Vuxendoption

Det här är ett långskott men: det är väl socialen som utreder adoptivföräldrars lämplighet innan det går till domstol? Isåfall kanske någon där kan svara på vad som brukar gälla för vuxenadoptioner. Alltså om det är lönt för er att försöka.

Inte när det gäller adoption av någon som är myndig. Då sköts det helt och hållet av domstolen och socialtjänsten har ingenting med det att göra. Den domstol man ska vända sig till är den tingsrätt som den som skall bli adopterad tillhör.
 
Och ja, visst är det oerhört märkligt. Men det är tron på det heliga äktenskapet som gör att man enbart anser makar lämpliga att adoptera gemensamt. Och precis lika märkligt är det att vi fortf, 2016, kräver att kommunen gör en faderskaps/föräldrautredning när en kvinna som är sambo föder barn medan barn som föds inom äktenskapet så förutsätter man att maken/makan är förälder.

Ensamstående får adoptera, äkta makar får adoptera men inte sambos. Gäller iofs barn, hur det är med vuxen vet jag inte. Men i många andra situationer är minsann sambos att betrakta som äktenskapsliknande förhållande och hushållsgemenskap, tex socialbidrag och utmätning hos kronofogden. Stenåldersmentalitet är vad det är...

*morr*
 
Ensamstående får adoptera, äkta makar får adoptera men inte sambos. Gäller iofs barn, hur det är med vuxen vet jag inte. Men i många andra situationer är minsann sambos att betrakta som äktenskapsliknande förhållande och hushållsgemenskap, tex socialbidrag och utmätning hos kronofogden. Stenåldersmentalitet är vad det är...

*morr*
Det är samma oavsett om barnet är omyndigt eller myndigt. Jag länkade till artikeln just för att "bevisa" mitt påstående. Läs den om du inte redan gjort det.
 
Jag kommer nog ringa dit och fråga, dom kan knappast ha mindre information än tingsrätten.

Du ska vända dig till den domstol som den som vill bli adopterad tillhör. Socialtjänsten har ingenting att göra med adoptioner av myndiga personer.
 
Ensamstående får adoptera, äkta makar får adoptera men inte sambos. Gäller iofs barn, hur det är med vuxen vet jag inte. Men i många andra situationer är minsann sambos att betrakta som äktenskapsliknande förhållande och hushållsgemenskap, tex socialbidrag och utmätning hos kronofogden. Stenåldersmentalitet är vad det är...

*morr*

Det handlar om att adoptionslagstiftningen delvis är internationell. Många av de barn som lämnas till adoption gör det för att föräldrarna inte är gifta vilket är moraliskt fel i dessa länder. Därför ger inte dessa länder barn till ogifta personer.
 
Det handlar om att adoptionslagstiftningen delvis är internationell. Många av de barn som lämnas till adoption gör det för att föräldrarna inte är gifta vilket är moraliskt fel i dessa länder. Därför ger inte dessa länder barn till ogifta personer.
Fast det hindrar ju inte att vi skulle ha en lagstiftning som medger andra än ensamstående och gifta att adoptera. Det är ju tex mga länder som inte låter ensamstående adoptera. Men det hindrar inte vår lagstiftning fr att ge ensamstående rätt till adoption.
 
Inte när det gäller adoption av någon som är myndig. Då sköts det helt och hållet av domstolen och socialtjänsten har ingenting med det att göra. Den domstol man ska vända sig till är den tingsrätt som den som skall bli adopterad tillhör.
Det var därför jag kallade det ett långskott ... Synd. Tack! :bow:
 
Fast det hindrar ju inte att vi skulle ha en lagstiftning som medger andra än ensamstående och gifta att adoptera. Det är ju tex mga länder som inte låter ensamstående adoptera. Men det hindrar inte vår lagstiftning fr att ge ensamstående rätt till adoption.

Jag förklarar bara bakgrunden till lagstiftningen, inget annat.
 
Du ska vända dig till den domstol som den som vill bli adopterad tillhör. Socialtjänsten har ingenting att göra med adoptioner av myndiga personer.

Jo att det är tingsrätten som handhar det vet jag, jag tänkte mera på om socialtjänsten har kunskap som uppenbarligen den person på tingsrätten som jag pratade med inte hade. Jag skickar blanketter och information sa hon. Informationen består av vart vi betalar och att det skulle med hemortsbevis tror jag det stod och personbevis. Det var lite snålt kan jag tycka och så sa hon att det var lättare om man (vi) var gifta men det var inget krav.
 
Jag förklarar bara bakgrunden till lagstiftningen, inget annat.
Fast jag är högst tveksam till att det är influerat av den internationella lagstiftningen. Jag är tämligen säker på att den här synen på adoption härrör sig från tiden innan familjerättsreformen på 70-talet (där man förvisso ansåg att äktenskapet skulle ha en central roll inom familjerätten men även började sträva mot en mer neutral lagstiftning).
 
Det börjar bli många år sedan jag jobbade på tingsrätt "från insidan" nu, så jag minns inte mycket av handläggningen kring adoptioner. Men Domstolsverket har handböcker för olika ärendetyper med riktlinjer för prövningen av bland annat adoptionsärenden, blir du något klokare av dem så bifogar jag en länk. Den innehåller också vissa vägledande rättsfall, som kanske kan ge lite mer kött på benen vad domstolarna fäst vikt vid:
http://www.dvhandbok.domstol.se/arende/avsnitt 03.htm
 
Teoretisk fundering.

Men vad händer om mannen adopterar citrons tjejer (då blir han ju ensam förälder) och sedan citron adopterar samma barn. Då blir citron ensam mamma?
Ja det stämmer. Men det hjälper ju inte situationen (och dylika ageranden för att bli av med en biologisk förälder skulle inte ses med blida ögon.). Det finns bara en lösning i TS fall och det är att gifta sig med adoptanten.
 
Ja det stämmer. Men det hjälper ju inte situationen (och dylika ageranden för att bli av med en biologisk förälder skulle inte ses med blida ögon.). Det finns bara en lösning i TS fall och det är att gifta sig med adoptanten.

Och det är skitlöjligt i min mening. Ringde en sån här gratis juridisk rådgivning och han kunde faktiskt inte svara på frågan. Vi kan inte gifta oss under nuvarande omständigheter vilket suger ännu mera...
 
Och det är skitlöjligt i min mening. Ringde en sån här gratis juridisk rådgivning och han kunde faktiskt inte svara på frågan. Vi kan inte gifta oss under nuvarande omständigheter vilket suger ännu mera...
Fast om du läser artikeln som jag länkade till så framgår det ju klart och tydligt att det förhåller sig så här. Behöver du mer bevis än så? Domaren i det fallet fick ju (bla) kritik för att han inte hade upplyst om att adoptanten skulle vara ensam förälder efter adoptionen. Det står i klartext att modern inte längre skulle ses som förälder i rättslig mening efter adoptionen. Behöver du mer bevis än så? Jag har hänvisat till lagtexten också men den är kanske inte lika lätt att tolka rätt. Det är tyvärr på det här viset även om det är som du säger skitlöjligt.
 
Fast om du läser artikeln som jag länkade till så framgår det ju klart och tydligt att det förhåller sig så här. Behöver du mer bevis än så? Domaren i det fallet fick ju (bla) kritik för att han inte hade upplyst om att adoptanten skulle vara ensam förälder efter adoptionen. Det står i klartext att modern inte längre skulle ses som förälder i rättslig mening efter adoptionen. Behöver du mer bevis än så? Jag har hänvisat till lagtexten också men den är kanske inte lika lätt att tolka rätt. Det är tyvärr på det här viset även om det är som du säger skitlöjligt.

Ja, jag vill faktiskt ha mer bevis än så och om inte annat få veta om det finns några andra möjligheter eftersom det här är så otroligt viktigt för mina döttrar och jag tänker göra allt för att ta reda på mera, för även om det inte finns andra alternativ så är kunskap aldrig fel och någonstans måste det extremt omoderna samhället ändras, eftersom lagarna motsäger sig varandra. Och jag kommer alltid strida för mina barn och deras intressen och det här är såpass viktigt för dom att jag är beredd att vända på varje gruskorn för att hitta en lösning.
 
Ja, jag vill faktiskt ha mer bevis än så och om inte annat få veta om det finns några andra möjligheter eftersom det här är så otroligt viktigt för mina döttrar och jag tänker göra allt för att ta reda på mera, för även om det inte finns andra alternativ så är kunskap aldrig fel och någonstans måste det extremt omoderna samhället ändras, eftersom lagarna motsäger sig varandra. Och jag kommer alltid strida för mina barn och deras intressen och det här är såpass viktigt för dom att jag är beredd att vända på varje gruskorn för att hitta en lösning.
Men gör då så att du ringer till advokaterna i staden och frågar om de kan ge svar på frågan över telefon. Det kan tänkas att ngn är villig att ge svar utan att boka möte. Jag vågar påstå dock att mga advokater/jurister som inte sysslat med adoptioner vet förmodligen inte att det förhåller sig på det här viset förrän de har undersökt saken.
 
Ja, jag vill faktiskt ha mer bevis än så och om inte annat få veta om det finns några andra möjligheter eftersom det här är så otroligt viktigt för mina döttrar och jag tänker göra allt för att ta reda på mera, för även om det inte finns andra alternativ så är kunskap aldrig fel och någonstans måste det extremt omoderna samhället ändras, eftersom lagarna motsäger sig varandra. Och jag kommer alltid strida för mina barn och deras intressen och det här är såpass viktigt för dom att jag är beredd att vända på varje gruskorn för att hitta en lösning.
Det finns information på Lawline, tex http://lawline.se/answers/12036 "Vuxenadoption och arvsrättsliga konsekvenser". På Lawline kan du också ställa egna frågor via hemsidan eller per telefon och få gratis svar.
 
Det finns information på Lawline, tex http://lawline.se/answers/12036 "Vuxenadoption och arvsrättsliga konsekvenser". På Lawline kan du också ställa egna frågor via hemsidan eller per telefon och få gratis svar.

Det var Lawline jag ringde. Och jag ringde Tingsrätten också för att få ett utlåtande och hon tyckte att det lät väldigt konstigt. Men skulle kolla upp saken och återkomma. Ska ringa en familjerättsadvokat också för det är så viktigt för oss.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 259
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: WildHorse
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp