Bukefalos 28 år!

30-åringar, hjälp mig shoppa kläder!

Titta på kapselgarderob! Tycker det är ursmart och gillar att det är variation på kläderna.
Åh, ja, det var ju precis den typen av koncept som jag fiskade efter! Tack så mycket! Jag ska läsa in mig. Använder du dig av en kapselgarderob och hur tycker du att det funkar i så fall?

Jag följer. Jag vill veta var man hittar lite uppklädda och bekväma kläder. :D
Amen ja! Den kombon! Man hittar ju till de större handlarna (typ asos, zalando) men det måste ju finnas massor av butiker som man aldrig hört talas om. Men vilka är de!?

Asos känns spontant som ett bra ställe att kolla på :)
Ja, där har jag köpt många plagg som passar min kroppsform jättebra! Deras Tall-avdelning är ju ganska expanderad numera, men det hade ändå varit fint med några alternativ.

Rodebjer? Känns lite uppklätt men ändå bohemiskt på ett soft sätt? Samtidigt inget spårat utan passar nog i alla sammanhang även om man vill smälta in lite?
Perfekt exempel på en sån butik jag aldrig hade hittat till själv! Jag är inte främmande för att köpa lite dyrare kläder som kan användas länge, men jag är helt främmande för marknaden och vilka aktörer som finns på den.

Jag använder mest svarta jeans med hög midja från Monki, en t-shirt eller blus i lite färgglatt mönster och en svart kofta. Ibland bryter jag av med ljusa jeans istället och ibland tar jag på mig klänning.
Jag är också en sucker för svarta jeans med hög midja - det passar till allt, tycker jag! :D Men jag dras också ofta till enfärgade, ganska plain överdelar och det skulle jag vilja komma ifrån. Det är svårt att komma ur sin comfort zone klädmässigt, tycker jag. Ens kläder är ju en så stor del av vem man är. Nu känner jag dock att jag vill förnya garderoben, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja.

Jag använder vanliga kläder liksom. Alla vanliga kedjor säljer kläder som funkar utmärkt.

Själv går jag mycket i klänning och lång kofta. Tycker det är bekvämt.
Annars är det ju mkt vida byxor och olika varianter av ”kostymbyxor” i butikerna nu. Jag har nyligen köpt två par från HM, riktigt najs med hög midja och vida ben.
Jag har två par byxor som är av den där paper bag waist-typen som jag äääälskar! De är supersnygga, ser klädda ut och är dessutom bekväma. Problemet är bara att jag har INGA skor jag kan ha till! Mina vita converse är de som passar minst dåligt, men de är ju inte så klädda direkt. Om man inte vill ha högklackat, vad har man då till sådana byxor?

Jag är också lång (182 cm) och har ofta byxor från filippa K eftersom de ofta är extra långa i modellen.
Kanske läge att ta sig in i en av deras affärer och pilla lite. Tack för tipset!
 
Åh, ja, det var ju precis den typen av koncept som jag fiskade efter! Tack så mycket! Jag ska läsa in mig. Använder du dig av en kapselgarderob och hur tycker du att det funkar i så fall?


Amen ja! Den kombon! Man hittar ju till de större handlarna (typ asos, zalando) men det måste ju finnas massor av butiker som man aldrig hört talas om. Men vilka är de!?


Ja, där har jag köpt många plagg som passar min kroppsform jättebra! Deras Tall-avdelning är ju ganska expanderad numera, men det hade ändå varit fint med några alternativ.


Perfekt exempel på en sån butik jag aldrig hade hittat till själv! Jag är inte främmande för att köpa lite dyrare kläder som kan användas länge, men jag är helt främmande för marknaden och vilka aktörer som finns på den.


Jag är också en sucker för svarta jeans med hög midja - det passar till allt, tycker jag! :D Men jag dras också ofta till enfärgade, ganska plain överdelar och det skulle jag vilja komma ifrån. Det är svårt att komma ur sin comfort zone klädmässigt, tycker jag. Ens kläder är ju en så stor del av vem man är. Nu känner jag dock att jag vill förnya garderoben, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja.


Jag har två par byxor som är av den där paper bag waist-typen som jag äääälskar! De är supersnygga, ser klädda ut och är dessutom bekväma. Problemet är bara att jag har INGA skor jag kan ha till! Mina vita converse är de som passar minst dåligt, men de är ju inte så klädda direkt. Om man inte vill ha högklackat, vad har man då till sådana byxor?


Kanske läge att ta sig in i en av deras affärer och pilla lite. Tack för tipset!
Jag tycker sneakers är jättesnyggt till vida byxor!
Annars passar ju även snygga lågskor, typ snörskor och loafers. Och jag brukar använda dessa till vida byxor också:

4047-601-20.jpg


(De känns helt platta, jättebekväma)
 
Jag tycker sneakers är jättesnyggt till vida byxor!
Annars passar ju även snygga lågskor, typ snörskor och loafers. Och jag brukar använda dessa till vida byxor också:

4047-601-20.jpg


(De känns helt platta, jättebekväma)
Å, fast mina sånna byxor är inte vida, utan de har avsmalnande ben: https://www.asos.com/se/asos-tall/asos-design-tall-avsmalnande-byxor-med-hog-midja/prd/9267625?

Inser att jag kanske benämnde dem som helt fel modell, men det avspeglar lite min plats i modedjungeln också :D:p
 
Senast ändrad:
Fråga! Jag har dessa och använder jämt på uni, men skulle de kunna användas "uppklätt" eller är det mer mjukisbyxor pga materialet?

Screenshot_20190301-083437.jpg
 
Jag har sådana på jobbet iaf. Tycker de ser uppklädda ut.
Mina får dock snabbt ”knän” och då tycker jag genast det ser förjävligt ut..
Jag tycker att man kan både kan se sunkig ut och finklädd i dom nämligen, beroende på vad man har till. Har inte reflekterat över att dom får "knän", ska kolla det!
 
Som tjänsteman kan jag rekommendera en grå lite luddig kofta med noppor att kombinera med andra grå kläder och möjligen jeans. Vill man tillföra färg kan man sporta till det med lite marinblått eller exotiskt skoggrönt ;). Om du ska jobba inom statlig eller kommunalsektor så är det bra att ha ett underställ eller annat extra värmande plagg då skattemedlen inte ska slösas på uppvärmning...

Det kör jag på! (men bryter av med tegelrött) och allt går att köpa på Åhlens och HM om man undrar var man kan handla.

Fast jag har inte underställ utan alla här har överludd (gigantisk yllesjal/poncho)

Annars rekommenderar jag också knälånga yllestrumpor med kurbitsmotiv för skidåkning :D under jeansen.

(Jag har inte direkt bytt klädstil sedan jag blev 22 men jag hade iofs jeans o tröja som tonåring med, inget spännande, till den extremen att om plagget fortfarande passar och fortfarande är helt så använder jag det.)
 
Har ni något, tar jag också med glädje emot era bästa tips om hur man skapar bekväma, klädda outfits med plagg som går att kombinera med varandra på olika sätt. Drömmen är att ha en garderob med få plagg, men som går att sätta ihop till flera outfits. Har ni några tips, tumregler, varningar om stilbrott, eller annat?
Det finns ju en hel massa regler man inte "ska" bryta. Inte blanda silver och guld i smycken, inte blanda olika sorters mönster. M.m.

Men titta på @tornblomma - hon bryter de flesta sådana regler och är skitsnygg. :D

En stor del i acceptans ligger i att kläderna sitter bra tror jag? Illasittande klär ingen.

För egen del försöker jag ha nån liten återkommande färg i klädseln. Idag har jag en blus i grått med abstrakta blommor i rosa färger. Till det min hallonrosa kappa. Och silverfärgade stora örhängen. Silvret går ihop med det grå. Är jag svart med vitt så ser jag till att ha färg på nåt annat. Örhängena t.ex. Halsband klarar jag inte (komplex för min obefintliga hals) men det tar jag igen i örhängen.

Jag tror att man ska testa sig fram. Till slut hittar man något som man trivs i.

Ett tips till. Helkroppsspegel är ett måste. :up:
 
Gör det enkelt för mig och länkar till mina Pinterest-mappar med klädinspiration, "outfits" och "outfits sommar" :p

https://www.pinterest.se/sandraevelinaan/outfits/
https://www.pinterest.se/sandraevelinaan/outfits-sommar/

Annars slår jag också ett slag för kapselgarderob, eller åtminstone det "tänket". När jag shoppar så tänker jag alltid igenom vilka kläder som plagget kommer att passa till, och då handlar det inte enbart om färg och form utan också vad jag kommer att tycka är bekvämt och faktiskt klä på mig i all hast på morgonen. Jag har också en lista på saker som jag ska köpa framöver som jag anser passar in i min garderob och som jag just nu saknar. Så att jag inte spontanshoppar saker jag sen inte kommer använda. Då får plaggen också gärna vara i bra kvalitet vilket kan kosta mer, men då håller de också längre. Eftersom jag har mycket basplagg som används mycket så prioriteras det.
 
Jag fyller 37 inom kort :angel:

47691211_202191857397126_2312849835815203189_n.jpg

43912909_256354885073373_5572415498412888931_n.jpg

42471689_178872939714837_2224563529534237856_n.jpg

40648322_1002569689949708_5690992557162169402_n.jpg

51956186_1347725342254899_5827976101311472770_n.jpg


Jag klär mig i det jag tycker är kul. Om andra inte tycker att det är snyggt spelar ingen större roll för mig!
Bara för att man är över en viss ålder betyder det inte att man automatiskt behöver klä sig på ett visst sätt! Jag har flera vänner som är många år äldre än mig som klär sig betydligt mer excentriskt än vad jag gör!
Visst finns det kanske vissa "konventioner" och jantelag inom tex vissa statliga jobb, men så länge det inte uttryckligen krävs arbetsuniform så tycker jag: "fuck it"! :D
:love:
 
Jag har korsat 30-strecket, och har insett att jag faktiskt är vuxen nu. Jag tar examen till sommaren och kommer alltså snart att ge mig ut i tjänstemannavärlden (igen), och behöver förnya garderoben lite med anledning av det. Jag inser dock nu när jag börjar kika runt lite, att jag inte har en aning om var man shoppar som vuxen. Vart brukar ni vända er? Jag behöver guidning i e-handlardjungeln. Extra tacksam för tips på affärer som har en Tall-avdelning, med kläder som passar längre kroppar.

Har ni något, tar jag också med glädje emot era bästa tips om hur man skapar bekväma, klädda outfits med plagg som går att kombinera med varandra på olika sätt. Drömmen är att ha en garderob med få plagg, men som går att sätta ihop till flera outfits. Har ni några tips, tumregler, varningar om stilbrott, eller annat?

Om jag bara skulle välja en butik med "vuxna" kläder i ganska billig priskalss skulle jag säga lindex, tycker dessutom kvaliten där är bra i förhållande till pris.
Kan också tipsa om en blogg som heter miniroben (inte så upptaterad nu i det senaste men finns väldigt mycket bra att läsa)
Sen tycker jag det viktigaste är att hitta det man faktiskt gillar, även om det överallt står att en vitskjorta ska finnas i en "bas garderob" men man verkligen inte trivs i skjortor så blir det ju inte bra. Detta är hur jag tänker som är en basgarderob för mig, Så gillar jag gillar jeans så kör på det, kanske ett par svarta tajta, ett par raka blå och ett par ljusa. sen kanske två koftor en ljus och en mörk (eller kavaj om man trivs bättre i det), några bas tshirt som fungerar när det är varmare eller med kofta vid kallare väder. och sen kanske två finare blusar som passar på aw eller när man vill vara lite fin. en stickad tjocktröja och en eller två finstickade tröjor.
 
Jag fyller 37 inom kort :angel:

47691211_202191857397126_2312849835815203189_n.jpg

43912909_256354885073373_5572415498412888931_n.jpg

42471689_178872939714837_2224563529534237856_n.jpg

40648322_1002569689949708_5690992557162169402_n.jpg

51956186_1347725342254899_5827976101311472770_n.jpg


Jag klär mig i det jag tycker är kul. Om andra inte tycker att det är snyggt spelar ingen större roll för mig!
Bara för att man är över en viss ålder betyder det inte att man automatiskt behöver klä sig på ett visst sätt! Jag har flera vänner som är många år äldre än mig som klär sig betydligt mer excentriskt än vad jag gör!
Visst finns det kanske vissa "konventioner" och jantelag inom tex vissa statliga jobb, men så länge det inte uttryckligen krävs arbetsuniform så tycker jag: "fuck it"! :D
Måste bara säga att jag alltid blir på bättre humör av dina inlägg när du visar din stil och det kan jag säga definitivt inte tillhör vanligheten.
Så jag skulle faktiskt vilja gå längre än att säga att du inte bara har en egen unik stil utan är även en inspirationskälla för andra och just definitionen av _icke jante_
 
@Tigertofflan
Ja jag kör på kapselgarderob på mina jobb/ vardagskläder. Upplever dels att de håller längre, men även att jag får större variation.
@lyckogrus nämnde minirobens blogg och där har jag tagit inspiration ifrån. Jag har mindre kläder i mina kapslar än vad som "rekommenderas", men utöver det har jag ju mina stallkläder och träningskläder som jag nästan använder mer än mina vardagskläder.
Utöver det så satt jag och kikade på pinterest både på kapselgarderob men också olika klädstilar. Fick en massa bra idéer där ifrån.
 
Måste bara säga att jag alltid blir på bättre humör av dina inlägg när du visar din stil och det kan jag säga definitivt inte tillhör vanligheten.
Så jag skulle faktiskt vilja gå längre än att säga att du inte bara har en egen unik stil utan är även en inspirationskälla för andra och just definitionen av _icke jante_

Tack, vad snälla ord! :heart Jag möter OFTA människor som är väldigt osäkra på vad de "kan" ta på sig, ofta med hänvisning till vad andra ska tycka eller "vid deras ålder" osv. Många yngre kvinnor är också rädda att "se tantiga ut" så vi hindrar oss själva, både i yngre och äldre år. Jag tror helt enkelt på att bara släppa det, get over it, vi måste sluta be om ursäkt för oss själva!

Edit: kom på att det säkert är användare som varit snabba och anmält mitt bild-inlägg pga att någon bild kan ha synts på forumet i annat sammanhang, så det försvinner nog snart! ;)
 
Jag är också 30+ och blandar rätt friskt rockkläder med Filippa-K, Gant och andra "propra" märken och klänninar med markerad midja. Gillar saker som är enfärgade (förutom tartar-rutiga kjolar) och ser rätt ordentliga ut men mixar gärna med bandtröjor, slitna jeans eller någonting diskret nördigt som folk utanför den kretsen ofta inte förstår är nördigt. Senaste inköpen är en kofta med Dr Who-tema från EMP, en Tiger of Sweden klänning (Nida J) från Vingåker factory outlet och ett par svarta elastiska jeans från Nelly. Skor är jag för tillfället lite fixerad vid olika brogue-modeller, gärna med klack, och begagnade Acne ankelboots.
Undviker H&M och liknande annat än för baslinnen och strumpor eftersom jag tycker att de tappar passformen aldels för fort. Äger nog inte ett enda plagg från Lindex.

Jag använder mest bekväma "slit och släng" kläder på jobbet eftersom jag håller på med en hel del kemikalier och annat som trots skyddskläder ofta kan förstöra det man har på sig under och på fritiden är jag antingen i stallet eller på gymmet så mina vardagskläder används mest när jag är på universitet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 948
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp