Bukefalos 28 år!

Active Stable - studiebesök o funderingar

Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Kan du inte skicka ett PM med länkar om dessa? Hittar inte på nätet några bra..... vill inte ha sådana där personalen ska hela tiden behöva fylla på utan mer ska ske på automatik.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ingen aning vilka, vet bara att jag sett i drift i mer än ett stall, alltså grovfoderautomater som klarar både vått och torrt foder. Dock tror jag det våta varit färdigblandat. Antar du vill ha någon slags automat som håller isär vatten och foder, och sen blandar ihop lagom tid innan fodring (så det hinner svälla)? DET tror jag däremot inte finns. Och vill du inte fylla varje dag är det ju enda sättet, annars blir ju maten hygienisk dålig. (De jag sett fylls 1 gång/dygn)
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag vet att maten blir dålig om den är blöt om den får ligga för länge. Bara klura vidare! :D
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag har mina två hästar på lösdrift som helt automatiskt verkar fungera lite som en AS. De har maten på ett ställe (fri tillgång på grovfoder), bredvid det en ligghall med halm i som de mest använder för att småpilla med just halm, vattnet en bit ifrån det och sen har de både två stora ängar och en lagom kuperad skog att vara i. De står bara korta stunder uppe vid grovfodret och äter (kanske 5-10 min åt gången), tar en sväng ner till vattnet och rullar sig sen lite på ett ställe där de verkar tycka att det blivit lerigt och gött, har en sandplätt som de ratar, lerig ska man bli! Resten av tiden går det ner längst bort i hagen där de verkar trivas bra, de går då ut på ena ängen, igenom en skog som väl är en 100m bred och sen står det på en äng bakom den och hänger. Jag ät jättenöjd med att de verkar aktivera sig själva och trivas i just den delen av hagen då det ju blir ungefär samma princip som på ett AS fast med en rejält mycket trevligare hage! Hagen är drygt 2 hektar stor.

Jag gillar ju konceptet AS med att de får röra sig men jag håller med om att ytorna är alldeles för tillrättalagda och tråkiga!
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det ovan är en sak jag många gånger funderat på vad gäller AS. Jag har ju en ranghög konstant hungrig sak som kan vara närmast rabiat kring sin mat och jaga undan alla som ens tittar på den. Han anser dessutom att har han slut är alla andras mat hans mat.

När han gick med shettisen fick shettisen en egen liten lösdrift med en bräda för ingången, så shettisen kom in men inte den större. Så fick shettisen sin mat därinne.

När den större herrn ätit upp sin mat stod han utanför shettisens lösdrift och gjorde sura miner och försökte skrämmas och var rent allmänt dryg. Nu känner han och shettisen varandra och shettisen är inte så lågrangad egentligen (om än under den större). Så han tyckte ju mest "jaja, roa dig du".

Men en vek, "på riktigt" lågrangad häst skulle mest troligt blivit stressad av hoten utanför. Händer inte det i/kring ätstationerna i AS?

Nu skriver jag utifrån andrahands-information. Men en som har sin häst på lösdrift ihop med min häst berättade förut att hon hade stått i AS med precis de problemen att hästarna blev tränga inne i foderstationerna. Alla hästar förstod inte att man inte kunde gå in i ätspiltan där man gick ut så de stod vid utgången och hotade den ragnlåga som inte kunde gå åt något håll. Hästarna tenderade också att hetsäta under tiden i foderspiltan.

Hon var inte nöjd med konceptet utan tyckte att det fungerade bättre med SMHN och fri tillgång på halm som vi hade.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

KL

Jag har en lösdrift med automatisk utfodring, dock inte Active Stable, utan Active Horse från BoPil. Till detta har jag två stora höhäckar med fri tillgång på grovfoder, en stor ligghall och några mindre vindskydd. Installerade automaten i våras och det underlättar oerhört för mig som har allt från unghästar o dräktiga ston som behöver mycket mat till sällskapsvalackerna som inte behöver mycket mat. Innan automaten släpade jag ut o in 4-5 hästar 2 ggr om dagen och passade övriga 4-5 ute i hagen när jag fodrade i spannar. Både tidsödande, jobbigt o lite halvfarligt när man ska in med foder till så många hästar.

Min foderautomat har plats för tre olika fodertyper (man kan välja fler eller färre, samt även för olja o mineraler etc). Valde detta märke av den anledningen att det finns flera behållare samt att dörrarna in i automaten var hela och höga till skillnad från AS som enbart har (hade?) en pinne.

Mina hästar köar fint och i datorn kan jag se att de dräktiga stona går in ungefär en gång i timmen, och att samtliga hästar har ungefär det tidsintervallet. Ungstona provar lite oftare... :D

Höhäckarna fyller jag på med traktor en gång om dagen, men det får plats mycket mer hösilage men jag vill minska spillet. Tjockis-valacken får komma in nån timme efter att jag lagt ut hösilage för att han inte ska kunna äta hur mycket som helst.

Har även en liten vanlig lösdrift för unghingstarna med sällskapsvalack och där fodrar jag två ggr om dagen. Önskar jag hade möjlighet till en automat även hos dem!
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Helt OT men Ikea har precis samma princip för oss människor

Javisst. Jag fick raska igenom heeeela affären för att kunna köpa de där blå påsarna som fanns vid kassan. (snabbaste kunden någonsin?)
Åtminstone hade de det så för flera år sedan. Påsarna räcker än så jag har inte behövs fylla på innehavet.

Eh om jag ska ha nåt som ligger precis innan kassorna på Ikea- då går jag helt enkelt in " baklänges" genom kassorna.

( Upptäckte precis att jag svarat likadant innan i tråden- för ca ett år sedan.... (fnissar)
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Kl

Vad är skillnaden mellan foderautomater och lunchgrindsöppnare (typ buffé)? I hagen alltså?

Finns det många active stable? Jag vet nog ingen som har.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Vi hade fyra stationer + kraftfoderstation till 10 hästar, där jag stod förut. Man får räkna på hur stor totaltid varje häst ska räkna - det ska ju få plats på ett dygn, med marginal.

Kan det inte bero på att de fick fel givor då? Jag menar vissa behöver ju inte ens kraftfoder speciellt om höet redan tillgodoser. Men man var tvungen att ge samma mängd eller får de olika? Om man vill utfodra med betfor tex så blötlägga det innan och sen lägga i automaten och rätt häst som ska ha det får det på rätt tid? Tog ni analys av höet/hösilage där de stod?
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Kl

Vad är skillnaden mellan foderautomater och lunchgrindsöppnare (typ buffé)? I hagen alltså?

Finns det många active stable? Jag vet nog ingen som har.

Att foderautomaterna öppnar "bara" för rätt häst på rätt tid, som jag begriper det. En lunchgrind/automat som serverar en portion öppnar ju för "alla" på bestämd tid.

Sen kan ju en foderautomat öppna ett antal gånger per dygn utan att behöva "laddas om", en grind/annan slags automat du fyller med en giva och som löser ut på viss tid behöver du ju stänga igen för att du ska kunna "ladda om" den.

Finns nog inte många AS i Sverige än, men de ökar. Men det är ju ingen billig investering så att säga, startkostnaden är hög. Jag tror dock det kommer att öka stadigt med liknande lösningar.

Kan ju bara se till mig själv. Jag fick nödlösa situationen för mina hästar vid årsskiftet. Från nästan dag till annan försvann min hästhjälp, och jag har dagar som gör att det behövdes mycket hjälp, med allt från fodringar till in-/utsläpp. Dessutom har jag hästar som behöver fodras var 4e h, dvs 6 fodringar/dygn.

Innan "krisen kom" så gick de ute 12 h per dygn, stod inne 12 h per dygn. Nattfodringarna inne, kl 24 och 04, gick med automatik - allt övrigt manuellt. När det blev kris så fick jag pang poff slänga ut hästarna på lösdrift, från en dag till en annan. Dessutom fick jag försöka bygga ut det automatiska fodringssystemet så att så många fodringar som möjligt gick automatiskt.

Det blev en del nödlösningar där och då, men nu när jag skulle kunna till stor del återgå till "det normala", så hästarna går fortfarande på lösdrift och jag har inga planera på att ändra på det. Jag håller på att byter ut de mer "provisoriska" lösningarna till permanenta vad gäller fodringen. Jag bygger alltså ut det automatiska systemet.

Hästarna trivs finfint, jag lägger pyttelite tid med "stallsysslor" jämfört med innan (och då får jag ändå mocka MER än när de stod inne), jag har inga direkta tider jag MÅSTE passa - det är nästan bara fördelar.

De nackdelar som är är det där med flera hästar i samma hage och att vissa äter fortare än andra. Det skulle ett AS-system troligen råda bot på (om det inte blev så att det stod ranghögre hästar utanför och stressade då). Drömmen eller vad man ska säga det ÄR faktiskt ett system med transponder på hästarna och datastyrt, så att bara den häst som ska ha just den maten kom åt den. Nu får jag ta undan t ex unghingsten en stund varje dag för att se till att han får lite extra - det skulle jag slippa med ett transpondersystem t ex. (Eller ta in dem på nätterna som innan då)

Men, jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till hur det var innan, även om jag "ställde om" pga kris och att jag inte hade några val, jag hade inte gjort det utan "krisen". Sen, jag skulle inte vilja ha på storlösdrift heller, jag har tre hästar och två små lösdrifter, så det blir mer som "utebox och hage", och jag kan ha kvar hyfsat individkoll. Något som är viktigt för mig.

Hästarna saknar inte att vara inne heller, trots att de inte hade minsta emot varken att gå in eller stå inne på den tiden de gjorde det på nätterna.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Men hur vet makapären att det är rätt häst som får rätt givor? Har man nån manik/sändare på hästen tex halsrem med sensor?

Jag har två separata lunchhagar. Skulle vilja kunna göra grindöppnare själv. Nu köpte jag bara för hade inte tiden och är kanske inte heller den mest tekniskt lagda personen heller. Viktiga är att de funkar å att hästarna trivs :).
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Precis. Hästarna har en halsrem med en transponder, de som går i AS

Sen grovfoder är ju svårare styra exakt.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Precis. Hästarna har en halsrem med en transponder, de som går i AS

Sen grovfoder är ju svårare styra exakt.

Eller så är hästarna chippade (annat chip än id-märkningen antar jag, man vill säkert ha det på ett precist område).

Grovfoder får man ju ställa in antalet minuter efter hur hästen är/förändrar sig i hullet, givan går ju justera upp och ned tills man hittar en bra mängd för givet foder. Det hade förstås varit intressant att veta hur många kilo hästen sätter i sig per dag när man räknar foderstat, men man har ju samma problem när man har hästarna på fri tillgång.
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Eller så är hästarna chippade (annat chip än id-märkningen antar jag, man vill säkert ha det på ett precist område).

Grovfoder får man ju ställa in antalet minuter efter hur hästen är/förändrar sig i hullet, givan går ju justera upp och ned tills man hittar en bra mängd för givet foder. Det hade förstås varit intressant att veta hur många kilo hästen sätter i sig per dag när man räknar foderstat, men man har ju samma problem när man har hästarna på fri tillgång.

Jo, är mer för de som mina som jag ser det kan bli knepigt. Just för de kan äta sådana hiskeliga mängder på kort tid, och det riskerar att bli för mycket sett till tid. Men för den stora majoriteten av hästarna fungerar det ju fint.

Men hur får man UT dem från grovfoderstationen? Eller hur man ska säga. Säg att häst X får äta i 20 minuter åt gången och varannan timme. Hur får man "bort" hästen/får den att sluta äta efter 20 minuter??

Jag skulle, om jag vore miljonär, vilja korsa AS med som jag har (jag har portionsfodring ur lådor som styrs med elektomagnet, som lunchboxen ungefär fast jag har byggt själv). Jag skulle vilja att varje häst hade VARSIN liten fålla där deras automater fanns. Bara rätt häst kommer in i fållan. Sen så när de knallat in i fållan så är det "dags att äta" kommer en portion ut, är det inte dags att äta - inget. Haken är ju att man måste fylla på portionerna hela tiden. STORA fördelen är att jag skulle kunna släppa mina tre helt tillsammans, ingen risk någon tar någon annans mat och jag skulle kunna individualisera utfodringen helt men behålla automatiken och lösdriften =)
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag skulle, om jag vore miljonär, vilja korsa AS med som jag har (jag har portionsfodring ur lådor som styrs med elektomagnet, som lunchboxen ungefär fast jag har byggt själv). Jag skulle vilja att varje häst hade VARSIN liten fålla där deras automater fanns. Bara rätt häst kommer in i fållan. Sen så när de knallat in i fållan så är det "dags att äta" kommer en portion ut, är det inte dags att äta - inget. Haken är ju att man måste fylla på portionerna hela tiden. STORA fördelen är att jag skulle kunna släppa mina tre helt tillsammans, ingen risk någon tar någon annans mat och jag skulle kunna individualisera utfodringen helt men behålla automatiken och lösdriften =)

Jag tycker det är en mycket bättre lösning än AS standardlösning, men AS är väl främst utvecklat för anläggningar med för lite mark/för mycket hästar (som tyvärr är än vanligare söder om Sverige), så då finns förmodligen ingen plats för fodringsfållor. I en perfekt värld vill jag att mina hästar ska ha möjlighet att äta tillsammans. Mina kommer och går oftast gemensamt till foderhäcken. Men att tjockisarna kunde få annat tunnare grovfoder eller blandat med halm så att ättiden och grovfoderintaget blir ungefär samma (och tillfredställt) för alla hästar men näringsintaget anpassat. Det skulle kunna funka med din modell så länge antalet hästar är tillräckligt få för att alla fållor skulle kunna angränsa till varandra hyfsat. :D

Som jag förstår med AS höhäckar med ätspiltor så dras luckan för när mattiden är slut. Och när det inte finns någon mat att komma åt så ser väl inte hästen någon vits med att stå kvar i båset utan promenerar ut.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ttjockisarna kunde få annat tunnare grovfoder eller blandat med halm så att ättiden och grovfoderintaget blir ungefär samma (och tillfredställt) för alla hästar men näringsintaget anpassat. Det skulle kunna funka med din modell så länge antalet hästar är tillräckligt få för att alla fållor skulle kunna angränsa till varandra hyfsat. :D

...lite bökigt att ladda de olika fodringsstationerna med de olika foderblandningarna dock... :D
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det skulle kunna funka med din modell så länge antalet hästar är tillräckligt få för att alla fållor skulle kunna angränsa till varandra hyfsat. :D

Som jag förstår med AS höhäckar med ätspiltor så dras luckan för när mattiden är slut. Och när det inte finns någon mat att komma åt så ser väl inte hästen någon vits med att stå kvar i båset utan promenerar ut.

Jag tänkte på enbart mina, rent egoistiskt, och jag har ju "bara" tre så skulle ju inte vara problem så. Som det är nu så i grunden går D-ponnyn i egen hage intill de andra, A- och B-ponnyn går ihop i en hage.
Alla tre hästarna har samma grovfoderbehov (i princip, unghingsten, B-ponnyn, behöver ju lite mer protein men det är inget problem då de andra klarar hög kvot fint), men de äter fundamentalt olika.

B-ponnyn äter långsammast, D-ponnyn snabbast och dessutom är D-ponnyn ett hår av hin kring mat och är ranghögst alla kategorier. Så ger jag fria högar med alla tre i samma hage så det går bra med D och A, A-ponnyn hinner få i sig vad han ska innan stora herrn ätit upp. Men B-ponnyn får för lite.

Med automater, så det går inte ha alla tre ihop då - det innebär att D-ponnyn skulle äta ALLA mat ur automaten, dela hög händer inte i hans värld. Nu går ju han själv när det automatfodras så inga problem. A och B ska ha ungefär lika mycket mat i kilo räknat, men lillskit äter snabbare. De är best buddies dock och dela hög är inga problem. Men man får ge A-ponnyn för mycket eller B-ponnyn för lite (eller så gör man som jag gör nu - låter A-ponnyn äta sitt silage genom greenguard så blir ättakten lika för de två små).

Med med fållor, så skulle de äta lika nära varandra som nu i princip, ja småttingarna skulle få äta intill istället för i samma - men alla skulle på strået få bara det de ska ha och de skulle kunna gå tillsammans 24 h/dygn. Perfekt! Så jag ska bara vinna på lotto ;)

Ah, dras en lucka för är det ju perfekt, även om jag ser hur mina skulle ligga strypta där, "jag vägrar lämna min mat, jag VÄGRAR!"...
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ah, dras en lucka för är det ju perfekt, även om jag ser hur mina skulle ligga strypta där, "jag vägrar lämna min mat, jag VÄGRAR!"...

:D

Luckan dras upp underifrån och uppåt men har inget som hästen kan klämmas mot, utan den når bara inte ned till höet till slut, så strypta ska de väl inte bli, får man hoppas... :D
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Som jag förstår med AS höhäckar med ätspiltor så dras luckan för när mattiden är slut. Och när det inte finns någon mat att komma åt så ser väl inte hästen någon vits med att stå kvar i båset utan promenerar ut.

Min skulle nog stå kvar, "jag vet att det kommer mera mat sen":D
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Min skulle nog stå kvar, "jag vet att det kommer mera mat sen":D

De lär sig faktiskt. Trodde lika om mina, och i början var de fokuserade på att det fanns mat där i. Men ganska snart släppte de det. Vet att det är ett tag till nästa och går därifrån. De blir snarare trygga i att "det kommer mer sen, och sen igen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp