Sv: 75g smrp?

Jag räknar att om jag ska byta ut 7kg torrhö bör jag ge 10 kg hösilage istället? Jag tänkte inte i mitt första inlägg på att skriva att 13kg grovfoder (endast torrhö) kommer att bli snarare 16kg grovfoder om jag byter ut en del med ett foder som innehåller mer vatten...

Med 13 kg torrhö blir smrp 585, MJ 111.8
Med 6 kg torrhö och 10 kg hösilage blir smrp 730g, MJ 110.6

Jag vill ju inte minska energin i foderstaten genom att jag ge en del hösilage och behåller jag den på liknande nivå så höjs ju proteingivan.
 
Sv: 75g smrp?

Jag räknar att om jag ska byta ut 7kg torrhö bör jag ge 10 kg hösilage istället? Jag tänkte inte i mitt första inlägg på att skriva att 13kg grovfoder (endast torrhö) kommer att bli snarare 16kg grovfoder om jag byter ut en del med ett foder som innehåller mer vatten...

Med 13 kg torrhö blir smrp 585, MJ 111.8
Med 6 kg torrhö och 10 kg hösilage blir smrp 730g, MJ 110.6

Jag vill ju inte minska energin i foderstaten genom att jag ge en del hösilage och behåller jag den på liknande nivå så höjs ju proteingivan.

Men proteinet är inget problem!!!
 
Sv: 75g smrp?

Men proteinet är inget problem!!!

Men om vi leker med tanken att hästen behöver 140 MJ för att klara av att hålla hull med hård träning och tävling och inte äter mer hö än aktuell giva. Om man då lägger till 3kg havre för att komma upp i rätt nivå på energin så tillför man ju även ca 240g smbrp. Hur är det med dessa 240g för mycket i tillägg när behovet redan är fyllt med råge från grovfodret? De lär väl kunna ställa till det iomed att de kommer ifrån kraftfoder?

Detta är vanligt bland travhästar.
 
Sv: 75g smrp?

Inte nödvändigtvis eftersom merparten av proteinet ändå kommer från grovfodret.
Det som spelar roll är hur mycket lättåtkomligt protein man ger, eftersom det processas tidigare i tarmsystemet. Läs i tråden jag länkade till i början av den här tråden.
 
Sv: 75g smrp?

Nej, havre ökar inte proteinkvoten i foderstaten, dvs. balansen mellan det protein och den energi som hästen kan tillgodogöra sig. Den energi som hästen kan tillgodogöra sig kallas för nettoenergi och är det energibegrepp som används t.ex. i Norge, Danmark, Frankrike, Holland med flera länder.

I det norska systemet anges proteinbehovet till 80 g SmRp per foderenhet (“forenhet” är ett mått på nettoenergin i ett foder). Detta motsvarar det svenska värdet 6 g SmRp per MJ omsättbar energi.

Havre har SmRp = 85 g/kg ts och 0,97 foderenheter vilket ger kvoten 85/0,97 = 87,6 vilket är marginellt över proteinbehovet 80 g/kg.

Någon risk för “Baron Gruff-sjukan” är det inte heller eftersom proteinhalten i havre är relativ låg. Det största problemet är väl att stärkelse kan komma ner i grovtarmen och orsaka störningar i mikrofloran om man ger för stora mängder, dvs. inte följer de rekommendationer som finns.
 
Sv: 75g smrp?

Men proteinet är inget problem!!!
Värdena jag visade var bara höet. Tillkommer gör 1,5kg havre 1kg spc max balance, betfor, foderjäst, olja. Så totala proteinmängden ökas ju med kraftfodret också.

Hoppas att "proteinet är inget problem!!!" men har du någon idé om varför hästen reagerar i hud och karleder när jag ökar proteinet i foderstaten...
 
Sv: 75g smrp?

Men om vi leker med tanken att hästen behöver 140 MJ för att klara av att hålla hull med hård träning och tävling och inte äter mer hö än aktuell giva. Om man då lägger till 3kg havre för att komma upp i rätt nivå på energin så tillför man ju även ca 240g smbrp. Hur är det med dessa 240g för mycket i tillägg när behovet redan är fyllt med råge från grovfodret? De lär väl kunna ställa till det iomed att de kommer ifrån kraftfoder?

Detta är vanligt bland travhästar.

De är lite så jag oroar mej... ger ju olja för att ge energifoder utan protein men svårt att ge några mängder. Nånting händer i hästen när jag fodrar med hösilage och höjer proteinmängden i foderstaten med det. De flesta verkar vara överens om att det inte är det som påverkar min häst. Men ändå så är det något som händer. VAD i hösilage är hon känslig mot?
 
Sv: 75g smrp?

Med tanke på kraftfodren du ger så kan problemen komma av högt stärkelseinnehåll. krafft max balance tex har 25% per kg.Och havren ca 460g per kg.
 
Sv: 75g smrp?

Värdena jag visade var bara höet. Tillkommer gör 1,5kg havre 1kg spc max balance, betfor, foderjäst, olja. Så totala proteinmängden ökas ju med kraftfodret också.

Hoppas att "proteinet är inget problem!!!" men har du någon idé om varför hästen reagerar i hud och karleder när jag ökar proteinet i foderstaten...

Men du har ju inga bevis för att proteinet ställer till problem för hästen.
kvoten du har på dina grovfoder är inte ovanligt höga alls.

Och varför måste du ge alla tillskott av kraftfoder, foderjäst, olja osv? Är hästen väldigt svårfödd?
 
Sv: 75g smrp?

De är lite så jag oroar mej... ger ju olja för att ge energifoder utan protein men svårt att ge några mängder. Nånting händer i hästen när jag fodrar med hösilage och höjer proteinmängden i foderstaten med det. De flesta verkar vara överens om att det inte är det som påverkar min häst. Men ändå så är det något som händer. VAD i hösilage är hon känslig mot?

Som sagt, det är inte alls massor med protein i ditt grovfoder. Vad som ställer till det för hästen ör ju svårt att veta. Varför fodrar du inte med enbart hö om du nu upplever att hon reagerar på hösilager?
Jag tror ju iofs mer på att det är kraftfodren som ställer till det i så fall.
 
Sv: 75g smrp?

De är lite så jag oroar mej... ger ju olja för att ge energifoder utan protein men svårt att ge några mängder. Nånting händer i hästen när jag fodrar med hösilage och höjer proteinmängden i foderstaten med det. De flesta verkar vara överens om att det inte är det som påverkar min häst. Men ändå så är det något som händer. VAD i hösilage är hon känslig mot?

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=304

ang proteinöverskott
 
Sv: 75g smrp?

Med tanke på kraftfodren du ger så kan problemen komma av högt stärkelseinnehåll. krafft max balance tex har 25% per kg.Och havren ca 460g per kg.

Jo men hon får ju samma kraftfoder när hon inte har problem som när hon får problem. Enda skillnaden är som sagt att jag byter ut en del torrhö till en del hösilage uppstår problemen.
 
Sv: 75g smrp?

Jag fodrar inte enbart med grovfoder för att hon inte håller hullet på det när hon tävlar.

Varför jag vill byta ut en del till hösilage är att jag vill ge det inne när hon hostat när hon enbart får torrhö. Vill minska lite damm. Sen räcker inte torrhöet hela vintern och våren om man inte ger av hösilaget också...
 
Sv: 75g smrp?

Jag fodrar inte enbart med grovfoder för att hon inte håller hullet på det när hon tävlar.

Varför jag vill byta ut en del till hösilage är att jag vill ge det inne när hon hostat när hon enbart får torrhö. Vill minska lite damm. Sen räcker inte torrhöet hela vintern och våren om man inte ger av hösilaget också...


Vattna höet innan du ger...? Köpa in mer hö...?

Om du är säker på att hästen mår dåligt av hösilaget får du ju hitta på nån annan lösning.

Till en häst som inte håller hullet känns ju inte havre som det mest effektiva fodermedlet. Ett ex (fr en snabb googling) Hippo Pro Action, lågt stärkelseinnehåll 9%, MJ 12,5 MJ/Proteinkvot 6,8. (stärkelse i havre 46%)
 
Sv: 75g smrp?

Jag bytte till havre för att jag trodde hon var allergisk mot pellets. Sen jag bytte så har hon inte haft lika hemska besvär.
 
Sv: 75g smrp?

Eller Saracen enduro. 13.5 Mj, proteinkvot 6,3. Stärkelse ca 20%.

Havre ca 9,5 Mj, proteinkvot ca 7,5, stärkelse ca 46%
 
Sv: 75g smrp?

Förra året tog vi ingen analys på hösilaget men tidigare år och i år ligger det högt, det är samma åkrar, område och skördat i ungefärligt samma växtstadie. Hästen i fråga har haft såna här reaktioner i huden och karleder ett par år. Jag fick de att läka ut helt när jag tog bort KRAFFT groov 90 och bara gav torrhö ett år, sedan har det kommit tillbaka två ggr i samband med hösilage giva. Vårt torrhö tas även från intilliggande åkrar och av samma bonde så det borde inte innehålla väldigt olika gräsinnehåll?


Men då om min häst uppvisar allergiska reaktioner i hud vid fodring av hösilage, vad kan det vara som finns i det hon inte tål? Kan det hösilage innehålla andra aminosyror än torrhöet från samma ställe?

Du är övertygad om att hästen får allergiska reaktioner av hösilaget men ändå vill du ge den av det? Jag förstår att höet tar slut osv men det är ju inte ett giltigt skäl i min värld om hästen blir dålig av det. En sån häst lär ju inte kunna prestera max på travbanan eller vad det nu är för tävlande den används för. Vet du att den behöver ex 140 Mj för att hålla hullet (vet inte var den siffran kom ifrån) Det är kanske så att du behöver bättre värden på ditt grovfoder för att kunna matcha hästens behov utan en massa kraft/olja/betfor etc.

Sen finns ju inplastat hö också som väl tenderar att vara mindre dammigt än vanliga balar, ffa kanske det minskar risken för tillväxt av mögel vilket ju kan ge allergiska reaktioner.
 
Sv: 75g smrp?

Om det inte är högre protein hon reagerar på, enligt de flesta som svarat här, så bör det ju vara något annat hon är allergisk mot... Får hon fler knölar och börjar spricka ordentligt i karlederna igen (som för två år sen när det var som värst när hon åt både hösilage och groov pellets) när jag vänjer in på större andel hösilage så vill jag ju inte ge av det. Då får det bli torrhöet som finns, och köpa mer någon annanstans till våren när det tagit slut.

Vi har bra värden på höet och jag tror inte jag kan hitta något med högre värden så lätt. Dessutom har vi flera ton löshö på skullen så det blir att fodra upp det och komplettera med kraftfoder. Hon har presterat mycket bra på sin kraftfodergiva så ser ingen anledning till att ändra den. Det jag får göra är helt enkelt att skippa hösilaget och acceptera att det innehåller något hon inte tål om hon visar mer reaktioner i takt med att givan ökas...
 
Sv: 75g smrp?

inplastat hö kan säkert vara mindre dammigt än torrhö löst på skulle, men det kan absolut mögla. Ju lägre ts halt desto mer luft inne i balen och lättare att mögla. De balarna vi haft som visat sig ha mögel har varit de som varit väldigt torra. De som varit mer blöta kan se lite tråkigare ut men mycket mindre förekomst av mögel i dom.

Redigering: du kanske menade inplastat hö vs. torrt hö? Jag tänkte vs. hösilage.
Höet brukar hålla bra hygienisk kvalitet. Det är det som ligger längst upp mot taket som brukar tappa färg och bli sämre och dammigare när det är det som blir utsatt för fukten ifrån luften, samt det som ligger längst mot ytterväggarna eventuellt. Det höet fodrar jag inte med och problemet förekommer först mot vårkanten när höet börjar ta slut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 527
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp