10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tangens
Välkommen hit =D
Vilken fin liten ponny du har. Riktigt trevlig!

kl.

Herrejösses, nu är det tjafs i våran tråd på facan i stallet, om näten över höbalarna. Det är hästar som faller ur som vanligtvis inte
brukar falla ur och det är äldre hästar som behöver få i sig mer än vad dom får nu osv osv.

Och egentligen är det bara TRE stycken som vill ha nät på, det är tjockishästarna.

Och dom skriver tex.... "Alla hästar vare sig över eller underviktifga har nytta av den förlängda ättiden som hönät innebär... det liknar deras naturliga beteende och gynnar matsmältningen.. Om hästen inte håller hullet så kan det bero på andra orsaker som tandstatus, ras, ålder osv.. så att komplement med kraftfoder kan behövas. Vi har räknat på hur mycket de har ätit i lösdiften tidgare år, och de snittar på ca 10 kg hö per häst och dygn,kanske 11-12 kg vid 25 grader kallt, självklart äter då Madde Ardenner mer än lilla Leffe bäbis, men ingen har hittills drabbats av svält.. Inget höspill heller så vad är problemet?? Har man en häst som kräver lite mer är det väl bara att komplettera med lite kraft??"

Sen länka dom om denna, http://www.janolsgarden.se/ridskola/slowfeeding-7151001

Sen skrivs det "Årshöet har idealvärden för en fritidshäst, ligger dock lite högt i sockervärden vilket inte är bra för någon häst. Även den smala hästen kan få fång. Ge det lite tid, som sagt så har det bara ätit hö i en vecka."

Sen att dom inte vill ha fång, vilket dom kan få av detta hö osv.

Jag vet inte hur detta kommer gå, men det börjar spåra ur. Verkar som fler inser att dom tappar hull, ok nu har många hunnit tappa mycket redan under betet då det började tunna ur så förbannat, och nu har vi haft hö i en vecka, av det jag la ut analys på tidigare här.

Mina håller sig bra hittills *peppar, peppar* men dom brukar heller aldrig falla ur och dom har tidigare år bara fått hösilage av bra värden samt minerler/vitaminer.

Så visst är jag orolig.. Det är så små maskor i detta nätet men enligt dom med tjockishästar så är det absolut inga problem.
Men tja, hinner en häst falla ur mycket så har den svårt och äta upp sig när kylan/vintern väl kommer, oftast är det så och kraftfoder säger dom åt folk att köpa hem och ge isåfall, men det är inget man egentligen ska ge heller, det är inte naturligt utan ges bara om det absolut måste...

Tja, sa jag att jag börjar bli trött? :(
Har ni inte fler hagar så ni kan dela upp er? Det låter jobbigt för båda "sidorna". Vi har två stora vinterhagar, en som kommer vara fri tillgång utan nät och en fri tillgång med nät. Och sen en hage (dock mindre) till tjockisarna som inte kan äta fri tillgång alls där de kommer potionera ut höet. :)
 
Har ni inte fler hagar så ni kan dela upp er? Det låter jobbigt för båda "sidorna". Vi har två stora vinterhagar, en som kommer vara fri tillgång utan nät och en fri tillgång med nät. Och sen en hage (dock mindre) till tjockisarna som inte kan äta fri tillgång alls där de kommer potionera ut höet. :)

Detta var ett bra alternativ som dom gjort upp i erat stall och detta tog en annan upp om också att man kunde göra, dela av lösdriften för den har en gång i tiden varit uppdelad på ston och valacker när det var vissa som inte gick och ha ihop.

Men det alternativet lät inte som något bra, tyvärr.. Dom vill fortfarande låta det gå en tid till innan man bestämmer något mer hur det skall vara. Sen tror jag stallägaren vill ha med nät där ute också för att minska höspill.

Jag har inte lagt mig i disk för jag har tänkt och se hur det går, höet är bättre i år men man ska se till och ge lite extra protein utöver höet iaf eftersom det var lite mindre av det. Men jag hoppas det funkar på mina. Har inte sett/märkt att någon av mina fallit ur ännu iaf och det är skönt.

Men sen gör ju många misstaget och öser i b-vitamin i sitt foder nu när dom fälller/byter päls och det gör ingenting egentligen utan det är protein som går åt vid pälsbyte/sättning/fällning och är alltså det man ska öka på vid dessa tider, vilket jag brukar göra, det är ända ggr jag gett kraft när mina haft bra hösilage, trots hyfsad fri tillgång.

Skit samma.. Vi får se hur det blir.
Jag tror inte det blir något annorlunda, det var väl någon som tyckte vi kunde köpa nya nät med större maskor iaf, för då får dom i sig lite mer än genom det dom har nu, där får dom knappt strån ifrån ibland.

Jag sa till dom, för dom var på mig idag (sådana som vill ha utan nät alt större maskor) jag vill inte lägga mig i, jag har redan frågat en gång och hittills går det bra för mina. Skulle vara annat om mina börja falla ur med, då vet jag att det förmodligen inte funkar eftersom mina aldrig faller ur vanligtvis. Sen iof rids inte mina nu alls, så det kan vara så att det räcker med vatten nu för att dom bara står i princip, det vet jag inte.

Märks väl när vi kommer igång igen och börjar allvaret igen!

NOG OM DET!

Jag har GLADA nyheter :bump::bump:

Miraz är helt ren nu, rakt som på böjt spår i både skritt och trav och busigheter :angel:
Jag är överlycklig och tror hon med för jösses så pigg och halvvild hon var idag (förutom då hon försökte slänga sig ner i gräset) :mad: Verkar hungrig på det viset samt att magen kurrar så man tror det åskar ibland.

Så nu tänker jag sätta igång henne från ryggen. Kommer börja med att skritta givetvis och då korta stäckor eller skritta något varv på banan.
Wiiie jag är SÅ glad!

:banana:
 
Detta var ett bra alternativ som dom gjort upp i erat stall och detta tog en annan upp om också att man kunde göra, dela av lösdriften för den har en gång i tiden varit uppdelad på ston och valacker när det var vissa som inte gick och ha ihop.

Men det alternativet lät inte som något bra, tyvärr.. Dom vill fortfarande låta det gå en tid till innan man bestämmer något mer hur det skall vara. Sen tror jag stallägaren vill ha med nät där ute också för att minska höspill.

Jag har inte lagt mig i disk för jag har tänkt och se hur det går, höet är bättre i år men man ska se till och ge lite extra protein utöver höet iaf eftersom det var lite mindre av det. Men jag hoppas det funkar på mina. Har inte sett/märkt att någon av mina fallit ur ännu iaf och det är skönt.

Men sen gör ju många misstaget och öser i b-vitamin i sitt foder nu när dom fälller/byter päls och det gör ingenting egentligen utan det är protein som går åt vid pälsbyte/sättning/fällning och är alltså det man ska öka på vid dessa tider, vilket jag brukar göra, det är ända ggr jag gett kraft när mina haft bra hösilage, trots hyfsad fri tillgång.

Skit samma.. Vi får se hur det blir.
Jag tror inte det blir något annorlunda, det var väl någon som tyckte vi kunde köpa nya nät med större maskor iaf, för då får dom i sig lite mer än genom det dom har nu, där får dom knappt strån ifrån ibland.

Jag sa till dom, för dom var på mig idag (sådana som vill ha utan nät alt större maskor) jag vill inte lägga mig i, jag har redan frågat en gång och hittills går det bra för mina. Skulle vara annat om mina börja falla ur med, då vet jag att det förmodligen inte funkar eftersom mina aldrig faller ur vanligtvis. Sen iof rids inte mina nu alls, så det kan vara så att det räcker med vatten nu för att dom bara står i princip, det vet jag inte.

Märks väl när vi kommer igång igen och börjar allvaret igen!

NOG OM DET!

Jag har GLADA nyheter :bump::bump:

Miraz är helt ren nu, rakt som på böjt spår i både skritt och trav och busigheter :angel:
Jag är överlycklig och tror hon med för jösses så pigg och halvvild hon var idag (förutom då hon försökte slänga sig ner i gräset) :mad: Verkar hungrig på det viset samt att magen kurrar så man tror det åskar ibland.

Så nu tänker jag sätta igång henne från ryggen. Kommer börja med att skritta givetvis och då korta stäckor eller skritta något varv på banan.
Wiiie jag är SÅ glad!

:banana:


Jobbigt med hönäten.... om fler hästar faller ur så är det ju ingen idé att ha det på känns det som.

Kul att hon är ren nu :)
 
@sassiball

Ja det är väldigt tråkigt att det är sådant tjafs. Vi får se hur det går helt enkelt. Men vet två stycken som stödfodrar redan vid sidan om med extra hö. Varav den ena är skelettpaket... :(

Ja super kul =D
Så nu tänker vi sätta igång lite sakta och jag är så glad och tacksam för det. Behöver få lite glädje nu för allt slit som det faktiskt varit nu.
Äntligen!
 
Hoppar in med en liten uppdatering!

Rozalie är nu utlånad till min vän som hoppade henne innan. Hon ska ha henne fram till nästa sommar till att börja med, sen får vi se hur allt känns. Hon kommer att träna och tävla henne i främst hoppning under vintern och våren.
Rozalies mamma har jag sålt till en jättegullig tjej som jag tror verkligen passar ihop med henne, så det känns riktigt bra.

Så nu är jag hästlös!! :eek: Känns jättekonstigt samtidigt som jag nog inte riktigt har förstått det. Tänker fortfarande i termerna, "måste hinna ut till stallet först" och liknande :cool:
Jag hoppar nog in här i tråden då och då och rapporterar hur det går för Rozzie, jag kommer att stalka dem på träningar och tävlingar med kameran! :D

Nu ska jag bara ta igen mig och se om jag kommer på att hästar är skoj igen. Men först ska jag njuta av fördelarna med att vara hästlös, resa till Budapest bokad i oktober och USA-resa är under planering :angel::D
 
Ååååh! Lider med dig @Molin Tjafs i stall är sååå drygt.
Låter som ni skulle behöva ha ett ordentligt möte om detta där olika lösningar presenteras. Att diskutera över fb ger sällan nått :/
Mer än osämja och förstärkt konflikt.
Vad säger stallägaren i allt?
 
@aida
Har jag missat att du tröttnat ut så pass så du sålt och lånat ut dina två?
Hoppas verkligen du ska få suget tillbaka, inte alls kul att komma i en sådan tänk bana att det inte är kul längre.

@KrullTroll
Inte alls kul men som sagt, jag håller mig ifrån det för jag har redan frågat om det måste vara nät i år (frågade jag direkt till stallägaren) och han vill ha det. Dom får i sig det dom behöver dagligen.

Som sagt, mina håller sig fortfarande fina. Men jag är faktiskt lite orolig över Sakura. Hon ligger precis på lagom där man vill ha dom men samtidigt det är där hon alltid brukar ligga. Kan bli lite rundare ibland under sommaren men annars håller hon sig fint trots alltid fri tillgång.

Vi får se hur allt går, jag vet att disk över nätet i sig aldrig gör något gott, gör oftast mer skada men även om möte skulle bli av så tror inte jag det kommer gå åt det håll många av dem vill.

Men som jag sa, jag sköter mitt och så länge mina är fina så funkar det och skulle dom börja tunna ur tja då funkar det uppenbarligen inte. Man ska inte behöva stödfodra med flera kg kraft heller direkt eller egentligen stödfodra med hö vid sidan om när det är fri tillgång i hagarna. Man betalar ändå ett relativt högt pris.
 
Ikväll lastade jag och åkte till ridklubben för att rida genom LC ihop med en kompis som oxå ska debutera med sin nordis samtidigt som mig.

Lastning och körning gick skitbra!! Så glad att det äntligen funkar!!! :D
Och väl på plats skötte han sig fint oxå. Vi red igenom programmet två gånger och det kändes helt ok för att vara på helt ny mark.
Han blir jäkligt taggad och stark efter galoppen dock och hag hamnar lätt passiv och rider med för mycke hand :(
Jag hade heller inte dött av att sträcka på mig lite mer :/ men när han blir så taggad så krummar jag gärna ihop och det blir pannkaka :/
Men vi övar och kämpar på :)

Ska se om jag kan få upp filmen oxå. Döm mig inte för hårt bara ;)
 
Filmen vill vi absolut se, eller iaf jag =D

Vad kul att allt gick bra, med lastning och med att rida borta.
Att dom blir lite starka efter galoppen kan vara mycket, du ska se att det lugnar sig eller så blir han bara extra taggad då som många blir.

Och det där med att sträcka på dig, det kommer med. Du får ha det lite i åtanken bara ;)
Jag tänker mycket på min sits och det har faktiskt hjälpt ganska mycket, du ska se att allt faller på plats en vacker dag.

Ni är så himla fina dom ggr man sett film/bilder på er så ryck upp dig ;)
 
Filmen vill vi absolut se, eller iaf jag =D

Vad kul att allt gick bra, med lastning och med att rida borta.
Att dom blir lite starka efter galoppen kan vara mycket, du ska se att det lugnar sig eller så blir han bara extra taggad då som många blir.

Och det där med att sträcka på dig, det kommer med. Du får ha det lite i åtanken bara ;)
Jag tänker mycket på min sits och det har faktiskt hjälpt ganska mycket, du ska se att allt faller på plats en vacker dag.

Ni är så himla fina dom ggr man sett film/bilder på er så ryck upp dig ;)

Men tack!!!! :love: :bow:
 
Jag ser också gärna film! @KrullTroll

Jag tränade ju med Kaprifol i fredags! Ny tränare för oss och det gick riktigt bra! Fick bra hjälp att ta mig lite ifrån "unghäst-mesridningen" för jag kan ju faktiskt rida henne lite mer ordentligt vid det här laget. Mycket övergångar, böjda linjer och galoppfattning på volt. Kaprifol blev SÅ fin och var en fröjd att rida; lyssnade på minsta lilla och jobbade på så bra! Blir stolt över min fina häst! Ny träning på fredag :)
img_6387.jpg
 
Royal har mugg på båda baktassarna som vägrar ge med sig:rage: testar mig fram med olika kurer. Men ger det inte med sig snart, får jag väl ringa vet. så får de komma ut o ta prov på det, så kanske han får nåt emot det, suck.:meh: Har ni nåt superknep mot mugg?:idea:

Träningen går framåt iallafall, igår red tränaren, så idag joggade vi på fältet lite bara - en helt annan häst fick jag då! Tänk om man kunde rida o få hästen sådär fin på ett pass som hon får!:love: Imorn ska jag sitta på honom med tränarens ögon på mig, längtar!

Han gör mig så lycklig, älskade häst:heart
12001041_10153553813806067_962332333044095640_o.jpg

11889973_10153553813801067_8460250715953619042_o.jpg

12022347_10153553813791067_2913236773709373736_o.jpg
 
@Lovise känner igen det där med att man lätt mesrider, min tränare skällde på mig i somras att jag måste kunna bli arg och kräva saker av min häst ibland också (framförallt när han "glömt" hur man galopperar), så lätt att fortfarande se dom som unghästar som man inte kan ställa några högre krav på.

@Van Remo Jag har hört att honung ska vara väldigt bra mot mugg. Men jag har aldrig testat det själv.
 
Mina hästar ska gå ute dygnet runt några veckor till, har fortfarande så mycket gräs att jag fått dela av hagen till en ännu mindre för att försöka få dem att minska lite i vikt.

Igår hoppade jag med Fendi för första gången på länge och avslutade sedan med ett par galopper på stubbfältet. Idag vila och det blir antagligen vila imorgon med.
 
Happy happy =D Förstår inte riktigt hur idiotiskt glad man kan vara som jag är nu, tog våran första skrittrunda idag uppsuttet och det var helt underbart. Både jag och Miraz var super glada, hon öronen framåt och traskade på utan protester! Dessutom efter den krångligaste vägen av alla (när hon satte igång med trotsen).

Nu är det väl typ en månad sedan hon kom in halt, 20 augusti. Så det var ett tag sen jag satt på hennes rygg och dagarna där innan så gick hon ju så fantastiskt fint, även inne på banan.

Hoppas vi hittar dit igen utan krångel nu!
 
@Van Remo Grönsåpa och sedan helosan för att hålla det mjukt. På mitt sto fick jag ta ut vetrinär för att få en liten kur efter dess har det räckt med helosan.


Igår var vi på hoppträning nmen förts fick han tänderna raspade. Stackarn var väldigt vass och har även en vargtand som stör honom lite.
Träningen gick superbra dock har jag bokat tid på klinik för kontroll av SE-leden (eller hur det nu stavas) Han byter galopp lite huller och buller och hamnar i korsgalopp så det känns som om han kan ha en inflammation.

Utöver det känns han jättefin. Min tränare stod till och med och gullade lite med honom igår :rofl:

Den 26/9 fick vi tid. Dock kan man ju inte bara beställa ett ultraljud för då tar inte försäkringen det även om det skulle visas sig vara en inflammation utan man måste först göra en utredning. *suck* Ja ja 4.000,- på en utredning med behandling eller samma summa bara för utrdedning.

Försäkringsbolag är roliga de. Fattig månad nästa månad...
 
Jag kom till stallet idag fortfarande iklädd skolkläderna. Hade tänkt longera eller tömköra lite.
Men så hade en av de andra tjejerna ute sin tränare som frågade om jag ville vara med på träningen. Och det är ju ett erbjudande man inte kan säga nej till :)
Fick låna ett par skor så jag slapp rida i gympadojor iaf, och jeansen var stretchiga ;)
Blev en lektion i kontroll, svängar, omställningar och sitskontroll. Fick till en riktigt bra känsla ett par gånger. Sen ville tränaren se Våd i galopp och då gick det i 300 knyck och var nästan stört omöjligt att få honom att sansa sig i någon gångart sen. :wtf:
Han blir sååå jäkla speedad, och med hacket såååå stark :meh:
Men överlag så tycker jag att det var en bra träning. Fick till ett par svängar innan galoppen som kändes kanon. Där jag kände hur han verkligen följde mig och formades lätt runt skänkeln utan att skjuta ut varken bog eller bak :)
Dock var tränaren kanske lite "snäll" för mig. Hade velat ha lite högre krav på mig, men svårt när det blir såhär spontant och hon inte sett mig innan. Den andre tjejen har dessutom en 3-åring som är rätt grön och hon själv är väldigt försiktig.
Men jag gillar tränarens tänk och positivitet så kan helt klart bli fler gånger :)

Jobbar på den där filmen oxå ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
420
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 958
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 272
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp