Bukefalos 28 år!

Active Stable - studiebesök o funderingar

Trix

Trådstartare
Efter en guidad tur på ett ställe som har en jättefin anläggning med Active Stable så dyker en massa funderingar upp i skallen.

Det är säkert bekvämt och arbetsbesparande, men för mig verkar det vara ett oerhört tråkigt sätt att ha häst. Allting är tillrättalagt, med plana ytor och så där värst aktivt kan jag inte påstå att jag tycker det är. Visserligen traskar hästarna mellan foderstationer, men mer då?
Vad har de för sysselsättning mellan datorportionerna?

Alla har en transponder som avgör hur länge de får stå och tugga hösilage innan luckan stängs. Är det så bra?
Hästar blir ju inte mätta på samma sätt som vi, utan det är ju tiden de tuggar som avgör om mättnadskänslan infinner sig.
Om man har en häst som trycker i sig 20+ kilo torrt hösilage per dygn kommer ju den att tillbringa större delen av dygnets timmar i en ätspilta. Vad är poängen med det? Då måste man ju dessutom leka tidsstudieman och klocka hur lång tid det tar för hästen att äta ett kilo.
Det har ju också visat sig att ponnyer som har betesbegränsare under en del av dygnet, eller bara får beta ett par timmar, ökar frekvensen på foderintaget så att de får i sig lika mycket på kortare tid Länk Hypotetiskt skulle samma sak kunna inträffa här.
Likaså har det visat sig att hästar som får för lite tuggtid/grovfoder äter spån. Länk. Är det då pellets i ligghallen finns ju risken att de äter av det.

Nej, som jag ser det är Active Stable inte en optimalt utformad anläggning för häst.
Jag kanske är konservativ, men jag tycker att hagar med varierande underlag och topografi, tillräckligt med grovfoder (gärna både halm och hö/hösilage) och pyssel i form av sly/träd/skog och gräs/rötter är det jag vill ha för hästarna! :)
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag har aldrig besökt ett active stable men har hästen på vanlig tradionell lösdrift med fri tillgång. Dock 8 hästar på 2 balar och alla äter inte hela tiden. Utöver det fri tillgång på även halm. Uppgrusade delar i hagen, varierad terräng, träd, gräs osv osv.

Bara genom att ha hösilagebalarna på olika platser av (den stora!) hagen, samt vatten o ligghall på olika platser får man hästarna att röra på sig.

Min häst är betydligt smalare nu med fri tillgång men rör sig dygnet runt, än på box med säkert 2/3 mindre giva/dygn.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag håller med dig.

Det finns mycket bra med AS men jag köper inte konceptet rakt av. Jag tror man kan göra en utmärkt lösdrift utan alla finesserna och ta vissa delar från AS. Särskilt om man har lite plats, då kan man säkert utforma hagen så att hästarna rör sig mer, man kan göra olika hårdgjorda ytor osv men allt det kan man göra i en alldelse vanlig lösdrift och som du vill jag ha stora kuperade hagar med "naturlig sysselsättning" i form av backar, buskar, träd, stubbar, plats att sträcka ut osv.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Om jag inte minns fel så är det meningen att de ska ha halm hela tiden just för att de ska ha något att peta med hela tiden.

Sen behöver man ju inte köpa konceptet rakt av, jag skulle gärna ha ät-spiltor till mina tjockisar för att på ett lätt sätt begränsa deras tillgång genom att kunna portionera ut lite mat hyfsat ofta spritt över dygnet men en platt hage utan annat att göra är inte riktigt min stil.

Mat och vatten på olika ställen har vi redan :D
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Håller med.

Jag köper inte konceptet med att så mycket ska vara data/robotstyrt.
För mig känns det sådär att man inte ens skulle ha nåt tillfälle/dygn att ge hästen kraft tex :crazy:
När har man tid till sin häst är min första tanke?

Jag hade köpt konceptet om det handlar om grovfoder och vatten med olika stationer där man slapp hantering i största möjliga mån för att det är tungt, stor fin lösdriftshage m varierand terräng, fin stor ligghall mm, men inte delen med ätstationer med luckor hit och dit när de ätit si och så många minuter. För mig känns det då som att hästarna står i någon form av fabrik..
Så jag är inget fan av den sortens ätstationer.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det känns mer som ko- lösdrift.
Mekaniserat:crazy:

kor galopperar ju inte runt lika mkt som hästar.. bör göra.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Tillägger, jag gillar inte heller alla trånga utrymmen som jag sett på AS vid foderstationer..Ryser vid tanken om hur lätt det ser ut att fastna eller att de gör sig illa. Enda vägen ut är att backa men det känns inte riktigt rätt för ett flyktdjur att ha nästan helt stängda väggar kring sig i ett trångt utrymme med näsan längst in..
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det kändes lite som att de som konstruerat det hela varken fick leka med dockhus, bondgård eller Barbie när de var små :devil:
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Grundtanken med AS är väl för de ställen som har dåligt med mark? Och med tanke på hur många hästar man ser som står och hänger rätt upp och ner i en platt hage av paddockstorlek några timmar om dan här i landet, så hade de nog haft det bra mycket bättre i ett AS.
Men för övrigt håller jag med dig.

Sen ska man väl också ha med i beräkningarna att de flesta hästmänniskor är på gränsen till hysteriskt motvilliga till tekniska hjälpmedel.... Det ska bäras hö i ikea-påsar och mockas i skottkärra som ska balanseras på brädan ut till gödselstacken, annars är man minsann ingen riktig hästtjej! Och då kan steget till AS kännas väldigt långt förstås.
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Sen ska man väl också ha med i beräkningarna att de flesta hästmänniskor är på gränsen till hysteriskt motvilliga till tekniska hjälpmedel.... Det ska bäras hö i ikea-påsar och mockas i skottkärra som ska balanseras på brädan ut till gödselstacken, annars är man minsann ingen riktig hästtjej! Och då kan steget till AS kännas väldigt långt förstås.

Det gäller inte för mig iallfall. Jag skulle GÄRNA mekanisera en hel del, tex ha självgående maskin jag kan ösa silage från, lättare grovfoderhantering (utan IKEA kassar), automatisk utgödsling med lucka i varje box osv. Absolut!!!
Men det kostar för mycket för de flesta att investera i sådant tyvärr.... Tror nog annars att de flesta gärna skulle förenkla livet med sådant!

Men jag vill inte mekanisera själva handhavandet av hästarna.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Där håller jag med rakt av, Wrangler! Vill inte heller att tekniken tar över delar av hästhanteringen, men skulle väldigt gärna ha råd att mekanisera det tunga jobbet som bara innebär råslit.
Tyvärr styr pengarna där, och det är nog så för många. Själv lider jag av följderna av att ha balanserat alltför många överlastade skottkärror på smala plank och burit allför mycket hö och vattenspannar, och med facit i handen hade jag mycket hellre haft tillgång till teknik som hade tagit bort vissa moment.

Men Active Stable har jag alltid titta på med misstänksamhet- är alltid lite bekymrad när djurhantering blir mekaniserad och opersonlig.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Tycker det verkar bra :) dock kan man ju ha den optimala kombon och samtidigt även ha kuperade avsnitt med skog och mer plats som hästarna kan ströva i, och ha grusat och dränerat ätområde som hästarna nog uppskattar när det är blött och inget bete.

Även om man har en sån "lite tråkig" active stable du såg är det nog mkt bättre än box +liten fyrkantig rasthage som de flesta häromkring har.

Har en liten budgetlösning på det jag. En grusad del uppe vid stallet där de äter frukost. Sen lägger jag ut skitmånga mindre höhögar i min hästskoformade arrenderade hagdel där de kan gå och "beta" under dagen, ca 5-6 kg var (har låga värden på höet :)) . Sen individuell giva inne 2-6 kg ungefär. Småmaskigt nät med halmblandat hö på min lättfödda häst. Hästarna verkar nöjda :) planerar att installera gästgivares nästa år ifall jag får kraftigare hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Men Active Stable har jag alltid titta på med misstänksamhet- är alltid lite bekymrad när djurhantering blir mekaniserad och opersonlig.

En av poängerna är väl att man just slipper lägga tid på hanteringen av tex foder, och faktiskt kan ägna sig åt hästen istället.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det gäller inte för mig iallfall. Jag skulle GÄRNA mekanisera en hel del, tex ha självgående maskin jag kan ösa silage från, lättare grovfoderhantering (utan IKEA kassar), automatisk utgödsling med lucka i varje box osv. Absolut!!!
Men det kostar för mycket för de flesta att investera i sådant tyvärr.... Tror nog annars att de flesta gärna skulle förenkla livet med sådant!

Men jag vill inte mekanisera själva handhavandet av hästarna.

Det är ju just det, allt ska helst vara gratis.... Och i många år har arbetskraften varit det, dvs småtjejer som glatt har mockat, sopat och burit för att få leda och borsta en häst, så det har fungerat. Tänk om tex ridskolor och utbildningsstall hade varit lite moderna, då hade den kostnaden för arbetskraft kunnat läggas på instruktörer eller lägre kostnader för kunden.

En upprullare kan man få för 5-10 000, beroende på om man vill ha stationär eller rälshängd tex, dvs ingen förmögenhet. Ett balspjut mycket billigare än så. Det finns massor med smarta lösningar att låna från lantbruket, som inte behöver kosta multum.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Om jag inte minns fel så är det meningen att de ska ha halm hela tiden just för att de ska ha något att peta med hela tiden.

Du minns helt rätt, de ska ha tillgång till halm.

KL
Jag har också varit på studiebesök på ett active stable och just det här med ättiderna i grovfoderautomaten är jag inte alls förtjust i.
Däremot finns det en bra tanke bakom systemet men man behöver ju inte göra det lika avancerat men ändå få det lätt arbetat och mer moderniserat (håller med det Wrangler och Elisha skriver).
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Men vad är det som säger att man måste ha allt ut AS-systemet?

Min dröm vore att ha bara en foderstation för grovfoder. O såklart ligghallar o grusytor men det har jag ju redan. Men tänk så skönt att slippa packa 25höpåsar om dagen o sedan släpa dom ut i hagarna vid fasta tider... Hade varit underbart att bara fylla en station, o låta hästarna själva hämta sin mat när de behagar! Det går ju att fortsätta ha sina flera hektar stora gräshagar ändå. O som det är hos mig så får ju den hästen som äter snabbast mest mat medan de långsamma får mindre. De får ju en viss mängd o det tar ju en viss tid. Varför skulle en häst börja hetsäta bara för att den har en viss tid på sig? Eftersom de kan äta när de vill så blir dom inte hungriga på samma sätt. Det torde ju vara värre hets på maten vid normalt 3ggr/dagen eftersom det blir många timmar mellan...

Jag har aldrig varit på studiebesök, men skulle gärna vilja. Vi har lösdrift för 9hästar o nästa år får vi plats för 4-5stk till, vore ju optimalt med foderstation då! Men lär ju få spara länge innan man har råd med det...
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det är säkert bekvämt och arbetsbesparande, men för mig verkar det vara ett oerhört tråkigt sätt att ha häst. Allting är tillrättalagt, med plana ytor och så där värst aktivt kan jag inte påstå att jag tycker det är. Visserligen traskar hästarna mellan foderstationer, men mer då?
Vad har de för sysselsättning mellan datorportionerna?



Du menar till skillnad från den varierade och utmanande sysselsättning hästen har mellan fodringarna inne i sin box?




Alla har en transponder som avgör hur länge de får stå och tugga hösilage innan luckan stängs. Är det så bra?
Hästar blir ju inte mätta på samma sätt som vi, utan det är ju tiden de tuggar som avgör om mättnadskänslan infinner sig.
Om man har en häst som trycker i sig 20+ kilo torrt hösilage per dygn kommer ju den att tillbringa större delen av dygnets timmar i en ätspilta. Vad är poängen med det? Då måste man ju dessutom leka tidsstudieman och klocka hur lång tid det tar för hästen att äta ett kilo.


Du ställer in tid som hästen äter på - den ställs in en gång, sedan behövs inget mer jobb om du inte ändrar foderstaten.

Ser inte heller här någon direkt skillnad mellan fodringar i box / hage, respektive att hästen själv går till foderstationen? Det är ju du som bestämmer vilken giva hästen ska ha vid de olika tillfällena oavsett... Förutom att hästen vid stationen kan äta tio gånger per dygn istället för att utfodras fyra gånger för hand.



Det har ju också visat sig att ponnyer som har betesbegränsare under en del av dygnet, eller bara får beta ett par timmar, ökar frekvensen på foderintaget så att de får i sig lika mycket på kortare tid Länk Hypotetiskt skulle samma sak kunna inträffa här.
Likaså har det visat sig att hästar som får för lite tuggtid/grovfoder äter spån. Länk. Är det då pellets i ligghallen finns ju risken att de äter av det.


De ska ha halm i ligghallen för att alltid ha fri tillgång på stråfoder.

Nu vet jag inte vad de använde på AS:en som du såg dock. Men får de inte fri tillgång på hösilage så ska de ha fri tillgång på halm.


Nej, som jag ser det är Active Stable inte en optimalt utformad anläggning för häst.
Jag kanske är konservativ, men jag tycker att hagar med varierande underlag och topografi, tillräckligt med grovfoder (gärna både halm och hö/hösilage) och pyssel i form av sly/träd/skog och gräs/rötter är det jag vill ha för hästarna! :)


Jag vet inte heller om jag tycker att AS är perfekt i alla avseenden direkt... däremot tycker jag det är ett smart sätt att tänka.

Givetvis är det bästa för hästarna att gå i varierad hage, ha fri tillgång på strå, en bra kompisgrupp, och ett ordentligt vindskydd --- och generellt tycker jag att många av AS och lösdrift-varianterna (vanligen) kommer närmre det idealet än uppstallning. :idea:
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det känns mer som ko- lösdrift.
Mekaniserat:crazy:

kor galopperar ju inte runt lika mkt som hästar.. bör göra.


Jag var och tittade på ett stall för några år sedan där stallägaren hade gjort slingor i hagen för hästarna... det var nog den mest välarbetade och övertänkta hage jag någonsin sett. En slinga gick till vattnet (klättring), sedan fick de antingen gå tillbaka samma väg tillbaka till grinden eller fortsätta på slingan ned till maten. Hen ändrade dessutom vägarna med jämna mellanrum.

Gissar att få har engagemanget och energin att ständigt stängsla om hagarna. Har man tur har man tillgång till varierad ängs- och skogshage. Men blir det mer centralt så står man där med platta rutor på 30x30 - eventuellt med ett träd i mitten. Inte uppmuntrar det till rörelse direkt, oavsett om det är en fodermaskin i hagen eller inte.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Grundtanken med AS är väl för de ställen som har dåligt med mark? Och med tanke på hur många hästar man ser som står och hänger rätt upp och ner i en platt hage av paddockstorlek några timmar om dan här i landet, så hade de nog haft det bra mycket bättre i ett AS.
Men för övrigt håller jag med dig.

Sen ska man väl också ha med i beräkningarna att de flesta hästmänniskor är på gränsen till hysteriskt motvilliga till tekniska hjälpmedel.... Det ska bäras hö i ikea-påsar och mockas i skottkärra som ska balanseras på brädan ut till gödselstacken, annars är man minsann ingen riktig hästtjej! Och då kan steget till AS kännas väldigt långt förstås.


:rofl: Kanske är det teknikrädsla... och även att hästarna är hus- och hobbydjur med högre status än kossor och får. Att "överge" dem till maskiner känns avlägset, du bevisar liksom ditt engagemang och hästkärlek genom att svettas och kämpa.


Allmän reflektion
Tror vi skulle tjänat mycket på att tänka mer ergonomiskt och tillgängligt både när det gäller det fysiska arbetet, och även i hur nya stall/utedrifter designas. Med fokus på både häst och människa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp