Vuxendoption

citron

Trådstartare
Jag vet inte om den här frågan ligger rätt iom att det är vuxendoption det gäller, är det fel kanske en snäll moderator kan flytta den :)

Jo, att vilja få igenom en adoption för en vuxen, alltså både den som adopterar och den som blir adopteras är båda myndiga. Tingsrätten som är den som handlägger sådana ärenden hade inte mycket info att ge mer än att det är lättare om föräldrarna är gifta. I det här fallet är inte jag (biologiska mamman) och den (förhoppningsvis) adoptivpappan gifta. Vi bor inte ens ihop. Men mina två äldsta barn vill ha honom som pappa och han vill gärna adoptera dom, så totalt samtycke finns. För han har varit ett stort stöd och dom känner verkligen att dom vill det här.

Är det någon som vet hur möjligheterna ser ut för att få igenom en vuxenadoption? Och hur man ska formulera sig? Det kostar trots allt 900 kr för ansökan och det känns som att kasta pengarna i sjön om det är så gott som omöjligt.

Jag litar på Bukes samlade kunnande :)
 
Jag vet inte om den här frågan ligger rätt iom att det är vuxendoption det gäller, är det fel kanske en snäll moderator kan flytta den :)

Jo, att vilja få igenom en adoption för en vuxen, alltså både den som adopterar och den som blir adopteras är båda myndiga. Tingsrätten som är den som handlägger sådana ärenden hade inte mycket info att ge mer än att det är lättare om föräldrarna är gifta. I det här fallet är inte jag (biologiska mamman) och den (förhoppningsvis) adoptivpappan gifta. Vi bor inte ens ihop. Men mina två äldsta barn vill ha honom som pappa och han vill gärna adoptera dom, så totalt samtycke finns. För han har varit ett stort stöd och dom känner verkligen att dom vill det här.

Är det någon som vet hur möjligheterna ser ut för att få igenom en vuxenadoption? Och hur man ska formulera sig? Det kostar trots allt 900 kr för ansökan och det känns som att kasta pengarna i sjön om det är så gott som omöjligt.

Jag litar på Bukes samlade kunnande :)

Om ni inte bor ihop eller är registrerade partners, kan det väl ställa till extra problem. Blir nog upp till barnen och din särbo att övertyga Tingsrätten om "ärliga" uppsåt.
 
900kr per "barn" fick vi erfara :)
Möjligheterna har jag ingen aning om.

Vår advokat skrev ett brev till tingsrätten där hon intygade att det inte var något ekonomiskt och beskrev vår bakgrund med vår pappa och relation mm. Vi hade dessutom underskrift från vår bio.pappa att han gick med på att adoptera bort oss.
 
Jag vet inte om den här frågan ligger rätt iom att det är vuxendoption det gäller, är det fel kanske en snäll moderator kan flytta den :)

Jo, att vilja få igenom en adoption för en vuxen, alltså både den som adopterar och den som blir adopteras är båda myndiga. Tingsrätten som är den som handlägger sådana ärenden hade inte mycket info att ge mer än att det är lättare om föräldrarna är gifta. I det här fallet är inte jag (biologiska mamman) och den (förhoppningsvis) adoptivpappan gifta. Vi bor inte ens ihop. Men mina två äldsta barn vill ha honom som pappa och han vill gärna adoptera dom, så totalt samtycke finns. För han har varit ett stort stöd och dom känner verkligen att dom vill det här.

Är det någon som vet hur möjligheterna ser ut för att få igenom en vuxenadoption? Och hur man ska formulera sig? Det kostar trots allt 900 kr för ansökan och det känns som att kasta pengarna i sjön om det är så gott som omöjligt.

Jag litar på Bukes samlade kunnande :)

Mina föräldrar gick bort tidigt och när jag var 28 adopterades jag av en släkting (kusin till förälder) framförallt för att mitt barn skulle ha en släkting/mormor på nära håll. Inget gemensamt hushåll förstås och inga problem, bara ansökan hos tingsrätten vad jag kommer ihåg (påskriven av "mormor" och av mig). Ring och kolla med närmsta tingsrätt.
 
Om ni inte bor ihop eller är registrerade partners, kan det väl ställa till extra problem. Blir nog upp till barnen och din särbo att övertyga Tingsrätten om "ärliga" uppsåt.

Jag vet inte riktigt hur det skulle kunna vara oärligt, jag menar vad finns att tjäna på en vuxendoption?

900kr per "barn" fick vi erfara :)
Möjligheterna har jag ingen aning om.

Vår advokat skrev ett brev till tingsrätten där hon intygade att det inte var något ekonomiskt och beskrev vår bakgrund med vår pappa och relation mm. Vi hade dessutom underskrift från vår bio.pappa att han gick med på att adoptera bort oss.

Vad den biologiska pappan tycker vet vi inte och vi bryr oss inte heller. Det jag hittat är att han får säga vad han tycker men att han inte egentligen ska kunna hindra det hela.

Mina föräldrar gick bort tidigt och när jag var 28 adopterades jag av en släkting (kusin till förälder) framförallt för att mitt barn skulle ha en släkting/mormor på nära håll. Inget gemensamt hushåll förstås och inga problem, bara ansökan hos tingsrätten vad jag kommer ihåg (påskriven av "mormor" och av mig). Ring och kolla med närmsta tingsrätt.

Tyvärr hade tingsrätten jag pratade med väldigt dålig info att ge mig. Jag skickar blanketter sa hon och lite information. Informationen bestod i hur jag skulle betala dom 900 kronorna...Och så sa hon att det var enklare om vi var gifta, men det inte var ett krav. I värsta fall får vi helt enkelt testa, går det åt helvete så gör det...
 
Jag vet inte om den här frågan ligger rätt iom att det är vuxendoption det gäller, är det fel kanske en snäll moderator kan flytta den :)

Jo, att vilja få igenom en adoption för en vuxen, alltså både den som adopterar och den som blir adopteras är båda myndiga. Tingsrätten som är den som handlägger sådana ärenden hade inte mycket info att ge mer än att det är lättare om föräldrarna är gifta. I det här fallet är inte jag (biologiska mamman) och den (förhoppningsvis) adoptivpappan gifta. Vi bor inte ens ihop. Men mina två äldsta barn vill ha honom som pappa och han vill gärna adoptera dom, så totalt samtycke finns. För han har varit ett stort stöd och dom känner verkligen att dom vill det här.

Är det någon som vet hur möjligheterna ser ut för att få igenom en vuxenadoption? Och hur man ska formulera sig? Det kostar trots allt 900 kr för ansökan och det känns som att kasta pengarna i sjön om det är så gott som omöjligt.

Jag litar på Bukes samlade kunnande :)
Om ni genomför adoptionen så innebär det att du inte längre kommer vara förälder i rättslig mening till barnet/barnen. De är bara möjligt för gifta par att adoptera gemensamt (4:4 föräldrabalken). Tillstånd för adoption kan bara ges till en person eller åt makar vilket gör att en adoption i ert fall, då ni ej är gifta, kommer innebära att det enbart är adoptanten (adoptivföräldern) som kommer vara förälder i rättslig mening efter godkänd adoption.
 
Jag vet inte om den här frågan ligger rätt iom att det är vuxendoption det gäller, är det fel kanske en snäll moderator kan flytta den :)

Jo, att vilja få igenom en adoption för en vuxen, alltså både den som adopterar och den som blir adopteras är båda myndiga. Tingsrätten som är den som handlägger sådana ärenden hade inte mycket info att ge mer än att det är lättare om föräldrarna är gifta. I det här fallet är inte jag (biologiska mamman) och den (förhoppningsvis) adoptivpappan gifta. Vi bor inte ens ihop. Men mina två äldsta barn vill ha honom som pappa och han vill gärna adoptera dom, så totalt samtycke finns. För han har varit ett stort stöd och dom känner verkligen att dom vill det här.

Är det någon som vet hur möjligheterna ser ut för att få igenom en vuxenadoption? Och hur man ska formulera sig? Det kostar trots allt 900 kr för ansökan och det känns som att kasta pengarna i sjön om det är så gott som omöjligt.

Jag litar på Bukes samlade kunnande :)
Ring till tingsrätten och be att få prata med en notarie. De brukar vara hjälpsamma. I ert läge är det ju en toppenide!

Jag har en nära vän som lät sin mormor bli adoptivmamma och mormors man adoptivpappa istället för sin mamma o pappa efter problem i uppväxten. Jag har inte hört att det var något probelm. Hon var över 18 när det genomfördes.

Är det ekonmin som är besvärlig så drar vi igång en insamling!
 
Om ni genomför adoptionen så innebär det att du inte längre kommer vara förälder i rättslig mening till barnet/barnen. De är bara möjligt för gifta par att adoptera gemensamt (4:4 föräldrabalken). Tillstånd för adoption kan bara ges till en person eller åt makar vilket gör att en adoption i ert fall, då ni ej är gifta, kommer innebära att det enbart är adoptanten (adoptivföräldern) som kommer vara förälder i rättslig mening efter godkänd adoption.

Men gud så märkligt!
 
Om ni genomför adoptionen så innebär det att du inte längre kommer vara förälder i rättslig mening till barnet/barnen. De är bara möjligt för gifta par att adoptera gemensamt (4:4 föräldrabalken). Tillstånd för adoption kan bara ges till en person eller åt makar vilket gör att en adoption i ert fall, då ni ej är gifta, kommer innebära att det enbart är adoptanten (adoptivföräldern) som kommer vara förälder i rättslig mening efter godkänd adoption.

Det låter ju förbannat märkligt. Och en sån där oerhört viktig sak att kolla upp. Informationen om adoption av myndiga är minst sagt jättedålig. Och tingsrätten var ju inte till mycket hjälp.

Jag förstår dock inte hur han skulle bli ensam förälder då jag redan är det och att dom vill bli av med sin nuvarande så kallade pappa har jag mer än full förståelse för. Detta ska jag snarast kolla upp.
 
Nu är ju varje fall unikt i sig, men i svaret står att den nuvarande föräldern fortsätter vara förälder, samt att den biologiska föräldern kan klaga, men om den som adopteras är myndig så har inte bioföräldern något att säga i frågan !
 
Nu är ju varje fall unikt i sig, men i svaret står att den nuvarande föräldern fortsätter vara förälder, samt att den biologiska föräldern kan klaga, men om den som adopteras är myndig så har inte bioföräldern något att säga i frågan !

Ja det där låter helt klart lovande. Och eftersom "barnen" inte vill ha någon kontakt med sin biologiska far någonsin mer så är det här mycket viktigt för dom.
Ring till tingsrätten och be att få prata med en notarie. De brukar vara hjälpsamma. I ert läge är det ju en toppenide!

Jag har en nära vän som lät sin mormor bli adoptivmamma och mormors man adoptivpappa istället för sin mamma o pappa efter problem i uppväxten. Jag har inte hört att det var något probelm. Hon var över 18 när det genomfördes.

Är det ekonmin som är besvärlig så drar vi igång en insamling!

Ekonomin klarar vi, det är mera att 1800 kronor är mycket att slänga iväg om det med säkerhet inte kommer gå igenom. Och att informationen är knapphändig och svår att få tag i.
 
Det här är ett långskott men: det är väl socialen som utreder adoptivföräldrars lämplighet innan det går till domstol? Isåfall kanske någon där kan svara på vad som brukar gälla för vuxenadoptioner. Alltså om det är lönt för er att försöka.
 
Nu är ju varje fall unikt i sig, men i svaret står att den nuvarande föräldern fortsätter vara förälder, samt att den biologiska föräldern kan klaga, men om den som adopteras är myndig så har inte bioföräldern något att säga i frågan !
Skillnaden är ju att modern är gift med adoptanten! Så är inte fallet för TS.
 
Och ja, visst är det oerhört märkligt. Men det är tron på det heliga äktenskapet som gör att man enbart anser makar lämpliga att adoptera gemensamt. Och precis lika märkligt är det att vi fortf, 2016, kräver att kommunen gör en faderskaps/föräldrautredning när en kvinna som är sambo föder barn medan barn som föds inom äktenskapet så förutsätter man att maken/makan är förälder.
 
Det här är ett långskott men: det är väl socialen som utreder adoptivföräldrars lämplighet innan det går till domstol? Isåfall kanske någon där kan svara på vad som brukar gälla för vuxenadoptioner. Alltså om det är lönt för er att försöka.

Jag kommer nog ringa dit och fråga, dom kan knappast ha mindre information än tingsrätten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 443
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: WildHorse
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp