Äldre häst, stelhet

Sv: Äldre häst, stelhet

det är klart att de kan bli lite stela när de blir äldre =) Jag Brukar skritta fram ganska länge och sedan börja med kort galopp i lätt sits ca 5 min, sen är min mjuk och fin. Så länge de värmer ur och känns "rena" sedan är det ingen fara.... mvh
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Är det vanligt att äldre hästar kan vara stela i början av ett ridpass? Jag äger nu en 20 årig häst som i början av ett ridpass kan kännas stel och kan gå lite oregelbundet (nästan som en orenhet) Men efter ca 15 min när hästen blivit mjuk, så lossnar det och det ser bra ut och hästen går bättre och stelheten är borta. Hästen är alltid pigg och glad under ridning. Blir inte trött och verkar inte vara negativt inställd på något sätt. Men är som sagt stel i början av ridpasset!
Det fick mig till att fundera på om fler äldre hästar känns så?

min tjej fyller 23 nu i maj hon har aldrig vart nåt stel...inte vill hon ta dej lugnt heller hon bara rusar på som ett ånglok, fortfarande överlägset snabbast i stallet :) om hon någon gång får vilodag är hon helt sjövild dagen efter och då får man hålla i sej:angel: men jag vet att det är vanligt bland äldre hästar att de är stela i början av ridpasset, särskilt om de kommer direkt från stallet. bara du skrittar fram ordentligt så är det ingen fara :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äldre häst, stelhet

Min häst kan vara lite stel i vänster bak precis i början av ett pass. Vi skrittar och travar mycket, lång uppvärming hjälper. Annars går hon som vanligt, hon tycker om att jobba och beter sig som en 7-8 åring oftast :)
 
Sv: Äldre häst, stelhet

Min häst (19år) är inte direkt stel, däremot tar det tid för henne innan hon är helt genomvarm och börjar röra sig genom hela kroppen. Hon äter MSM (Metylsulfonylmetan) och utan det skulle hon definitivt vara stel. Jag rider henne 6 dagar i veckan och tränar för tränare en av dem och när det passar tävlar vi.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 926
Senast: Noranovala
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 576
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp