Bukefalos 28 år!

ADHD och försäkringar

draken

Trådstartare
Har just fått diagnosen ADHD på min 11-åriga grabb.
Han är sjuk- och olycksfallsförsäkrad sedan födseln.
Vad tror/erfar ni?
Betalas ersättning ut för det livlånga handikapp det innebär?
 
Sv: ADHD och försäkringar

Det kan jag aldrig tänka mig! Det du kan söka är ett stöd som jag just nu inte kommer på vad det heter (bråttom, hinner inte googla), men det är inte helt enkelt att få. Min son är snart 11, han har förutom ADHD två ytterligare NP-diagnoser och vi fick det inte beviljat.
 
Sv: ADHD och försäkringar

Jag har precis försäkrat vår nyfödda, jag fick teckna en tilläggsförsäkring som täckte ev. neurologiska handikapp. Hon som sålde försäkringen rekommenderade att man skulle teckna denna tillägsförsäkring i början till man visste, annars är de undantagna i den vanliga grundläggande försäkring. Vi har TryggHansas barnförsäkring. Vet ej hur andra försäkringsbolag gör...

Lycka till! :)
 
Sv: ADHD och försäkringar

Har just fått diagnosen ADHD på min 11-åriga grabb.
Han är sjuk- och olycksfallsförsäkrad sedan födseln.
Vad tror/erfar ni?
Jag tror att man ska låta försäkringsbolaget få veta så lite som möjligt. De kan använda sådana saker som svepskäl för att inte betala ersättning för andra saker. Men jag vet ju inte, jag har bara hört hur andra människor har resonerat och behandlats av försäkringsbolag.

Betalas ersättning ut för det livlånga handikapp det innebär?
Nu tycker jag att du går händelserna i förväg och har en lite väl negativ syn. Man kan leva ett bra, produktivt och fullgott liv trots ADHD.
 
Sv: ADHD och försäkringar

Vår son har dyslexi, och vi fick rådet att inte berätta det för ev försäkringsbolag, eftersom barn med dyslexi allmänt är "klumpigare" och skadar sig lättare.
Han var 14 när han fick diagnosen, och det är 7 år sedan.

Sedan är ju varken dyslexi eller ADHD någon sjukdom, så det känns konstigt om det skulle omfattas av någon försäkring:crazy:

*Jenny *
 
Sv: ADHD och försäkringar

Vår son har dyslexi, och vi fick rådet att inte berätta det för ev försäkringsbolag, eftersom barn med dyslexi allmänt är "klumpigare" och skadar sig lättare.
Han var 14 när han fick diagnosen, och det är 7 år sedan.

Sedan är ju varken dyslexi eller ADHD någon sjukdom, så det känns konstigt om det skulle omfattas av någon försäkring:crazy:

*Jenny *

Läser lite förvånad att ni inte tror att försäkringen gäller.
För det första, det är ett handikapp och det är livslångt. Då trodde jag försäkringen gällde:confused:

För det andra spelar det väl ingen roll vad man säger till försäkringbolaget idag, försäkringen är ju redan skriven, eller vad menar ni?:eek:
 
Sv: ADHD och försäkringar

Troligtvis kommer du inte att få ersättning från ditt försäkringsbolag då det brukar finnas undantag för neuropsykiatriska diagnoser som ADHD. Idag finns det tilläggsförsäkringar för detta, men jag tror att det är ganska nytt.
 
Sv: ADHD och försäkringar

Men ADHD är ju ingen sjukdom. Det medför ett funktionshinder (annars får man inte diagnosen) men hur mycket funktionshindrad man är är väldigt infividuellt och varierar ofta genom livet. Dessutom försvinner många personers funktionshinder när de får hjälpmedel och lär sig metoder för att klara vardagen precis som alla andra.
 
Sv: ADHD och försäkringar

Läser lite förvånad att ni inte tror att försäkringen gäller.
För det första, det är ett handikapp och det är livslångt. Då trodde jag försäkringen gällde:confused:

För det andra spelar det väl ingen roll vad man säger till försäkringbolaget idag, försäkringen är ju redan skriven, eller vad menar ni?:eek:

Det jag tror att dom menar är att försäkringsbolag inte älskar att betala ut pengar. Om dom får veta att din son har ADHD och försäkringen inte täcker det, så kan dom få för sig att eventuella kommande skador beror på hans diagnos. Och då vill dom inte betala ut nån ersättning för det heller.

Och nej, jag tror heller inte att dom betalar ut ersättning pga ADHD. Men det är bara som jag tror.
 
Sv: ADHD och försäkringar

Det jag tror att dom menar är att försäkringsbolag inte älskar att betala ut pengar. Om dom får veta att din son har ADHD och försäkringen inte täcker det, så kan dom få för sig att eventuella kommande skador beror på hans diagnos. Och då vill dom inte betala ut nån ersättning för det heller.

Och nej, jag tror heller inte att dom betalar ut ersättning pga ADHD. Men det är bara som jag tror.

Ok!

Då skall jag läsa försäkringsbrevet NOGA, innan jag gör ngt.
Återkommer!:confused:
 
Sv: ADHD och försäkringar

Jag vill bara återigen påpeka att det inte är ett handikapp. Man kan fungera helt som vanligt i samhället ändå med rätt guidning och stöd.
 
Sv: ADHD och försäkringar

För det andra spelar det väl ingen roll vad man säger till försäkringbolaget idag, försäkringen är ju redan skriven, eller vad menar ni?:eek:
Det hindrar inte att de tar den information de får och använder den senare. Om vi ponerar att din son senare i livet ramlar och bryter halva kroppen när han klättrar i berg så kan försäkringsbolaget hävda att det var hans ADHD som fick honom att utsätta sig för risken att klättra i berg och därmed vägra betala ut ersättning.

Samma gäller de flesta försäkringar: försäkringsbolag betalar helst bara ut ersättning för sådant som skett trots aktsamhet.
 
Sv: ADHD och försäkringar

För det första, det är ett handikapp och det är livslångt.
Hur menar du att det är ett handikapp? Jag vill snarare påstå att ADHD är något som kan bli en funktionsnedsättning om man själv och eventuellt omgivningen saknar de kunskaper och verktyg som krävs för att överbrygga de svårigheter som kan uppstå.

"Handikapp" och "livslångt" låter så definitivt. "Det är lika bra att ge upp på en gång för det är ju ett livslångt handikapp" ungefär.
 
Sv: ADHD och försäkringar

Min lillebror har haft adhd-diagnosen sen dagis har jag för mig. Idag är han 15 år.
Min mamma får något bidrag för honom man kan söka på FK, om jag inte minns helt fel. Jag kan kolla det med henne vad det heter. Sen får han ett belopp varje månad från Folksam.
Det är ju mycket av pengarna som går till bara medicinerna...
 
Sv: ADHD och försäkringar

Hur menar du att det är ett handikapp? Jag vill snarare påstå att ADHD är något som kan bli en funktionsnedsättning om man själv och eventuellt omgivningen saknar de kunskaper och verktyg som krävs för att överbrygga de svårigheter som kan uppstå.

"Handikapp" och "livslångt" låter så definitivt. "Det är lika bra att ge upp på en gång för det är ju ett livslångt handikapp" ungefär.

Funktionsnedsättning/handikapp, jag vet inte vad som är rätt begrepp att använda här, men faktum är att det är just vad det är.
Man är ju inte förlamad:eek:, men man har ju en diagnos som gör att man kanske inte fungerar som förväntat, alt. får mera problem i livet.
Min kusins dotter har mjölkallergi. Om det är ett handikapp eller inte vet jag ej , men det är livslångt och försäkringbolaget betalade ut ett engångsbelopp beräknat som 5% invaliditet.
Även om man är mjölkallergiker funkar man ju i livet, men speciell hänsyn måste tas, och det tycker jag är liknande ADHD, men, men inte vet jag.
Jag får läsa i föräkringsbrevet när jag plockat fram det.
Jag menar inte att vara negativ när jag pratar om detta, men det är ju fakta och det är bl.a. därför man har försäkringar :crazy:.
Livet är ju inte slut efter det här, tvärtom, det är nu man får kunskap att gå vidare!:bump:
 
Sv: ADHD och försäkringar

Min lillebror har haft adhd-diagnosen sen dagis har jag för mig. Idag är han 15 år.
Min mamma får något bidrag för honom man kan söka på FK, om jag inte minns helt fel. Jag kan kolla det med henne vad det heter. Sen får han ett belopp varje månad från Folksam.
Det är ju mycket av pengarna som går till bara medicinerna...

Och varför betalar Folksam ut ett månatligt belopp om inte försäkringen täcker???
Jag tror inte att vi har koll på detta, måste kolla mina papper:cool:.
 
Sv: ADHD och försäkringar

*knapplån*
Vårt försäkringsbolag betalar inte ut ersättningar för bland annat NP-diagnoser.

Vi har dock fått beviljat vårdbidrag för ena barnet, är på G att söka för andra. Det som står i våra villkor är att om barnet blir beviljat vårdbidrag så kan man även få hälften av den summan från försäkringsbolaget, förutsatt att det man får vårdbidrag för inte är någon av funktionsnedsättningar som är undantagna i försäkringen.

Alltså barn nummer 1 har en medfödd muskelsjukdom, utvecklingsstörning, troligen ADHD och autistiska drag (utredning på G). Får vårdbidrag men inget ut på försäkringen.
Barn nummer två ADHD och troligen autistiska drag. Tror att vi även får vårdbidrag för detta barn, men inget ut på försäkringen.

Barnen lär sig att leva med sina funktionsnedsättningar och även som förälder lär man sig otroligt mycket av sina barn och hur de ser på världen. :love:

Coop
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 147
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 291
Senast: Destiny_D
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 984
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp