Bukefalos 28 år!

Active Stable - studiebesök o funderingar

Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag var och tittade på ett stall för några år sedan där stallägaren hade gjort slingor i hagen för hästarna... det var nog den mest välarbetade och övertänkta hage jag någonsin sett. En slinga gick till vattnet (klättring), sedan fick de antingen gå tillbaka samma väg tillbaka till grinden eller fortsätta på slingan ned till maten. Hen ändrade dessutom vägarna med jämna mellanrum.

.

Helt OT men Ikea har precis samma princip för oss människor:D.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Helt OT men Ikea har precis samma princip för oss människor

Javisst. Jag fick raska igenom heeeela affären för att kunna köpa de där blå påsarna som fanns vid kassan. (snabbaste kunden någonsin?)
Åtminstone hade de det så för flera år sedan. Påsarna räcker än så jag har inte behövs fylla på innehavet.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det är säkert bekvämt och arbetsbesparande, men för mig verkar det vara ett oerhört tråkigt sätt att ha häst. Allting är tillrättalagt, med plana ytor och så där värst aktivt kan jag inte påstå att jag tycker det är. Visserligen traskar hästarna mellan foderstationer, men mer då?
Vad har de för sysselsättning mellan datorportionerna?



Du menar till skillnad från den varierade och utmanande sysselsättning hästen har mellan fodringarna inne i sin box?

Jag pratar naturligtvis om det hela i jämförelse hur jag vill hålla, och håller, häst :)
En del av mina hästar går in på box (där de har halmbädd) delar av dygnet, en del av dem går på lösdrift med halmad hall.
Stora, varierade hagar med sysselsättning. Fri tillgång på hösilage nu på vintern.



Alla har en transponder som avgör hur länge de får stå och tugga hösilage innan luckan stängs. Är det så bra?
Hästar blir ju inte mätta på samma sätt som vi, utan det är ju tiden de tuggar som avgör om mättnadskänslan infinner sig.
Om man har en häst som trycker i sig 20+ kilo torrt hösilage per dygn kommer ju den att tillbringa större delen av dygnets timmar i en ätspilta. Vad är poängen med det? Då måste man ju dessutom leka tidsstudieman och klocka hur lång tid det tar för hästen att äta ett kilo.


Du ställer in tid som hästen äter på - den ställs in en gång, sedan behövs inget mer jobb om du inte ändrar foderstaten.

Ser inte heller här någon direkt skillnad mellan fodringar i box / hage, respektive att hästen själv går till foderstationen? Det är ju du som bestämmer vilken giva hästen ska ha vid de olika tillfällena oavsett... Förutom att hästen vid stationen kan äta tio gånger per dygn istället för att utfodras fyra gånger för hand.

Jovisst, det ena fullblodet skulle tillbringa sitt liv i en trång ätspilta, vad är det då för mening med en stor hage? :angel:
När det blir varmare är tillgången inte helt fri, men har de ätit upp vartenda strå när det är dags för nästa fodring, ja då har de fått för lite




Det har ju också visat sig att ponnyer som har betesbegränsare under en del av dygnet, eller bara får beta ett par timmar, ökar frekvensen på foderintaget så att de får i sig lika mycket på kortare tid Länk Hypotetiskt skulle samma sak kunna inträffa här.
Likaså har det visat sig att hästar som får för lite tuggtid/grovfoder äter spån. Länk. Är det då pellets i ligghallen finns ju risken att de äter av det.


De ska ha halm i ligghallen för att alltid ha fri tillgång på stråfoder.

Nu vet jag inte vad de använde på AS:en som du såg dock. Men får de inte fri tillgång på hösilage så ska de ha fri tillgång på halm.


Nej, som jag ser det är Active Stable inte en optimalt utformad anläggning för häst.
Jag kanske är konservativ, men jag tycker att hagar med varierande underlag och topografi, tillräckligt med grovfoder (gärna både halm och hö/hösilage) och pyssel i form av sly/träd/skog och gräs/rötter är det jag vill ha för hästarna! :)


Jag vet inte heller om jag tycker att AS är perfekt i alla avseenden direkt... däremot tycker jag det är ett smart sätt att tänka.

Givetvis är det bästa för hästarna att gå i varierad hage, ha fri tillgång på strå, en bra kompisgrupp, och ett ordentligt vindskydd --- och generellt tycker jag att många av AS och lösdrift-varianterna (vanligen) kommer närmre det idealet än uppstallning. :idea:

Uppstallning och en form av lösdrift kan kombineras så att man har fördelarna av bägge två :)
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

*kl*

Nu har jag bara besökt ett enda AS men jag tyckte det verkade fungera väldigt bra. Eftersom man hade tagit bort det absolut största stressmomentet som finns för hästar, nämligen fodring så var det väldigt lugnt mellan hästarna. Inget bråk vid höhögar eller liknande.

Vare sig hästen var ranghög eller ranglåg så fick den äta i lugn och ro det den skulle. Ville hästen ha mer att pula med så fanns det halm i stora mängder.

Har man tex en svårfödd häst som behöver mycket kraftfoder så kan man fördela det på bra många gånger fler tillfällen per dygn än vad man kan göra när man ger det själv.

Eftersom det var datoriserat så såg man exakt hur och när hästen ätit och om någon häst inte åt som den skulle slog datorn larm med en gång. I denna lösdrift ingick tillsyn flera gånger per dag. Så datoriseringen är till för att förenkla och underlätta inte för att man skall slippa titta till hästen.

Den hårdgjorda ytan är lätt att hålla rent och man slipper att hästarna använder hösilaget som toalett.

Dessutom brukar man använda grusytan bara när det är för vått för att gå i dom stora gräshagarna.

Oavsett hur mycket man grusar runt foderstället i en lösdrift så blir det ju alltid söligt utanför själva grusningen.

I ett AS kan dessutom hästar med väldigt olika stora energivebehov gå tillsammans utan problem. Tex kan ardenner gå tillsammans med shettisar utan problem.

Om man bortser från hästar på bete så har jag aldrig varit med om en så lugn och harmonisk flock. Visst var det grupperingar mellan hästarna (vissa hade tex en bästis) men eftersom de inte hade några utfodringar eller mat att bråka om så var det inga stridigheter mellan hästarna.

Problemet är att inom ridhästvärlden så anses man många gånger inte vara en riktig hästmänniska om man inte sliter med höpåsar och tunga skottkärror.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Fast i min värld är ju foderautomaten lite sak samma som att ha en hösilagebal utställd?

Min går på lösdrift med fri tillgång på silage, och inte står de bara runt balen och vräker i sig... första veckorna gjorde han ju det, innan han fattade att maten inte försvinner. Nu går han och äter en stund, går till vattnet, hänger med polarna, går ut i skogen, går tillbaka till balen... det är det där långsamma vandrandet. Inga enorma avstånd såklart. Men jag kan inte riktigt se varför det är negativt att ge dem kraften ute mekaniskt - men positivt att ge dem stråfodret så.

Lösdriften där jag står har hårdgjorda ytor där mat och vatten är, samt ligghal med halmbädd. Övrig hagdel är (någorlunda) kuperad. Det hade ju bara varit att ställa in en kraftfodermaskin så kunde det kallas AS...
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Låter ganska intressant det jag läser om här, får kanske tänka om ...;)

En ska undrar jag dock över, som inte har med AS att göra, så nu blir det knapplån;

Varför bär ni höet i påsar ut i hagarna?? Är det för att varje häst ska få sin uppmätta mängd? Men inte sjutton är hästarna så väluppfostrade att de låter bli den ranglåges hög när den egna är uppäten?!

Jag har en stor, lätt skottkärra som jag fyller med hö, kör ut i hagen och portionerar ut från den. Till lösdriften där jag har sex hästar går det åt två kärror. Snabb och lätt!
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Helt OT men Ikea har precis samma princip för oss människor:D.


IKEA har en deal med folkhälsoavdelningen på respektive kommun/landsting :devil: - lura de lata jäklarna till konsumenter att gå så långt som möjligt...

Eller bara tvinga dem att gå igenom hela varuhuset för att plocka på sig diverse lampskärmar, örngott, och soffkuddar som aldrig hade inhandlats om man hade sin fria vilja under kontroll. :o
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Grundtanken med AS är väl för de ställen som har dåligt med mark? Och med tanke på hur många hästar man ser som står och hänger rätt upp och ner i en platt hage av paddockstorlek några timmar om dan här i landet, så hade de nog haft det bra mycket bättre i ett AS.
Men för övrigt håller jag med dig.

Sen ska man väl också ha med i beräkningarna att de flesta hästmänniskor är på gränsen till hysteriskt motvilliga till tekniska hjälpmedel.... Det ska bäras hö i ikea-påsar och mockas i skottkärra som ska balanseras på brädan ut till gödselstacken, annars är man minsann ingen riktig hästtjej! Och då kan steget till AS kännas väldigt långt förstås.
Huvudet på spiken :) Det går utmärkt att köpa hästprylar (läs lindor, schabrak, dyra jackor mm. mm.) för både en och två tusenlappar varje månad. Att spara de pengarna och köpa en begagnad ensilagerivare efter ett års sparande är tydligen uteslutet. Hellre står man och drar tussar ur en frusen bal för hand (hur mycket tid går inte åt till det...).

Personligen tycker jag att AS i grunden är lite för fokuserat på kraftfoderbiten, men man behöver ju inte köpa hela konceptet. Stora delar är bra lösningar för att förenkla arbetet. Billigare lösningar med liknande resultat finns ju dock ;)
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Fast i min värld är ju foderautomaten lite sak samma som att ha en hösilagebal utställd?
...

Nu förstår jag inte alls hur du tänker :)

Foderautomaten har en ätspilta som hästen går in i, den kan inte vända sig eller flytta sig i sidled, den bara står rakt upp och ned och äter.

En bal har du utrymme runt om, hästen kan t ex klia sig om den vill och sedan fortsätta att äta, den kan ha social interaktion med de andra hästarna etc etc

Skillnaden är milsvid!
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

I foderautomaten ska den ju äta kraft...enbart, och en relativt kort stund per dygn. Det är inte så att den står där och äter kraft timmatal i sträck.

Jag ser som sagt inte problemet. Den står i en spilta en stund och äter kraft. Hade jag hämtat ut den och givit kraften i en hink hade den också stått stilla, utan hästkompis, en stund och ätit.

Så länge den går i sin flock, har sitt stråfoder, och sin rörelsefrihet de övriga 23 timmarna per dygn... så är jag övertygad om att den mår utmärkt.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

KL

Hur mycket ström drar ett AS? Mer eller mindre jämfört med om man hade haft hästarna inne?

Hur hanterar man strömavbrott?
Hur hanterar programmet strömavbrott?
Behövs det nätuppkoppling? Om så, hur mycket kräm i linan krävs det? Vad händer när uppkopplingen trilskas?
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag har öht inte nämnt kraftfoder.

Jag pratar om foderstation för hö/hösilage och har så gjort sedan trådstarten.


Tillägg: Det gjorde du också när du inte såg skillnaden mellan foderstation och bal i hagen, vilket var vad jag svarade på.
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Om man är orolig för strömavbrott, så ha ett dieselaggregat att slå över på. Annars, efter strömavbrott så startar man om systemet.

/V
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Fast i min värld är ju foderautomaten lite sak samma som att ha en hösilagebal utställd?

Min går på lösdrift med fri tillgång på silage, och inte står de bara runt balen och vräker i sig... första veckorna gjorde han ju det, innan han fattade att maten inte försvinner. Nu går han och äter en stund, går till vattnet, hänger med polarna, går ut i skogen, går tillbaka till balen... det är det där långsamma vandrandet. Inga enorma avstånd såklart. Men jag kan inte riktigt se varför det är negativt att ge dem kraften ute mekaniskt - men positivt att ge dem stråfodret så.

Lösdriften där jag står har hårdgjorda ytor där mat och vatten är, samt ligghal med halmbädd. Övrig hagdel är (någorlunda) kuperad. Det hade ju bara varit att ställa in en kraftfodermaskin så kunde det kallas AS...

Nej. Det är inte alls samma sak.
Den absolut största skillnaden är den hygieniska. Inte ens i de pedantiskt skötta foderplatser för hösilage kan man undvika spill på marken. Här finns så gott som inget spill alls. Bra både för häst och plånbok.

Vad som är så bra är att man kan reglera ät tiden individuellt. Hästen står lugnt och äter i sin spilta och ingen annan häst kan jaga iväg den andre. I motsats till en vanlig bal så står inte hästarna och hänger runt utfodringstationen. De vet att när luckan stängts så är det bara att traska vidare. Detta gör att det inte blir någon hästskit där hästarna äter.

Det var en väldigt rofylld atmosfär och hästarna gjorde något hela tiden. Några stod eller log och snusade i den enorma ligghallen så det var inte så att de inte hade ro att sova heller.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Om man är orolig för strömavbrott, så ha ett dieselaggregat att slå över på. Annars, efter strömavbrott så startar man om systemet.

/V

Eller koppla via batteri, så gör vi med elen i hagen så slipper man oroa sig för strömavbrott/fixa en lösning på studs.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Helt OT men Ikea har precis samma princip för oss människor

Javisst. Jag fick raska igenom heeeela affären för att kunna köpa de där blå

Äh jag går in baklänges genom kassorna om jag bara ska köpa en påse eller gå till fyndavdelningen.

Har inte varit nån som klagat hitintills.:devil:
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Nej. Det är inte alls samma sak.
Den absolut största skillnaden är den hygieniska. Inte ens i de pedantiskt skötta foderplatser för hösilage kan man undvika spill på marken. Här finns så gott som inget spill alls. Bra både för häst och plånbok.

Vad som är så bra är att man kan reglera ät tiden individuellt. Hästen står lugnt och äter i sin spilta och ingen annan häst kan jaga iväg den andre. I motsats till en vanlig bal så står inte hästarna och hänger runt utfodringstationen. De vet att när luckan stängts så är det bara att traska vidare. Detta gör att det inte blir någon hästskit där hästarna äter.

Det var en väldigt rofylld atmosfär och hästarna gjorde något hela tiden. Några stod eller log och snusade i den enorma ligghallen så det var inte så att de inte hade ro att sova heller.

LÅG ner och snusade........skall det vara :D
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Kl

Jag är också intresserad av vissa bitar gällande AS, framförallt tycker jag att en välskött lösdrift är ett föredöme. Att hårdgöra, ha fräsch utfodring och främja rörelse är oftast ganska enkla åtgärder som de flesta ändå inte gör. Automatiserad utfodring är ju inte heller fel, men att förenkla hästhållningen behöver inte vara fullt så avancerat.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag håller med, framförallt skulle jag vilja främja rörelse ännu mer. Har tex funderat på olika lösningar med att flytta vattnet som idag står bredvid foderhäcken på gjuten platta, men tvekar eftersom de då dricker mindre vatten och det vet jag inte om jag vill riskera. En kraftfoderstation i andra änden av hagen hade varit perfekt. :)
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Kl

Jag är också intresserad av vissa bitar gällande AS, framförallt tycker jag att en välskött lösdrift är ett föredöme. Att hårdgöra, ha fräsch utfodring och främja rörelse är oftast ganska enkla åtgärder som de flesta ändå inte gör. Automatiserad utfodring är ju inte heller fel, men att förenkla hästhållningen behöver inte vara fullt så avancerat.

Ja absolut. Dom är ju inte gratis dom där fodermaskinerna. Jag tycker också det är bra att man äntligen försöker komma på lösningar att ha häst som utgår från hästens behov och samtidigt underlätta för människor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp