på mig.

Jag hoppas kunna hoppa upp och skritta nu denna veckan, lite mer fart och klättring OM veterinären ej kommer men annars blir det bara lugna skritturer för dom båda :)

Ska fasen försöka planera lite nu, Miraz ska på utställning om 2mån och hon har inte ens klarat första saken, att stå still längre stund! Så det är mycket nu. Lär få upp hullet och mer muskler, få henne fin igen.

Tänkte jag skulle ta och duscha dom i helgen också, kanske lite päls följer med där tänkte jag.
Sen ska hon väl rakas i ansiktet och öronen ska bli lite fina också. Vet inte hur jag ska fixa det, kan ingenting om sånt :(

Lär lägga in lite hoppning från marken nu också, törs man göra det ca 2ggr/veckan eller är det och ta i?
Blir ju ingen längre stund liksom utan bara några skrutt, lite studs bland annat.

Sen ut och tömköra, rida i backar upp och ner (gud vad hon kommer älska mig) ;) haha

Hm, känns som jag lagt upp lite vad vi lär göra åtminstone! haha
 
Haha, tro mig Miraz kan hon med ska jag säga. Men ändå är hon lugnet själv så hon är inte hispig och stressig utav sig utan det är sällan hon berör sig utav något som händer runtomkring. Hon kan hoppa till i kroppen utan att hoppa med hovarna (hur ska man förklara?) men inget mer än så.
Förutom här om dagen då hon blev skit rädd för en fågel som flög ur buskarna och alla fåglar därefter hoppa hon högt :p Så lite fjantig med kanske.

Men farten har inte riktigt varit med sen flytten men samtidigt fäller dom enormt mycket så mycket energi går åt där och dom blir trötta men sen går dom även ute dygnet runt igen och det tar väl och vänjas vid igen gissar jag.

Hon kom ju igång här nu för 2v sedan va? Och har varit framåt och pigg, men på banan blir hon halvseg, ganska tungt underlag så har funderat på om det kan vara det lilla som störs helt enkelt. Men vi kämpar på =D
Jag vet att farten och piggheten finns där inne!

-- Delvis kl.
Min medis hörde av sig idag och ska ta henne imorgon efter jobbet.
Hon har tydligen jobbat mycket och inte hunnit med och höra av sig riktigt. Så jag hoppas det håller i sig nu. Det känns bra med henne som sagt. Mjuk och följsam och lyssnar väldigt bra på mig.

Jag hoppas kunna hoppa upp och skritta nu denna veckan, lite mer fart och klättring OM veterinären ej kommer men annars blir det bara lugna skritturer för dom båda :)

Ska fasen försöka planera lite nu, Miraz ska på utställning om 2mån och hon har inte ens klarat första saken, att stå still längre stund! Så det är mycket nu. Lär få upp hullet och mer muskler, få henne fin igen.

Tänkte jag skulle ta och duscha dom i helgen också, kanske lite päls följer med där tänkte jag.
Sen ska hon väl rakas i ansiktet och öronen ska bli lite fina också. Vet inte hur jag ska fixa det, kan ingenting om sånt :(

Lär lägga in lite hoppning från marken nu också, törs man göra det ca 2ggr/veckan eller är det och ta i?
Blir ju ingen längre stund liksom utan bara några skrutt, lite studs bland annat.

Sen ut och tömköra, rida i backar upp och ner (gud vad hon kommer älska mig) ;) haha

Hm, känns som jag lagt upp lite vad vi lär göra åtminstone! haha
Hur har du tänkt att få upp henne i hullet? ska de gå på bete eller stödutfodrar du? tycker det verkar lite svårt när de går på lösdrift, eller? :)
 
Då jag växt upp i Borås kommun och då gått i skola åt andra hållet så har jag ytterst lite koll åt det hållet mer än Gabrielssons. Har cyklat där omkring några gånger men har inte koll på några hus. :o Ser jättefint ut! Egen ridbana och allt. :love:

Ja då är det ju inte så konstigt! Gården är annars rätt känd som "Öna" i trakten :) Tack vi trivs fantastiskt bra :)

Kul att vi är fler o tråden från närområdet! :)
 
Tack @KrullTroll @Catrool , jag tror också att det ger sig lite med tiden. Tycker att jag ser förbättringar redan, de går längre i från varandra i hagen och i går efter vår lyckade uteritt med den ena som handhäst släppte jag bara in A i hagen och fortsatte borsta lite på Kaprifol och det var inga problem, A gick och åt gräs. :)
img_4638.jpg

Idag ska jag försöka dra med mig sambon på en ridtur!
Annars är det hagbygge som är prio, det finns fortfarande lite gräs kvar i första hagen, men det finns redan jättemycket gräs i den andra hagen så vill få ut dem där så fort som möjligt.. (lyxproblem efter flera år i stall med lite med bete!)
img_4644.jpg
 
Tack @KrullTroll @Catrool , jag tror också att det ger sig lite med tiden. Tycker att jag ser förbättringar redan, de går längre i från varandra i hagen och i går efter vår lyckade uteritt med den ena som handhäst släppte jag bara in A i hagen och fortsatte borsta lite på Kaprifol och det var inga problem, A gick och åt gräs. :)
img_4638.jpg

Idag ska jag försöka dra med mig sambon på en ridtur!
Annars är det hagbygge som är prio, det finns fortfarande lite gräs kvar i första hagen, men det finns redan jättemycket gräs i den andra hagen så vill få ut dem där så fort som möjligt.. (lyxproblem efter flera år i stall med lite med bete!)
img_4644.jpg


Verkligen lyxproblem! ;)
På tal om hagbygge, vart köper man bäst stolp till hagarna? Verkar tokdyrt?

M hade rätt mycket blodmask när han kom så han avmaskades i måndags och ska nu byta hage och slussas ut på mer gräs :) Om nån vecka släpps han ihop med min andra :)
 
Hur har du tänkt att få upp henne i hullet? ska de gå på bete eller stödutfodrar du? tycker det verkar lite svårt när de går på lösdrift, eller? :)

Eftersom höt dom får i hagarna inte är så näringsrikt så får mina proteinpellets, inget som behövdes när dom fick BRA hösilage, då fick man istället hålla koll så dom inte blev för runda istället.
Men iaf, just denna pellets brukar jag slänga in vid vår/höst vid pälsfällningen eftersom det går åt en del protein vid byte av päls men detta kommer dom få året runt, förutom under sommaren, förhoppningsvis räcker betet bra (dom säger att det brukar hållas mellan juni-augusti) men ibland har dom fått börja fodra med hö i augusti månad.

Hade dom fått helt fri tillgång på hö (UTAN nät) så tror jag det hade varit annorlunda, visst höt är inte så näringsrikt men då får dom iaf i sig mer mängd.
Dessa nya nät får dom upp 2-3 höstrån om ens det varje gång dom nyper tag i höet genom näten.

Dom förra näten som var mjukare och som man även flyttade ner samtidigt som hö sjönk ner mot botten var bättre, där fick dom ut mer hö kanske inte så jätte mycket mer men lite mer.

Visst var det du som frågade om näten förut?

Jag trodde då att det inte skulle vara problem i och med att båda mina är vana och käka ur slowfeedingnät MEN dessa nät är inte som dom jag haft eller så är det för att näten ligger på och inte hänger, jag vet inte. Dom får inte tag i mycket per gång vilket betyder att dom står vid maten nästan dygnet runt för dom blir inte mätta :(

Så frågar du mig igen så vill jag plocka bort näten och ha öppen fri tillgång, jag vill inte behöva ge extra hö (löst) när jag är upp varje dag. Helt OK med kraft, det brukar man få ge beroende på kvaliten på hö/hösilaget och i detta fallet absolut. Men hö, nej inte när det ska vara fri tillgång och ett pris på 2000kr/häst/mån.

Men peppar, peppar, det hjälper!
Sakura börjar bli fin igen och Miraz tja där kan jag inte säga så mycket eftersom jag nyss påbörjat med pelletsen.

Förutom pelletsen får dom även Sele E i maten!

Jag hoppas höt för kommande säsong är bättre, annars vill nog jag ha utan nät.
Mina är som sagt båda två lätta och hålla i hull speciellt Miraz, hon är extremt lättfödd! Men det kan man inte tro nu tyvärr.

Hoppas du är med lite nu :)
 
@Catrool
Ang stolp så tycker jag att Byggmax har billiga.

Sen om mask, inte kul att hitta mycket mask i sina hästar. Skönt och få dom avmaskade.

Jag skulle tro att det börjar bli dags att göra maskprover hos oss med snart, men gissar att det blir närmare betet eftersom vi inte har andra hagar att tillgå. Utan ända ggr är byte till betet då lr tillbaka till sina vinterhagar.

Mina hade inget förra året och året innan det var det på gränsen till och behöva maska. Så får se hur det blir nu, borde finnas mask med tanke på flytt då brukar dom ha.

Jag kollar mina både vår och höst. Känns skönt tycker jag :)

@Lovise
Skönt att det börjar bli bra redan nu, du ska se att det släpper hyfsat fort ändå :) Kanske bra och göra som du gjorde, släppte in den ena efter ridturen och borsta på den andra en stund efter.

Bara att ta ut den ena en kort stund så du tex går runt gården kan hjälpa med. Sen likadant med andra :)

Hagbygge, fy. Det är inte kul, men skönt är det är gjort! =D
Lycka till och ha en mysig ridtur med sambon!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
994
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 027
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp