Bukefalos 28 år!

Active Stable - studiebesök o funderingar

Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ja det kan hända och eftersom barriärerna är utformade för att det ska vara el i dem och det är förbjudet i Sverige så kan det bli ett problem. Hästarna kan bli utjagade av andra och är det en försiktigt individ så kan den låta bli att gå in.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Grejen med ätstationerna är att de kan komma ut på två olika ställen, så OM de skulle känna sig trängda kan de komma ut utan att de andra kommer in. Och lämnar de utan att ha ätit klart så registrerar stationen det, och går den andra in så startar klockan på dens ättid och påverkar inte den som gick ut, även om luckan inte hunnit stängas. Så då kan den ranglåga välja att gå tillbaka igen sen, eller gå till en annan station. OM den kände sig trängd och valde att gå ut. Det sänks ned en spärr där de går in, som gör att de andra hästarna inte kan gå in men den som står där inne kan backa ut. Eller så kan de gå ut vid utgången åt sidan, som också är spärrad så att de kan gå ut där men ingen kan gå in.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ja och det är helt fantastiskt hur fort hästarna lär sig detta. De ranghöga lär sig att det inte är någon idé att försöka sno någon annans mat och de ranglåga lär sig att de kan äta i lugn och ro. Tror att det är detta som gör att det är så totalt stresslöst.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ja det kan hända och eftersom barriärerna är utformade för att det ska vara el i dem och det är förbjudet i Sverige så kan det bli ett problem. Hästarna kan bli utjagade av andra och är det en försiktigt individ så kan den låta bli att gå in.

Grejen med ätstationerna är att de kan komma ut på två olika ställen, så OM de skulle känna sig trängda kan de komma ut utan att de andra kommer in. Och lämnar de utan att ha ätit klart så registrerar stationen det, och går den andra in så startar klockan på dens ättid och påverkar inte den som gick ut, även om luckan inte hunnit stängas. Så då kan den ranglåga välja att gå tillbaka igen sen, eller gå till en annan station. OM den kände sig trängd och valde att gå ut. Det sänks ned en spärr där de går in, som gör att de andra hästarna inte kan gå in men den som står där inne kan backa ut. Eller så kan de gå ut vid utgången åt sidan, som också är spärrad så att de kan gå ut där men ingen kan gå in.

Jag tänkte på själva "matron". Att de kan gå ut/fly är ju bra såklart, men får en ranglåg verkligen ro att äta ordentligt om den känner sig hotad utifrån? (Oavsett om den väljer att stå kvar eller gå ut då).

Nu är det ju inte riktigt jämförbart såklart, men min ungponny valde efter ett tag att helt enkelt låta bli att gå upp till maten när den inackorderade shettisen blev le kring mat.

Från början var de kompisar och alla åt i samma hög, sen började inack att ibland bli le (inte alltid).
I det läget så kom ungponnyn och åt, och sjappade om/när han blev hotad.

När inack började bli grinig kring maten oftare, beslöt sig helt enkelt ungponnyn att mat var inte så viktigt. Så när de andra åt, då gick han kvar nere i hagen (jag har grusad matplats). Tillsynes obekymrad men det säger ju sig själv att han inte "frivilligt" skulle låta bli att äta. Det var portioner som serverades, så han kunde inte gå dit och äta sen utan då var maten slut.

Lite sånt jag funderade på ang stressen, mest bara nyfikenhet. Jag gillar konceptet med AS i sig, men har funderat en del på hur det skulle fungera med vissa typer av hästar OCH där man måste portionera grovfodret. (Fritt, inte ens halm, skulle inte vara ett alternativ för mig om jag skulle ha mina ihop).

Men för de allra flesta borde det fungera utmärkt tror jag, så bara funderingar.

Jag har ju automatiserat min utfodring, men så att det kommer portioner på utsatta klockslag. Där lär de sig ju snabbt att när maten är slut är den slut och man får vänta till nästa gång. Ingen ide försöka bryta sig in i nästa utfodringsbox och få fram den maten, utan den kommer när klockan är dags. Och de vet ju att det regelbundet (var 4e timme) kommer mat. Antagligen vänjer sig de flesta hästar med att när luckan stängs i stationen så är det slut med mat för den gången.

Men just att åtminstone en av mina har mycket svårt att acceptera att andra äter när han har slut kan jag se som ett potentiellt problem.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ja och det är helt fantastiskt hur fort hästarna lär sig detta. De ranghöga lär sig att det inte är någon idé att försöka sno någon annans mat och de ranglåga lär sig att de kan äta i lugn och ro. Tror att det är detta som gör att det är så totalt stresslöst.

Hur lär de sig det? *nyfiken*

Jag tror ju som sagt AS fungerar utmärkt på en överväldigande majoritet av hästarna, men har som jag skrev innan funderat lite ändå mest bara för att hur det eg skulle bli med en sån som min stora.

Han har ju i flera år nu levt med att han och kompisen/kompisarna får mat, han äter sin mat och kompisarna äter sina inom synhåll men onåbart. De äter oftast långsammare än honom. Han vet att det inte finns något sätt att nå kompisarnas mat - och att han får mer mat om en stund.

Ändå har han inte slutat "hota" kompisarna på håll när de har mat. Riktigt vad han vill uppnå begriper jag inte, skrämma polaren så densamme puttar ut maten till honom eller vad? ;) Men han fortsätter liksom.

Innan så åt kompisen i en egen, avskärmad utebox/minilösdrift som sagt. Nu så går den större i egen hage och de andra i hage bredvid. Stora herrn står gärna vid stängslet och gör grimaser och försöker hota om/när han ätit upp och städat klart vid sin mat och de har kvar och/eller fortfarande städar.

Det har ju aldrig lyckats det där på håll hotandet, så det borde ju släckt ut, men nej?

Däremot, det blev ett märkbart lugn och otroligt mycket mer avslappnat kring mat när jag började fodra var 4e h dygnt om (förr delvis manuellt och delvis automatiskt, nu går - snart - allt med automatik). Det tycks vara en trygghet i vetskapen att "det kommer mer mat sen", och trots att han är väldigt väl medveten om att "maten är i den där behållaren!" så står han inte och vaktar den som en hök, försöker bryta sig in i den eller något. Utan tycks (och även de andra) mycket lugnt med att maten kommer i en 'regelbunden rytm'. Men att se polarna äta är fortfarande en trigger, även fast han då precis ätit sin portion.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Man visar dom någon/några gånger. Sen brukar det ta någon dag innan de har helt koll. Hur exakt de lär sig vet jag inte. Däremot så brukar det sällan stå och hänga hästar runt automaterna. Det är det som jag finner så fascinerande.

Nu är ju maten och vattnet utspritt över hela hagen. Tanken är att man skall få en rotation på hästarna.

Däremot tror jag att de skall ha tillgång till halm. Vet inte hur eller om det fungerar utan halm.

Det absolut bästa är ju att göra ett studiebesök. Dock efter vad jag förstått här så är inte alla AS lika bra.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Men alltså , det är väl bara kraft foder de äter ur automat ? Tycker det låter lite som folk glömmer bort det ?
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Då förstår jag problemet om även grov foder är involverat .
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Men en vek, "på riktigt" lågrangad häst skulle mest troligt blivit stressad av hoten utanför. Händer inte det i/kring ätstationerna i AS?

Det undrar jag med! De står ju skitnära inpå varandra om de vill.

Ja det kan hända och eftersom barriärerna är utformade för att det ska vara el i dem och det är förbjudet i Sverige så kan det bli ett problem. Hästarna kan bli utjagade av andra och är det en försiktigt individ så kan den låta bli att gå in.

Då fattar jag poängen med det knäppa ätstationerna, el. Kul.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

I Active Stable är det meningen att det ska finnas halm för hästarna att tugga på.
Det finns också ofta en yta där det är kuperad hage; ex. på Wången har vi den "plana" ytan där mat och ligghall finns, men det finns också en "sluss" till en större hage.

Tror inte det är någon större skillnad för hästen att stå i foderautomat än i box heller :)

Jag är iallafall väldigt positiv för AS, hästarna kan äta när de vill och är inte styrda av våra tider.(Hästarna på Wången kan gå till automaten en gång i timmen!), de rör på sig ganska mycket eftersom vatten, foderstationerna, den större hagen och ligghallen finns på olika ställen i hagen, det är lättarbetat för hästägaren och istället för att slita i stallet får man mer tid till att umgås med hästen :)

Läste ett examensarbete här för några dagar sedan där man räknade ut att ungefär 6h i veckan gick åt till att "underhålla" AS och ca 105h på stall!! (med utfodring, byta täcken, förberedelser, vatten, mockning, in/utsläpp: på båda ställen 30st hästar.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag tycker delar av det med active stable, skulle jag inte ha något emot alls när det gäller att minska ner på arbetsbördan.
Jag kan se en fördel med foderautomaterna som tex de får exakt rätt mängd som de ska ha, varken mer eller mindre. Nackdelen är ifall fodret någon gång behöver vara blött som tex linfrömäsk eller vetekliblandning eller liknande. I övrigt är jag inte så mycket för resten, men jag skulle kunna tänka mig foderautomaterna men i ett vanligt stall istället.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Absolut en idé, tänk vad många stallar som har problem med att få till exakt rätt foder beroende på vad de har. Tänk att bara knappa in det på en dator och samt skifta utan att man ska behöva krångla inne i stallet för halva foderstaten av tex kraftfoder är inte alla gånger rätt.
Om man på något sätt kunde kombinera det här systemet med ett vanliga boxar, så skulle det vara super. Har sett så många stallar som har just problem med detta.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag tycker delar av det med active stable, skulle jag inte ha något emot alls när det gäller att minska ner på arbetsbördan.
Jag kan se en fördel med foderautomaterna som tex de får exakt rätt mängd som de ska ha, varken mer eller mindre. Nackdelen är ifall fodret någon gång behöver vara blött som tex linfrömäsk eller vetekliblandning eller liknande. I övrigt är jag inte så mycket för resten, men jag skulle kunna tänka mig foderautomaterna men i ett vanligt stall istället.

Fast du lämnar väl inte hästen i AS och svetsar igen grindarna? Man tar väl förhoppningsvis in hästen och borstar och visiterar hästen (och kanske rider den?) en gång om dagen och då är det väl lämpligt att ge blötfoder om man vill det? Annars får man väl ta sig den tiden en gång om dagen att ta ut hästen ur hagen och ge den mat.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Självklart pysslar man om hästen och ryktar ordentligt etc. Men jag kan se många fördelar med foderautomater. Diskuterade det med en kamrat och vi kom på lösning till att ha foderautomat som tar även blötfoder utan att bli mögel, man får bara konstruera på ett sådant sätt att detta blir möjligt osv.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Men vad är det som säger att man måste ha allt ut AS-systemet?

Min dröm vore att ha bara en foderstation för grovfoder. O såklart ligghallar o grusytor men det har jag ju redan. Men tänk så skönt att slippa packa 25höpåsar om dagen o sedan släpa dom ut i hagarna vid fasta tider... Hade varit underbart att bara fylla en station, o låta hästarna själva hämta sin mat när de behagar! Det går ju att fortsätta ha sina flera hektar stora gräshagar ändå. O som det är hos mig så får ju den hästen som äter snabbast mest mat medan de långsamma får mindre. De får ju en viss mängd o det tar ju en viss tid. Varför skulle en häst börja hetsäta bara för att den har en viss tid på sig? Eftersom de kan äta när de vill så blir dom inte hungriga på samma sätt. Det torde ju vara värre hets på maten vid normalt 3ggr/dagen eftersom det blir många timmar mellan...

Jag har aldrig varit på studiebesök, men skulle gärna vilja. Vi har lösdrift för 9hästar o nästa år får vi plats för 4-5stk till, vore ju optimalt med foderstation då! Men lär ju få spara länge innan man har råd med det...

Jag har förvisso bara sex hästar, men slänger ner hö från loftet, direkt ner i skottkärra modell stor. Sen ut i hagen och trycker ner i stora slowfeeding nät. Mer eller mindre fri tillgång på hösilage. Ibland hinner det ta helt slut innan vi fyller på, men inte som innan när vi gav i högar från ikeapåsar. Då var det mer uppvägt. Nu har vi istället minskat kraftfodret på de som blir lite lätt runda av fri tillgång.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Självklart pysslar man om hästen och ryktar ordentligt etc. Men jag kan se många fördelar med foderautomater. Diskuterade det med en kamrat och vi kom på lösning till att ha foderautomat som tar även blötfoder utan att bli mögel, man får bara konstruera på ett sådant sätt att detta blir möjligt osv.

Finns redan idag foderautomater som klarar vått foder. De är förvisso av typen som serverar portionen på inprogrammerad tid, men det är troligen tämligen enkelt att"omprogrammera" en sådan att passa i ett AS-anpassat system.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag har förvisso bara sex hästar, men slänger ner hö från loftet, direkt ner i skottkärra modell stor. Sen ut i hagen och trycker ner i stora slowfeeding nät. Mer eller mindre fri tillgång på hösilage. Ibland hinner det ta helt slut innan vi fyller på, men inte som innan när vi gav i högar från ikeapåsar. Då var det mer uppvägt. Nu har vi istället minskat kraftfodret på de som blir lite lätt runda av fri tillgång.

Hej!

Det är en superbra idé för hästar som blir lite runda. Sen finns det dom där som antingen får sina uppvägda mängder mat eller blir tvärtjocka, trots slowfeedingnät.

Jag är klart för AS, men kommer skapa en egen variant om jag nånsin har eget stall. Jag kommer vilja ha större "ätspiltor" för att hästarna ska kunna äta ifred. Hir jag ska lösa det har jag inte klurat ut än, dock.

/Lavinia, med en häst som trots dubbla slowfeedingnät blir smällfet på fri tillgång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp