Bukefalos 28 år!

"5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Q

Quii

Jag har nu länge funderat, när man läser i annonser så kan det ex stå " 5 gångs valack säljes, rids som 4 gångare, passen ej lagd". Räknas det värkligen som en 5 gångare? Hur kan man veta att den är 5 gångare om man aldrig har lagt passen?
Specielt annonser med 10 år + hästar som det står så i. Menar de att de är passtaktiga och då kan vara 5 gångare?

För om man aldrig har lagt passen, hur vet man då att hästen i fråga har själva svävmomentet?
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Jag har haft just en sån häst på försäljning, femgångare men riden som fyrgångare.

Passen är lagd på honom men man har istället fokuserat på dom andra gångarterna.

Sen finns det dom hästar som t.ex. visat pass av misstag vid ridning eller kanske visat pass i hagen.
Då vet man att dom är femgångare med svävmoment.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Ja fast din häst var ju passen lagd, så du vet att den kan det, men de som aldrig har lag pass under ryttare tycker jag är konstigt att man skriver att den är 5 gångare.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Filipus är en 5gångare men rids enbart som 4gångare. Han har visat pass i hagen men eftersom inte är så stadig i traven och lätt blir passtaktig i tölten har jag valt att inte passlägga honom. Men pass har jag sett några gånger när han sprungit omkring i hagen.

Han har dock aldrig lagt sig självmant i pass när vi ridit.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Att man vet att det är en femgångare beror nog mest på att man sett att passen finns, sen är den inte alltid till fördel för alla hästar. En del hästar har inte den där tillräckliga snärten i bakbenen varför passen blir lite väl sävlig men är ändå pass. Det finns femgångare där passen blir direkt destruktiv för övriga gångarter, då är det bättre att rida hästen som fyrgångare tv och kanske vänta till ett senare tillfälle med att ta fram passen igen.

Gemensamt dock är att hästarna har visat pass tidigare, och/eller har typiska femgångasproblem och därför vet man att hästen är femgångare.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Har en 5-gångare som rids som 4-gångare. Hans andra gångarter måste förbättras och han ska få mogna till sig innan jag äns börjar tänka på passen (är bara 5 år).
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Ja, för inte måste hästen visat "fin"-pass för att klassas som femgångare? Jag har alltid trott att alla hästar som kan bli passtaktiga i olika lägen räknas som femgångare. Och en fyrgångare är en där jag garanterat slipper pass-problem i tölten :idea::angel:

Min unghäst har tex visat laterala prylar på ridbanan(fri lek) men knappast flygande pass, och jag antog ju att han därmed klassas som femgångare, även om passen aldrig skulle bli användbar.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Som femgångare räknas endast dom hästar som har den flygande passen.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Mmm det råder ju lite delade meningar om det. Jag skulle inte kalla en grisepassande häst (som ej hade ex vilja till flygande) för fyrgångare eftersom jag tycker att det blir missvisande. Uttrycket 4 1/2 gångare tycker jag är fantastiskt! Alla har ju inte kapaciteten att få fram en bra flygande pass men kan ju som sagt ha riktiga "femgångsproblem".

Enligt mig finns det rätt få "riktiga" fyrgångare. Men som sagt, där skiljer sig ju folks åsikter lite.

Eller kan man säga som en passälskande isländsk vän till mig sa "finns det tölt så finns det pass!!"

Med honom på ryggen blev de flesta femgångare efter ett tag..;)
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Håller med dig vad det gäller "flygande". Häst som är otränad fet och inte lagd i pass kan ju får till det bra när "otränad och fet" rättats till. Ska den då räknas som fyrgångare till dess? Nej , det tycker inte jag.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

*kl*
En fyrgångare som rids dåligt kan grisepassa. En fyrgångare som är skadad kan grisepassa. En tregångare kan också grisepassa - ska den också kallas för femgångare? :grin:

Är det ryttarens kapacitet eller skador på hästen som avgör om hästen är fyrgångare eller femgångare? ;)

Tråkigt när skador, hämmande exteriör och ridtekniksproblem skylls på hästens "femgångsanlag".
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Nej men det hoppas jag verkligen att ingen tror, med visad pass menas ju pass där svävmomentet finns med och dit hör inte grisepass.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Nej men det hoppas jag verkligen att ingen tror, med visad pass menas ju pass där svävmomentet finns med och dit hör inte grisepass.


För att vända på ett inlägg från annan:
Jag skulle inte kalla en häst för femgångare bara för att den visar grisepass.

Som många gärna gör - tyvärr....
alltså kallar grisepassande hästar för femgångare. ;-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Nej en grisepassare medför inte per automatik femgångare.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Ärligt, jag trodde att egentligen alla grisepassare "har" flygande pass, med rätt träning.
Kan verkligen en fyrgångare grisepassa? Kan en tregångare? Hade jag ingen aning om... :confused:
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Ja en fyrgångare kan bli otroligt passtaktig vid fel träning, likaså kan en femgångare med en väldigt stark lateral bli travtaktig vilket alltså inte är ett tecken på att de är fyrgångare.

En tregångare med grisepass? Nej, för hästen har en lateral och kan därför utveckla tölt med rätt träning.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Tack för det :bow:
Så en fyrgångare = en häst som saknar flygande pass, men har tölt och ev grisepass
Och en femgångare = en häst med flygande pass
?

Så bara för att min unghäst på ridbanan vid några tillfällen visat en del laterala prylar, så kan han ändå vara fyrgångare?

Men var går gränsen egentligen? Eller finns det ingen skarp sådan?

Min äldsta valack har väldigt stark trav och väljer den gärna, kan lätt byta till trav från tölt(ofrivilligt från min sida alltså). Men annars kan jag tycka att vi mest har problem med passtakt i tölten.
Är han en felriden fyrgångare då?

Red på turridning ett tag ett sto som kallades fyrgångare, hon visade aldrig annat än klockren tölt eller trav.
Är hon lika mycket fyrgångare som min valack ovan?

Ursäkta, jag blir kanske långdragen här.. men det är ju lite intressant hur man benämner hästarna och vad man väntar sig..

Min 06:a väljer traven när han går som handhäst och för det mesta när han busar och grejar, har inte sett mycket till tölt. Jag var själa gladför att jag har en fyrgångare så jag ska slippa trassla med passtakt i tölten senare som på ovan nämnd valack.
Sedan visade han lite laterala rörelser vid lek på ridbanan, och då tänkte jag "nähä, det är en femgångare detta också.."

Skulle vara spännande här med en gränsdragning tycker jag, en definition even :bow:
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

En tregångare med grisepass? Nej, för hästen har en lateral och kan därför utveckla tölt med rätt träning.

Inte om "lateralen" beror på skador eller spänning.
Så tyvärr för tregångaren så kan den också grisepassa. Men det är inget positivt alls med det. Mer en alarmklocka som heter duga.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Jadå en lateral kan också tyda på spänning eller skada, men kvittar faktiskt för det är just lateralen man söker när man töltsätter en ung häst. Får då denna häst med en skada hjälp, så kvarstår faktum att hästen uppvisat en lateral och den försvinner ju inte även om skadan gör så.

Nej grisepass är ingen alternativ gångart, bara en destruktiv sådan.

En en tregångare som inte ens har tölt i ordboken kommer inte att använda lateralen ens vid skada, den kommer att bete sig precis som en vanlig tregångare. Är den halt på vänster fram, så sök i höger bak.

För hästar med stark lateral kan det handla om hälta på höger fram och problemet sitter i höger bak.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Varför pratar du om ben hela tiden? Hästar kan bli skadade på andra ställen än "diagonalen" ;)
"Vanliga" tregångare kan också grisepassa. Gör dom det är det illa med dom.

Taskigt om inte lateralen försvinner när skadan gör det. Då har skadans verkningar inte försvunnit.

"Töltsätta" hit och dit pratas det mycket om. Låter som om tölten skulle utvinnas ur grisepass. Det håller då inte jag med om.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 739
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 694
Senast: ameo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp