Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Ja de är en ponny,hennes mamma är Pia-Moni e:Madison (e:Magister ) tyskridponny stam och pappa är mogårdens Little Robin(welsh ) Dock har hon ärvt väldigt mycket från sin mors sida !

morfar.som jag tycker hon ärvt väldigt mkt ifrån :)
311079_156854344406042_100002444318540_295181_734817897_n.jpg
 
Sv: 11-orna

Hur stora är era 5-6månaders föl? Skriv gärna hur stora deras föräldrar är också. Så man vet om de ska landa på litet eller stor ;) Min är 125 cm i manken . Ska de vara normal om man vill ha d-ponny, eller kommer hon växa över?
 
Sv: 11-orna

Hur stora är era 5-6månaders föl? Skriv gärna hur stora deras föräldrar är också. Så man vet om de ska landa på litet eller stor ;) Min är 125 cm i manken . Ska de vara normal om man vill ha d-ponny, eller kommer hon växa över?

Mitt swb föl är 5 månader nu. Men senast jag mätte honom var han ca 4 månader om jag inte minns fel och då mätte han iaf 1,29 cm.

Hans mor 1,70+ och far 1,67

Jag hoppas han inte blir lika stor som sin mor och ännu ser det ju lovande ut!:)

Men han kan ju knaka iväg senare..
 
Sv: 11-orna

*kl*

Någon som sitter inne med ett supertips på hur man får ett bandage runt en fölhov att sitta kvar?

Min har börjat ömma lite på den skadade hoven så nu blir det bandage på men nu har jag försökt två gånger och bägge gångerna har han slagit hastighetsrekord på att få av sig det ngn minut tar det sedan är den borta.

Och jag anser mig inte vara nybörjare på det här med hovbandage iaf inte på stora hästar små fölhovar är nytt för mig dock :crazy:

Jag använder först bomull sedan wettexlinda (tror jag den heter) sedan många varv med silvertejp.

Jag fattar inte hur han får av den för den sitter så hårt som jag vågar hållet är mindre än hoven och ändå få han av sig dem hela (så nu har jag två små fina fölhovbandage intakta utan hov i)
 
Sv: 11-orna

Problemet är att han inte biter på dem tror inte ens att han har upptäckt den. På nått sätt så får han av sig dem i farten.

Han har varit jätteduktig och stått helt stilla när jag lindat på bandaget så jag har verkligen kunnat ta det lugnt och linda på utan att stressa och jag tycker det suttit riktigt bra på när jag känner på det.
 
Sv: 11-orna

Redan gjort det... massor med silvertejp. Det enda är att tejpen är svart men min käre make (stort silvertejpsfan) hävdar att det är samma sort ändå, men eftersom jag är hans fru så ska jag minsann köpa silverfärgad och testa :D

Håll tummarna...
 
Sv: 11-orna

Kl:

Idag blir min lillplutt 4 månader! :love:

Inte klokt vad tiden går!! Vi firade redan igår med en liten chippning, avritning och undersökning. (Det har varit flera föl på lösdriften som har haft/har hosta, och jag ville försäkra mig om att allt var ok.)

Nu var han faktiskt slemmig, och eftersom de ska gå kvar ute så tyckte veterinären att det var bäst att ge honom en kur av penicillin. Så istället för tårta får han lite penicillin ikväll.. Läckert! :crazy:
 
Sv: 11-orna

Logik.. silvertejp är silverfärgad.. svart tejp är svart ;)

Lady: Min är tre månader och en vecka.. tiden far iväg :o Skickade iväg papprena till ASVH igår (finally då hon chippades för 2 v sen men legat sjuk och inte orkat ner till posten)
Tråkigt fira med penicillin istället för tårta :(
 
Sv: 11-orna

Jag lyckas aldrig tajma när min chipmärkare kan, så nu får jag väl snäll betala den högre avgiften, efter typ en månads försök att få till en dejt när båda kan :D Haha!
 
Sv: 11-orna

Vad surt.. här blev det dyrt också eftersom DV är den enda vettiga häromkring och eftersom jag skulle vaccinera och stelkramp samtidigt så låsas jag som det är ett normalt pris att betala :crazy:

Sedan kan jag meddela att silvertejp eller *host* svart tejp är same shit... dvs inget av det funkar. Silvertejp satt inte kvar den heller. Iofs så springer han runt som en galning hoppar och brallar och man ser bara att han ömmar i skritten så jag ger snart upp ( någon som vet om det finns hovboats för föl?).

Något som jag tyckte var märkligt är att han ibland ömmar på det andra benet och ibland på det rätta benet. Hovis sa dock att föl gör så för de kan inte riktigt koppla varifrån smärtan kommer och han har sett detta på flera föl. Så tydligen behöver inte hälta på ett ben betyda att det är där smärtan kommer ifrån. Detta var nytt för mig iaf.
 
Sv: 11-orna

Jag tycker det låter som en ganska stor fölunge !

Min åring D-ponny mamma, C-ponny pappa - är 131 cm, jag räknar med maxad C eller liten D.
 
Sv: 11-orna

Idag är jag stolt över liten skit! :bump: Hästarna fick flytta över till vinterhagen, och även fast det bara är typ fem meter mellan öppningarna så är det lite skrot i vägen så jag ledde dem runt. Satte på dem alla tre grimmorna först, och tänk att liten gjorde inte en enda ansats till att springa iväg eller rycka bort huvet eller nånting! :love: Övningarna inomhus i boxen har helt klart givit resultat! :laugh:
Tog brorsan först som så snällt traskade med. Sen mamma och liten, mammsen är som vanligt överladdad så fort det gäller att gå på promenad nånstans, om det så är fem kilometer eller som i detta fall, fem meter... :cool: Så hon drog i ena armen och liten stod fastvuxen och funderade i andra änden. Jag blev riktigt arg på min mamma häst som var en riktig åsna, så till slut skärpte hon sig och väntade på fölis. Gjorde lite dra-å-släpp övningar och tillslut trillade poletten ner och han följde efter så fint så! :laugh:
Ut i nya hagen och kika runt lite. Jag gick in och började mocka och hörde sen ett hejdundrans dånande i backen, sprang ut och kollade (det lät som om en hel skock med kossor kommit ångande!) och där sprang bröderna och busade så in i nordens! Upp till skogen, ner från skogen, runt mamma, upp till skogen... Full rulle! :D
När de lugnat ner sig gick jag ut i hagen och plockade av dem grimmorna, och han var precis lika duktig då! Han fick en liten morotsbit som han spottade ut direkt, han ville hellre ha gos-å-kli! :love:
 
Sv: 11-orna

Hur är han temperamentsmässigt? har hört att måna Camaro-ungar kan va lite si och så i skallen? Gillar camaro men vet inte om jag vågar betäcka min galenpanna med honom :D
 
Sv: 11-orna

Min 08a hade en jämngammal kompis e Camaro M, nervig och väldigt vaken och alert, men trevlig ändå. Dessutom sjuuukt snygg! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Karro-Lina
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 186
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp