Bukefalos 28 år!

"5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

För att jag skriver höger fram eller vänster bak, innebär inte bara ben.

Boj kiropraktor på häst.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

För att jag skriver höger fram eller vänster bak, innebär inte bara ben.

Boj kiropraktor på häst.

Det kan du vara utan att ha sett allt ;)

glimjandi "***" på häst
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Nej, tölten ska inte utvinnas ur grisepass. Men det första man letar efter är en lateral när man börjar töltsätta, tölten är lateral men med en skillnad att påskjutet ligger diagonalt även i tölt vilket är orsaken till att gångarten blir fyrtaktig. Grisepass däremot är strikt tvåtaktig och påskjutet ligger således även från det laterala bakbenet.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Precis den beskrivningen gavs av en instruktör som anlitades av våra islandsryttare, jag är inte så duktig på vilka som är skickliga eller inte. Men har sett denna instruktör i resultatlistorna och verkar ha många kända meriter. Jag utgår att denne vet vad h*n pratar om också.
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Nej, tölten ska inte utvinnas ur grisepass.
Då är vi överrens ;)

-------------------

När det gäller beskrivningar kan dom tolkas och användas på olika sätt beroende på vem som lyssnar och använder dom. Instruktören verkar kunna använda sin tolkning på rätt sätt. Kul för h*. :-)

Dom som envisas med att plocka fram tölt ur grisepass har det svårare.

Själv brukar jag inte behöva leta efter tölten från nån lateral variant på bra unghästar. Tölt ska vara tölt och det från början.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Hej!
Jag har varit ute på en lång runda och letat islandshäst, helst fyrgångare. Ett antal gånger har man skrivit att hästen är femgångare men riden som fyrgångare. Det har visat sig vara hästar inte har några separerade gångarter utan töltar fantastiskt fint, travar inte. Vid gallopfattning slänger sig hästen i något som varken är gallop el pass, framförallt har de ingen bärighet. Gammal dressyr ryttare som jag är blir jag lite konfunderad. Nu har jag hittat en häst som är grundriden i alla gångarter dock inte pass och då känner jag mig lugn för då har vi en grund att bygga vidare på. Trevlig helg!
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Hej!
Jag har letat islandshäst ett tag nu. Träffat många fina hästar och dess ägare. Det som förvånar mig lite i annonser är att det är så många hästar som är femgångare och ridna som fyrgångare. Spännande tänker jag ,:bump:då jag inte har så mycket erfarenhet av pass. Flera av dessa hästar har visat sig vare sig kunna trava el gallopera. Kastar sig in något som liknar slänggallop. Kanske har det bara varit otur el så har jag missat något i islandshäst världen. Är sedan många år tillbaka dressyr ryttare, vilket är underbart att utveckla på islandshäst tycker jag. Nu har jag hittat en kille på 8 år som är väl grundriden, separerade fyra gångarter, jätte glad!
 
Sv: "5 gångs häst, rids som 4 gångare"

Hej!
Flera av dessa hästar har visat sig vare sig kunna trava el gallopera. Kastar sig in något som liknar slänggallop.

Innebär ju inte att dom automatiskt är femgångare.

Grattis förresten till välridna hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 739
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 694
Senast: ameo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp