Bukefalos 28 år!

90 dagar - Fall Edition 2023

Jag vill vara med, men behöver fundera så att jag har rimliga mål.
Ska definitivt ha att månads- och veckoplanering för maten (annars kan jag leva på pasta med tomatsås och en orimlig mängd parmesan).

Jag hade velat börja med en stunds meditation/ affirmationer om dagen.

Kanske lägga upp en plan för att städa några rum i huset också.
 
4773E806-F468-49EA-98D7-F9EDE5A656A2.png


Idag har också varit en bra dag. Jag har ägnat mestadels av tiden idag med att skriva. Den uppgift jag missade från skrivkursen igår, och den jag fick tilldelat idag. Sedan skrev jag ännu mer bara för att.

Sedan fick jag målat lite också, som jag inte gjort på väldigt länge. Förhoppningsvis kan det intresset hålla i sig så jag kan bocka av den rutan på mina veckomål.
 
Jaha, jag fortsätter på det inslagna spåret med att ta tjuren vid hornen och satsa på ett album från min lista som jag är ganska säker på att jag inte kommer att tycka om bara för att ha det bortgjort, nämligen Skinny Puppys "The Process" från 1996.

Skinny Puppy var ett av de band som jag var tydlig med att jag inte gillar i min annons, varav jag fick två rekommendationer för att ändra min åsikt – "allt före -95" och "The Process". Eftersom jag inte tänker lyssna igenom hela åtta album med en vokalist vars röst inte passar mig så valde jag deras debut-fullängdsalbum "Remission" [1984] innan denna utmaning och "The Process", eftersom det rekommenderades specifikt.

Det störiga är ju att jag VILL gilla det, eftersom det hade gett mig tillträde till ytterligare en säkerligen trevlig social gemenskap. Skinny Puppy är en otroligt viktig musikgrupp som inspirerat många och som många som delar musiksmak med mig tycker om. Jag har liksom dukat upp med snacks och dryck här vid sängen där jag ligger och myser under täcket för att skapa de bästa förutsättningarna. Men min initiala reaktion är ändå, "Meh." Jag kan ha blivit mer van vid den här sångstilen, men det är inte så frustrerande som jag minns det. De dryga 45 minuterna flyter förbi tämligen smärtfritt och i gott tempo men är det något jag kommer sträcka mig efter igen? Knappast. Det är nog så att deras låt, "Worlock" är det jag kommer uppskatta mest även i fortsättningen. Deras "Assimilate" – en följetong när Spotify vill rekommendera mig låtar och även deras populäraste spår – har jag redan hört och inte fastnat för.
 
Första dagarna avklarade då och det har ändå gått bra tycker jag. Missade trapp-målet igår eftersom jag varit bortrest och där fanns inga trappor att gå i :p Valde att se idag som ett miss på småätandet i samband med måltider då jag haft en skitdag, skippade lunchen och just smååt lite istället :grin: Nya tag imorgon!

IMG_20230903_161147.jpg
 
Det går bra än så länge, jag har till och med hunnit läsa lite nu under helgen. Hoppas jag hinner med en promenad imorgon men om det blir ont om tid tänker jag prioritera yogan för att inte tappa motivationen. Det tar emot att göra något som jag än så länge är rätt dålig på, promenaderna sitter i ryggmärgen på ett annat sätt. Men tack vare yogan jag har upptäckt muskler som nog aldrig tidigare använts, vilket måste innebära att det faktiskt gör lite nytta 😅

Jag har slut på akrylfärg och hade velat köpa mer till två halvfärdiga DIY-projekt här hemma. Det är ju strikt taget inget livsnödvändigt och det känns som att jag failar köpstoppet om jag beställer ett par tuber. Samtidigt är vit och svart akrylfärg en typisk förbrukningsvara i det här hushållet så det kanske inte riktigt räknas..?
 
Idag plockar jag Fever Ray och hens album 'Radical Romantics', utgivet i år, från min bucketlist. Jag fick ingen direkt specificering när det kom till vilken av dennes tre plattor jag skulle välja utan blev rätt och slätt rekommenderad enbart artisten. När jag, likt idag, inte har någon större koll på artisten förutom att jag hört hens låt 'Heartbeats' under pseudonymen The Knife, tenderar jag att välja dess debutalbum, men det är inte hugget i sten. Ett intressant konvolut eller låttitlar som får mig att titta en gång extra kan lätt få det att väga över. Eftersom jag vill utforska Mute Records-katalogen närmre valde jag ett album släppt efter att Fever Ray plockats upp av Mute.

En sak som jag reflekterar över är hur mycket mer öppen jag är för icke-manliga vokalister nu än för bara något år sedan. Jag var av någon anledning hopplöst negativt inställd till allt som inte framfördes av manliga röster och hade inte velat ge den här skivan en chans över huvud taget. Jag är glad att jag vet bättre nu och att jag har mognat musikaliskt, för det här är en stimulerande skiva som aldrig blir långdragen eller enformig. Den är verkligen överallt i det musikaliska landskapet på samma gång utan att låta sig tyglas. Den har en modern känsla, men låter sig samtidigt inte kategoriseras med enkelhet. Lekfullt, medryckande och vackert! :heart
 
Jodå, gjort mina magövningar alla dagar utom ju första dagen i fredags; hade ju somnat om så när min kompis ringde var det ju bara att studsa upp då jag ju skulle följa med pållen till kliniken ifall det skulle bli ett hemskt besked (vilket det blev). Läst lite (inte lagt bort skärmen så mycket som tänkt då jag behöver vara ett stöd för min vän, ätit nästan varje måltid långsammare, torkat bänkar och bord men ja överlag har det startat helt okej.
 
7AEF98B6-D709-4B5B-9CF5-0C378C80D311.jpeg


Jag kom av mig lite igår. Gick upp relativt tidigt för att göra dagens skrivövning på kursen, men den tog flera timmar! Hade inget flyt alls. Sedan kändes det som att jag inte fick något vettigt gjort resten av tiden.

Träna har jag inte riktigt kommit igång med, men yoga har jag kört en liten stund varje dag. Det kändes spontant som att kroppen behövde en mjukstart. Den app jag laddat ner (och såklart har betalat ett helt år för) känns för svår för mig, så jag kör mest yoga utifrån eget huvud.

Jag lade till lite mindfulness i mitt veckoschema, efter att ha ännu en natt vaknat upp med hjärtklappning. 3 dagar i veckan tänker jag kanske kan vara lagom till att börja med.
 
Jag hoppar in i tråden från och med idag. :D Tog hem hästarna från betet igår kväll så känns som ett perfekt startskott för att skaffa mig nya vanor.

Dagliga mål:
  • 15 min städning om dagen. "Tjuvstartade" lite med detta förra veckan och blev positivt överraskad över hur mycket som hinns med, och kände stor skillnad i välbefinnande av att ha det undanplockat och fint i hemmet på kvällarna. Tänker att det i övrigt också ska innebära att jag inte behöver ägna så mycket tid åt städning på helgerna utan kan göra något roligare med min lediga tid då. I och med att jag jobbar typ 99% hemifrån och är lite dålig på att ta pauser så blir det också en bra både mental och fysisk paus från datorn.
  • Få undan disk och torka av diskbänk och andra ytor efter middag för att slippa vakna till ett stökigt kök och inte behöva slösa alla mina 15 minuter ovan på köket. 😅
  • Minst 10 000 steg om dagen. Märkte direkt efter semestern hur mycket färre steg det blir på en jobbdag jämfört med när jag varit ledig, så det är verkligen välbehövligt.
Veckomål:
  • Se till att använda friskvårdstimmen varje vecka till att antingen ridtur eller promenad i dagsljus.
  • Hårinpackning en gång i veckan.
  • Äta frukost respektive lunch på annan plats än framför datorn minst en gång i veckan.
Hade egentligen velat ha ett yoga-mål också, men har provat det tidigare flera gånger utan att lyckas hålla igång det så jag får kanske konstatera att det nog inte är något för mig. 😅
 
Fail i går - ingen tandborstning på hunden.

Ingen tandborstning på mig heller eftersom jag somnade i soffan, men om jag misslyckas med mig, lider jag. Misslyckas jag med honom lider han
 
Jag vill vara med. Startade den första men behövde fundera på målen lite.
Dagligt mål: fixa något i 15 minuter, kan vara ute eller inne. Inte vanligt städ etc utan något extra som att putsa fönster rensa en rabatt osv.
Mål per vecka: Rensa något tex en av barnens klädlådor, vantlådan, slänga udda strumpor osv
Mål per månad: Läsa en fysisk bok
Lyssna klart på en ljudbok
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 496
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
16 391
Senast: _Elly_
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
25 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp