Bukefalos 28 år!

Adoptera vuxet barn, bråttom!

chaosgirl

Trådstartare
Skriver ett anonymt inlägg ang detta då det är privat..

Men är det någon här som fått igenom vuxenadoption eller vet någon som fått ?

Jag bor hos en kvinna, hon tog sig an mig för x antal år sedan och sedan dess har våran relation varit som mor-dotter men det har varit många resor med att jag är ett hopplöst fall inom psykiatrin osv... så det har inte varit det lättaste för henne att ha med mig att göra men det är hon som har uppfostrat mig och lärt mig livet då jag kommer från en traumatisk uppväxt. Biologisk släkt är uteslutet då ingen finns kvar. Men det står ju att det är svårt att få igenom adoption på vuxen och jag är lite orolig över att dem kommer höra av sig till min fd förmyndare då min mor dog var jag 17 och skulle fylla 18 så under några månader stod min biologiska mormor som förmyndare, och idag har vi ingen kontakt alls då hon psykiskt misshandlat mig och trakassserar mig därav jag valt att inte ha henne i mitt liv..

Vad krävs för att adoptionen ska gå igenom?
Kan min fd förmyndare ha något att säga till om eftersom mina biologiska föräldrar är döda?

Jag är en i familjen och vi vill ha det på papper för då har jag faktiskt tillhörighet på papper med.
Utan henne hade jag varit död, utan henne hade jag aldrig lärt mig att leva och jag har diagnoser och svårigheter än idag som gör att jag klarar mig inte själv trots att jag är myndig.

Så några råd eller exempel som kan ge mig lite lugn av att det inte går att få avslag..
Det här är nog min största dröm och trygghet som jag aldrig kommer få någon annan stans.

Ge mig gärna exempel som varit eller vad man kan tänka på vid ansökan.
 
Jo jag har läst på den sidan men det hjälper mig inte mer än det mest grundläggande ..

Jag vill ha erfarenheter/ gärna exempel som liknar min situation, då jag har förstått att det ska vara svårt att få igenom och jag vill verkligen inte få avslag..
 
Jo jag har läst på den sidan men det hjälper mig inte mer än det mest grundläggande ..

Jag vill ha erfarenheter/ gärna exempel som liknar min situation, då jag har förstått att det ska vara svårt att få igenom och jag vill verkligen inte få avslag..
Jag googlade också och jag tyckte inte att jag hittade att det skulle vara svårt.

...annat än när det finns biologiska föräldrar i livet som kan motsätta sig det hela. Men om "barnet" och adoptivföräldern är överens verkade det som om det var fullt möjligt och genomförbart.

du skriver om din förmyndare - men du är ju vuxen och har inte någon förmyndare nu, Det som varit förut kan väl inte påverka nuläget?
 
Jo jag har läst på den sidan men det hjälper mig inte mer än det mest grundläggande ..

Jag vill ha erfarenheter/ gärna exempel som liknar min situation, då jag har förstått att det ska vara svårt att få igenom och jag vill verkligen inte få avslag..

Men har du läst lagen? Din fd förmyndare påverkar inte.

Det som behövs är ett skäl till adoptionen, och att rätten anser att det är i ditt intresse och gagnar dig att bli adopterad. Skälet är givet - du och kvinnan har en mor-dotterrelation och det skulle betyda mycket för dig att vara en del av familjen även juridiskt.

Andras erf är du inte hjälpt av - bedömningen sker från fall till fall. Fall som ditt är ett av de enklare. Biologisk förälder har inte mycket att säga till om, men ska höras. I ditt fall finns inte ens biologiska föräldrar att höra. Ev hörs din mormor, men hon kan inte stoppa det hela heller.

Så ansök bara. Istället för att vara orolig och nervös. Den enda som kan svara är tingsrätten - buke i all ära :)
 
Okey, tack för svaren!

Varför jag blir så orolig är att jag orkar verkligen inte en till motgång, när det äntligen känns som saker löser sig och jag blir en i familjen även på papper.. Det är STORT , väldigt stort steg som jag nog inte hade väntat mig trots att jag vet att jag är en i familjen
 
Okey, tack för svaren!

Varför jag blir så orolig är att jag orkar verkligen inte en till motgång, när det äntligen känns som saker löser sig och jag blir en i familjen även på papper.. Det är STORT , väldigt stort steg som jag nog inte hade väntat mig trots att jag vet att jag är en i familjen
Kan du inte se om det går att få en prognos om ditt fall?
 
Ja då borde det väl vara en jurist i så fall gissar jag.

Jag har jobbat med adoptioner av underåriga och aldrig hört talas om att man kan få en prognos innan därför undrade jag om du hade någon erfarenhet av det du föreslår.
 
Jag har jobbat med adoptioner av underåriga och aldrig hört talas om att man kan få en prognos innan därför undrade jag om du hade någon erfarenhet av det du föreslår.
Jag skrev det som en fråga, vet inte om du missade det. Att det kanske skulle vara en möjlighet för ts att få höra från någon som faktiskt har erfarenhet av processen i flera fall om det är någon idé att dra igång det hela eller om det är väldigt osäkert och därmed kanske fel läge i ts liv.
 
Jag skrev det som en fråga, vet inte om du missade det. Att det kanske skulle vara en möjlighet för ts att få höra från någon som faktiskt har erfarenhet av processen i flera fall om det är någon idé att dra igång det hela eller om det är väldigt osäkert och därmed kanske fel läge i ts liv.

Jag ser frågetecknet, jag var mest intresserad av ifall du var en sådan som visste eller en sådan som tyckte.
 
Jag har en granne som nyligen har adopterat en vuxen person.
I det här fallet handrar det om en kille som kom till Sverige som "ensamkommande flyktingbarn". Min granne blev god man /förmyndare när han var asylsökande.
Grannen har nu adopterat, efter att ha pratat med sina biologiska barn och fått deras godkännande.

Procedurerna mer än så vet jag inget om.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om den här frågan ligger rätt iom att det är vuxendoption det gäller, är det fel kanske en snäll moderator kan flytta den...
2
Svar
39
· Visningar
4 360
Senast: citron
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp