Bukefalos 28 år!

30-åringar, hjälp mig shoppa kläder!

Tigertofflan

Trådstartare
Jag har korsat 30-strecket, och har insett att jag faktiskt är vuxen nu. Jag tar examen till sommaren och kommer alltså snart att ge mig ut i tjänstemannavärlden (igen), och behöver förnya garderoben lite med anledning av det. Jag inser dock nu när jag börjar kika runt lite, att jag inte har en aning om var man shoppar som vuxen. Vart brukar ni vända er? Jag behöver guidning i e-handlardjungeln. Extra tacksam för tips på affärer som har en Tall-avdelning, med kläder som passar längre kroppar.

Har ni något, tar jag också med glädje emot era bästa tips om hur man skapar bekväma, klädda outfits med plagg som går att kombinera med varandra på olika sätt. Drömmen är att ha en garderob med få plagg, men som går att sätta ihop till flera outfits. Har ni några tips, tumregler, varningar om stilbrott, eller annat?
 
Jag fyller 37 inom kort :angel:

47691211_202191857397126_2312849835815203189_n.jpg

43912909_256354885073373_5572415498412888931_n.jpg

42471689_178872939714837_2224563529534237856_n.jpg

40648322_1002569689949708_5690992557162169402_n.jpg

51956186_1347725342254899_5827976101311472770_n.jpg


Jag klär mig i det jag tycker är kul. Om andra inte tycker att det är snyggt spelar ingen större roll för mig!
Bara för att man är över en viss ålder betyder det inte att man automatiskt behöver klä sig på ett visst sätt! Jag har flera vänner som är många år äldre än mig som klär sig betydligt mer excentriskt än vad jag gör!
Visst finns det kanske vissa "konventioner" och jantelag inom tex vissa statliga jobb, men så länge det inte uttryckligen krävs arbetsuniform så tycker jag: "fuck it"! :D
 
Håller med @tornblomma Skit i ålderskorrekt klädsel.

Jag trivs i tajta jeans och blus/topp, gärna i ganska dova färger som blått, svart, grått och grönt. Eftersom mycket har samma färgkarta funkar väldigt mycket ihop. Personligen köper jag sällan så mycket mönstrat, just för att jag gillar enkelt och att det är lättare att matcha omönstrat för mig.

Fundera på vad du gillar, köp lite basplagg, komplettera med skor som du gillar och som passar till.
 
Alltså, @tornblomma , nu känner jag att du fullständigt ödelade det inlägg jag hade tänkt skriva. :D

Alltså. Jo. Ja. Vuxenkläder. Ja, det borde man väl ha. Men. :cool:

Jag är 50+ och jag har gått i jeans (svarta eller blå), lite olika huvtröjor och någon sorts kängor eller boots (sandaler den varma årstiden) sedan tioårsåldern. Varför ändra ett vinnande koncept, liksom? :p (Varierar vintertid med stickad tröja och någon sorts halsduk, pga svinkallt på jobbet.)

Är högutbildad och statligt anställd. Ingen klädkod på jobbet.
 
Jag har korsat 30-strecket, och har insett att jag faktiskt är vuxen nu. Jag tar examen till sommaren och kommer alltså snart att ge mig ut i tjänstemannavärlden (igen), och behöver förnya garderoben lite med anledning av det. Jag inser dock nu när jag börjar kika runt lite, att jag inte har en aning om var man shoppar som vuxen. Vart brukar ni vända er? Jag behöver guidning i e-handlardjungeln. Extra tacksam för tips på affärer som har en Tall-avdelning, med kläder som passar längre kroppar.

Har ni något, tar jag också med glädje emot era bästa tips om hur man skapar bekväma, klädda outfits med plagg som går att kombinera med varandra på olika sätt. Drömmen är att ha en garderob med få plagg, men som går att sätta ihop till flera outfits. Har ni några tips, tumregler, varningar om stilbrott, eller annat?

Nu är jag visserligen tillsynes ganska exakt 10 år yngre än dig, men tycker du ska skita i normerna och klä dig som du vill.
Jag klär mig i kostymbyxor/mörka highwaist-jeans, skjorta och kavaj - för att jag vill och trivs i det. Jag är dock den i särklass mest uppklädda i hela kontorslandskapet (ftg, mestadels inom kommunikation/arkitektur/tech). Unicorn-velourpyjamasen hade jag möjligen lämnat hemma, men annars kan du se ut i princip hur du vill idag.
 
Titta på kapselgarderob! Tycker det är ursmart och gillar att det är variation på kläderna.
 
Jag har korsat 30-strecket, och har insett att jag faktiskt är vuxen nu. Jag tar examen till sommaren och kommer alltså snart att ge mig ut i tjänstemannavärlden (igen), och behöver förnya garderoben lite med anledning av det. Jag inser dock nu när jag börjar kika runt lite, att jag inte har en aning om var man shoppar som vuxen. Vart brukar ni vända er? Jag behöver guidning i e-handlardjungeln. Extra tacksam för tips på affärer som har en Tall-avdelning, med kläder som passar längre kroppar.

Har ni något, tar jag också med glädje emot era bästa tips om hur man skapar bekväma, klädda outfits med plagg som går att kombinera med varandra på olika sätt. Drömmen är att ha en garderob med få plagg, men som går att sätta ihop till flera outfits. Har ni några tips, tumregler, varningar om stilbrott, eller annat?
Som tjänsteman kan jag rekommendera en grå lite luddig kofta med noppor att kombinera med andra grå kläder och möjligen jeans. Vill man tillföra färg kan man sporta till det med lite marinblått eller exotiskt skoggrönt ;). Om du ska jobba inom statlig eller kommunalsektor så är det bra att ha ett underställ eller annat extra värmande plagg då skattemedlen inte ska slösas på uppvärmning...
 
Jag följer. Jag vill veta var man hittar lite uppklädda och bekväma kläder. :D

Rodebjer? Känns lite uppklätt men ändå bohemiskt på ett soft sätt? Samtidigt inget spårat utan passar nog i alla sammanhang även om man vill smälta in lite?
 
Aldrig fattat att man ska klä sig på ett visst sätt i en viss ålder. Man har väl på sig det man trivs i? Jag har på riktigt samma kläder nu som för 10 år sedan (jag hatar att shoppa och har turen att ha samma storlek nu som då). Om något så klär jag mig ännu mer bekvämt till vardags på senare år. Men gillar att klä upp mig på fest fortfarande.
 
Jag är 34. Har helt vanliga jeggins eller jeans från klassiska kedjor. Någon t-skjorta eller tunn långärmad med kofta. Köper det mesta från barnavdelningen för de har roligare färger och är hälften billigare.
 
Jag använder mest svarta jeans med hög midja från Monki, en t-shirt eller blus i lite färgglatt mönster och en svart kofta. Ibland bryter jag av med ljusa jeans istället och ibland tar jag på mig klänning.
 
Rodebjer? Känns lite uppklätt men ändå bohemiskt på ett soft sätt? Samtidigt inget spårat utan passar nog i alla sammanhang även om man vill smälta in lite?
Snyggt och precis vad jag tänkte mig, dock minst tre gånger så dyrt som jag har ekonomi till just nu i alla fall :D
 
Jag använder vanliga kläder liksom. Alla vanliga kedjor säljer kläder som funkar utmärkt.

Själv går jag mycket i klänning och lång kofta. Tycker det är bekvämt.
Annars är det ju mkt vida byxor och olika varianter av ”kostymbyxor” i butikerna nu. Jag har nyligen köpt två par från HM, riktigt najs med hög midja och vida ben.
 
Snyggt och precis vad jag tänkte mig, dock minst tre gånger så dyrt som jag har ekonomi till just nu i alla fall :D
Det är jätteinne med liknande byxor så du hittar det överallt. Typ alla butiker har dressade byxor med hög midja och vida ben. Som jag skrev ovan så köpte jag på HM för några veckor sen.
 
Jag har korsat 30-strecket, och har insett att jag faktiskt är vuxen nu. Jag tar examen till sommaren och kommer alltså snart att ge mig ut i tjänstemannavärlden (igen), och behöver förnya garderoben lite med anledning av det. Jag inser dock nu när jag börjar kika runt lite, att jag inte har en aning om var man shoppar som vuxen. Vart brukar ni vända er? Jag behöver guidning i e-handlardjungeln. Extra tacksam för tips på affärer som har en Tall-avdelning, med kläder som passar längre kroppar.

Har ni något, tar jag också med glädje emot era bästa tips om hur man skapar bekväma, klädda outfits med plagg som går att kombinera med varandra på olika sätt. Drömmen är att ha en garderob med få plagg, men som går att sätta ihop till flera outfits. Har ni några tips, tumregler, varningar om stilbrott, eller annat?

Det är inte så himla komplicerat. Jag är kommunal tjänsteman och har jeans eller kostymbyxor och oftast blus, inte t-shirt men det är ju en smaksak. Gå in på närmsta Lindex och be dem klä dig så är du hemma sen.

Vi har en klädkod på jobbet och jag tror att den kom till efter att någon hade för vana att klä sig i väldigt urringade överdelar och väldigt korta kjolar och shorts.

Jag är också lång (182 cm) och har ofta byxor från filippa K eftersom de ofta är extra långa i modellen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 948
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp