Bukefalos 28 år!

Äldre kvalitetssläp vs nyare lågprissläp

Jag har en vän som både hon och hennes föräldrar har varsitt Thule där nästan hela väggarna har flagat. Tror att det är årsmodeller 2007-2008 typ.
 
Jag har en vän som både hon och hennes föräldrar har varsitt Thule där nästan hela väggarna har flagat. Tror att det är årsmodeller 2007-2008 typ.

Jag har haft en 2009:a och den var helt felfri när jag sålde den i våras. Stått ute 24/7 sen jag köpte den hösten 2008.
 
Min häst var orolig vid lastning i värmlandsvagn (inte dum men kände sig otrygg i släpet) och "rann ut" så fort någonting hände bakom henne samt när hon skulle backa ut.
När vi sedan köpte släp blev det en BOJ. Hästen är nu lättlastad, står lugnt och man kan både backa och gå fram ett steg i taget vid lastning, flytta i sidled och hon backar bara när man ber henne om att backa ut. Skulle provlasta lite i vännens värmlandsvagn en dag för inte så länge sedan och de gamla tendenserna kom tillbaka. När jag sedan samma dag lastade på mitt egna släp var hon som vanligt.

Dels tror jag att värmlandsvagnen kändes för trång och för mörk. Sen tror jag att - oavsett släp, sålänge hästen trivs i det- det ger hästen en trygghet att få åka i samma släp när den väl åker. då känner den igen sig.

När vi kollade på släp så åkte vi till några släphandlare och kände på den. Visst var ex Chéval snygga med deras tillval och finesser. Men allt kändes "plastigt", billigt, och vekt. Har hört från en vän vars fd stallkompis hade ett cheval. Hästen backade mot bakbommen och väggarna böjdes ihop pga trycket. Skulle därför aldrig köpa ett sådant.
Hellre ett någorlunda äldre släp i bra kvalite med säkerhetslösningar och hållbarhet, som åker stabilt, än ett billigare nytt. Som sagt är jag supernöjd med mitt boj! Åker mycket själv så att mellanvägg och ramp är lätta att hantera är också viktigt. Men vi kollade även på böckman och blomert. De kändes bra med. Åk på tävlingar och fråga folk vad de tycker om sina släp!
 
Jag har en vän som både hon och hennes föräldrar har varsitt Thule där nästan hela väggarna har flagat. Tror att det är årsmodeller 2007-2008 typ.

Pratade med en ÅF som bekräftade just detta. Problem med plogas laminering på släpen efter att thule tog över.
 
Pratade med en ÅF som bekräftade just detta. Problem med plogas laminering på släpen efter att thule tog över.
Plogas?
Sa ÅF något om vilka årsmodeller? Det borde ju ha åtgärdats menar jag, om det var/är ett stort problem. När tog thule över?
 
Är det några särskilda årsmodeller där lacken lossnar på Thule?
Enligt en återförsäljare är det årsmodeller 2007-2008 i silvergrå folierade plyfaskivor som har detta kvalitetsproblem att folieringen krackelerar och flagnar. Dessa dåliga plyfaskivor kommer från en finsk tillverkare och både Star/Thule och Henra bl a använde dessa skivor till sina släp.

Ofta är väggen bra under, det är främst ytskiktet som släpper. Så det går att måla, alternativt byta väggar.
 
Enligt en återförsäljare är det årsmodeller 2007-2008 i silvergrå folierade plyfaskivor som har detta kvalitetsproblem att folieringen krackelerar och flagnar. Dessa dåliga plyfaskivor kommer från en finsk tillverkare och både Star/Thule och Henra bl a använde dessa skivor till sina släp.

Ofta är väggen bra under, det är främst ytskiktet som släpper. Så det går att måla, alternativt byta väggar.

Därför min blåa 09a var fläckfri alltså ;)
 
Nu står jag i valet mellan två bra transporter. En Boj -99 och en Thule Excellent -08. Båda kommer jag behöva fixa till, på Bojen behöver jag byta mellanvägg till mjuk och på Thulen har färgen lossnat på båda sidor så där behövs målas (förhoppningsvis inte bytas). I övrigt är det ju en del skillnad på de båda, aluminiumgolv på Bojen och plyfa på Thulen. Tjänstevikten är något högre på Thulen också men den är ju betydligt nyare. Tankar?
 
Thule!!! Alltid thule framför boj :p mycket smidigare lösningar!
Nu står jag i valet mellan två bra transporter. En Boj -99 och en Thule Excellent -08. Båda kommer jag behöva fixa till, på Bojen behöver jag byta mellanvägg till mjuk och på Thulen har färgen lossnat på båda sidor så där behövs målas (förhoppningsvis inte bytas). I övrigt är det ju en del skillnad på de båda, aluminiumgolv på Bojen och plyfa på Thulen. Tjänstevikten är något högre på Thulen också men den är ju betydligt nyare. Tankar?
 
Thule!!! Alltid thule framför boj :p mycket smidigare lösningar!
Vet du om det är några problem att få tag i reservdelar om modellen inte tillverkas längre? Med Boj vet man ju att det finns bra service i Klippan men jag är mer osäker på Thule iom uppköpta hit och dit.
Thulen finns 40 mil bort och Bojen hemma på stallplanen, så det är klart lättare att klämma på den. Men å andra sidan är det en kompis som säljer Thulen också så det kan ju bli en trevlig kompishelg om jag ska ner och kika :)
 
Vet du om det är några problem att få tag i reservdelar om modellen inte tillverkas längre? Med Boj vet man ju att det finns bra service i Klippan men jag är mer osäker på Thule iom uppköpta hit och dit.
Thulen finns 40 mil bort och Bojen hemma på stallplanen, så det är klart lättare att klämma på den. Men å andra sidan är det en kompis som säljer Thulen också så det kan ju bli en trevlig kompishelg om jag ska ner och kika :)
Jag bor i alla fall bredvid en fd thule återförsäljare med verkstad. så i alla fall här är det inga problem med reservdelar. Kan dock se annorlunda ut beroende på om andra gamla återförsäljare har kvar kontakt med thule och kan ta hem rätt delar.
 
Vet du om det är några problem att få tag i reservdelar om modellen inte tillverkas längre? Med Boj vet man ju att det finns bra service i Klippan men jag är mer osäker på Thule iom uppköpta hit och dit.
Thulen finns 40 mil bort och Bojen hemma på stallplanen, så det är klart lättare att klämma på den. Men å andra sidan är det en kompis som säljer Thulen också så det kan ju bli en trevlig kompishelg om jag ska ner och kika :)
Thules släp tillverkas ju fortfarande fast under annat namn, så det blir ju samma princip som hos Boj. Man går till den nya tillverkaren för reservdelar :). Såg dessa under Eurohorse, och jag tror de heter Ronbe (?) nu.

Edit. Alla modeller kanske inte tillverkas längre, men på Ronbes hemsida står att de kan hjälpa till med reservdelar även till äldre vagnar. Undrar om de syftar på samtliga Thule-modeller eller bara de två som de fortfarande tillverkar?
 
Thules släp tillverkas ju fortfarande fast under annat namn, så det blir ju samma princip som hos Boj. Man går till den nya tillverkaren för reservdelar :). Såg dessa under Eurohorse, och jag tror de heter Ronbe (?) nu.

Edit. Alla modeller kanske inte tillverkas längre, men på Ronbes hemsida står att de kan hjälpa till med reservdelar även till äldre vagnar. Undrar om de syftar på samtliga Thule-modeller eller bara de två som de fortfarande tillverkar?
Härligt :) att startrailers ringo star/thule och nu ronbe excellent blivit övertaget och vidareutvecklad trots 2 uppköp visar ju att det är en väldigt bra modell :).
 
Thules släp tillverkas ju fortfarande fast under annat namn, så det blir ju samma princip som hos Boj. Man går till den nya tillverkaren för reservdelar :). Såg dessa under Eurohorse, och jag tror de heter Ronbe (?) nu.

Edit. Alla modeller kanske inte tillverkas längre, men på Ronbes hemsida står att de kan hjälpa till med reservdelar även till äldre vagnar. Undrar om de syftar på samtliga Thule-modeller eller bara de två som de fortfarande tillverkar?

Bra info, tack!

Jag pratade med Brenderup i Jönköping och deras reklamationsavdelning. De ersätter visst väggarna till ett reducerat pris på just dessa årsmodeller, så länge inte ägarbyte skett (om jag förstod det rätt). Alla väggar (inkl skötardörr och baklemm) kostar 5000 kr plus moms, och endast sidoväggarna 900 kr styck plus moms. Sedan tillkommer arbete på ca 10 000 kr.
Frågan är vad som är smartast om jag köper släpet... Bara måla, om plyfan är okej? Eller köpa delarna och försöka byta själv, med hjälp av händig pappa/svärfar/kompis..? Byta rubbet eller byta endast sidoväggarna?

Lämna in och byta hela kommer jag inte ha pengar till.
 
Nu står jag i valet mellan två bra transporter. En Boj -99 och en Thule Excellent -08. Båda kommer jag behöva fixa till, på Bojen behöver jag byta mellanvägg till mjuk och på Thulen har färgen lossnat på båda sidor så där behövs målas (förhoppningsvis inte bytas). I övrigt är det ju en del skillnad på de båda, aluminiumgolv på Bojen och plyfa på Thulen. Tjänstevikten är något högre på Thulen också men den är ju betydligt nyare. Tankar?

Har haft Thule -2010 i 6 år och kommer nu byta till Boj -2010 pga bilbyte och att Thulen börjat rosta på balkarna tyvärr så dags att byta nu kände jag. Valet föll på Boj pga kombiramp, alugolv och innerdörrar bak bla, och den passar mina små ponnyer bättre än Thule som känns mer gjort för de stora.

Har varit mycket nöjd med Thule och använt den väl, periodvis 2 ggr i veckan året runt. Alla hästar har åkt bra idet, ljust, rymligt och stabilt med mycket bra ventilation.

Färgen på min har inte flagnat alls men har förvisso förvarat den mycket under tak vintertid. Har haft en del problem med bromsarna men överkomligt under de 6 åren den gått. Den har även börjat rosta en hel del på vissa "lister" längs väggar/golv på utsidan.

Så tror det är en smaksak faktiskt vilket släp du väljer :) Vilka delar känns mest överkomligt att renovera och vilket släp passar dig bäst.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: aiquen
·
Utrustning Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: EZMK
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 112
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp