Bukefalos 28 år!

Active Stable - studiebesök o funderingar

Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jag har öht inte nämnt kraftfoder.

Jag pratar om foderstation för hö/hösilage och har så gjort sedan trådstarten.


Tillägg: Det gjorde du också när du inte såg skillnaden mellan foderstation och bal i hagen, vilket var vad jag svarade på.


Ah - jag kanske rörde ihop inläggen...

De lösdrifter och AS som jag haft kontakt med har alla haft fri tillgång på hösilage (dvs en bal utställd i höhäck) - och en eventuell foderspilta för kraft på ett annat ställe.

Alltså inte en utfodringspilta som serverar hösilaget.

Jag menar dock fortfarande att utfodring av hösilage i hagen är sak samma som att ha utfordring av kraft i hagen. Givetvis kan inte kraft ges som fri tillgång dock - därav utfordringsspilta.
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

KL

Hade mina hästar på AS i en månad för ett år sedan. Efter en månad blev båda sjuka (fång). Det var inte de första hästarna som fått fång där. Vi flyttade våra. Har en stor häst (1,80, halvblodskorsning, 5 år gammal) och en ponny (15 år gammal, grövre, typisk "fångponny" men som varit frisk under alla åtta år jag haft henne, aldrig haft fång tidigare). Båda fick fång, jättekul, verkligen.

Tyckte konceptet var bra först, men efter att båda blev sjuka så är jag tveksam. Men sen kanske inte alla AS är så, men jag ångrar starkt att jag flyttade hästarna dit från början. Det förstörde allt. Inridningen av unghästen fick skjutas fram och ponnyn vet jag inte om den nånsin blir ridbar igen.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Nej. Det är inte alls samma sak.
Den absolut största skillnaden är den hygieniska. Inte ens i de pedantiskt skötta foderplatser för hösilage kan man undvika spill på marken. Här finns så gott som inget spill alls. Bra både för häst och plånbok.

Vad som är så bra är att man kan reglera ät tiden individuellt. Hästen står lugnt och äter i sin spilta och ingen annan häst kan jaga iväg den andre. I motsats till en vanlig bal så står inte hästarna och hänger runt utfodringstationen. De vet att när luckan stängts så är det bara att traska vidare. Detta gör att det inte blir någon hästskit där hästarna äter.

Det var en väldigt rofylld atmosfär och hästarna gjorde något hela tiden. Några stod eller log och snusade i den enorma ligghallen så det var inte så att de inte hade ro att sova heller.


Den hygieniska aspekten kan jag förstå. Hos oss så tas gammalt silage bort varje dag, så det blir inte en massa snusk som ligger på marken, de har också en stadig höhäck som samlar upp det mesta - men visst blir det spill ändå...

Men hur många utfordringsspiltor krävs per hästflock? Jag tänker att det ändå måste vara några stycken - om nu hästarna ska hinna stå och äta en längre stund... Säg att flocken består av tio stycken hästar?

Våra äter ju silaget tillsammans, det kan vara fyra som står och tuggar samtidigt med gott om plats kring balen. Sedan går någon i gruppen iväg och gör något annat, och en annan häst ställer sig på den lediga platsen. Även här är det väldigt lugnt. Men jag undrar om det varit det om de bara kunnat äta en häst åt gången?
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Men usch! :(

Vet du varför de fick fång? Dåligt stråfoder, eller var det utfodringsrutinerna?
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Vi hade fyra stationer + kraftfoderstation till 10 hästar, där jag stod förut. Man får räkna på hur stor totaltid varje häst ska räkna - det ska ju få plats på ett dygn, med marginal.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Antagligen för att hagen, "allvädershagen", som de gick i (väldränerad, stor, grushage) inte hade gräs. Det blev väl då antagligen en väldigt stor omställning när de började öppna upp till "kontakthagarna" där det fanns gräs. Lite ironiskt egentligen, då de tidigare gått i enorma hagar med gräs utan problem (även ponnyn). I en vanlig hage kan de ju också "välja underlag" på annat sätt, har man en stor hage så finns det ju områden med kort gräs, med långt gräs, med lite jordigare mark, med lite sandigare mark, med stenigt underlag, med hårt underlag och med mjukt underlag etc. Nu gick de i en hage med hårdpackat grus i princip, och hade inget att välja på. De är barfota och jag tror att det kan ha gjort att vi upptäckte det väldigt snabbt (hade de haft skor kanske man inte märkt att de ömmade lika tidigt menar jag), för när vi väl fick iväg hästarna därifrån så blev i alla fall storhästen bra nästan direkt. Men ja, det finns väl många olika saker som kan ha gjort det, men av att ha stått i flera olika stall med olika koncept och utformning tidigare (box, lösdrift, stora stora hagar, lite mindre hagar, mycket gräs, lite mindre gräs, mycket skog, mycket öppen mark etc) så är det första gången hästarna blivit sjuka. Och båda blev det på ett intervall av två-tre dagar.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Måste säga att det låter väldigt konstigt att de fick fång så där. Unghästar får sällan fång. Om det nu var fång så låter det som om det fanns något specifikt som utlöste det. Tex att de åt något giftigt.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Den hygieniska aspekten kan jag förstå. Hos oss så tas gammalt silage bort varje dag, så det blir inte en massa snusk som ligger på marken, de har också en stadig höhäck som samlar upp det mesta - men visst blir det spill ändå...

Men hur många utfordringsspiltor krävs per hästflock? Jag tänker att det ändå måste vara några stycken - om nu hästarna ska hinna stå och äta en längre stund... Säg att flocken består av tio stycken hästar?

Våra äter ju silaget tillsammans, det kan vara fyra som står och tuggar samtidigt med gott om plats kring balen. Sedan går någon i gruppen iväg och gör något annat, och en annan häst ställer sig på den lediga platsen. Även här är det väldigt lugnt. Men jag undrar om det varit det om de bara kunnat äta en häst åt gången?
Inte en aning. Men det finns ju rekommendationer för de som vill ha det.

När du har en ensilagebal stående så kommer det alltid att vara så att den ragnhögre motar bort den ranglåge. Allternativ väntar den låge innan den höge gått. Detta brukar märkas tydligast när man ställer in en ny fräsch bal.

Här kan dom aldrig bli bortmotade av en annan häst eller känna sig hotade.

Det som dock fascinerar mig mest är hur otroligt fort hästarna lär sig systemet.

Jag har haft mina hästar på flera olika lösdrifter dock aldrig ett AS då de ligger så långt från oss allihop.

Jag var väldigt skeptisk till själva konceptet innan jag var på studiebesök på ett AS. Efter besöket där är jag helt såld. Nu vet jag inte om alla AS fungerar så ypperligt som denna gjorde. Mina svar baseras på denna AS.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ja, jag vet faktiskt inte. Jag blev jätteförvånad, faktiskt. Nu i efterhand är vi väl osäkra på om det verkligen var fång - men sjuka blev de. Eftersom de blev sjuka i samband med gräsintroduceringen funderar jag på om det kan vara att det vara så att hagarna är så pass nya att det finns ämnen i gräset som inte är helt bra. Och att de kanske låg för nära fälten för att det skulle vara optimalt (tänker om gödselspridning av olika sorter kanske kan påverka?). Men jag vet helt ärligt inte vad som orsakade det hela. Jag var under arton då och blev totalsågad av alla, de ansåg att jag inte hade någon juridisk rättighet att bestämma över mina hästar så de slutade prata med mig och vände sig till mamma i stället. Veterinär togs iaf ut och konstaterade fång.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det var faktiskt väldigt intressant att se hur snabbt det gick, unghästen var snabbast och fattade redan andra gången hon gick in automaten. Kunde systemet helt och hållet dag två.

Jag var också helt såld, men det var väl andra underliggande problem som kanske orsakade att det gick som det gick. Det framstod som väldigt perfekt först, men efter ett tag insåg man ju att det fanns en del brister. Men det kan väl också bero på att AS ändå är så pass nyintroducerat, man har inte hunnit med att hitta och fixa alla brister.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Vissa är ju väldigt lustiga. Istället för att fundera vad som är fel så slår de bara ifrån sig. I vintras tex fick min häst kolik. Det var den fjärde eller femte hästen på tre månader som fick det i det stallet men det var tydligen slumpen ändå och att leta fel på höt, rutiner eller något annat skulle bara vara bortkastad tid och helt i onödan.

Skulle det inte kunnat vara belastningsfång? De hade ju inga skor och unghästen var ju stor och tung. Grusytan är ju dessutom verkligen riktigt hårdgjord. Det är ju inte som att bara grusa en hage.

Ja säga vad man vill om AS men det verkar ju komma helt naturligt för dom. De flesta fixade det på första dagen och så gott som alla den andra dagen. Det hade jag aldrig trott.
 
Senast ändrad:
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Jo precis, det skulle kunna vara belastningsfång - men då kanske i samband med grässläpp? Båda blev nämligen sjuka under samma dygn, samma vecka som de släpptes på gräs. Och ja, grushagen var hopplös. Super för strålarna, men rena sandpappret att gå på. Särskilt med tanke på att de inte kunde gå på något annat heller.

Kan väl säga så här;

1. Jag gillade foderstationerna - framför allt ponnyn som är låg i rang och ofta blir bortknuffad kunde äta i lugn och ro.
2. Jag gillade att konceptet uppmuntrade rörelse - bra för både ponnyn och unghästen, de byggde muskler på ett annat sätt.
3. Jag gillade att det inte var lerigt - bra för framför allt strålarna som blev jättefina

Men, tre saker jag inte gillade var;
1. Möjligheterna för hästarna att själva välja underlag var obefintlig (förutom sommarhalvåret då tillgång till gräshagarna finns)
2. Jag vill ha mina hästar barfota, vilket hade varit en omöjlighet om de stått kvar där. Grusytan var som sandpapper.
3. Något stämde uppenbarligen inte, med tanke på att minst en häst till fick fång i samband med att den flyttade dit (ett år tidigare), och med tanke på att ingen haft sin häst uppstallad längre än ett år fanns det säkert fler brister.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Eller något som växte i hagen.

Där jag var på studiebesök så var det några utan skor. Verkade inte vara några problem. Vet dock inte hur länge dom stått där.

I ett riktigt AS skall det finnas ett rullställe med mjuk sand och ligghallen skall vara riktigt rejält halmad.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

*KL*

Hej!

Jag har inte sett någon AS i verkliga livet, men kan absolut se fördelarna i teorin.

Jag har en extremt ranglång häst, som inte klarar fri tillgång på silage (vi har provat, hon blir fet som en tunna, trots att hon knappt får äta). Lösdrift är jobbigt för henne eftersom hon hela tiden måste vara vaken och uppmärksam på var de andra är och hela tiden vara beredd att fly (ja, fly- hon blir jagad när hon är i vägen, inte bara undanskuffad). Vid maten hetsäter hon, gissningsvis för att få i sig tillräckligt. Även om hon har kompisar på betet förvandlas de snabbt till mobbare när dom hamnar i en mindre hage med mat i (även på fri tillgång alltså).

Hade hon kunnat äta en tilldelad mängd silage i en ätspilta dit andra inte kan ta sig hade nog många av hennes problem löst sig och hon skulle kanske funka på lösdrift?? Nu står hon uppstallad och fodras 4 gånger/dag, eftersom jag inte vågar chansa med fri tillgång igen.

Jag har inga problem med att göra mig av med stalljobbet och därmed hinna med hästen mer. Hade gärna mekaniserat mer av stallarbetet, tyvärr är det svårt när stallägarna inte har råd med sån lyx.

/Lavinia
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

KL

Finns två anläggningar med AS inspirerade anläggningar i här omkring. Den ena är mycket nöjd med hur det fungerar. Hästarna mår mycket bättre än tidigare när de stod i traditionell uppstallning. I den andra har de haft en hel del problem då man inte får ha el i barriärerna bakom hästarna i automaterna. Hästarna jagar ut varandra och det har varit ett par hästar som tyvärr har förolyckats så att de fått avlivats. Där har de fått sätta ut balar så hästarna går numer på fri tillgång.
I bägge anläggningarna tas fodras hästarna med kraftfoder då de tas in.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Ligghallen var rejält halmad och det fanns ett rullställe. Ser man utformningen så följde stallet måtten efter konstens alla regler. Jättefint! - men det funkade inte för oss, tyvärr (Det finns i princip inga andra lösdrifter runt där jag bor så det slutade med att hästarna fick flytta hem till mamma som bor 10 mil bort, så jag kan inte använda dom längre). Nu har jag äntligen hittat en lösdrift till ponnyn så jag får tillbaka henne i mars, men det känns hemskt att ha blivit av med ett helt år.

Och ja, jag måste ha lösdrift då ponnyn har kronisk bronkit och inte klarar av att stå på box.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Det är ju just det, allt ska helst vara gratis.... Och i många år har arbetskraften varit det, dvs småtjejer som glatt har mockat, sopat och burit för att få leda och borsta en häst, så det har fungerat. Tänk om tex ridskolor och utbildningsstall hade varit lite moderna, då hade den kostnaden för arbetskraft kunnat läggas på instruktörer eller lägre kostnader för kunden.

En upprullare kan man få för 5-10 000, beroende på om man vill ha stationär eller rälshängd tex, dvs ingen förmögenhet. Ett balspjut mycket billigare än så. Det finns massor med smarta lösningar att låna från lantbruket, som inte behöver kosta multum.

Ja men jag håller helt med i sak!

Vet bara att för mig som har liten uppfödning men dock fortfarande företag så räcker pengarna oftast inte till. Men jag hade mer än gärna gjort de investeringarna!
Men jag tycker att större stall och verksamheter borde investera i personalen (vilket det faktiskt är) lite mer. Har själv slitit ut mig fullständigt genom åren av hårt gratisjobb eller hårt underbetalt jobb i hästbranchen, som för övrigt borde rensas upp och moderniseras i stort.

Fast själv har jag fortfarande inte råd att lägga in automatisk utgödsling eller ens köpa en traktor för tillfället. SÅ det är ett dubbeleggat svärd men min poäng är att det handlar i många fall inte om att man inte VILL.
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

Själv kör man taktiken att man går in bakvägen när man ska på Ikea, just för att slippa gå igenom hela. :idea:
 
Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar

1. Jag gillade foderstationerna - framför allt ponnyn som är låg i rang och ofta blir bortknuffad kunde äta i lugn och ro.

Det ovan är en sak jag många gånger funderat på vad gäller AS. Jag har ju en ranghög konstant hungrig sak som kan vara närmast rabiat kring sin mat och jaga undan alla som ens tittar på den. Han anser dessutom att har han slut är alla andras mat hans mat.

När han gick med shettisen fick shettisen en egen liten lösdrift med en bräda för ingången, så shettisen kom in men inte den större. Så fick shettisen sin mat därinne.

När den större herrn ätit upp sin mat stod han utanför shettisens lösdrift och gjorde sura miner och försökte skrämmas och var rent allmänt dryg. Nu känner han och shettisen varandra och shettisen är inte så lågrangad egentligen (om än under den större). Så han tyckte ju mest "jaja, roa dig du".

Men en vek, "på riktigt" lågrangad häst skulle mest troligt blivit stressad av hoten utanför. Händer inte det i/kring ätstationerna i AS?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp