Ägarbyte ASVH - kostar pengar?

Jag vet att ATG-klinikerna fakturerade registrerad ägare när det gäller travhästar. Så om man inte sett till att det blivit gjort har man riskerat att få en saftig räkning på halsen.
 
Jag vet att ATG-klinikerna fakturerade registrerad ägare när det gäller travhästar. Så om man inte sett till att det blivit gjort har man riskerat att få en saftig räkning på halsen.
Vet inte varför man drar in andra rasföreningar när frågan gäller Ägarbyte i ASVH ?
ASVH har inte krav/ regler på att man måste ändra Ägarbyte ...
Den dagen man vill och har köpt en häst som har hoppat över tidigare ägare så skickar man in köpekvitto/ sitt kontrakt till ASVH så fixar de ägarbytet men det är inget bevis som ägare om man inte har kvitto/ kontrakt på att man är ägare på hästen inte för att man fått en klistelapp från ASVH för 350kr bevisar inte att man ägar hästen utan det är köpehandlingarna som gäller .
 
Vet inte varför man drar in andra rasföreningar när frågan gäller Ägarbyte i ASVH ?
ASVH har inte krav/ regler på att man måste ändra Ägarbyte ...
Den dagen man vill och har köpt en häst som har hoppat över tidigare ägare så skickar man in köpekvitto/ sitt kontrakt till ASVH så fixar de ägarbytet men det är inget bevis som ägare om man inte har kvitto/ kontrakt på att man är ägare på hästen inte för att man fått en klistelapp från ASVH för 350kr bevisar inte att man ägar hästen utan det är köpehandlingarna som gäller .
Om du har missat det så har det i tråden efterhand kommit upp frågor om andra raser och ägarbyte, så visst kan det vara relevant att tala om vad hänt ett antal hästägare till travhästar som slarvat med ägarbyte.
När det gäller ASVH kan jag säga att den som betäcker ett sto, betalar allt och ska registrera fölet får en överraskning om dom inte står som ägare på stoet det datum fölet föds.
 
Om du har missat det så har det i tråden efterhand kommit upp frågor om andra raser och ägarbyte, så visst kan det vara relevant att tala om vad hänt ett antal hästägare till travhästar som slarvat med ägarbyte.
När det gäller ASVH kan jag säga att den som betäcker ett sto, betalar allt och ska registrera fölet får en överraskning om dom inte står som ägare på stoet det datum fölet föds.
Och du menar att det då inte går att skicka in kvitto eller kontraktet för att bevisa att man är ägare till stoet ....
Och därmed även som uppfödare .
 
Beror ju helt på vad det står på kvittot eller för den delen vem som skrivit på det. Om det är så att t ex hästen står kvar på uppfödaren hos ASVH och den sedan varit såld ett par gånger innan den betäcks utan ägarbyte är det inte själv klart att ett kvitt mellan två personer som inte har någon anknytning till hästen kommer att godkännas. OM det godkänns rakt av skulle vem som helst kunna ta vilken häst som helst och skriva ett kvitto på mellan två olika personer och säga till ASVH den här min nu.

I registreringspapperna för föl står att registrerad ägare ska godkänna att någon annan får stå som uppfödare med underskrift på blanketten alt att ett avtal mellan registrerad ägare och den som ska ha fölet skickas in.
 
Beror ju helt på vad det står på kvittot eller för den delen vem som skrivit på det. Om det är så att t ex hästen står kvar på uppfödaren hos ASVH och den sedan varit såld ett par gånger innan den betäcks utan ägarbyte är det inte själv klart att ett kvitt mellan två personer som inte har någon anknytning till hästen kommer att godkännas. OM det godkänns rakt av skulle vem som helst kunna ta vilken häst som helst och skriva ett kvitto på mellan två olika personer och säga till ASVH den här min nu.

I registreringspapperna för föl står att registrerad ägare ska godkänna att någon annan får stå som uppfödare med underskrift på blanketten alt att ett avtal mellan registrerad ägare och den som ska ha fölet skickas in.
Har du överhuvudtaget varit med om den situationen ? Det har jag ...
Och det skulle inte vara några problem bara att skicka in kontraktet både när det gällde Ägarbyte och att stå som uppfödare till såld häst !
 
Så var det inte för mig och det har hänt mig två gånger. Första gången var det med en häst av annan ras som dock var godkänd av ASVH. Där var jag tvungen att leta upp den som sålt hästen till den jag köpte av för att kunna göra ett ägarbyte och få stå som uppfödare på avkomman. I det andra fallet var det en häst som köpts direkt från uppfödaren och som sedan endast använts för tävling och därför hade man inte gjort ägarbyte på den hos ASVH. I det fallet var det ca 6 månaders papperskickande fram och tillbaka innan det blev klart med ägarbyte. Det var klart exakt 6 dagar innan fölet föddes. Att jag inte började med det förrän stoet var dräktigt berodde på att jag i första skedet endast lånade henne för avel ett år. Men sedan fick ägaren ändra förhållanden och jag köpte henne.
 
När jag köpte min häst var det uppfödaren som fortfarande stod som ägare (jag köpte av annan än uppfödaren) men den biten var inga problem, bara att skicka in kopia på köpeavtalet. Sen tycker jag också att alla borde göra detta, då det blir mycket roligare när man sitter och kikar runt på blup, precis som någon annan skrev.
Jag har gjort ägarbyte hos ASVH där det varit ett led som inte gjort ägarbyte. Bara skickat kontrakt som visar på att hästen är såld och nya personen som ska registreras är ägaren, var inga problem alls.
@Masse har du inte läst hela tråden ?
 
Lika bra som du har gjort......

Det kan ju vara så att förutsättningarna har ändrats under åren och blivit lättare eller svårare för det jag har gett exempel på är vad som hänt mig. Det andra skrivit kan jag varken verifiera att det stämmer när det har hänt rent tidsmässigt.
Kan vara att man varit hårdare/släppt igenom mer i början av passkraven eller tvärt om att man släppt efter nu när alla hästar (nästan) har pass.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 600
Senast: Raderad medlem 68338
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 846
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp