Äldre häst, stelhet

S

sonett

Är det vanligt att äldre hästar kan vara stela i början av ett ridpass? Jag äger nu en 20 årig häst som i början av ett ridpass kan kännas stel och kan gå lite oregelbundet (nästan som en orenhet) Men efter ca 15 min när hästen blivit mjuk, så lossnar det och det ser bra ut och hästen går bättre och stelheten är borta. Hästen är alltid pigg och glad under ridning. Blir inte trött och verkar inte vara negativt inställd på något sätt. Men är som sagt stel i början av ridpasset!
Det fick mig till att fundera på om fler äldre hästar känns så?
 
Sv: Äldre häst, stelhet

min gamla dam är alltid så, hon är stel speciellt i bakbenen, vilket väl är orsakat av många tuffa år på hoppbanorna.
men efter en rejäl uppvärmning blir hon mjukare men hon blir aldrig så mjuk som hon var för 10 år sen, vilket väl är förståeligt när man är gammal.
men hon är alltid jätte pigg och glad och älskar att få komma ut och röra sig, speciellt om det finns något hinder i närheten.

det är nog precis som med oss människor att man blir stelare med åldern
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Det är vanligt.
Jag är också lite stel i kroppen innan jag värmt upp. Trots att jag inte är så farligt gammal. :p:D
 
Sv: Äldre häst, stelhet

min dam är oxå lite stel i början men det varar bara i 5-10 minuter. fast på morgonen när hon ska ut ur boxen så släpar hon benen efter sig men det är nog bara för hon är lite morgon trött haha XD
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Jag ger min gamla dam (24 år) glucosamin varje dag så hon är inte stel så det stör henne i ridningen.
Men utan detta så skulle hon vara som din häst innan hon blir varm.
Utan detta medel så blir hon stel så hon får äta det resten av sitt liv.
 
Sv: Äldre häst, stelhet

har du testat att inte ge det så du är säker på att det verkligen beror på det?

nyfiken bara, har hört att det inte finns så mkt belägg för att det fungerar....

ts; ja det är mkt vanligt. se till att skritta fram och av länge och motionera hästen regelbundet och inte för hårt så kommer den hålla många år till. :)
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Eftersom jag skrev att utan detta medel blir hon stel så trodde jag att alla förstod att jag testat både med och utan.
Skulle skrivit så i det andra inlägget :bow:
 
Sv: Äldre häst, stelhet

s¨gott som alla äldre hästar blir lite stela dom står på box å i början av ridpasset e dom stela os attan men blir bättre och bättre. mitt råd är..

LÖSDRIFT!!!!! min kille på 28 år har varit så stel i flera år att förra ägaren trodde han var halt så han blev ej riden heller. när jag fick honom så fikc han vara ute dygnet runt från att ha varit ute 5 timmar om dagen. Nu är han aldrig stel eller halt eller tjock i benen. de e så skönt
 
Sv: Äldre häst, stelhet

okej. har nämligen testat ett antal olika bla cortaflex utan att märka nån större skillnad...
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Kanske är olika hur hästarna tar upp medlet i kroppen?
Min var utan en hel sommar och då märkte jag hur stel hon var o då gick hon ändå ute dygnet runt och när jag började ge det igen vid installning så blev hon mycket bättre och någon stelhet märktes inte av.
 
Sv: Äldre häst, stelhet

jo så kan det vara. beror säkert på vad som är problemet också. :)

vilket märke använder du?
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Är det vanligt att äldre hästar kan vara stela i början av ett ridpass? Jag äger nu en 20 årig häst som i början av ett ridpass kan kännas stel och kan gå lite oregelbundet (nästan som en orenhet) Men efter ca 15 min när hästen blivit mjuk, så lossnar det och det ser bra ut och hästen går bättre och stelheten är borta. Hästen är alltid pigg och glad under ridning. Blir inte trött och verkar inte vara negativt inställd på något sätt. Men är som sagt stel i början av ridpasset!
Det fick mig till att fundera på om fler äldre hästar känns så?

Vår gjorde det inte, han togs bort pga sjukdom vid 23, var hela tiden lika mjuk i kroppen som alltid. Andra äldre jag har träffat på har också varit ok i kroppen, men undantag för hästar som haft förslitningar genom åren, som kommit ifatt dem när de blivit äldre.

De kan behöva komma igång och värmer kanske också ur småkrämpor de har.

Sen är det säkert individuellt som med människor. Det kan handla om stelhet som glucosamin hjälper mot, det ger man väl både djur och människor numera:idea: Vissa är väl mer stela än andra med stigande ålder och fd idrottsmän har väl ofta gamla skador som gör sig påminda tex.
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Det är vanligt.
Jag är också lite stel i kroppen innan jag värmt upp. Trots att jag inte är så farligt gammal. :p:D


:rofl::bow::bow::bow:
Ja det är klart, en sjuttioåring (hästen var tjugo) är ju inte en gummiboll direkt. oavsett hur bra man var i ungdomen på både det ena och det andra. det kanske är därför de stora gymnasterna är yngre? precis som de flesta hästar trappas ner med ålderna.
själv leker jag bara med mina gamlingar och tar låååååååånga skrittpass innan någon fart önskas!
gamla gubbar och damer ska man vara rärr om...
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Min gamla dam på 20 år vill gärna ha en 20-30 minuters uppvärmning innan vi börjar vårat pass på banan. Känner att jag behöver det oxå :D
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Jag ger min gamla dam (24 år) glucosamin varje dag så hon är inte stel så det stör henne i ridningen.
Men utan detta så skulle hon vara som din häst innan hon blir varm.
Utan detta medel så blir hon stel så hon får äta det resten av sitt liv.


vad är det för någe? jag bara undrar måste en vetrinär skicka resetp lr kan man köpa det i en vanlig häst afär lr så?
 
Sv: Äldre häst, stelhet

rykta hästens ben ordentligt och länge innan du ska rida så ökar blodgenomströmmningen och stelheten minskar
 
Sv: Äldre häst, stelhet

jag har en 18åring med svåra artroser i en bakbenet.
jag har honom pålösdrift och värmer alltdi hasen 2 gr/dag inan arbete ffa med vetevärmarkudde.
Han har varit stel 3 ggr under 5 år.
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Givetvis är en gammal häst stelare än en ung det är inget att oroa sig för så länge hästen inte har ont eller på andra sätt börjar att visa att något inte är ok(typ gå ner i vikt,fryser lättare,eller får ont i ryggen eller lederna):smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 926
Senast: Noranovala
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 576
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp