2500 km på 71 dagar...

Sv: 2500 km på 71 dagar...

Vad är skillnaden på en elittränad distanshäst och dessa hästar som snittar på 35 km/dag under de 71 dagar som nämns i ursprungsinlägget? Dessa hästar är välmusklade jämfört med endel elittränade distanshästar.
Såren ska givetvis få läka ut men precis som CK säger så är detta hull så katastrofalt så har djurskyddsinspektörerna väldigt mycket att göra om de besöker en distanstävling. En distanshäst har inte samma muskler som en hopp eller dressyrhäst.

Jo jag förstår poängen. Men man har naturligtvis gjort en samlad bedömning.

Pigg supervältränad elithäst som ser mager ut = frisk häst. En sak.
Halt, sårig häst som ser mager ut = häst som inte mår bra. En annan sak.

Sen håller jag med Digbil att det är svårt att se några muskler på t ex packhästen alls.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Sen håller jag med Digbil att det är svårt att se några muskler på t ex packhästen alls.
Nej jag håller med om att det är dåligt med muskler men måste nog ändå stå vid mitt förra uttalande.
För att slippa diskussionen om hur min häst ser ut. Min (fd) distanshäst gick på tävlingar med en sadel med "extra full quarter" i bomvidd. Ja hon var för kralligt mucklad för högre klasser.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Delvis knapplån.
Jag vet inte om min åsikt uppfattades rätt, så jag tar det igen.
Jag har väldigt svårt för det nya modet som gäller distanshästars (under)hull. Om man tittar på den bruna hästen i länken, så ser faktiskt en del distanshästar värre ut än så.


Och jag är övertygad om att det inte är nåt att stå efter. Jag tror faktiskt de i många fall får för lite mat för det jobb de utför. :cool:
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Minns jag rätt var det väl en av de bruna som såg tristast ut av dem, så det skulle kunna vara den på bilden. Ser ju inte hela hästen där, så svårt att säga.
Det kan ju som sagt ha hänt en del sedan jag såg dem här nere, men när de var här var det väl inget som direkt skrek djurskyddsärende, även om det fanns en del skavanker. Men som sagt, fullt möjligt att det hänt lite sen dess. Givetvis ska ju inte för såriga och skadade hästar vidare.

lite KL angående fallet så är i varje fall att männen inte anhållna längre och anses i nuläget inte ha begått det brott de var anhållna för. Hästarna tror jag att man behöll för att kolla upp närmaste veckan. Får se vad de kommer fram till angående det hela. Hoppas som sagt på det bästa för alla inblandade!
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Tack för dom finna bilder.
Jag hitta inte dom i www.thelongridersguild.com site. The Long Riders Guild bruka hålla kål på Long Ryttar.
Allt man kan ser är en bild som vissa ett oppet sår som var under behandling och en som vissa gammle tryck sår.
Omusklad? är man så van med att se fetta Svenska häster då kan man se dessa Ungerska häster som "omusklad". (jag har aldrig sett en fett marathon löpper eller distance häst och ryttar)
Än en gång man måste fråga sig "vad är plågari i svensk meaning?" (just nu har vi ett epademi av fång häster som enlikg min meaning "plågas")

Visst är det tråkig att rytten ska ta slut här i Sweden.
 
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Oj! Ja det var sannerligen ingen vacker hov. Var tvungen att gå tillbaka och titta på bilderna, för något sånt kunde jag inte komma ihåg att jag sett när de passerade oss. Mycket riktigt fanns på ena hästen ett lite ytligt slitage, men inget direkt extremt. Det där måste alltså uppstått på 2-3 veckor någonting.

Angående LRG så fanns där dock en mindre notis om dem när jag tittade för ca 3 veckor sedan i alla fall, där man bla använt en av bilderna jag lagt upp här, såg jag. Nu vet jag inte om den finns kvar iof, men de har varit omnämnda där.
 
Senast ändrad:
Sv: 2500 km på 71 dagar...

Tack leka för uppdatering :bow:, hemsk snällt av dig, jag har undra hur det gick.
Wow, har inte sett en sån hov sen jag var hovsalger på ridhuset...och så långt gick det aldrig. Änta att det var hästen med det svulna ben som namns.
Att dom inte stänna till innan det gick så långt kan jag inte kalla för Good Horseman:crazy:
Bit eller tryck sår?? vill inte spekulera.

Nej, kan inte tänke att dom kommer in i The Long Riders Guild, det är inte bara att genomföra rytten, hästen måste komma in i lämpliga skick. Dom undersöka report av missförhållenda.
En sån rytt är inte lätt och själv tycka jag att te sättsa ett sån sträng mål... viss avstånd på viss tid utan bytt häst är lite långsökt, och en god Horseman vet det. Att Hussaren vill fårtstätter!
Uppfätta inte den här rytten som "Good Horsemanship"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp