Adoptera hund, vartifrån?

KL till alla.... det finns absolut ingen risk att alla som åker på semester med sina hundar drar hit nån skit?? absolut ingen som ker på ex antal utställningar varje år utomlands att de drar hem ny skit ??
elr de som åker utomlands och tävlar ex antal gnger varej år ?!??! nää för allt e ju gatuhundarnas fel.....

Jag har ju mina hundar fran USA har nu, USA som ar ett "listat" land enligt jordbruks verket. Det betyder egentligen bara att Sverige litar pa veterinarerna dar och att man inte behover rakna antikroppar pa rabies och att vissa vaccinationer inte behover goras specifict infor resan om de gjorts tidigare. All veterinar undersokningar sker av speciellt certifierade veterinarer och hela pappers bunten ska stamplas av USDA innan den ar godkand vid inforsel till Sverige.

Sedan har jordbruksverket "Inte Listade" lander ocksa ... kommer man darifran maste man ha alla nya frasha vaccinationer, rabies titern, dvargbandmask avmaskning, etc ... etc ... etc ... det ar betydligt hardare and "listade lander".
 
Jag begriper inte alls varför jag får länka till SVT men inte till privata sidor/bloggar, så här är sidorna i alla fall:

"Upplevelser och trötthet över okunskap" av Ica82, och "Adopterade rumänska hundar" och "Vill politikerna ha gatuhundarna kvar?" av Dingochamp.

Hade ni raderat länken från SVT också hade jag trott att ni inte pallade "inkorrekta" åsikter.

(Förresten, det gick bra på hundpensionatet. När jag hämtade hundarna igår sade han som har det att han satt sig ute i deras rastgård och erbjudit henne mat, och då accepterade hon honom.)
 
Grejen med gatuhundar som levt några generationer på gata är ju (precis som med vilda djur) att dom utvecklar rädslor för att överleva. Ett djur som är skyggt och reagerar genom att fly i situationer den inte känner sig trygg i, tenderar att överleva betydligt längre i det vilda.
 
Grejen med gatuhundar som levt några generationer på gata är ju (precis som med vilda djur) att dom utvecklar rädslor för att överleva. Ett djur som är skyggt och reagerar genom att fly i situationer den inte känner sig trygg i, tenderar att överleva betydligt längre i det vilda.
OT
Bara en tanke, just detta har jag funderat en del på. För precis som @AraSlei påpekar så borde det naturliga förloppet vara att en gatuhund utvecklar rädslor . För några år sedan kom även forskning som visade på att hundar redan efter ett par dagar på rymmen ofta börjar undvika människor för att ganska snart vara mer eller mindre förvildad och endast kunde kontaktas av väldigt närstående människor. Nu kommer jag inte ihåg tidsintervallen men enligt studien var det förbluffande snabbt som hundarna kunde räknas som helt förvildade och behövde gå igenom en "åter tamnings period" innan de kunde anses helt återställda och tillgivna igen.

Hur som är det då bara jag som tänker "vart kommer du ifrån då?" När folk kommer med översociala "gatuhundar" som påstås vara födda och uppvuxna på gatan men har anpassat sig helt till ett liv i fångenskap utan att någonsin haft några som helst rädslor eller andra dåliga beteenden?
Undra om det gjorts forskning på just gatuhundars sätt att anpassa sig till fångenskap? Skulle vara intressant.

Förlåt TS för avbrottet tråden skulle ju inte handla om gatuhundar :)
 
För några år sedan kom även forskning som visade på att hundar redan efter ett par dagar på rymmen ofta börjar undvika människor för att ganska snart vara mer eller mindre förvildad och endast kunde kontaktas av väldigt närstående människor. Nu kommer jag inte ihåg tidsintervallen men enligt studien var det förbluffande snabbt som hundarna kunde räknas som helt förvildade och behövde gå igenom en "åter tamnings period" innan de kunde anses helt återställda och tillgivna igen.

Det där har jag sett med egna ögon. En vuxen hund som levt hos samma ägare från det att han var plutthund. Han var lös ute och något hände så att han sprang bort. Minns inte vad just nu. I vilket fall som helst så tog det några timmar att hitta honom igen, och att fånga honom var inte lätt då han betedde sig som om han knappt kände igen husse till en början. Till sist gick det genom att kasta mat mot honom som han åt osv.

Jag har även sett andra hundar som varit borta några timmar, men där har det inte alls blivit på samma sätt. Har de inte velat bli fångade så har det varit mer "Haha, jag har så kul nu när jag är lös, varför ska jag komma till dig? Tjohoo!". Min egna tant Zala försvann också en gång efter att ha blivit jagad av en annan lös hund i skog. Hon sprang dock hem och hittades där efter två timmar. Då var hon bara överlycklig av att se oss igen.
 
Lite OT men angående att "adoptera" hundar.

Jag var in på hundstallets sida och kikade på hundar för omplacering och reagerade över att dom inte skriver ut vad det är för raser inblandade i blandraserna.
Jag förstår att det inte alltid går att veta men ofta kan man se vilken typ av hund det är, kanske staffe, rottweiler, retriver ellr liknande, men dom skriver bara "blandras". På en hund hade dom skrivit att det är bra om man har erfarenhet av liknande raser, men det stod just "blandras" under rubriken för ras. Iofs så hette hunden Bullen så man kanske ska anta att det är en bullmastiffblandning? :p

Är det någon som vet varför man gör på det viset?
 
@Daff Nyfikenienstrut här kilade genast iväg och kikade på Bullen, och jösses vad han ser ut att vara en corsoblandning (corso-amstafftyp är min gissning), även om han var lite liten. :)

Men jag kan absolut förstå att man inte skriver ut blandningarna, särskilt i fall där man inte har en halv chans att veta något ens (Bullen var ju övergiven :mad:). Men förutom att man väl inte ska gissa på hundarna raser man inte vet om de ens stämmer, så handlar det ju om vuxna/halvvuxna hundar, då är det viktiga ändå hur hundarna är. Om folk hör "korsning med x&y" är det nog lättare att de får felaktiga förväntningar för att de har haft/känt/velat ha hundar av ras x eller y, och bildar sig en egen uppfattning om hundens egenskaper istället för att bara ta till sig den beskrivning de får från omplacerarna...?
 
@Daff Nyfikenienstrut här kilade genast iväg och kikade på Bullen, och jösses vad han ser ut att vara en corsoblandning (corso-amstafftyp är min gissning), även om han var lite liten. :)

Men jag kan absolut förstå att man inte skriver ut blandningarna, särskilt i fall där man inte har en halv chans att veta något ens (Bullen var ju övergiven :mad:). Men förutom att man väl inte ska gissa på hundarna raser man inte vet om de ens stämmer, så handlar det ju om vuxna/halvvuxna hundar, då är det viktiga ändå hur hundarna är. Om folk hör "korsning med x&y" är det nog lättare att de får felaktiga förväntningar för att de har haft/känt/velat ha hundar av ras x eller y, och bildar sig en egen uppfattning om hundens egenskaper istället för att bara ta till sig den beskrivning de får från omplacerarna...?

Du har rätt i att de flesta hundarna är är hel- eller halvvuxna och att då spelar det faktiskt inte så stor roll vilka raser det är. Jag tänkte väl främst på när man sitter framför datorn och funderar på att köpa hund därifrån, då skulle jag ha lättare att få en bild av hunden, och därmed veta om den vore intressant för mig, om jag visste att den var av "vinthundstyp" eller kanske rottweilerkorsning. Nu är det iofs en icke fråga eftersom jag inte ska ha någon hund men ändå, jag vill ju kunna fantisera lite :p

Vad tror du förresten att Blitzen är för "ras"? Jag funderar om det är en lapsk vallhundsblandning eller något helt annat. Han ser inte ut som de flesta andra hundar de har inne iaf.
 
Du har rätt i att de flesta hundarna är är hel- eller halvvuxna och att då spelar det faktiskt inte så stor roll vilka raser det är. Jag tänkte väl främst på när man sitter framför datorn och funderar på att köpa hund därifrån, då skulle jag ha lättare att få en bild av hunden, och därmed veta om den vore intressant för mig, om jag visste att den var av "vinthundstyp" eller kanske rottweilerkorsning. Nu är det iofs en icke fråga eftersom jag inte ska ha någon hund men ändå, jag vill ju kunna fantisera lite :p

Vad tror du förresten att Blitzen är för "ras"? Jag funderar om det är en lapsk vallhundsblandning eller något helt annat. Han ser inte ut som de flesta andra hundar de har inne iaf.

Ja det blir lättare att få en bild - men det blir ju på både gott och ont... Om vi tar Bullen som exempel, iom att jag genast "visste" att han var delvis corso så "visste" jag också genast preciiiiiiiiis vad de menade med att han vill pussas lite väl mycket, han går snällt i kopplet utom då, hundar på håll är lite väl spännande, för att inte nämna de där fnattrycken (inte en åldersfråga :p)! Och eftersom jag gjort den kopplingen och "förstår precis hur de menar" har jag alltså egentligen gjort mig själv mindre mottaglig för vad de faktiskt säger: jag har min bild, och den är starkare än någon beskrivning... Det kan ju också vara så att en hund fått tex vinthundsutseendet men beter sig som en labbe... Labben går inte att gissa sig till eftersom det inte alls visat sig på utseendet, men hunden skulle absolut inte passa någon som ville ha en vinthundstyp - synd då att beskriva den som en vinthundskorsning. Till exempel. Nu kommer ju folk (precis som jag :o) att göra sina egna gissningar från bilderna. Men jag tror de gissningarna skulle få ännu större tyngd om de låg i beskrivningarna också.

Vad gäller Blitzen... Jag ser varifrån du fick rastanken! Men min första reaktion är jämte +... vet inte riktigt, något schäferaktigt? Nä... Kelpie? Japp, jag säger jämte/kelpie! :idea:
(Nä, schäfer och kelpie är inte så lika varandra, jag vet! Men min omedelbara reaktion var jämte+bruksrasharintehunniträknautvilkenjagtänkerpåän.)
Säger ju en del om hur lätt det är att gissa raser. ;)
(och som sagt, jag ser också lapska vallhunden - men av någon anledning håller inte snabbreaktionen med :p)

För övrigt är sidor som hundstallet helt livsfarliga för mig. Jag vill ha Bullen! Nu! Monsters nya lillebror! :banghead:
 
Ja det blir lättare att få en bild - men det blir ju på både gott och ont... Om vi tar Bullen som exempel, iom att jag genast "visste" att han var delvis corso så "visste" jag också genast preciiiiiiiiis vad de menade med att han vill pussas lite väl mycket, han går snällt i kopplet utom då, hundar på håll är lite väl spännande, för att inte nämna de där fnattrycken (inte en åldersfråga :p)! Och eftersom jag gjort den kopplingen och "förstår precis hur de menar" har jag alltså egentligen gjort mig själv mindre mottaglig för vad de faktiskt säger: jag har min bild, och den är starkare än någon beskrivning... Det kan ju också vara så att en hund fått tex vinthundsutseendet men beter sig som en labbe... Labben går inte att gissa sig till eftersom det inte alls visat sig på utseendet, men hunden skulle absolut inte passa någon som ville ha en vinthundstyp - synd då att beskriva den som en vinthundskorsning. Till exempel. Nu kommer ju folk (precis som jag :o) att göra sina egna gissningar från bilderna. Men jag tror de gissningarna skulle få ännu större tyngd om de låg i beskrivningarna också.

Vad gäller Blitzen... Jag ser varifrån du fick rastanken! Men min första reaktion är jämte +... vet inte riktigt, något schäferaktigt? Nä... Kelpie? Japp, jag säger jämte/kelpie! :idea:
(Nä, schäfer och kelpie är inte så lika varandra, jag vet! Men min omedelbara reaktion var jämte+bruksrasharintehunniträknautvilkenjagtänkerpåän.)
Säger ju en del om hur lätt det är att gissa raser. ;)
(och som sagt, jag ser också lapska vallhunden - men av någon anledning håller inte snabbreaktionen med :p)

För övrigt är sidor som hundstallet helt livsfarliga för mig. Jag vill ha Bullen! Nu! Monsters nya lillebror! :banghead:

Jag tycker nog att Bullen ser att att vilja flytta till dig, han är säkert heeeeelt ensam och leden över att han inte har någon rolig storebror att busa med. Japp, tror du måste ringa och boka honom genast så att inte någon dum människa som inte har nån rolig storebror hinner hämta honom :nailbiting:

Jag tror det var teckningen som fick mig att tänka lapsk men nosen ser lite för fyrkantig ut, jag tänkte också schäfer men tänkte sen att det kan ju inte stämma, han ser ju inte minsta schäferig ut.
 
Jag tycker nog att Bullen ser att att vilja flytta till dig, han är säkert heeeeelt ensam och leden över att han inte har någon rolig storebror att busa med. Japp, tror du måste ringa och boka honom genast så att inte någon dum människa som inte har nån rolig storebror hinner hämta honom :nailbiting:

Waaaaah, sluta! :rage::rage::rage::rage::arghh::arghh::arghh::arghh::banghead::banghead::banghead:

skainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnuskainteskaffaentillhundnu

:rage:
 
Hur som är det då bara jag som tänker "vart kommer du ifrån då?" När folk kommer med översociala "gatuhundar" som påstås vara födda och uppvuxna på gatan men har anpassat sig helt till ett liv i fångenskap utan att någonsin haft några som helst rädslor eller andra dåliga beteenden?
Undra om det gjorts forskning på just gatuhundars sätt att anpassa sig till fångenskap? Skulle vara intressant.

Förlåt TS för avbrottet tråden skulle ju inte handla om gatuhundar :)

Jag har hört att det kan gå så fort som på bara 4-5 dagar. Innan gpsens intåg i jakten var det inte särskilt sällsynt att man fick skjuta jakthundar som inte lät sig fångas efter några dagar på rymmen. Visserligen har man ju i regel en annan kontakt med sina hundar idag, men ändå...

Just det jag har citerat får åtminstone mig att misstänka att det kan vara fall där, som någon tidigare skrev, hägnpersonalen "råkat" få en kull... Jag kan förstå det om hunden är född i ett hägn eller har hanterats av människor sedan den var några veckor, men annars....
 
Finns ju en adopterad gatuhund via DR som rymde till skogs och inte är hittad än.
Har stött på mycket oseriös skit inom en del föreningar :(
Ska man prompt adoptera är mitt tips att granska föreningen noga. Undersök. Undersök även möjligheten att själv åka till de shelter de samarbetar med och besök hundarna! Det kostar inte många kronor och man får se hur det ser ut.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 761
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 382
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp