Adoptera hund, vartifrån?

Veterinärer som inte gör sitt jobb är bara en del av problemet, men nog så viktigt, alla sjukdomar går inte att upptäcka innan import!
Men du vet säkert bättre än smittskyddsveterinärerna på SVA!
Vi hundägare med relativt smittfria hundar vill inte ha in en massa ny skit!
Jag som veterinär vill inte ha in en massa ny skit!
PL
Trevligt med personangrepp... Nej, jag vet inte bättre än Sva, så klart och har aldrig påstått det.
Jag uppmuntrar inte adoption av gatuhundar och jag skulle inte göra om det nu, med tanke på Jordbruksverkets rekommendationer. Min berättelse var enbart för att belysa att jag och andra med mig blir ledsna för att en del människor ska klanka ner på våra hundar. I mitt fall en hund utan fel, som inte smittat din hund med något. Och ja, nu hände det igen. Jag borde varit tyst.
 
Trevligt med personangrepp... Nej, jag vet inte bättre än Sva, så klart och har aldrig påstått det.
Jag uppmuntrar inte adoption av gatuhundar och jag skulle inte göra om det nu, med tanke på Jordbruksverkets rekommendationer. Min berättelse var enbart för att belysa att jag och andra med mig blir ledsna för att en del människor ska klanka ner på våra hundar. I mitt fall en hund utan fel, som inte smittat din hund med något. Och ja, nu hände det igen. Jag borde varit tyst.

Ingen har sagt ett ord om din hund. Jag tror inte att någon har något emot hundarna i sig utan det man är emot är risken som man utsätter våra svenska hundar för samt lidande man utsätter många av de importerade gatuhundarna för. Det är ingen som klandrar gatuhundarna för detta utan människorna som tar in gantuhundarna och de som betalar dem som tar in hundarna.
 
Ja, eftersom min hund är en rumänsk gatuhund, vilka refererades som "skit", så tar jag självklart åt mig och vill försvara, ja.
 
@rtf Kan du ha tolkat @peter_lundin s "vill inte ha in en massa ny skit" som att han med skit menade hundarna? Det är tråkigt i så fall för det tror jag inte alls han menade, utan istället var det smittor han syftade på?

Annars vet jag inte var du kan ha sett något angrepp på din hund?

Edit: ser att det var så du tänkt! Då kan jag förstå att du reagerade, men jag tror verkligen inte att det var din hund han kallade skit!
 
Trevligt med personangrepp... Nej, jag vet inte bättre än Sva, så klart och har aldrig påstått det.
Jag uppmuntrar inte adoption av gatuhundar och jag skulle inte göra om det nu, med tanke på Jordbruksverkets rekommendationer. Min berättelse var enbart för att belysa att jag och andra med mig blir ledsna för att en del människor ska klanka ner på våra hundar. I mitt fall en hund utan fel, som inte smittat din hund med något. Och ja, nu hände det igen. Jag borde varit tyst.
Med ny skit menade jag nya smittor, ursäkta att jag inte stavade ut det.
Jag tycker att du förringade problemet genom att se det bara som ett problem med dåliga veterinärer.
PL
 
Jag känner att jag lägger ner den här diskussionen... Ett sista ord bara för att stå upp mot en vanlig föreställning om felaktigheter, den förening jag köpte min hund från var inte vinstdrivande, utan bekostades av den personen och familj med egna pengar och stora summor ur egen ficka. Det var alltså ingen som tjänade pengar på något, utan tvärt om, i ett försök att hjälpa utsatta hundar som har/ hade det svårt.
Vi har alla rätt till våra åsikter, låt oss enas om att våra inte sammanfaller.
 
Senast ändrad:
Jag känner att jag lägger ner den här diskussionen... Ett sista ord bara för att stå upp mot en vanlig föreställning om felaktigheter, den förening jag köpte min hund från var inte vinstdrivande, utan bekostades av den personen och familj med egna pengar och stora summor ur egen ficka. Det var alltså ingen som tjänade pengar på något, utan tvärt om, i ett försök att hjälpa utsatta hundar som har/ hade det svårt.
Vi har alla rätt till våra åsikter, låt oss enas om att våra inte sammanfaller.

Det stora problemet har ju inte med vinst eller ej att göra utan det handlar om att alla gatuhundar, oavsett var eller vem dom kommer ifrån, riskerar att dra med sig otäcka smittor hit, smittor som till exempel kan göra människor allvarligt sjuka eller till och med döda.
Det har inte men någon enskild veterinär att göra, då många smittor precis som Peter skriver inte ens går att upptäcka vid en undersökning.

Ansvaret ligger hos den som väljer att ta hem en gatuhund, det går liksom inte att förneka. Det har absolut inget med den enskilda hunden att göra och att du uppfattar detta som ett personangrepp förstår jag inte då det helt enkelt är ren fakta: att ta hem en gatuhund medför automatisk en risk för att hunden bär med sig smitta.
 
Det stora problemet har ju inte med vinst eller ej att göra utan det handlar om att alla gatuhundar, oavsett var eller vem dom kommer ifrån, riskerar att dra med sig otäcka smittor hit, smittor som till exempel kan göra människor allvarligt sjuka eller till och med döda.
Det har inte men någon enskild veterinär att göra, då många smittor precis som Peter skriver inte ens går att upptäcka vid en undersökning.

Ansvaret ligger hos den som väljer att ta hem en gatuhund, det går liksom inte att förneka. Det har absolut inget med den enskilda hunden att göra och att du uppfattar detta som ett personangrepp förstår jag inte då det helt enkelt är ren fakta: att ta hem en gatuhund medför automatisk en risk för att hunden bär med sig smitta.
För att inte tala om alla organisationer som skeppar hit hundar i parti o minut, som inte ens har presumtiva ägare på lut.
 
Plus att det inte direkt hjälper gatuhundarna på sikt. Det som hjälper är att kastrera och avliva. Inte skeppa hit fler och fler...

Jag håller med. Jag blir frustrerad av det enorma slöseriet i att skicka individuella hundar runt till andra länder! Varför inte lägga alla de pengarna ("adoptions"-avgiften) på att hjälpa en hel bunt hundar (kastrera, behandla, osv) på plats, och så ta en gratis omplacering på Blocket? :banghead: Då har man fått en hund (som man har hjälpt, om det känns viktigt) och gjort en stor insats för flera gatuhundar, samtidigt som man inte tagit smittorisker...

Det här faller dock inom "folk får göra vad de vill även om jag tycker det är fel". Jag fattar inte att det känns okej att slösa med hjälppengarna på det viset, men folk får göra vad de vill med sina pengar...

Men som sagt, smittorisken däremot - det angår alla!
 
Sprider sig rävbandmasken är det slut med att plocka bär o svamp.
dvärgbandsmasken ;)


KL till alla.... det finns absolut ingen risk att alla som åker på semester med sina hundar drar hit nån skit?? absolut ingen som ker på ex antal utställningar varje år utomlands att de drar hem ny skit ??
elr de som åker utomlands och tävlar ex antal gnger varej år ?!??! nää för allt e ju gatuhundarnas fel.....
 
dvärgbandsmasken ;)


KL till alla.... det finns absolut ingen risk att alla som åker på semester med sina hundar drar hit nån skit?? absolut ingen som ker på ex antal utställningar varje år utomlands att de drar hem ny skit ??
elr de som åker utomlands och tävlar ex antal gnger varej år ?!??! nää för allt e ju gatuhundarnas fel.....

Ja, faktiskt.

Hundar som reser och tävlar utomlands är vaccinerade och avmaskade enligt internationella och landets nationella regler. På tävlingar och utställningar finns det veterinär.

Sluta argumentera som ett barn.
 
Gatuhundar lever också betydligt mer utsatta liv än kennel/familjehundar. De lever under ett konstant smittotryck helt utan skydd, det går inte att jämföra.

Sen har jag inte mycket till övers för "jamen titta på den då!"-argument, finns det någon annan som gör något eventuellt problematiskt ska man alltså inte påtala problem alls? Lös allt eller låt bli helt? Nä tack, vi är inte femåringar som pekar på det andra barnet och säger hen var också dum...
 
Gatuhundar lever också betydligt mer utsatta liv än kennel/familjehundar. De lever under ett konstant smittotryck helt utan skydd, det går inte att jämföra.

Sen har jag inte mycket till övers för "jamen titta på den då!"-argument, finns det någon annan som gör något eventuellt problematiskt ska man alltså inte påtala problem alls? Lös allt eller låt bli helt? Nä tack, vi är inte femåringar som pekar på det andra barnet och säger hen var också dum...
Jag fullkomligt avgudar varendaste inlägg av dig :bow::up::bump:
 
dvärgbandsmasken ;)


KL till alla.... det finns absolut ingen risk att alla som åker på semester med sina hundar drar hit nån skit?? absolut ingen som ker på ex antal utställningar varje år utomlands att de drar hem ny skit ??
elr de som åker utomlands och tävlar ex antal gnger varej år ?!??! nää för allt e ju gatuhundarnas fel.....

De som tävlar utomlands inom min hundsport är de som är riktigt duktiga, de är extremt måna om att deras hundar ska må bra och alla jag känner som kör på den nivån vaccinerar och avmaskar enligt alla konstens regler inför utlandsresor och gärna lite mer. Själv avmaskar jag för dvärgbandmask när jag varit i Danmark och tävlat trots att jag inte måste längre. Men jag vill inte bidra till dess ökade spridning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 780
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 386
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp