Bukefalos 28 år!

springsten

Trådstartare
ok få höra nu... känns som om att dilemmat inför varje ritt är maten. jag är själv ganska dålig å att peta i mig mat.

så fråga 1: Vad föredrar du att äta på tävling och varför?

fråga 2: om det skulle anordnas en tävlig på våren. föredrar ni med eller utan snö? backar du undan om det är snö eller ser du det som en fördel?

svarar på mina egna frågor under :)
 
Sv: 2 frågor

fråga 1: jag är ganska dålig på att äta. jag dricker bra. oftast äppeljouice, vatten eller sportdryck. i matväg så följer det med en pasta sallad som jag som ryttare bara petar i :crazy: tyvärr, men mina groomar tycker desto bättre om det. jag brukar få i mig risifrutti, banan, popcorn, saltlakrits. :d
jag vet ju att detta inte räcker i längden och skulle vilja få tips i från andra. vet att många har pannkakor, men då jag inte tycker att det är gott så skulle de bara ligga och stirra på mig i butten. :eek:

fråga 2: med Zarah så skulle jag inte rida en ritt på snö och is. då hon brukar vara helt tokig de första milen. :smirk: känns som en säkerhets risk. då väntar jag heldre och tränar hemma. med Confect så skulle det väl kännas lättare eftersom han är lugnare. men kanske av gammal vana, "sommaren är tävligssäsong" jag vill alltså ha snö fria banor.
kram på er!
 
Sv: 2 frågor

Ja, usch mat!! Jag har jättesvårt för att äta när jag är stressad under tävlingen. Jag skulle behöva en på/av-knapp till mitt adrenalin. :) Jag blir sugen på fet och salt mat. Kött är gott också, alltså RIKTIG mat och inte nåt frukttjafs eller blaskig yoghurt.
Köttfärspannkakor eller rostbiff med potatissallad brukar det bli med Coca-Cola till.
Största missen är nog att bara ta med sig sötsaker och kex tror jag (har gjort det...) , men när man blir trött och svettig vill man ju ha salt.

Jag bangar inte på att tävla i snö, men mina medhjälpare gör nog det. Jag håller mig ju varm och skön, medan de får huttra i kylan och fixa åt mig utan vantar. Problemet med vintern/våren är väl att allting måste planeras långt i förväg, medan vädret gör som det vill just på tävlingsdagen. Jag vill helst ha fint väder såklart med ca 15 grader - om man får beställa väder...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 2 frågor

1.
Mat är jättesvårt, började rida Distans för 3 år sedan och har ännu inte hittat något som funkar helt och hållet.
Brukar dricka, vatten,saft,nyponsoppa.
Brukar äta Smörgås med stekt ägg på, Risifrutti, frukt.
Måste nog ordna mera mataktig bra mat så jag följer tråden med spänning.

2. Jag skulle nog inte rida en ritt med Snö.
Har dock ofrivilligt ridit en Nybygge med blandannat snö och HAGEL men det är inget jag vill göra om.
 
Sv: 2 frågor

Chivita skrev:
Mat är jättesvårt, började rida Distans för 3 år sedan och har ännu inte hittat något som funkar helt och hållet.

Jag red min första PP -96 och CR-97 och jag kan trösta dig med att jag har inte heller kommit på vad jag ska ha att äta.:D

1 Är riktigt orginell i min kosthållning:angel: . Risi frutti, banan, drickyoughurt och någon macka i grinden. Vatten eller sportdryck och banan utmed banan.

Ska testa att byta ut grindbananen mot vindruvor/päron:love:.


2 Skulle det krävas att rida på snö för att nå ett mål så skulle jag göra det. Annars så låter jag nog helst bli.
 
Sv: 2 frågor

1.jag har ju inte någon större erfarenhet av tävling än..men långritter;9 Jag kör på tunnbröd med tonfiskröra i. Kall hemmalagad fettsnål vegetarisk pizza. Lakris blir det också..salmiak är ju favoriten..:d och drickat blir mest vatten.

2. Snö skulle jag tycka var härligt att rida i, kanske blir nästa år..:)
 
Sv: 2 frågor

Jag har ju alltid kört varianten med kexchoklad, vatten, coca-cola och banan.
Dock har jag fått en favoritpizza, som går utmärkt att äta kall, nåt jag ALDRIG skulle kunnat göra med en "vanlig" pizza.
Den består av kebabkött, isbergsallad, champinjoner, pommes frites och kebabsås.
Mums!:d
Tror jag ska testa att blanda ihop BOB's risgrynsgröt med massa kanel och socker. Det borde också gå att klämma i sig kallt. Kanske med lite rivet äpple också?
 
Sv: 2 frågor

1. banan, melon, syrrans bulgur sallad blev en trevlig upptäkt denna sommar! vichey nouvo, kex choklad, chips, salt godis och vatten i massor (oj va onyttigt:P)

2. för mej spelar det ingen vidare roll men efter att ha ridit järlåsa förra året så har groomsen sagt att dom INTE vill på nån vinter ritt igen (tror dem frös;) )
 
Sv: 2 frågor

Mat har tidigare inte varit något bekymmer för mig - upp tom 8mil glufsar jag i mig vad som helst...:o Det har varit mycket pastasallad med kyckling eller kassler, knaperstekta bacontärningar och avocado. Däremellan tunnbrödsrullar med skinka och gurka + choklad, vatten och red bull. Bytte undersäsongen ut red bull mot energidryck vilket var ett lyft. (Speciellt min käre groom säger att jag inte blir så morrig längre...:angel: ) Nu avslutade jag säsongen med en 10-milare och orkade plötsligt inte äta den mat jag hade med mig. Den fastnade liksom i munnen? I sista vetgate innan målgång knorrade min hungriga mage så högt att veterinären kommenterade det med att det åtminstone inte verkade vara något fel på mina "inälvsljud":D MEN jag var jättehungrig och hade svårt att få ner mat. Dessutom var jag bara sugen påen enda sak: KÖTT. Kalla kotletter svävade på min näthinna på sista slingan. Denna säsongen ska det alltså stekas kotletter eller kanske kycklinglår att ta med mig!

Ang andra frågan om snöritt, jag vet inte. jag tror inte jag hade backat om underlaget varit OK, dvs inte blankis eller djupsnö, men som någon skrev - groomen kanske är svårflörtad under vinterförhållanden?
 
Sv: 2 frågor

1) Jag har provat med rostbiff o potatissallad, Wraps m. kycklingröra, (men gick inte att förbereda helt utan jag gjorde själva wrapsen på plats, hade "byttor" med innehåll med mig), pastasallad, köttbullar. Allt detta har fungerat bra för mig. Det som är mitt problem är frukosten - jag får inte i mig särskilt mycket - möjligen drickyoghurt.
Nu har jag fått tipset att äta ett rejält mål innan jag "nannar kudden", vilket jag tänkte testa till nästa säsong..

2) Vintertur - går säkert bra för mig och Racer, men jag instämmer med några tidigare om att groomarna kanske inte blir alldeles överlyckliga...
 
Sv: 2 frågor

Racer skrev:
1) .
Nu har jag fått tipset att äta ett rejält mål innan jag "nannar kudden", vilket jag tänkte testa till nästa säsong..
Racer skrev:
kan vara ett bra förslag. men prova detta innan tävlig. många av oss får svårt att sova när magen ska arbeta på högvarv med att smälta mat. jag skulle ialla fall se ut som :mad: tidig morgon om jag inte kunnat sova de få timmar som det ibland blir.

om vi utveckar frågan och säger att det skulle ordnas en lag tävlig (sträcka 40-70km.) ex mars, tidig april. skulle detta vara genomförbart för en klubb eller skulle anmälningarna bli fler om man väntade till slutet av april?
 
Sv: 2 frågor

1.
Jag tror att många distansryttare gör en för stor sak av frågan.
Distansritt ser jag som en lågintensiv sport där det viktiga för ryttaren är att dricka ofta. Kan man dessutom äta lite av något som lockar då oh då så räcker energin.
Jag har provat att rida 80 km med bara dryck och märkte ingen skillnad i ork mot när jag äter.
2.
Jag har groomat på vinterritt och det var ovant men helt OK.
Jag är tveksam att ställa upp i längre ritter med isbrodd i skorna.
Steget bromsas upp snabbt, ingen glidfas i nedslaget, vilket jag tror innebär starkt ökad risk för skador.
L
 
Sv: 2 frågor

CK skrev:
Dock har jag fått en favoritpizza, som går utmärkt att äta kall, nåt jag ALDRIG skulle kunnat göra med en "vanlig" pizza.
Den består av kebabkött, isbergsallad, champinjoner, och kebabsås.
Mums!:d

Det lät som en alldeles utmärkt grind mat!!!!!!

Är jättesugen på Pizza efter ritten så varför inte i ritten! :p
 
Sv: 2 frågor

springsten skrev:
ok få höra nu... känns som om att dilemmat inför varje ritt är maten. jag är själv ganska dålig å att peta i mig mat.

så fråga 1: Vad föredrar du att äta på tävling och varför?

Fick ett tips från en sjukgymnast som hade gjort en massa tester på skidåkare och andra idrottare och kommit fram till ett recept:
Maizenamjöl, O´boy och vatten, blandas ihop så det blir drickbart.
Har inte testat det själv än.

///Anna
 
Sv: 2 frågor

Äta på tävling? Va e de för något?!
Jag får bara inte ner något under tävling. Dagen innan kan jag ta ett par tuggor på en pastasallad.
Tävlingsdagen dricker jag så mycket jag kan. Har flaska på sadeln med saft (riktig med äkta socker och inget light-sockerfritt) då kan man dricka smått hela tiden. I grinden dricker jag Coca Cola och Mer. Har provat sportdryck men jag blev illamående och fick huvudvärk.
Ang snö så tycker jag att Skåne inte har tillräckligt många snödagar för att jag skulle vilja tävla i snö. Man måste träna i snö för att kunna tävla i det.
// Linda
 
Sv: 2 frågor

När det gäller lag tävling tidigt på året (Mars-April), - Vilken sträcka skulle det vara på?
Det som kan vara problematiskt så tidigt på våren är ju underlaget. I mina hemtrakter (Sörmland) är det ofta ren isgata alternativt underminerat tidigt på våren. Det värsta är väl groparna i vägen (som inte alltid syns). Men jag kommer inte ihåg så här på rak arm om det är just mars-april som det förekommer.
 

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 557
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 900
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 268
Senast: super
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp