11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Det där med färger verkar vara en djungel... Min blev reggad som mörkbrun, men var gränsen går för brun resp. mörkbrun vet jag inte?


*KL*
Det verkar gå lite troll på det här med uppfödning på stallet jag står. Min skrutt har ju varit oturskorpen hittills med tuff förlossning, plasma och nappmatning och sedan även foderstrupsförstoppning med lunginflammation och långvarig infektion på det. I förra veckan var det dags för nästa olycka, dock ej på min utan på den 2 v äldre killen. Han var blockhalt vid utsläpp och fick köras till klinik. Hovbensfraktur vilket innebär gips och 6 veckor på box till att börja med. :(

Och som inte det vore nog... 1-åringarna på lösdrift har varit lite snoriga ett tag och nu har även några av hästarna som går i mina hästars hage börjat hosta och snora. Jag vill verkligen INTE ha något mer strul på min rangliga kille. Han tar sig sakta men säkert i hull och vi behöver alla kg vi hinner få innan mamma-häst flyttar.
 
Sv: 11-orna version 2.0

:eek: Jag måste nog säga att den hästen toppar min lista också på att vara den mörkaste fux jag skådat!!:eek:

Svartfux??:angel::D
 
Sv: 11-orna version 2.0

Tack:) De här bilderna är ju sedan förra helgen, nu har han vuxit ännu mer framtill och är inte lika överbyggd, han är STOOOR nu! Hans mamma är 169cm. Skulle tippa att han är ca 133cm, blir 4 månader imorgon :D

Han ser inte ut som någon bjässe på bilderna iaf sötingen:p

Ska mäta min igen när han blir 6 mån tänkte jag, han är 5 ½ nu ca. Han är stor men inte så värst ändå tycker jag, dock är den 1 mån yngre Bellagio bebben bra mkt högre! Det kommer bli en stooor häst:)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Ånej vilken otur!! Är det kusinen som är halt nu??:( Vi hade ett föl här för ett par år sedan som fick en hovbensfraktur, idag är han 2½ och helt frisk:)

Hur är det med din lille kille nudå?

kl.
Jag har visat den här bilden förut på min, men tycker man ser färgskiftningen bra här angågende färg debatten.

Man ser tydligt hur det mörka skiljer sig från den ljusa fölpälsen, visst är han röd och visst har jag sett mörkare fuxar men jag klassar ändå honom som mörkfux. Idag är han snart 6 månader gammal och mörkare än här så jag tippar på att han förblir det:)

283324_10150255754121344_563156343_7691604_3270904_n.jpg
 
Sv: 11-orna version 2.0

När det gäller färger o f ö alla egenskaper hästen har så måste man skilja på fenotyp dvs det vi ser, och genotyp - det som hästen bär med sig i generna och kan lämna vidare till avkomma. Då är det ointressant om hästen är mörk eller ljus fux resp mörk eller ljus brun att titta på. Det ska förstås helst vara rätt i passet men ofta är hästen identifierbar ändå. Fux och brun kan vara nästan lika mörka och svåra att se skillnad på i vissa fall men har olika arvsanlag, så även svartbrun och brun. Nu kommer säkert moderator att 1. hänvisa till färgtråden och 2. banna för att jag lägger en länk men denna är riktigt superbra förklaring på färger både genotyp och fenotyp, snabba er att spara den.....

http://www.angloarab.se/undersidor/farger_svart.htm

Finns en del id-kontrollanter som borde läsa på:angel:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Det verkar väääldigt vanligt med fel färg i passet så det kan inte vara ngt som det tas så hårt på. Båda mina är felreggade :P
 
Sv: 11-orna version 2.0

Det är spännande med färger!

Min föddes som mörkfux...

2267583760059748183S600x600Q85.jpg


... 3 månader senare började den mörka färgen bli stickelhårig och grå, så...

2699628780059748183S600x600Q85.jpg


...han blir skimmel, precis som sin mamma :D

2270850080059748183S600x600Q85.jpg
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jag och en kompis föder upp galoppörer tillsammans. Dock smyg startade hon uppfödningen med att betäcka sin New Forest ponny med Black Diamond xx (E. National Zenith xx). Kombinationen blev lysande ! Och här är han, About Time, 5 månader 129 cm hög :D Han blev chippad och avritad i Fredags och fick färgen svart.


310208_2385956883622_1091782688_2878180_1008547731_n.jpg
 
Sv: 11-orna version 2.0

Ja, det är kusinen. Han är dock så duktig och sköter sig jättebra trots att det är supertråkigt med boxvila. Mamma-hästen är den som verkar lida mest av att behöva stå inne som sällskap... Helnipprig är bara förnamnet. :angel:
 
Sv: 11-orna version 2.0

missade visst att få med hälften av svaret...

Min kille verkar *peppar,peppar* må ganska bra nu. Han har, som alla andra hästar på gården, blivit lite förkyld, men är feberfri och pigg. Äter bra och börjar lägga på sig hull! Bor sedan en vecka tillbaka i egen box på natten.

Och din är fortfarande pigg och ohalt?
 
Sv: 11-orna version 2.0

Vad skönt att din börjar hämta sig! Vilken himla start på livet...


KL
Min lilla plutt är nog inne i växtfas nu, han sover nästan hela tiden, heeelt utslängd på sidan i hagen! Sover varje morgon när man kommer ut i stallet också, suck-pust-stön-gäsp!
Men när storebror är less på att hans lekkompis bara ligger ner hela tiden ser det ut ungefär såhär:

32760681.jpg


:D

Idag tog jag in mamma hästen igen, det är fortfarande fullt race i hagen varje gång men det börjar bli lite lugnare nu ändå! Nu kan det faktiskt gå flera minuter mellan varje gnäggning... :grin:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Vad skönt att din verkar vara ok nu!:)

Jo min huligan är fortfarande ohalt! Han rör sig fritt och obehindrat, inte varm eller svullen.. syns ingenting!
Mot alla odds så verkar det faktiskt som han har läkt sig själv!:bow: Det ända man kan se som spår av skadan är att han fått ett streck av svart päls där som ett ärr, vilket jag tycker indikerar på att det handlade om yttre trauma trots allt. Tänk så fel veterinärer kan ha ibland:angel::crazy:

Det blir lösdrift med flera lekkamrater nästa vår, antar att det kommer fram då om något är galet fortfarande.
 
Senast ändrad:
Sv: 11-orna version 2.0

Din har precis samma färg som min har nu, hon har med mörknat väldigt sedan fölvisningen, men det är nog tyvärr bara vinterpälsen som börjar komma smygande:(
Mysig bild:)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Kl

Hittade min bebis med ett grått öga idag... Veterinär ut på direkten som inte kunde hitta någon skada på hornhinnan, men det såg inte bra ut. Salva och droppar, men det blir med största sannolikhet klinik i början på nästa vecka.

Så himla synd om honom, även om han inte verkar så påverkad för övrigt. Pappa är ju enögd, tycker inte bebis ska behöva bli det i så låg ålder:(
 
Sv: 11-orna version 2.0

Till tröst kan ju vara, om det nu går illa, att många hästar med dålig syn på ett öga, eller enögda, klarar sig fint med ett seende öga.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jo, visst. Men jag har haft en i stort sett blind häst och det var inte kul... Tanken är ju ändå att han ska bli hopphäst och då är synen ganska bra att ha, men jag förstår precis hur du menar:)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Klart man vill ha en häst med full syn, men det fungerar ändå bra. Har en donna, inte hopphäst dock, som har mycket begränsad syn på ena ögat, men det märks ytterst sällan. Så sällan att jag tom glömmer bort det...
Men vi hoppas på det bästa för din fölis :)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Kl:

Blir galen.. Min fick hosta och snuva liksom resten av fölen i flocken för över en månad sedan. (Inga vuxna hästar, eller ens 2-åringen som går med har ngr symptom.) Fölet som insjuknade mest och slutade att dia togs prov på, men ingen "smitta" gick att spåra. Fast fölen hostar ju lika mycket för det.. Min fick dock Hippotrim utskrivet av vet för att inte dra på sig lunginflammation eller liknande, då han var så slemmig. Och det hjälpte, han blev bra.

Sista dagarna har det dock kommit smygande tillbaka.. :devil:

Fortfarande ingen feber, bra aptit, pigg och glad. Men han är kompromisslöst snorig och hostar, igen.. Har iaf ringt vet. nu på morgonen och pratat in mitt läge.. Hoppas på att få svar snabbt.

Här vílle jag bara skriva av mig lite frustration..

Någon mer som har snoriga fölisar nu när hösten är här?
 
Sv: 11-orna version 2.0

tack o lov inte! däremot under sensommaren var fölen lite svullna i ganachen, men det gick över då vi tog in dem på nätterna. De har varit inne i en månad nu, och hunnit få sin första vaccinspruta. Bamora är fortfarande dräktig. Jag får "naaaw" känslan när jag ser skimmelföl! Jag älskar skimlar! Fan egentligen att jag håller på med dressyravel! Får hoppas på att det kommer in en riktigt het skimmelhingst med bra dressyranlag! Som Fairbanks :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 342
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp