10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har en kvot på 5 mellan energi och smältbart råprotein, rekomendationen är en kvot på 6 så du har lite lågt med protein i detta höt. Men hur mycket protein en häst behgöver är väldigt individuellt.

Ca-P kvoten är 1,3 rekomenadationen är att de ska ligga över 1,2 .

Utifrån detta resulltatet hade jag valt mineraler med en lite högre kvot Ca-P om man bara ger detta hö, samt att jag hade troligen gett något sorts tillskott av protein. Men allt är ju beroende på hur mycket av detta hö de äter såklart :) Kompletterar man tex med lusern så kommer Ca-P kvoten snabbt bli betydligt högre s¨då får man tänka till på mineralvalet igen gällande den kvoten. Högre kvot är OK så länge behovet av fosfor är tillgodosett.


Tusen tack för ditt svar =D

Jag ger mina protein + nu (mustangsfoder) eftersom höet innan varit så förbannat dåligt.
Sedan får dom sele E lr vad den heter (selen + e-vitamin).

Men vad bra, såg att det var lite låg protein men enligt foderstatsräkning och att ge en del av pelletsen jag ger så täcker det allt.
Så det känns bra, kommer dock ge lite mer av pelletsen trots allt, för genom dessa dåliga nät så får dom inte i sig allt för mycket på en dag.

Men man får hålla koll på hull osv också givetvis!
 
Är lite som @Van Remo just nu. Läser men skriver dåligt :p
Här rullar det på iaf. Rider med hack vilket finkar väldigt bra för oss. Så planerar att fortsätta med det även efter att vi varit hos tandis.
Har ju inte hittat något annat bett som Våd godkänner som sitt vanliga och vill ha något att variera med. Då får det bli hack :)
Gillar tanken på att låta munnen vila helt oxå :)

Imorn tänkte jag hoppa lite och på söndag ska vi till ridklubbens ridhus och träna lite på att rida bort. Ska rida ihop med en kompis som oxå hon har ung nordsvensk. Vi ska dessutom båda vara med på p&r i oktober. Bra att rida och ha någon annans ögon på sig :)

Har inhandlat halmpellets och gjort i ordning boxen för installning. Och helt ärligt så längtar jag lite efter det. Komma tillbaka till rutiner och vardagen igen :)
Lova att påminna mig om den känslan i november och jag står i kylan och mockar frusna skitar och packar höpåsar med stelfrusna fingrar ;)

Bonden som äger gärderna runt stallet har tröskat sitt sista nu i veckan. Så tänkte höra om man kanske kan få rida på stubben innan han plöjer. :)
 
Gillar du halmpelletsen alltså?

Jag stod på det lite kort i det stall jag flyttade till innan lösdriften, där S inte trivdes.
Jag tyckte det var hemskt, inte alls kul och mocka i. Föredrar spånpelletsen, tar max 10min och mocka då, om ens det :p

Nu i uteboxen har jag vanligt spån och jag hatar det också. Jag är nog för noggrann för och ha sånt där tror jag, vill ha bort dom minsta pluttarna
i princip med. Haha

....
Miraz fick vila idag, det har varit sådana bra dagar nu dom två senaste och hon har varit så fin så jag tror faktiskt att snart kan jag nog börja
skritta henne.
Men ska prova och longera henne igen innan jag säger för mycket. Hon kan ju fortfarande vara lite stel/halt på volt iaf.

Men jag tror det blev bättre när man verkade upp lite vid hålväggen, gav det mer luft och sen för att komma åt och göra rent.
Sen har jag kört på med lite talltjära som sagt, har ju varit lite blött/lerigt och mjuka/blöta hovar vill jag inte ha för då kommer bakterierna direkt. Vill ha bort detta nu.
 
Jag är också hemskt dålig på att läsa tråden, och blivit sämre på att uppdatera. :o

Men... tihi... Hugo har blivit ridhäst. :love:
I söndags kom unghästutbildaren ut, fick försöka longera han på ridbanan, gick väl sådär. Hon förstod varför han hade så stora problem med det och att han inte gillade det. Men sen rekommenderade hon oss att stänga av en del av ridbanan med band så man kan longera där inne och inte behöva bry sig om styrningen.
Sagt och gjort, hon har varit ut fyra gånger och varje pass har varit 10-15 minuter och Hugo bara suger åt sig som en svamp! Han har lärt sig longeras ordentligt, lärt sig röstkommandon för skritt, halt, trav, galopp (någorlunda, han har lite svårt med balansen och orka galoppera runt på volt) och idag travade jag runt med honom på volten i lina. Efter han har vilat i helgen så ska vi nästa gång rida utan lina, och målet är att i slutet på nästa vecka rida runt själva på stora banan. :bump:

Det jag lärt mig om Hugo under dessa pass är att han har dålig kondis, bjuder på sig själv väldigt mycket så länge han förstår men kan verkligen sura ihop totalt när han inte vill mer. Otroligt envis! Det var lite jobbigt att se honom bli tvingad att springa, men det funkar faktiskt inte att bli ridhäst om man bara står stilla och vägrar gå när man tycker man är klar... Fast som sagt, han lär sig otroligt fort! Lite svårt att hålla balansen när han gör otroligt noggranna hörnpasseringar genom att springa in i hörnet, se att det faktiskt är ett hörn och sen svänga. :meh: Samma sak med drivningen, går lite långsamt i traven, blir pådriven, knallar på rejält, saktar ner och så börjar det om. Det är tur att jag har ett handtag på sadeln. ;)
Och juste, ja jag rider eftersom den andra tjejen longerar och gör allt jobb medan jag mest sitter på. Fungerar fint även fast jag tycker det är lite läskigt ibland. Speciellt eftersom Hugo tjurat ihop genom att vända rumpan emot mitten och hotat med rumpan i luften + bockningar i början. :cautious: Men äsch, jag är sååå stolt över min lilla gula häst. :love: Efter varje pass nu så står han och gäspar och är supertrött efter att ha tränat i 10-15 min. :D

Bjuder på en bild från andra longeringen när han skulle fatta galopp. Vadå springa i uppförsbacke och gasa på i traven när man inte fattar, är det inte så man gör? :cool:
12009836_10204519448489445_7308977840432826161_n_zpsjuww9poe.jpg

12004095_10204519446849404_4741133598938794294_n_zps1uim1a93.jpg
12006078_10204519447169412_2366118842022530410_n_zpsxyrumfqp.jpg


Och sen hittade jag Hugo (plus resten av flocken) stå och prata med fölis över staketet. Hur söt som helst!
11999064_10204519447809428_2430515434379866993_n_zpsj8ocr4c8.jpg
12009628_10204519448129436_1993085236944897396_n_zpspc1mykmu.jpg
 
Kul att ni är på gång @Aionee :D

@Molin jag har aldrig haft halmpellets tidigare. Senaste året har vi haft vanlig halm då stallägaren säljer det vilket gör det enkelt att slippa hämta och transportera själv.
Innan dess hade jag spån, och jag ÄLSKAR spån. Tar bara några minuter att mocka, Våd är en mycket renlig kille. Hade dessutom ordentlig bädd så det var jättesimpelt.
Men stallägaren har förbjudit all form av spån eller annat strö som består av trä.
Därav halmen förut. Och det är inte så jobbigt att mocka i då Våd är såpass renlig, men jag vill ändå ge pelletsen en chans. Gillar jag det inte så återgår jag till den vanliga halmen igen.
Torv är inget alternativ då jag dels avskyr att mocka i det, blir lätt surt och på vintern fryser det till en enda stor isklump då vi står i utebox.
 
@KrullTroll

Ja torv är fan inte kul heller och mocka i, men jag gillade tyvärr inte halmpelletsen heller. Trots att man vattna och vattna så damma den satan :( Och eftersom jag är dammallergiker tillsammans med grös och pollen så hade jag ett helvete även med det.
Sen var det ganska tungt, mina är lättmockade med, förutom då S inte trivdes då rörde hon runt en del (men vissa dagar höll hon det fint med).

Men det ska bli kul och se vad du tycker, själv fick jag lite problem med axeln, blev tungt som sagt. Men då gillar jag tjock bädd iof :p Sen hade jag två och mocka till *host*

Du får gärna uppdatera, tycker sådant här är kul och veta vad folk tycker om diverse material.

Nu ska jag åka till Säter och kika på när min kompis tävlar i dressyr!

Ha en bra dag alla!

@Aionee
Super kul att ni är igång för fullt nu! =D
 
Oj vad ni skriver, hinner inte med men försöker läsa ikapp :) @KrullTroll vad roligt att utställningen var så lyckad! :) Och jättefina bilder, på er båda måste jag säga! Grattis!! :banana:@Aionee gott att ni är på G, sådan cool häst din Hugo! :love: Ser ut att röra sig fint också!

Här har det varit fullt upp. Arrangerade en hoppkurs förra helgen och tog med mig Denar upp till den också. Vi var inte hemma förrän 23 på söndagkvällen. Lite väl tufft program för honom med två pass om dagen eftersom han bara varit igång 1,5 mån efter ett längre uppehåll. Han var lite som en hundvalp, väldigt på och sedan ganska snabbt av igen ;):D Men det var nyttigt för oss båda. Jobbade mycket med min sits. Har ju det lite tuffare med mina fysiska förutsättningar, men skam den som ger sig. Denar kändes stundtals riktigt fin och eftersom vi inte banhoppat sedan min olycka i början av nov så är jag mer än nöjd. Inhoppningen är påbörjad! Nu kommer vi att fortsätta träningen för samma tränare eftersom jag känner stort förtroende för henne inte minst vad gäller unghästar. Så på onsdag är det premiär för den träningen. Här kommer ett klipp från ett pass.
 
Tack @Wembley :)
Lever lite på den lyckan ännu ;) :p

Ser ju jättefint ut på filmen! Kul att du hittat en tränare som känns bra och som du har tillit till :)
Btw, har bara varit på grevagården när det är premiering för nordsvenskar/ardenrar. Har en liten dröm om att rida där så är lite avis på dig ;)
 
@Wembley

Vad lugnt och fint det såg ut på filmen =D
Riktigt duktiga.

Kl.

Igår blev det vila för fröken och idag tog jag bara en kort liten promenad, typ 5-10min max (på gården) mer hann jag inte då jag fick lov och passa in sista bussen.

Imorgon skall jag upp på banan och leka lite på banan tänkte jag, tänkte även passa på och longera för och se hur hon ser ut på volt igen. Hon är som jag sa riktigt fin nu och visar ingenting sen jag öppnade upp hålen.

Visar hon ingenting så tänker jag börja skritta uppsuttet under veckan, givetvis inte varje dag utan varierat med promenad vid hand.
Så håll lite tummar för oss nu.

För övrigt så har tränaren hört av sig, hon som jag ska testa och rida för. Trist att jag inte har någon ridbar häst för tillfället bara. Min vanliga tur nu för tiden känns det som :o Men, ser ut som S kommer bli ridbar nu snart med.

Så snart kanske jag och Miraz kommer igång med. Med lite tur.
Kommer inte ha råd att träna båda flera ggr/månaden så vi får se hur skjutton jag skall göra. Det är nu man vill ha heltidsarbete med bättre lön!

ED155675-7511-4429-A972-E569A6D0DB0F_zpslanqmklp.jpg

B35E4182-6A09-479C-B827-FE8C6E39C75A_zpsdf1p4rtf.jpg
 
@Wembley

Vad lugnt och fint det såg ut på filmen =D
Riktigt duktiga.

Kl.

Igår blev det vila för fröken och idag tog jag bara en kort liten promenad, typ 5-10min max (på gården) mer hann jag inte då jag fick lov och passa in sista bussen.

Imorgon skall jag upp på banan och leka lite på banan tänkte jag, tänkte även passa på och longera för och se hur hon ser ut på volt igen. Hon är som jag sa riktigt fin nu och visar ingenting sen jag öppnade upp hålen.

Visar hon ingenting så tänker jag börja skritta uppsuttet under veckan, givetvis inte varje dag utan varierat med promenad vid hand.
Så håll lite tummar för oss nu.

För övrigt så har tränaren hört av sig, hon som jag ska testa och rida för. Trist att jag inte har någon ridbar häst för tillfället bara. Min vanliga tur nu för tiden känns det som :o Men, ser ut som S kommer bli ridbar nu snart med.

Så snart kanske jag och Miraz kommer igång med. Med lite tur.
Kommer inte ha råd att träna båda flera ggr/månaden så vi får se hur skjutton jag skall göra. Det är nu man vill ha heltidsarbete med bättre lön!

ED155675-7511-4429-A972-E569A6D0DB0F_zpslanqmklp.jpg

B35E4182-6A09-479C-B827-FE8C6E39C75A_zpsdf1p4rtf.jpg
*håller tummarna*
 
Idag stod det alltså hoppning på schemat. Bestämde mig för lite gymnastik, så byggde två studs följt av ett galoppsprång och sen två studs till.
Lät det ligga som galoppbommar först för att kolla så jag fått till avståndet rätt och som uppvärmning för att komma in i en rytm.
Sen la jag upp allt på ca 40-50 cm och red på. Och jäklar vad bra det gick. Han är snabb i tassarna min grabb.
Hinder så tätt fick honom oxå att hejda sig lite, vilket kan behövas ;)

Hoppade över ett par gånger, dubbelt så många i hans svåra varv. Försöker jobba på att stärka upp där.
Sen när jag skulle trava av hade jag fullt sjå att hålla honom från hindren. Så fort jag styr åt det håll som hindren stod så låste han blick och fokus på hindren. Han e för söt :)

Funkade bra att hoppa med hack. Han blev väl stark en sväng bara, fick ta i honom mer än jag önskar. Men annars så gick det fint :)
Är så härligt att min hopprädsla släppt såpass nu. Helt otroligt vad fort det gått! :D han e bra för mig min Biff :love:
Min höft och musklerna runt om tycker istället att jag borde hitta annan hobby :p :D
 
Jag hoppar också in i denna tråden
Jag har en New forest valack - 10 som heter Julle, han reds in som 4 åring och jag köpte honom November-14.
Julle är glad, positiv och lätt att jobba med, även om ponnyhumöret finns där och ibland blir väldigt framträdande.
Planen är att starta en p&j på hemmaklubben i höst (har varit ute på några i våras) och att ev. starta någon dressyrtävling om det finns några på ridavstånd.

]
 
@tangens Välkommen till tråden :)
Fin häst, NF är nog min absoluta favoritras bland ponnys. Min moster med man födde upp just NF förr så jag är väl lite skadad sen barndomen :p
 
@tangens
Välkommen hit =D
Vilken fin liten ponny du har. Riktigt trevlig!

kl.

Herrejösses, nu är det tjafs i våran tråd på facan i stallet, om näten över höbalarna. Det är hästar som faller ur som vanligtvis inte
brukar falla ur och det är äldre hästar som behöver få i sig mer än vad dom får nu osv osv.

Och egentligen är det bara TRE stycken som vill ha nät på, det är tjockishästarna.

Och dom skriver tex.... "Alla hästar vare sig över eller underviktifga har nytta av den förlängda ättiden som hönät innebär... det liknar deras naturliga beteende och gynnar matsmältningen.. Om hästen inte håller hullet så kan det bero på andra orsaker som tandstatus, ras, ålder osv.. så att komplement med kraftfoder kan behövas. Vi har räknat på hur mycket de har ätit i lösdiften tidgare år, och de snittar på ca 10 kg hö per häst och dygn,kanske 11-12 kg vid 25 grader kallt, självklart äter då Madde Ardenner mer än lilla Leffe bäbis, men ingen har hittills drabbats av svält.. Inget höspill heller så vad är problemet?? Har man en häst som kräver lite mer är det väl bara att komplettera med lite kraft??"

Sen länka dom om denna, http://www.janolsgarden.se/ridskola/slowfeeding-7151001

Sen skrivs det "Årshöet har idealvärden för en fritidshäst, ligger dock lite högt i sockervärden vilket inte är bra för någon häst. Även den smala hästen kan få fång. Ge det lite tid, som sagt så har det bara ätit hö i en vecka."

Sen att dom inte vill ha fång, vilket dom kan få av detta hö osv.

Jag vet inte hur detta kommer gå, men det börjar spåra ur. Verkar som fler inser att dom tappar hull, ok nu har många hunnit tappa mycket redan under betet då det började tunna ur så förbannat, och nu har vi haft hö i en vecka, av det jag la ut analys på tidigare här.

Mina håller sig bra hittills *peppar, peppar* men dom brukar heller aldrig falla ur och dom har tidigare år bara fått hösilage av bra värden samt minerler/vitaminer.

Så visst är jag orolig.. Det är så små maskor i detta nätet men enligt dom med tjockishästar så är det absolut inga problem.
Men tja, hinner en häst falla ur mycket så har den svårt och äta upp sig när kylan/vintern väl kommer, oftast är det så och kraftfoder säger dom åt folk att köpa hem och ge isåfall, men det är inget man egentligen ska ge heller, det är inte naturligt utan ges bara om det absolut måste...

Tja, sa jag att jag börjar bli trött? :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
409
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 842
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 251
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 266
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp