20 veckors valp, underbett?

Hmm, kanske inte men det finns inte en enda som sagt att det kommer bli ”ett vanligt” bett i allafall, så att fastställa ett framtida underbett verkar vara högst troligt.. :/
Ja, det kommer med 99.999999999999% säkerhet att fortsätta vara ett underbett.

Det jag inte riktigt förstår är vad ett veterinärbesök ska tillföra i dagsläget, iom att hunden inte har några problem av bettet i nuläget.

Får den problem med bettet/tänderna av något slag längre fram så självklart ska det kikas på, då.
 
Hmm, kanske inte men det finns inte en enda som sagt att det kommer bli ”ett vanligt” bett i allafall, så att fastställa ett framtida underbett verkar vara högst troligt.. :/

Ja, det kommer med 99.999999999999% säkerhet att fortsätta vara ett underbett.

Det jag inte riktigt förstår är vad ett veterinärbesök ska tillföra i dagsläget, iom att hunden inte har några problem av bettet i nuläget.

Får den problem med bettet/tänderna av något slag längre fram så självklart ska det kikas på, då.
Om det gills som ett ”dolt fel” antar jag att det är som med övriga försäkringar att det ska finnas dokumenterat inför framtiden. Dessutom verkar det som det finns vissa underbett som kan gå att påverka genom att ta bort andra mjölktänder så de kommer i ”rätt” ordning, men jag kan verkligen inget om detta så jag går på veterinärens omdöme som var att boka en tid för utlåtande :)
 
Om det gills som ett ”dolt fel” antar jag att det är som med övriga försäkringar att det ska finnas dokumenterat inför framtiden. Dessutom verkar det som det finns vissa underbett som kan gå att påverka genom att ta bort andra mjölktänder så de kommer i ”rätt” ordning, men jag kan verkligen inget om detta så jag går på veterinärens omdöme som var att boka en tid för utlåtande :)
Nu för tiden kan man till och med ha tandställning på valpar som riskerar att fara illa av sitt bettfel. Kommer ihåg att dom tröstade mig med det när min valps tänder började växa fel (in i gommen) pga mjölktänder som satt kvar och störde. Tycker det är bra att du åker till veterinären och får en bedömning!
 
Vår jämtes uppfödare säljer sina valpar med jaktgaranti. Jagar de inte så köper han tillbaka dem alternativt att man blir erbjuden en valp ur en annan kull i byte. Men det kräver ju en del av uppfödaren..

Jag vet många som importerar för framtida avel, men det är ju alltid en stor risk så klart. Det är tacksamt för andra att det finns de som vågar, det ger ju ett helt annat urval i avelsarbetet :)
Jag importerar också, hittills totalt 11 st från USA under de sista decennierna. Jag är bara inte så tokig att jag tar risken med en valp som är ett okänt kort när jag kan få en vuxen hund som redan gått i avel där det alltså finns avkomma som går att utvärdera.

Dyrare, ja visst. Men jag slipper gå på en nit.
 
Jag importerar också, hittills totalt 11 st från USA under de sista decennierna. Jag är bara inte så tokig att jag tar risken med en valp som är ett okänt kort när jag kan få en vuxen hund som redan gått i avel där det alltså finns avkomma som går att utvärdera.

Dyrare, ja visst. Men jag slipper gå på en nit.

Så är det ju :)
Valpar är alltid okända kort.

Men det kan ju inte vara enkelt att få tag i tikar med rätt stamtavla, rätt i övrigt, haft en kull och dessutom är till salu?
 
Vår jämtes uppfödare säljer sina valpar med jaktgaranti. Jagar de inte så köper han tillbaka dem alternativt att man blir erbjuden en valp ur en annan kull i byte. Men det kräver ju en del av uppfödaren..

Jag vet många som importerar för framtida avel, men det är ju alltid en stor risk så klart. Det är tacksamt för andra att det finns de som vågar, det ger ju ett helt annat urval i avelsarbetet :)
Hur skiljer det sig från det här med återköpsrutan ikryssad?
 
Hur skiljer det sig från det här med återköpsrutan ikryssad?

Jagar de som de ska, så köper han inte tillbaka dem ”bara för att”. Sedan kan han göra det ändå så klart, men det han lovar är att om de inte jagar, då köper han tillbaka hunden eller ersätter med en ny valp :)
 
Jagar de som de ska, så köper han inte tillbaka dem ”bara för att”. Sedan kan han göra det ändå så klart, men det han lovar är att om de inte jagar, då köper han tillbaka hunden eller ersätter med en ny valp :)

Är rutan ikryssad så är han tvungen att ta tillbaka hunden oavsett, om köparen vill lämna tillbaka den till uppfödaren.
 
Så är det ju :)
Valpar är alltid okända kort.

Men det kan ju inte vara enkelt att få tag i tikar med rätt stamtavla, rätt i övrigt, haft en kull och dessutom är till salu?
Man hittar ju inte en varje år, om man säger så :-)

Man måste ha kontakter och folk som man känt i många år.
Så att man delvis planerar åt varandra, långt i förväg.
 
Okej, ja det känns ju lite surt.. men men. Så är livet!

Fanns det något i försäkringen som täckte eventuella kostnader och så med underbett? Har du erfarenhet inom det?
Nej, försäkringen brukar inte täcka tänder. Detta var dessutom för 25 år sedan.
 
Om det gills som ett ”dolt fel” antar jag att det är som med övriga försäkringar att det ska finnas dokumenterat inför framtiden. Dessutom verkar det som det finns vissa underbett som kan gå att påverka genom att ta bort andra mjölktänder så de kommer i ”rätt” ordning, men jag kan verkligen inget om detta så jag går på veterinärens omdöme som var att boka en tid för utlåtande :)
Bettfel är inget dolt fel, då ett dolt fel är något som finns vid leverans men som inte kan förväntas upptäckas vid en vanlig veterinärbesiktning.
 
Okej, ja det känns ju lite surt.. men men. Så är livet!

Fanns det något i försäkringen som täckte eventuella kostnader och så med underbett? Har du erfarenhet inom det?
Jag har Folksam som har tre nivåer på sina försäkringar, på de båda högre nivåerna står det såhär: Utökad tandvårdsersättning
Ersättning lämnas för bettfel och borttagning av kvarsittande mjölktänder. Vid bettfel måste orsaken till korrigeringen ha ett medicinskt syfte och valpbesiktningen vara utan anmärkning.Vid borttagning av kvarsittande mjölktänder ska hunden vara försäkrad före sju månaders ålder och därefter hållas oavbrutet försäkrad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 516
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 199
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp