Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Min kille är också tuffsig och överbyggd. Manken hann knappt växa ikapp för någon vecka sedan innan baken stack iväg igen. Och det verkar inte som att jag får honom utan fölpäls innan vinterpälsen är här.

Han är dock så otroligt cool! Vad man än hittar på så finner han sig i det på ett så himla bra sätt! Förra helgen gick vi på promenad själva för första gången och trots att mamma-häst stimmade och skrek i boxen (hon hade mat, hästsällskap och människovakt...), alla hagkompisarna gnäggade och levde rövare och att 1-års damerna hade show när vi gick förbi så följde lill-killen med hur snällt som helst. Visst krökte han lite på nacken och visade upp sig lite för tjejerna men jag behövde aldrig mer än att påminna honom om att han gick med mig. :love:

Igårnatt var första natten i egen box och lill-killen hade skött sig perfekt. All mat uppäten i krubban (lucernhack) och det mesta av höet hade han pillat i sig. På morgonen låg han ner och åt i boxen.

Så GLAD att jag fått en sådan härlig kille! Jag hoppas bara att temperamentet hänger med framöver.
 
Sv: 11-orna

Hej, det var länge sedan jag delade med mig på några bilder av Imbra, jag får komplex när jag ser alla andras fantastiska bilder. Ljuset var väl inte det bästa men tog på henne visningsgrimman och tog några bilder i alla fall
IMG_0768.jpg

IMG_0772.jpg

IMG_0757.jpg

IMG_0733.jpg
 
Sv: 11-orna

Vilken liten sötnos :)

Idag fick jag bild för visa hur liten min dam är haha:

flock1.jpg

Herrn till vänster om henne är 2½ v äldre :) Min är en plutta och han är stor :D
(Kan tillägga att han är efter Tailormade Temptation och köpt hans mamma - svarta stoet - och han fick följa med tills han är avvand)
 
Sv: 11-orna

Shit va mörk han blivit!! :love:

Fan alltså, jag vill ju lägga upp korten på min lille rackare, men hittar inte sladd:devil: till kameran :(
 
Sv: 11-orna

Oj vad det var längesedan jag lade upp foton på vår bebis! Kan bero på att jag måste ha hjälp med att lägga in fotona :o Here they come...

32751434.jpg

32751435.jpg

32751443.jpg


Kiedis N är hans namn o han är e: Szkopul-Zinsky xx- Moltke I
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 11-orna

Klart du vågar betäcka med Camaro! Jag har en 4-åring efter honom (har skrivit om hennes avkomma e. Carême tidigare i tråden) och även om hon är väldigt alert och vaken så är hon väldigt snäll, dock ingen nybröjarhäst utan väldigt kvick...i allt hon gör :D och ja, hon är snygg, fick ju väldigt fint omdöme av henne nmär jag visade hennes föl på Riks nu i sep... Hennes mödene har dock slagit igenom och kan ju tillägga att hon int epå någotvis är värre än hennes mor som är Quite Easy - National Zentihxx hehe..

Lite off topic kanske men faktum var att just tempraentet låg högst när jag valde hingst och det blri bli Carême, väntar dock på att hans "lugn" ska kicka in, lillan e värre än vad mor var som föl...funderar på vad jag ska betäcka med nästa gång, ardenner? ;)
 
Sv: 11-orna

En Quiet easy-National Zenith- låter som något som skulle kunna vara något i stil med min häst temperamentsmässigt :D Iaf de hästar jag har erfarenhet av efter de hingstarna:D Min dam är otroligt snäll, men skarp, känslig och nervös. Tror dock att mycket är miljöbetingat. Hennes föl e:Algot (11:an himself:D) är lugnet själv. Vet inte om det beror på att Algot lämnar bra psyke eller om mammahäst egentligen inte är så "farlig" som hon verkar. Funderar nästan på att "göra" ett helsyskon nästa år, om jag inte hittar någon hingst som känns 100%. Då önskar jag mig en lillasyster, så jag kan behålla den! :love:

Hingstar jag funderar på är Hampton, Edward, Grafenstolz, Hip Hop, Canterbury och Monte Bellini. Kanske ska lägga till Carême där oxå?

kl

On Topic :D Alltså jag är så glad för min lille fölunge! Han är så cool! Igår så "borstade" jag honom med en ikea-påse (hö-påse) över hela kroppen, och tror ni han brydde sig? Icke! Skulle så gärna vilja löshoppa honom! Hade varit så himla kul att se vad han tyckte om det :)
 
Senast ändrad:
Sv: 11-orna

KL

Är inte lätt att få skitungen på bild, men bjuder på nått nu iaf.
De små växer och stark börjar hon bli. Nu har de fått flytta hem från betet så nu blir det lite mer kontinuitet i allt (hoppas jag :o )

32751834.jpg


32751835.jpg
 
Sv: 11-orna

Idag har conny fått sin första spruta. Han var lika snäll som sin mor, inte ett ryck ens.. Bamora brukar få sin spruta innan jag ens fått på henne grimman. Totalt okomplicerad
 
Sv: 11-orna

Låter precis som min mamma häst! :D Hon rycker inte till ens en gång, står och vilar ett bakben och tittar ut i fjärran... :grin: De äldre bröderna har blivit likadana. Ryckte lite som små och sen blev de mindre å mindre. När jag sedan var tvungen att ge båda penicillin efter kastreringarna så var det inte det minsta konstigt tyckte nån av dem. :D (Tillägger att det alltså gäller min 08a och 10a.) Man kan ju alltid hoppas att lille svarten blir likadan! ;)


KL
Är det för övrigt nån annan som har erfarenhet av Koronns färg!? Han var ju mörk när han föddes och nu blir han bara mörkare och mörkare hela tiden. Han har ljusare områden kring mule och ögon och i ljumskarna. I övrigt är han ju helt svart! :o Jag skulle vilja kalla den färgen för i alla fall mörkbrun, men vet inte om det kanske kan ändras senare och bli ljusare? Hur brukar det vara på så mörka små bebbar? Jag har ju bara haft fux, skimmel och ljusbrun bebis tidigare så detta är helt nytt!
 
Sv: 11-orna

kl

precis som ranunkel skriver så är han svartbrun, den bruna färgen i ljumsken och på mulen är typiskt för svartbrun. Har haft ett par sådana själv, de föds med färgen "färdig" så det är lätt att se. Andra nyanser av brun kan vara svåra att bedöma hur mörka de blir innan de fällt färdigt.
 
Sv: 11-orna

Tack för svar, det var precis vad jag tyckte! Jag sade till vet som ritade av honom att jag tyckte han var så mörk, men hon skrev bara "brun"... Jag försökte få henne att tycka att han åtminstone var mörkbrun, men icke! :confused: Blir det helfel i passet då eller kan han stå som enkelt "brun"?


Han var ju trots allt såhär mörk redan som liten:
32518937.jpg



Och nu såhär:
32749189.jpg
 
Sv: 11-orna

Ja, det blir fel i passet om han står som brun där. Det måste du få ändrat.

Färgen kommer troligtvis från farfar (som också felaktigt står som brun)

sackpiaff.jpg


Sack2.jpg


falsterbo02-46.jpg


Film
 
Sv: 11-orna

Tänk att jag förstod att det skulle bli såhär! :mad: :crazy: Men men, hur får man det ändrat då? Jag har ju inte ens fått hem passet ännu, men räcker det med att vet gör en notis eller måste det skickas tillbaka ner till ASVH så att de får stämpla om det eller hur funkar det?

Min lille var verkligen en kopia i färgen av farfar! Om vi bortser från de två vita benen som blåst av nånstans på vägen... :grin: Tänk om han skulle ta å bli lika framgångsrik också... :angel: :D
 
Sv: 11-orna

Maila ASVH (skicka med den sista bilden) och beskriv problemet.
Så får du hoppas att de är snälla...egentligen ska du ta ut en id-kontrollant som skriver ett nytt intyg.
 
Sv: 11-orna

Säger de att jag måste göra det blir jag tokig... Det var ju banne mig en behörig id-kontrollant som skrev det nuvarande intyget... :crazy:

Mail skickat! Vi får väl se vad de svarar...
 
Sv: 11-orna

Det är så tråkigt att hålla på att diskutera färgen den som Id kollade min Black coffe unge ändrade från Svart till Mörkbrun för han var solblekt i topparna på manen och då kunde han inte vara svart :confused:

Mia
 
Sv: 11-orna

Räkna inte med svar förräns avelschampionatet är över.

Det är du som hästägare som ansvarar för att det är rätt i papprena, ta en annan id-kontrollant nästa gång. ;)
 
Sv: 11-orna

Ja men som sagt så betonade jag både en och flera gånger att jag åtminstone tyckte att han var mörkbrun, men då sa hon nånting i stil med: "Ja, fast en mörkbrun häst är så väldigt mörk så jag tycker inte att vi kan skriva det om honom, för att skriva mörkbrun ska man nästan tycka att de är svarta". Men just då var han kanske inte helt svart som han är nu, det var innan han hade tappat lika mycket fölpäls, dock har han aldrig varit särskilt ljus.
Fick ett svarsmail från ASVH där de skrev att mail svaras i början på nästa vecka.

Ironiskt nog fick jag passet idag... :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 074
Senast: Karro-Lina
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
3
· Visningar
676
Senast: ameo
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp